Gå til innhold

Oppladbare batterier som ikke vil lades/ikke virker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
sedsberg skrev (9 minutter siden):

Det er noe av problemet med batterier som har ligget tomme lenge. De kan tilsynelatende virke OK men har fått veldig høy intern motstand og/eller ekstrem høy selvutlading.

Men de fleste av dem kan reddes, hvis man har en skikkelig lader, eller gir dem en "sjokklading" i noen sekunder, for så og sette dem i korrekt lader etterpå. 

Lenke til kommentar
24 minutes ago, Kahuna said:

Jeg kom nemlig over noen små lipo-celler da jeg plukket fra hverandre noe gamle minnepinner(!) og de taklet tilsynelatende å ligge tomme lenge. De var på 0V men ser ut til å ta og holde på lading fint. Har ikke funnet noe å bruke dem til ennå. Mulig jeg kobler til en attiny-brikke med en buzzer og ser om jeg får til dette med low-power modus.

Sikker på de ikke hadde noe elektronikk som kutta outputen så du bare fikk målt 0V?

En lithiumcelle med 0V er den temmelig død. Prøver man da å lade den (om man får den til å dra strøm i det heletatt) vil den bare blåse seg opp.

Lenke til kommentar
17 minutes ago, Bjerknez said:

Men de fleste av dem kan reddes, hvis man har en skikkelig lader, eller gir dem en "sjokklading" i noen sekunder, for så og sette dem i korrekt lader etterpå. 

Det er ikke alltid det går an. Spesielt ikke høy intern motstand og høy selvutlading. Det er fysiske skader internt i batterier. De kan ofte fremdeles brukes til mindre strømkrevende ting hvor man kan lade ofte. F.eks. ifbm solceller.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (14 minutter siden):

Det er ikke alltid det går an. Spesielt ikke høy intern motstand og høy selvutlading. Det er fysiske skader internt i batterier. De kan ofte fremdeles brukes til mindre strømkrevende ting hvor man kan lade ofte. F.eks. ifbm solceller.

Neida, ikke alltid. Men som oftest. Det er vertfall min erfaring så langt. Men det kan være greit å lage en uskreven regel om å ikke prøve og redde celler som har feks. under 2V. Har dem 0V så er det nok ikke mye å ta vare på uansett, selv om man skulle få liv i dem. :) 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (37 minutter siden):

Sikker på de ikke hadde noe elektronikk som kutta outputen så du bare fikk målt 0V?

En lithiumcelle med 0V er den temmelig død. Prøver man da å lade den (om man får den til å dra strøm i det heletatt) vil den bare blåse seg opp.

Det er ikke plass til all verden med elektronikk der. Cella er litt større en neglen min og 1,5mm tykk. Det sitter et mikroskopisk kort i enden med 4 loddepunkter. 2 går ut av cellen mens 2 ser ut til å gå inn i cellen. 

Lenke til kommentar

Som sagt ikke mye plass i denne. Det er noen uker siden jeg kikket på den sist men jeg ladet den med en spenningskilde og en strømbegrensingsmotstand og mener at spenningen på et tidspunkt i prosessen var '2 komma et-eller-annet', altså i det intervallet hvor jeg ville ventet at beskyttelseselektronikken gjorde greia si.

Lenke til kommentar

 

Jeg skal ikke engang prøve å late som om jeg forstår hva dere snakker om... 😳 Det går langt over min tekniske forstand - eller mangel på sådan.

De gamle håndvarmerene er kastet på korrekt vis og nye innkjøpt. På de nye (av nesten samme type) står det at de bør lades ca hver 3dje måned. Det skal jeg sørge for blir gjort.

Jeg har også et nettbrett som plutselig nektet å ta til seg lading. Det hadde vært i regelmessig bruk før det streiket. Antar at det også bare er å kaste?

Da bør vel også lap-topper, telefoner, kameraer og annet oppladbart, lades sånn av og til når det blir liggende ubrukt en stund?

Lenke til kommentar
8 hours ago, Tabby said:

 

Jeg skal ikke engang prøve å late som om jeg forstår hva dere snakker om... 😳 Det går langt over min tekniske forstand - eller mangel på sådan.

De gamle håndvarmerene er kastet på korrekt vis og nye innkjøpt. På de nye (av nesten samme type) står det at de bør lades ca hver 3dje måned. Det skal jeg sørge for blir gjort.

Jeg har også et nettbrett som plutselig nektet å ta til seg lading. Det hadde vært i regelmessig bruk før det streiket. Antar at det også bare er å kaste?

Da bør vel også lap-topper, telefoner, kameraer og annet oppladbart, lades sånn av og til når det blir liggende ubrukt en stund?

