Gå til innhold

Samsung forlenger leve­tiden til en mengde Galaxy-mobiler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det var jo hyggelig da. Nå lønner det seg jo litt mer å betale top money for en samsung toppmodell og faktisk beholde den i noen år. Det er jo en slik tilnærming f.eks apple har til sine telefoner. 5 år med oppdateringer før modellen ikke lenger blir støttet. Skjønt, nå har jo prisen på toppmodellene gått i været de siste årene. Fra 5-6000 kr til latterlige summer. Mye å betale for en dings man har i lomma som fort kan gå i gulvet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Hyggelig at også rimeligere Samsunger støttes. Nå får man bare håpe andre produsenter følger etter med tilsvarende garanti, skjønt det er stund siden Samsung annonserte at dette ville skje, og jeg har ikke hørt tilsvarende fra andre.

Lenke til kommentar

Sjekket min gamle Galaxy A5 2017 (SM-A520F), og den fikk siste sikkerhetsoppdatering i desember 2020, så det tyder på at også "billigmodellene" får støtte i noen år, og det er positivt. Jeg vet ikke hvor ofte disse oppdateringene kommer, men får vel følge med på om det kommer flere, selv om den ikke står på listen i artikkelen.

Lenke til kommentar

Det er et skritt i riktig retning i alle fall, men garantien angående oppdateringer av sikkerhetsoppdateringer og androidversjonen burde gjelde i minst fem år så det i alle fall matcher reklamasjonstiden på selve mobiltelefonen! Hvis det ikke er sammenheng mellom reklamasjonstiden på selve telefonen og programvaren på den blir det fortsatt helt klart stor grad av planned obsolescence!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kynxx skrev (4 timer siden):

Reklamasjonstiden på telefonen? Den gjelder 5 år her i Norge men ikke 5 år ellers. Og 5 år fra du kjøper den, ikke 5 år fra modellen er produsert. Planlagt forventet vedlikeholdsplan avgjøres av produsent internasjonalt, ikke kjøpsloven i Norge.

Og det er derfor bare å akseptere? Det var virkelig ikke poenget med å sette 5 års reklamasjonstid på varer som skal vare betydelig lengre. Og i et miljøperspektiv bør vi kjempe for at produsentene sørger for å lage varer som varer.

Vi kan selvsagt ikke tvinge andre land til å kopiere våre regler her, men vi burde faktisk forsøke å påvirke både produsenter, importører og andre lands myndigheter. Men vi ser ihvertfall at EU begynner å åpne øynene, og ihvertfall jobber for å få reparerbarhet som et krav til produktene.

Det er selvsagt ikke hensynet til den enkelte bedrifts profitt som skal være avgjørende, men hva samfunnet bør akseptere. Hadde bedriftene fått valgt, så skulle de vel helst sett at vi kjøpte nye varer/gadgets hvert år. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 hours ago, Kynxx said:

Reklamasjonstiden på telefonen? Den gjelder 5 år her i Norge men ikke 5 år ellers. Og 5 år fra du kjøper den, ikke 5 år fra modellen er produsert. Planlagt forventet vedlikeholdsplan avgjøres av produsent internasjonalt, ikke kjøpsloven i Norge.

Jeg vet ikke med sikkerhet når det gjelder deg, men jeg for min del befinner meg i, bor i, og forholder meg til forholdene og reglene i Norge... Vet du hvorfor det er fem års reklamasjonstid på blant annet mobiltelefoner i Norge...??

Spoiler

Fordi blant annet mobiltelefoner er FORVENTET å vare i MINST fem år...!

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...