Gå til innhold

Kvalitetsforskjeller på strømmetjenester for musikk


Anbefalte innlegg

ilpostino skrev (5 minutter siden):

Da jeg gikk over til Tidal trodde jeg at det skulle bli begrenset av dårlig utvalg men overrasket over hvor mye jeg finner av selv smale / lite populære genre.

Har sikkert bedret seg mye med tiden, men på Spotify møter jeg selv kjentfolk fra skolen som har gitt ut skiver.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Evil-Duck skrev (1 time siden):

Jeg er ikke så sikker på om jeg hadde klart å høre forskjell på Tidal og Spotify i dag, for meg virker det som Tidal har bittelitt høyere gain ut enn det spotify har som utgangspunkt som og gjør det vanskelig å gjøre en nøyaktig A/B test. 

Jeg sier ikke at du hører forskjell eller ei, jeg spør kona enkelte ganger om hu hører forskjell men hu sier; jeg synes det er det samme jeg, og jeg sitter å ser på hu med hakeslepp-blikk 😀

Den opplevelsen jeg har kan sikkert stemme med vidor nevner, at det er gain justert. Dette merkes spesielt godt på låter hvor artisten går opp og ned i stemmen, for å få frem følelser i låtene. Med gain justering da så blir låta veldig flat og kjedelig. Egentlig ødelagt. 

Blir dette standarden fremover også så spilles det ikke fra Spotify her i fremtiden heller 😟
 

 

Endret av FranZe
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (2 minutter siden):

om det er tilfelle er det ganske krise å fryktelig rart jeg ikke har hørt de helt store forskjellene

Jeg tror dette kan være litt avhengig av hva slags utstyr en hører med. Leste for ikke så lenge siden av en hørte større forskjeller på dyrere utstyr.

Lenke til kommentar
ilpostino skrev (Akkurat nå):

Jeg tror dette kan være litt avhengig av hva slags utstyr en hører med. Leste for ikke så lenge siden av en hørte større forskjeller på dyrere utstyr.

Vil si jeg har over gjennomsnitte utstyr :p Mine daily drivers er Sony MDR-Z1R og Sennheiser HD800S  matet fra en Schiit Gungnir Multibit DAC og en Ray Samuels Apache Amp.

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (27 minutter siden):

Vil si jeg har over gjennomsnitte utstyr :p Mine daily drivers er Sony MDR-Z1R og Sennheiser HD800S  matet fra en Schiit Gungnir Multibit DAC og en Ray Samuels Apache Amp.

Nei, vanskelig det her 😀 Kan ikke uttale meg om hvorfor du ikke hører forskjell, kan bare si hvilken opplevelse jeg selv sitter med. Kan jo ikke forklare hvorfor dette skjer selv og hvorfor det er slik. Det utstyret jeg sitter  med er jo ikke så kostbart heller, noe mer enn en kostbar lydplanke for dac og amp (node 2i og elex-r). Høyttalerene er noen eldre fra merket Energy, noe billig greier (C300 om jeg ikke husker feil). 

Men jeg hører klar forskjell.

Endret av FranZe
Lenke til kommentar
39 minutes ago, Evil-Duck said:

Nå betviler jeg sterkt at spotify bedriver dynamisk gain justering i hver sang som fjerner dynamiske topper og flater de ut, men jeg ser gjerne på kildene til @vidor om han kan dokumentere akkurat det, om det er tilfelle er det ganske krise å fryktelig rart jeg ikke har hørt de helt store forskjellene.

Har lagt ut dette før. Det er gjennomsnitts-justert på lavere volum i Spotify , mens det er originalen urørt på Tidal. I alle fall i henhold til målingene fra Ian Shepherd som oversikten viste (bilde).

Edit: Fant igjen bilde

https://productionadvice.co.uk/online-loudness/

 

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...