Gå til innhold

Enorme tap for verdens oljegiganter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det ville jo vært rart om ikke oljeselskapene også skulle merke nedgangen i forbindelse med pandemien, som de fleste andre.
Det er vel heller ikke snakk om tap i den forstand men utsatte inntekter.
Når pandemien er slutt vil jo etterspørselen etter olje skyte i været igjen og da vil man tjene inn igjen det tapte på ganske kort tid.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Frank Olsen skrev (8 minutter siden):

Det ville jo vært rart om ikke oljeselskapene også skulle merke nedgangen i forbindelse med pandemien, som de fleste andre.
Det er vel heller ikke snakk om tap i den forstand men utsatte inntekter.
Når pandemien er slutt vil jo etterspørselen etter olje skyte i været igjen og da vil man tjene inn igjen det tapte på ganske kort tid.

@Frank Olsen I en verden der digitale messer, seminarer og møter har blitt den nye normalen hvordan ser du for deg at oljeettersøprselen skal komme opp på gammelt nivå? Og atpåtil øke til over gammelt nivå sånn at de tar igjen tapte/utsatte inntekter. Legg til økt skepsis mot fritidsreiser til andre land og spesielt andre verdensdeler og økt fokus på fornybar selvforsyning. Jeg klarer bare ikke å se for meg det samme som deg, så forklar gjerne hva du mener jeg overser.

En kommentar til artikkelen: Milliardene sier meg ikke så mye uten å ha referansepunkter. Hvor stor er nedgangen i prosent av omsetning og fortjeneste for 2019?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Frank Olsen skrev (9 minutter siden):

Det ville jo vært rart om ikke oljeselskapene også skulle merke nedgangen i forbindelse med pandemien, som de fleste andre.
Det er vel heller ikke snakk om tap i den forstand men utsatte inntekter.
Når pandemien er slutt vil jo etterspørselen etter olje skyte i været igjen og da vil man tjene inn igjen det tapte på ganske kort tid.

Ja, det er nok dette som er den triste sannheten.

Oljeselskapene sitter på enorme mengder kapital, og så lenge denne kapitalen ser seg best tjent med høyest mulig oljepris vil de ikke tilfører konkurrenten, fornybar energi, mer kapital enn de mer eller mindre tvinges til.

Det er landene uten store økonomiske interesser i oljeindustrien som leder an i det "Grønne skiftet", men det tar unødvendig lang tid når ikke storkapitalen stiller opp.

Det er dette som er tankegangen i Norge også, og trolig må havet faktisk stå 50 cm høyere før kapitalkreftene tvinges til å legge om kursen. 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (29 minutter siden):

@Frank Olsen I en verden der digitale messer, seminarer og møter har blitt den nye normalen hvordan ser du for deg at oljeettersøprselen skal komme opp på gammelt nivå? Og atpåtil øke til over gammelt nivå sånn at de tar igjen tapte/utsatte inntekter. Legg til økt skepsis mot fritidsreiser til andre land og spesielt andre verdensdeler og økt fokus på fornybar selvforsyning. Jeg klarer bare ikke å se for meg det samme som deg, så forklar gjerne hva du mener jeg overser.

En kommentar til artikkelen: Milliardene sier meg ikke så mye uten å ha referansepunkter. Hvor stor er nedgangen i prosent av omsetning og fortjeneste for 2019?

Vel, nå er det kun 4 % av verdens forbruk av fossil energi som brukes på flytransport, så selv om det skulle falle fra noen fritidsreisende så vil ikke det bety noe som helst.
Verden er stadig i vekst, og etterspørselen etter varer og tjenester vil fortsette å øke i mange tiår framover.
Da vil bruken av fossil energi til transport og produksjon nå nye høyder kort tid etter at verden er friskmeldt fra pandemien.
Fornybart klarer enda ikke å ta unna veksten i forbruket av energi, og til det skjer vil altså forbruket av fossil energi fortsette å øke.

Endret av Frank Olsen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Frank Olsen skrev (1 time siden):

Vel, nå er det kun 4 % av verdens forbruk av fossil energi som brukes på flytransport, så selv om det skulle falle fra noen fritidsreisende så vil ikke det bety noe som helst.
Verden er stadig i vekst, og etterspørselen etter varer og tjenester vil fortsette å øke i mange tiår framover.
Da vil bruken av fossil energi til transport og produksjon nå nye høyder kort tid etter at verden er friskmeldt fra pandemien.
Fornybart klarer enda ikke å ta unna veksten i forbruket av energi, og til det skjer vil altså forbruket av fossil energi fortsette å øke.

2019 var peak oil Bloomberg, DNV, Rystad og flere anslår nedgang i olje etterspørsel neste tiår. 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Frank Olsen skrev (1 minutt siden):

Hehe, å nei du 🙂

 

Frank Olsen skrev (16 minutter siden):

Time will tell 🙂

Jeg regner med at fossil energi vil bli rimelig upopulært og avgiftsbelagt framover. Oljen bør brukes til plastikk og andre syntetiske stoffer vi trenger. Gassen bør pumpes rett tilbake i reservoarene. Eneste jeg kan tenke meg som kan gjøre at vi ikke går på en smell er Co2 lagring ute på norsk sokkel.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (10 minutter siden):

 

Jeg regner med at fossil energi vil bli rimelig upopulært og avgiftsbelagt framover. Oljen bør brukes til plastikk og andre syntetiske stoffer vi trenger. Gassen bør pumpes rett tilbake i reservoarene. Eneste jeg kan tenke meg som kan gjøre at vi ikke går på en smell er Co2 lagring ute på norsk sokkel.