Nei..

Fatter ikke hvorfor det skrives slikt.

Kjøpte nylig en ny Powerbank hvor det også sto i manualen at den måtte lades opp med gjevne mellomrom. Henger dette igjen fra gamledager med blybatterier tro?

Lithiumbatterier tar skade av å lades til 100%, og spesielt om de forblir der. 

Lad opp dingsene dine til 50~80% med gjevne mellomrom men unngå å gå høyere om du ikke skal bruke det med en gang.

Unngå og å bruke hurtiglader på ting med mindre du faktisk trenger å lade det opp hurtig. Dette er litt vanskelig blandt folk siden det gjerne er hurtiglader som følger med mobiltelefoner f.eks og folk ikke har en tregere lader tilgjengelig. Men benytt da heller en USB port som finnes på alt man har av apperat. Er flere bakom tven, er usb på tv dekorere, er usb på lydplanker, på pcer osv.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
5 hours ago, Bjerknez said:

Jeg ville ikke tenkt så mye på det. Batterier koster ikke all verden. Bruk dem som du ønsker. Når dem blir dårlige, bytt dem. Batterier varer ikke evig. Batterier er forbruksvare  

 

Er greit å ha litt fine vaner for slikt så varer ting lenge. Kan være ekstra greit å vite nå som alle skal over på elbiler. 

Lenke til kommentar

Grunnen til at man bruker batterier er jo for å slippe å legge opp strøm og eller bruke ledninger etc. Hvis man da skal ta tiden hver gang man skal lade opp batteriene for å avbryte ladingen på riktig tidspunkt etc. så forsvinner jo hele poenget med forenklet batteridrift. 

Det som nevnes her vedrørende den "riktige" ladeprosessen for å ikke stresse batteriet funker sikkert bra hvis batteriet er kraftig overdimensjonert, slik at man har nok juice selv om man ikke lader det helt opp. 

Men som oftest får man aldri nok strøm og da mener jeg det er bedre og lade dem helt opp så dem holder lenger og heller bytte ut batteriene når dem ikke lenger tar til seg lading. 

Det er vertfall litt slik jeg tenker. 

Jeg har nettopp plukket ut rundt 200 stk. brukte 18650 celler fra laptop batterier. Hva jeg skal bruke dem til må gudene vite, men poenget er at det er lett og få tak i batterier og ikke er dme dyre heller. Ofte også helt gratis. 

Man kan også vurdere og gjøre om en batteridrevet gjenstand til nettdrevet. Det har jeg gjort på mine utelys med bevegelsessensorer. En sann befrielse og slippe å bytte de batteriene hele tiden. 

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar
1 hour ago, Bjerknez said:

Grunnen til at man bruker batterier er jo for å slippe å legge opp strøm og eller bruke ledninger etc. Hvis man da skal ta tiden hver gang man skal lade opp batteriene for å avbryte ladingen på riktig tidspunkt etc. så forsvinner jo hele poenget med forenklet batteridrift. 

Det som nevnes her vedrørende den "riktige" ladeprosessen for å ikke stresse batteriet funker sikkert bra hvis batteriet er kraftig overdimensjonert, slik at man har nok juice selv om man ikke lader det helt opp. 

Men som oftest får man aldri nok strøm og da mener jeg det er bedre og lade dem helt opp så dem holder lenger og heller bytte ut batteriene når dem ikke lenger tar til seg lading. 

Det er vertfall litt slik jeg tenker. 

Jeg har nettopp plukket ut rundt 200 stk. brukte 18650 celler fra laptop batterier. Hva jeg skal bruke dem til må gudene vite, men poenget er at det er lett og få tak i batterier og ikke er dme dyre heller. Ofte også helt gratis. 

Man kan også vurdere og gjøre om en batteridrevet gjenstand til nettdrevet. Det har jeg gjort på mine utelys med bevegelsessensorer. En sann befrielse og slippe å bytte de batteriene hele tiden. 

Men jo mere man lader de fult opp, jo mere skades de og får lavere og lavere kapasitet.

Så 100% gir jo lavere og lavere kapasitet. Om man heller unngår å gjøre slikt vil jo 90% være like bra som 100% etter en stund og det vil ikke tape seg like mye.

Jeg har og en fin samling 18650 celler. Er kjekt å ha til lommelykter og diverse prosjekter.

Men de fleste er skadet av å ha stått i en varm laptop med 100% strøm og laderen tilkobler 24/7.. Måler sjelden mer enn 1 til 1.5Ah av batteriene som opprinnelig var 2.6Ah.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (40 minutter siden):

Men jo mere man lader de fult opp, jo mere skades de og får lavere og lavere kapasitet.

