Gå til innhold

Kvalitetsforskjeller på strømmetjenester for musikk


Anbefalte innlegg

Blir spennende å se om spotify hifi blir ett godt alternativ fremover. Er flott at de endelig legger opp til at hifi tullinger også kan ha og bruke spotify spillelister til og fra venner (som ikke er bitt av basillen og stort sett bare rister på hodet over oss som er det).

Jeg har ROON lifetime, og antar at Spofity vil fortsette å blokkere muligheten for eksterne aktører å integreres inn i annen gui. ROON er overlegent ALT jeg har vært borti når det gjelder musikk-opplevese og brukergrensesnitt. Men det koster...

4 minutes ago, Gouldfan said:

Like greit å kjøpe nytt og få garantien fra enten Norge eller Sverige...

Gav litt mer enn det for min på Fyndbörsen..

Kvittering følger med, så jeg antar at garanti følger produktet. Men prisen er litt .... vel... hadde nok fått den ned noen hundrelapper til tror jeg.

Jeg har nok av amp prosjekter atm. Skulle til å bestille kabinett fra modushop (i Italia) da covid 19 brøt ut, så vi får se hvor lang tid det tar før jeg får bygget denne Holton ampen slik jeg vil ha den (dual mono i kabinetter som er 183mm dype + 40mm x 300mm 4U høye kjøleribber på baksiden med kontaktene på siden av kjøleribbene).20210224_171531.thumb.jpg.94bb4dfcf76be83c07bfa06fd8f46c5f.jpg

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kikket på Roon nå, kan bli aktuellt om jeg får meg Bluesound, men ser ikke behov for det nå med Sony app som styrer biblioteket mitt og som har Spotify Connect i spilleren...

Men jeg trenger et bra musikkavspillings-program til Windows som også klarer Hi-rez.. og som kan betales en gang og bli ferdig med det....

Lenke til kommentar

Sjekk ut Jriver. Kjørte det en periode også. Har mulighet for bedre lyd-del enn mye annet. Litt mer kronglete å sette opp enn ROON, men er mer rettet mot lokal avspilling (såvidt jeg vet har de ikke tidal integrering slik som ROON har). De har også en veldig kjekk funksjon for de som trenger avansert DSP, aktiv deling etc. En kan sette opp en avansert audio prosessering i Jriver og route all windows lyd gjennom ett virtuelt lydkort som dukker opp som en utdata enhet i windows lydsenteret. Dermed drar også youtube, tidal, spotify etc nytte av Jriver sin lyd-del (uten at en må kjøre Jriver programmet for at det skal funke).

https://www.jriver.com/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jriver satt opp riktig (Wasapi eller ASIO) har minst like bra lydkvalitet og har ett godt brukergrensesnitt både lokalt via programmet på maskinen og ekstern kontroll fra diverse apper på mobiler / nettbrett ol.

Foobar2000 har alltid vært for nerden som vil sette alt opp selv med plugins etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
AveMORphine skrev (På 3.3.2021 den 18.46):

Jriver satt opp riktig (Wasapi eller ASIO) har minst like bra lydkvalitet og har ett godt brukergrensesnitt både lokalt via programmet på maskinen og ekstern kontroll fra diverse apper på mobiler / nettbrett ol.

Foobar2000 har alltid vært for nerden som vil sette alt opp selv med plugins etc.

Takk for tipset om Jriver, har fått installert det nå, og fant fort alle album, albumcover og låter.

Ser veldig enkelt ut og lyder bra, og er lett å bruke, og ikke minst ser bra ut og til ok pris. Da venter jeg bare på DAC til Laptopen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (På 5.3.2021 den 17.48):

Fantastisk! Skal bli digg å slippe å bruke ekstra penger på Tidal :D

Det er helt vilt her til tider. Spotify og Tidal er 2 faste som det betales for. Så kommer det enkelte ganger Qobuz oppå der igjen.

