Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nissan Skyline GT-R


sh._ak08

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg lurte på om det er lovlig å kjøre Nissan skyline GT-R i norge? (R34/R35/R32)  Har hørt fra noen at det er lov og noen andre sier at det er kun lov til å kjøre den på bane. Men har sett at de fleste på Tiktok i Norge har kjørt den rundt, er det da lov til å kjøre en på motorvei? Er ganske forvirret ahaha:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er selvfølgelig ikke noe problem, det finnes flere av disse med norske skilter, så det er åpenbart lov å kjøre Skyline på norske veier, merket eller modellen er ikke generelt ulovlig.

Derimot å importere en høyrerattet Skyline fra Japan, kan være litt mer problematisk i forhold til registrering, men det var ikke spørsmålet.

Lenke til kommentar
0laf skrev (2 minutter siden):

Det er selvfølgelig ikke noe problem, det finnes flere av disse med norske skilter, så det er åpenbart lov å kjøre Skyline på norske veier, merket eller modellen er ikke generelt ulovlig.

Derimot å importere en høyrerattet Skyline fra Japan, kan være litt mer problematisk i forhold til registrering, men det var ikke spørsmålet.

Jeg tok med det med høyre/venstreratt, fordi dette sikkert er grunnen til at TS har hørt at de kun kan kjøres på bane. Venstrerattede Skyliner er ikke det letteste å få tak i. Den gang (for veldig lenge siden) da jeg drømte om en skyline, så hørte jeg også rykter om at de var veldig vanskelig å få registrert med ratte på høyre side

 

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar
Deechon skrev (8 timer siden):

En eller annen gang i fjor så så jeg en skyline parkert i nabolaget, den var høyrestyrt og hadde norske skilter. Så det burde gå an å få de registrert.

At noen har klart å få bilen godkjent for x antall år siden, betyr ikke at det samme er mulig nå.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Man ser jo type biler som engelske taxier og veteranbiler kjøre rundt, med høyrestilt ratt så ser ikke noen grunn til at det skal være til hinder, så lenge bilen er i stand innenfor kravene og avgifter betalt.
Problemet med mange Skylines er at de ofte er består av en del tredjeparts deler som uoriginal eksos, motordeler, er tunet, etc. som ikke har de riktige dokumentene eller er lovlig for norske veier. Når man førstegangsregistrerer biler skal deler være originalt, om ikke skal det være dokumentert godkjente for vei og innenfor støy-, effekt- og utslippskrav.

Endret av Chipsmaster
Lenke til kommentar

R-35 er ikke noe problem, for denne ble solgt i det Europeiske markedet siden starten. Derimot det mange tenker på som "JDM" er vanskeligere.

At bilen er høyrerattet er heller ikke noe problem, men det gjør bilen mindre ettertraktet (som kan være til din fordel om du ikke ser på det som er problem. Prisene på disse bilene begynner å bli drøye, og har vært det en stund allerede). R-33 og 34 derimot har ikke typegodkjenningene som trengs, altså TÜV-godkjenningene. Også har de da ikke blitt krasjtestet i vårt marked, også er det sikkert en hel del annet. Men det går hvis du innehar enorm standhaftighet, er god på papirarbeid, og kanskje enda lettere "om du kjenner noen" som jobber i industrien.

Det vanlige er vel å ta bilene inn på Bevaringsverdig kjøretøy (§ 1-9), som da betyr at du ikke kan modifisere bilen. Det er vel såpass strengt at til og med nye felger ikke vil la seg gjøre? (Eller er dette en myte?). Uansett så er det nok mange som importerer og allikevel modifiserer. Og er nok da igjen lettere "om du kjenner noen"..

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...