Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Billån som 18 åring


Ron svol

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er en 18 åring som skal ha billån på 130.000kr med egenkapital på 100.000kr. Tjener rundt 40.000kr - 60.000kr i måneden. Jeg har minimalt med inntekt fra 2020. Er det mulig å få et billån når man er 18 år og jobber i mitt eget enmannsforetak? Føler ikke det skal være noe problem om jeg tar en snakk med de som kan gi meg lån og forklare situasjonen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du forsøkt med billånskalkulator på nett? Prøv det først.

Uansett så ville jeg heller fokusert på å bygge bedriften din videre og ikke skulle vise seg fram med kulere bil med en gang man får litt kulere bil. Om du begynner å tjene litt som du beskriver ville jeg også vurdert AS. Ikke meninga å spore av, men det er nå mine tanker. Hilsen en annen 18-åring som også driver ENK. ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det største spørsmålet for banken er om du kan sannsynleggjere at du har inntekt nok til å betene lånet. Om du ikkje har hatt inntekt i 2020, og baserer 40-60 k i måneden på årets fyrste måned så vil nok det være litt lite for å overtale banken om at det er sannsynleg at du også vil ha tilsvarande lønn i enkeltpersonsforetaket ditt i tida framover.

Nå har du ganske høg eigenkapital å bistå med, så med sikkerheit (og kaskoforsikring) på bilen så er det likevel gode muligheiter for å få lån også med lite inntekt ettersom det burde være gode sjangsar for å selge ein bil til 230 000 kr for dei 130 000 kr som du låner om du ikkje klarer å betale ned.

Ein anna faktor er sjølvsagt også om du har anna gjeld frå før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (12 minutter siden):

Det største spørsmålet for banken er om du kan sannsynleggjere at du har inntekt nok til å betene lånet. Om du ikkje har hatt inntekt i 2020, og baserer 40-60 k i måneden på årets fyrste måned så vil nok det være litt lite for å overtale banken om at det er sannsynleg at du også vil ha tilsvarande lønn i enkeltpersonsforetaket ditt i tida framover.

Nå har du ganske høg eigenkapital å bistå med, så med sikkerheit (og kaskoforsikring) på bilen så er det likevel gode muligheiter for å få lån også med lite inntekt ettersom det burde være gode sjangsar for å selge ein bil til 230 000 kr for dei 130 000 kr som du låner om du ikkje klarer å betale ned.

Ein anna faktor er sjølvsagt også om du har anna gjeld frå før.

Bor gratis og har ingen gjeld. Skal prøve å ringe inn og høre hvilke muligheter jeg har!

Lenke til kommentar
Ron svol skrev (50 minutter siden):

Jeg er en 18 åring som skal ha billån på 130.000kr med egenkapital på 100.000kr. Tjener rundt 40.000kr - 60.000kr i måneden.

 

Ron svol skrev (10 minutter siden):

Bor gratis og har ingen gjeld.

Om dette stemmer, hva skal du da med et billån på 30,000 i det hele tatt? Selv et lån på hele summen her virker jo helt unødvendig? 

Uansett, om du har lønnsslipper å vise til og kan argumentere for at inntekten er trygg så er det uproblematisk. Ring en rådgiver i banken.

Lenke til kommentar
Sampson skrev (5 timer siden):

 

Om dette stemmer, hva skal du da med et billån på 30,000 i det hele tatt? Selv et lån på hele summen her virker jo helt unødvendig? 

Uansett, om du har lønnsslipper å vise til og kan argumentere for at inntekten er trygg så er det uproblematisk. Ring en rådgiver i banken.

*Slett*

Endret av Duriello
Lenke til kommentar
Ron svol skrev (7 timer siden):

Hei

Jeg er en 18 åring som skal ha billån på 130.000kr med egenkapital på 100.000kr. Tjener rundt 40.000kr - 60.000kr i måneden. Jeg har minimalt med inntekt fra 2020. Er det mulig å få et billån når man er 18 år og jobber i mitt eget enmannsforetak? Føler ikke det skal være noe problem om jeg tar en snakk med de som kan gi meg lån og forklare situasjonen.

Hvis du bor gratis og tjener så mye - så kan du heller spare i 2-3 måneder og betale bilen kontant. 

Når du er så ung og har så høy inntekt er det ekstremt lett å havne i "luksusfellen" - det starer gjerne med slike tilsynelatende unødvendige lån som dette. Ikke bruk penger du ikke har! Det er kanskje ikke nødvendig å si det til deg; men det er mitt råd. 

Du får veldig enkelt svar om du ringer en lånerådgiver i din bank. 

Lenke til kommentar
Sampson skrev (11 timer siden):

Om dette stemmer, hva skal du da med et billån på 30,000 i det hele tatt?

Lånet er 130k
Egenkapital er 100k
Så TS skal kjøpe en bil som koster 230k

Hadde jeg tjent 40k i måneden uten store utgifter, så ville jeg spart opp og betalt uten lån, men siden summen er så lav så regner jeg med at det er en bruktbil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...