Spotify kunne jeg klart meg uten men når resten av familien.. Så å få de over på Tidal er jo heller ingen enkel oppgave. Selv synes jeg kvaliteten på Tidal er verdt det. Skal ikke uttale meg om Qobuz vs Tidal på selve kvaliteten her men mine ører liker det som spilles av på Tidal bedre. Klarer Spotify å gi samme fryd for ørene så er det selvfølgelig ingen tvil at jeg kommer til å benytte meg av de 😀 

Forsøkte meg på Roon en liten periode men fikk ikke det helt til. Veldig stor sjanse på at det var brukerfeil.

Når jeg poster i denne tråden så får det meg til å tenke litt. Anser meg ikke som entusiast, men heller en som liker at det er litt god lyd, selv om lommeboken ikke tømmes helt 😀 Nja, har tatt meg selv i; hvilken lyd var det? Så kanskje litt på vei.. Utstyret er jo av laber kvalitet til hva mange andre sitter med, men så lenge en selv er fornøyd så er det vel det som teller? Så får en håpe det holder en stund slik at en slipper å blakke seg helt 😀

Men selv om en er fornøyd så har en jo lyst til å prøve ut andre ting, å se om det er noe særlig oppgradering. Sitter egentlig å tenker på hvordan det hadde hørt ut hvis jeg hadde fått tak i andre høyttalere.. Men så er det jo hvilke.. Så kanskje en like så greit kan vente en stund 😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spotify er noe jeg har brukt siden 2009ish så er såpass inn i det at jeg sliter med å bytte til andre streaming tjenester selv om jeg prøvde en stund med Tidal. Alle funksjonene med autogenererte lister av musikk jeg hørte mest på for x antall år siden, autogenererte made for you lister og de "årsrapportene" spotify presenterer med musikken du hørte mest på, sjangerer osv. Er en såpass artige funksjoner at jeg ikke helt klarer å gi slipp på det, så at spotify omsider nå kommer med hifi tilbud tar jeg i mot med åpne armer vertfall :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (1 minutt siden):

Spotify er noe jeg har brukt siden 2009ish så er såpass inn i det at jeg sliter med å bytte til andre streaming tjenester selv om jeg prøvde en stund med Tidal. Alle funksjonene med autogenererte lister av musikk jeg hørte mest på for x antall år siden, autogenererte made for you lister og de "årsrapportene" spotify presenterer med musikken du hørte mest på, sjangerer osv. Er en såpass artige funksjoner at jeg ikke helt klarer å gi slipp på det, så at spotify omsider nå kommer med hifi tilbud tar jeg i mot med åpne armer vertfall :)

Ja, det er jo noe med de funksjonene, og ikke minst hva en er vant til. Ingenting er bedre om/hvis Spotify får seg ett lite løft😀 Holdt på å si at alle kanskje er tjent med det, men det blir vel kanskje litt feil. Alle sett vekk fra andre streaming-tjenester blir vel mer rett 😀

Lenke til kommentar

Jeg har ikke utstyr for Tidal. Annet enn Chromecast.

Utstyret mitt har Spotify connect, bruker mest fysisk media når jeg bruker anlegget, men av og til oppdager man noe nytt, samt at Spotify nesten har alt som finnes, tilogmed gamle lokale ukjente norske band..

Vi har 3 filmtjenester, er mer forsvarlig enn å ha to eller flere musikktjenester.. også bruker vel kun jeg musikktjenester annet enn kona når hun jogger.

 

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (2 minutter siden):

Jeg har ikke utstyr for Tidal. Annet enn Chromecast.

Utstyret mitt har Spotify connect, bruker mest fysisk media når jeg bruker anlegget, men av og til oppdager man noe nytt, samt at Spotify nesten har alt som finnes, tilogmed gamle lokale ukjente norske band..

Vi har 3 filmtjenester, er mer forsvarlig enn å ha to eller flere musikktjenester.. også bruker vel kun jeg musikktjenester annet enn kona når hun jogger.