Og hva skal verden bruke til transport og oppvarming da ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Artikkelen peker på at finansmarkedene ikke bare vil vurdere kortsiktig profitt, men også miljøegenskapene. Dette vil ikke føre til at equinor og andre forsvinner fra børsen, men det vil føre til at kapitalkostnaden går opp. Det betyr at investorer og banker krever høyere avkastning før økonomien blir akseptabel. Det har vært en stor endring det siste året som vil føre til reelt vanskeligere økonomi i petroleumsvirksomheten. Det er nok riktig at det vil føre til høyere olje og gasspris, som igjen vil øke konkurransedyktigheten til fornybart. Investorer og banker får krav til å drive fremsynt forvaltning. Du kan for eksempel se det på fossilbaserte fond slik som hitech ventures som ikke lengre klarer å opprette fossilfond, men endrer til fornybart. Du kan også se det på exxon som var verdens største private selskap i 2013, nå er det ikke lengre blant de 500 største i usa. Dette er ikke et blaff, men strukturelle og irreversible endringer i markedet. Det tar tid før dette fester seg, men det skjer hver dag. Derfor prøver også oljenæringen å rebrande og omjustere driften. Blir det for lite, for sent? Trolig ja, og investorer og og ansatte vil etterhvert stå på perrongen når toget har gått. Er det mulig at vi får en til oljeprisøkning før det skjer? Absolutt. Narhcspielet er kanskje ikke over, men det er på tide å bestille taxi hjem.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Mutant_100 skrev (4 minutter siden):

Artikkelen peker på at finansmarkedene ikke bare vil vurdere kortsiktig profitt, men også miljøegenskapene. Dette vil ikke føre til at equinor og andre forsvinner fra børsen, men det vil føre til at kapitalkostnaden går opp. Det betyr at investorer og banker krever høyere avkastning før økonomien blir akseptabel. Det har vært en stor endring det siste året som vil føre til reelt vanskeligere økonomi i petroleumsvirksomheten. Det er nok riktig at det vil føre til høyere olje og gasspris, som igjen vil øke konkurransedyktigheten til fornybart. Investorer og banker får krav til å drive fremsynt forvaltning. Du kan for eksempel se det på fossilbaserte fond slik som hitech ventures som ikke lengre klarer å opprette fossilfond, men endrer til fornybart. Du kan også se det på exxon som var verdens største private selskap i 2013, nå er det ikke lengre blant de 500 største i usa. Dette er ikke et blaff, men strukturelle og irreversible endringer i markedet. Det tar tid før dette fester seg, men det skjer hver dag. Derfor prøver også oljenæringen å rebrande og omjustere driften. Blir det for lite, for sent? Trolig ja, og investorer og og ansatte vil etterhvert stå på perrongen når toget har gått. Er det mulig at vi får en til oljeprisøkning før det skjer? Absolutt. Narhcspielet er kanskje ikke over, men det er på tide å bestille taxi hjem.

Ja det er nok noen nådestøt igjen, men det blir også noen harde nedturer i mellom. Jeg hadde aldri tatt kjangsen på å bli med. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mutant_100 skrev (8 minutter siden):

....... Du kan også se det på exxon som var verdens største private selskap i 2013, nå er det ikke lengre blant de 500 største i usa. Dette er i.....

Har du en link til at Exxon ikke lenger er blant de 500 største selskapene i USA? 
Sier ikke at dette er feil, men det er noe jeg ikke har fått med meg? 
https://fortune.com/company/exxon-mobil/fortune500/

På Fortune 500, fra oktober 2020, ligger de på tredjeplass. 

Lenke til kommentar
Frank Olsen skrev (15 minutter siden):
RJohannesen skrev (20 minutter siden):

Strøm? 

PV-space-demand.jpg

Det blir lange kabler 🙂

Du mener korte kabler?

Mye av energien kan forsynes fra bygningsmonterte solceller.

Det arealet som er markert for solceller vil dekke all verdens energiproduksjon, men det er selvsagt ikke meningen å legge ned alle sol-, vind- og vannkraftverk som vi allerede har. Og man vil selvsagt spre ut litt på andre ørkenområder rundt jorda samt kle bygninger. Da er det lite areal man trenger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (1 time siden):

Vi kommer til å sitte med skjegget i postkassa her på berget om 20 år når Europa ikke lengre trenger eller vil ha gassen og oljen vår. Johan Sverdrup blir tapsprosjekt.

Korleis verda ser ut om 20 år veit ingen, men alle land har uansett hatt 20 år på å tilpasse produksjonen etter forbruket. Ting skjer ikkje over natta og det blir bruk for petroleumsprodukter lenge framleis.

At Sverdrup skal bli eit tapsprosjekt er ganske usannsynleg mtp. kor mykje av landets produksjon det står for.

Forresten: https://www.tu.no/artikler/sverdrup-feltet-til-83-milliarder-nedbetalt-etter-16-maneders-drift/506682

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...