Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

dårlig markedsføring fra eiendomsmegler?


dan992

Anbefalte innlegg

Hei. en venn selger rekkehuset sitt og av nysgjerrighet har jeg sett etter denne annonsen, men jeg fant den ikke noen sted. 

Vi sjekket opp i det. annonsen ble fjernet etter første visning ca 2-3 dager etter. Den kommer ikke opp på finn lenger, den er utløpt, en uke før den nye visningen. står også sist endret 18. februar. På hjemmesiden til meglerfirmaet kommer det heller ikke opp under Bergen. det fins ingen hus i Bergen til salgs. Man må trykke se etter bolig "alle steder." ved å spesifisere antall rom og rekkehus kommer det opp. Nemlig 4 forskjellige i Bergen, inkludert hans hus ved dette filteret. Fins garantert flere hus i Bergen. 

 Undres litt over at kjøpere som er interessert i Bergensområde ikke får opp noen treff på hjemmesiden deres. Megler insisterte også før salget å skru ned prisantydning med 100-150.000kr for å trekke flere interessenter, noe jeg mener er litt dårlig etikk. 

De har betalt masse for markedsføring, styling med lån av møbler) for å øke interessen og prisantydning.

Det er jo planlagt en privatvisning, men hvordan skal flere interessenter få vite om visningen om 5 dager om annonsen er utløpt og ikke kommer frem i søkeresultater? På finn mener jeg at en boligannonse ligger ute til den er solgt/1600dager

 

takk for svar :)

Endret av dan992
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Jeg har nettopp solgt min leilighet, og kan dele litt erfaringer fra min opplevelse.

Ekstra annonsering koster ofte ekstra, så det er mulig at annonsering på meglerens nettside er et tillegg som selger ikke har betalt for.

Når det kommer til prisnedgang, er det godt mulig at selger har gått på trikset som er nevnt HER, ved at de har lokket med en høyere pris for å få jobben. 

Det er også vanlig å trekke boligen av markedet hvis den ikke blir solgt på en stund, men dette skjer ikke hvis det er en planlagt visning. Her kan det ha skjedd en feil på Finn.no. Dette er nok noe megler ordner opp i hvis de får beskjed om at det er en feil.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Automatikeren skrev (3 timer siden):

Ekstra annonsering koster ofte ekstra, så det er mulig at annonsering på meglerens nettside er et tillegg som selger ikke har betalt for.

Skal aldri koste noe ekstra å annonsere på eget nettsted
I tilfelle så er dette en megler som bør boikottes, da det ikke koster de noe

Lenke til kommentar

Akkurat korleis annonsa kjem opp på sida til meklaren speler nok liten rolle, det er vel nesten ingen som ikkje går rett til finn.no lenger?

Når det gjeld finn.no annonsa som blei fjerna 2-3 dagar etter siste visning og enda ikkje har komt opp igjen nå under ei veke til visning nummer 2 så er eg heilt enig i at dette er dårleg annonsering. 

Du seier at det er betalt masse for markedsføring, kjenner du til detaljane i kva markedsføringa skulle omfatte?
På finn.no er det ikkje uvanleg å trekke annonser for så å legge dei ut igjen etter ei stund, dette blir ofte gjort med vilje både fordi at nypubliserte annonser får fleire klikk enn gamle annonser, men også fordi det er negativt for prisen og kjøpevilja om interessentar kan sjå at boligen har stått tom og usolgt i lang tid. Blir ikkje bustaden solgt etter dei fyrste visningane så er det ikkje uvanleg å trekke annonsen før ein på nytt legg ut ei ny annonse og prøver på nytt med blanke ark.
Det virker derimot ikkje som det er dette som har skjedd her sidan visning nummer 2 ikkje ein gong er gjennomført.

Lenke til kommentar

Dersom det er avtalt ny rundt med vinsinger, så tar man ikke annonsen bort fra Finn! Absolutt ikke! 

Har trådstarter lyst til å oppgi adresse, så det er enklere å dobbeltsjekke påstanden selv? (For det høres veldig rart ut om den er helt borte!)

Etter et salg, er det mer normalt at objekter forsvinner. Enten ved at det blir deaktivert/inaktivt, eller at megler fysisk sletter alle spor. Er jo ikke alle kjøpere som har lyst til at link med prisvurdering, bilder, etc. skal virke etter at de har kjøpt (gjetter jeg).

Lenke til kommentar

Enig med forrige.  Har man betalt for styling og markedspakke så er jo poenget at den skal være mest mulig synlig på Finn.no

Annonsen bør ikke tas bort fra Finn.no for en periode om det ikke er i samråd med megler.  Ved liten interesse kan det være smart å trekke annonsen og legge den ut etter en stund igjen - alt etter hva megler har erfaring fra er smart å gjøre.  F.eks. kan det være strategisk å vente til Påske da den store hobbyen til mange på ferie er å lese Finn-annonser. (Gitt at selger har god tid på seg)

Prising blir et eget tema og der kan dels megler ha statistikk fra området og hva man kan forvente utifra kvm og standard - dvs diskutere dette med selger og bli enige om prisantydning.  Dels kan selger sette en prisantydning som er laveste man er interessert i å selge for.  Det bør ikke settes lokkepris-nivå og heller ikke overpriset (=ingen interessenter)  https://propr.no/hjelp/må-jeg-akseptere-bud-på-prisantydning

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
qualbeen skrev (På 22.2.2021 den 13.14):

Dersom det er avtalt ny rundt med vinsinger, så tar man ikke annonsen bort fra Finn! Absolutt ikke! 

Har trådstarter lyst til å oppgi adresse, så det er enklere å dobbeltsjekke påstanden selv? (For det høres veldig rart ut om den er helt borte!)

Etter et salg, er det mer normalt at objekter forsvinner. Enten ved at det blir deaktivert/inaktivt, eller at megler fysisk sletter alle spor. Er jo ikke alle kjøpere som har lyst til at link med prisvurdering, bilder, etc. skal virke etter at de har kjøpt (gjetter jeg).

 

Hun hadde deaktivert/inaktivt den for å få den opp som nye boliger. Huset ble til slutt solgt for rett under prisantydning. 

Lenke til kommentar
dan992 skrev (1 time siden):

 

Hun hadde deaktivert/inaktivt den for å få den opp som nye boliger. Huset ble til slutt solgt for rett under prisantydning. 

Bolig salg delen til finn virker ikke slik, for at den skal relanseres på toppen av listen så er det to 2 mulige metoder.

1. Annonsen pauses i 30 dager, ny finn kostnad må betales
2. Selger senker pris med 5%

Så at den pauses for å få den opp på toppen av listen er ikke sant.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...