Så 100% gir jo lavere og lavere kapasitet. Om man heller unngår å gjøre slikt vil jo 90% være like bra som 100% etter en stund og det vil ikke tape seg like mye.

Jeg har og en fin samling 18650 celler. Er kjekt å ha til lommelykter og diverse prosjekter.

Men de fleste er skadet av å ha stått i en varm laptop med 100% strøm og laderen tilkobler 24/7.. Måler sjelden mer enn 1 til 1.5Ah av batteriene som opprinnelig var 2.6Ah.

Jeg skjønner hva du sier, men poenget er at det ikke alltid er like lett og lade opp batteriene til kun 90% etc. Det er lettere og bare la dem lade til dem er fulle for så og ta ut laderen når man selv har tid. 

Jeg ser ikke poenget med å være så forsiktig med disse batteriene. Det er forbruksvare. Vertfall slik jeg ser det. Om batteriet varer i to år eller 3 år bryr vertfall MEG svært lite. Batteriene blir dårligere med tiden uansett. 

Et batteri som feks. 18650 koster 20-30 kroner på AliExpress. Om man bytter dette en gang hvert tredje år så er det ikke akkurat den store summen. Vertfall ikke stor nok til at jeg vil begynne å knote med oppladingsprosenter etc. :) 

Lenke til kommentar
plankeby skrev (3 minutter siden):

Noen erfaringer med batteriene derfra?

Har erfaring med at det som står om batteriet sin kapasitet, er tull og tøys derfra. At det er celler av dårligste kvalitet og reell mAh til å grine av.

Ja, jeg kjøpte 20stk. batterier derfra. Panasonic batterier med 3.400mA. Batteriene er testet og kapasiteten stemmer. 

Men klart, kjøper man batterier hvor produsent/selger nevner 9.900mA kapasitet og man forventer dette så bør man kanskje ikek kjøpe slike batterier i det hele tatt :) 

Litt research og sunn fornuft så finner du en seriøs selger :) 

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar

For og oppsummere litt. 

På AliExpress finner man som de fleste andre steder dårlige selgere. Løsningen er å ikke konsekvent kjøpe det aller billigste, men å sortere på antall solgte produkter, samt se på tilbakemeldingene og poengene selger har fått. Akkurat som på Ebay og andre steder. Eller Finn.no for den saks skyld. 

Forskjellen her er jo at det er firmaer som selger på AliExpress og ikke privatpersoner. Det øker sjansen for at man ikke blir lurt. Men allikevel så ser jeg gang på gang folk som konsekvent kjøper det rimeligste mens man samtidig forventer og få det dyreste... på en måte.... Helt merkelig. 

Jeg kan hvis ønskelig ta en screenshot av alle varene jeg har handlet fra AliExpress det siste året. Det må vel minst være rundt 5-600 pakker. Det største problemet jeg har opplevd er at ting blir skadet i frakt. Men da har jeg fått kompensasjon hver eneste gang. Det kan ta noen uker før pengene er på konto, men de kommer. 

Det vil si. Kjøper du dette batteriet vil jeg med 99% sikkerhet si at du blir lurt kraftig:

https://www.aliexpress.com/item/4001359096640.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.17a23217qdH8l0&algo_pvid=cd0c1527-0f24-4c38-9318-b854f0e8edc6&algo_expid=cd0c1527-0f24-4c38-9318-b854f0e8edc6-1&btsid=0b0a555816135557312747515e5b9d&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_

Kjøper du dette batteriet, så kan jeg med 95% sikkerhet si at du får det som låves:

https://www.aliexpress.com/item/32848096612.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.6b203217uR60xs&algo_pvid=b239099a-fb9b-4cab-aed6-3683ace2292f&algo_expid=b239099a-fb9b-4cab-aed6-3683ace2292f-3&btsid=0bb0623b16135558407223853e935c&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_

Lenke til kommentar

Må bare si meg helt enig med kommentarene til Bjerknes.

Istedet for AliExpress , så har jeg brukt Ebay.  Brukte søkeordet " Genuine Panasonic 18650B Battery" for å finne frem .  Skulle anbefale en selger som solgte ekte varer , men ser at han har sluttet med batterier.

Det første jeg gjorde etter ankomst var å teste kapasiteten som var helt innafor - ca 3350 mAh. Deretter vekta som var ca 47 gram , og det er  helt korrekt.

 

Disse superbatteriene som ofte kommer frem med kapasitet på bortimot 10 000 mAh er bare fake. De fleste er gode for ca 1000-1500 mAh ( massevis av Youtubere som har testet dette ) Ekte batterier er ganske tunge , disse superbatteriene veier ofte langt mindre , gjerne 25-35 gram.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...