 

Det kan jo noe av årsaken til at jeg liker Tidal, da jeg har node 2i. Det blir fort litt enklere slik. Angående de tjenestene ja. Problemet her i huset er jo at en absolutt skal ha alt. Skulle nesten tru at det var det som var målet. Nå fikk jeg «nesten sloss» meg til at Netflix blant annet ble kuttet ut. Så får en heller bytte litt på mellom månedene. Det blir jo en god sum hvis en regner på det. Viaplay, Netflix, Prime, Discovery +, TV2 sumo, Disney, Spotify, Tidal og Qobuz (av og til).

Det er jo ikke det, blir det brukt og en er villig til å betale for det er det jo en ting. En annen ting er hvis det bare betales for fordi at en ikke vil «miste» det 🤣

 

Lenke til kommentar
FranZe skrev (34 minutter siden):

Det kan jo noe av årsaken til at jeg liker Tidal, da jeg har node 2i. Det blir fort litt enklere slik. Angående de tjenestene ja. Problemet her i huset er jo at en absolutt skal ha alt. Skulle nesten tru at det var det som var målet. Nå fikk jeg «nesten sloss» meg til at Netflix blant annet ble kuttet ut. Så får en heller bytte litt på mellom månedene. Det blir jo en god sum hvis en regner på det. Viaplay, Netflix, Prime, Discovery +, TV2 sumo, Disney, Spotify, Tidal og Qobuz (av og til).

Det er jo ikke det, blir det brukt og en er villig til å betale for det er det jo en ting. En annen ting er hvis det bare betales for fordi at en ikke vil «miste» det 🤣

 

Nå venter jeg spent på Spotify Hifi. Og om de skal ta opp konkurransen med Tidal, så må de innkludere det i Spotify premium uten ekstra kronasje.

Lenke til kommentar

For et drøyt år siden gikk jeg over til Tidal på grunn av bedre lydkvalitet. BluSound har fått støtte for Tidal (i tillegg til Spotify connect) men blir spennende å sammenligne Tidal  HIFI og det Spotify kommet med. 

Edit: det kan hende det er imaginært men synes jeg hørte forskjell på Spotify og Tidal på mine Jaybird Vista ørepropper.

Endret av ilpostino
  • Liker 1
Lenke til kommentar
ilpostino skrev (29 minutter siden):

For et drøyt år siden gikk jeg over til Tidal på grunn av bedre lydkvalitet. BluSound har fått støtte for Tidal (i tillegg til Spotify connect) men blir spennende å sammenligne Tidal  HIFI og det Spotify kommet med. 

Edit: det kan hende det er imaginært men synes jeg hørte forskjell på Spotify og Tidal på mine Jaybird Vista ørepropper.

Synes Tidal er overlegen jeg. Det er litt av grunnen til at jeg har hatt Qobuz til tider, for å sammenligne. Jeg synes låter på Tidal er mye mer musikalsk, uten at jeg kan begrunne det noe dypere. Spiller av samme låt, fra samme CD begge steder. Låtene fra Tidal har mer «trøkk» i seg. Selv om låten på Qobuz er HIFI/HR og på tidal kun CD og ikke master så ender jeg alltid opp med at jeg foretrekker Tidal sin låt.

Låtene på Qobuz er flatere hele veien, hvis det er noen som skjønner hva jeg mener i det hele tatt 🤪

Lenke til kommentar

Jeg er ikke så sikker på om jeg hadde klart å høre forskjell på Tidal og Spotify i dag, for meg virker det som Tidal har bittelitt høyere gain ut enn det spotify har som utgangspunkt som og gjør det vanskelig å gjøre en nøyaktig A/B test. Jeg hadde dog ingen problemer å høre forskjell på den sammenligningen de hadde på nettsiden den gang det het Wimp, men der var det vel og mye spekulert i at det var noe muffins da det var alt for lett å høre forskjellen. Så jeg er litt usikker på hele lossless greiene 🤷‍♂️ . Men kommer nok til å benytte meg av det likevel når det blir tilgjengelig for spotify :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...