Gå til innhold

Oppladbare batterier som ikke vil lades/ikke virker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Merk at størst mulig kapasitet ikke alltid er best. Mener å ha lest at de med noe lavere kapasitet tåler større utladning. Altså dem er bedre egnet i mer strømkrevende kretser. Er vel ingen fast regel, men bruker man batterier til feks. mikrokontrollere etc. så gå for dem med høyest mA.

Altså dem med faktisk høyest mA og ikke kina mA. :) 

Lenke til kommentar
35 minutes ago, Bjerknez said:

Merk at størst mulig kapasitet ikke alltid er best. Mener å ha lest at de med noe lavere kapasitet tåler større utladning. Altså dem er bedre egnet i mer strømkrevende kretser. Er vel ingen fast regel, men bruker man batterier til feks. mikrokontrollere etc. så gå for dem med høyest mA.

Altså dem med faktisk høyest mA og ikke kina mA. :) 

https://www.ebay.com/itm/New-Waterproof-3000000mAh-USB-Portable-Charger-Solar-Power-Bank-Battery-Charger/124454446877

Hæ? :lol:

 

Lenke til kommentar

 Finnes det superbatterier idag ? 

Jeg vil si ja , det gjør det. Kapasitetsmessig har de forlengst stanget i taket ( Sanyo NCR 18650 GA har jeg sett blitt testet til over 3500 mAh - sannsynligvis en veldig god batch )

Det som skiller er antall ladesykluser , og her det tildels veeldig store forskjeller.

Produsentene oppgir gjerne 500 ladesykluser. I de testene jeg har sett så er Sanyo GA ( Panasonic eier Sanyo) god for ca 700 , mens legendariske Panasonic NCR18650B er god for ca 1000.  Det finnes batterier som klarer langt flere ladesykluser. LG MJ1 er knallgod og skal være god for ca 3000 ladesykluser.

Hva er det som  skiller  ?  Panasonic+ Sanyo bruker NCA celler , mens LG bruker NMC. Jeg har selv vært en svoren Panasonic tilhenger i lang tid , men den tid er over. Kommer kun til å kjøpe NMC celler i fremtiden.

Her er en liten titt inn i hva neste generasjons NMC batterier   er god for :

 

2021-02-17_160236.png

Endret av Clear
Lenke til kommentar
34 minutes ago, Clear said:

Hva er det som  skiller  ?  Panasonic+ Sanyo bruker NCA celler , mens LG bruker NMC. Jeg har selv vært en svoren Panasonic tilhenger i lang tid , men den tid er over. Kommer kun til å kjøpe NMC celler i fremtiden.

Vet ikke om det er relevant eller ei, men Tesla Model 3 (2021 modellen) kommer med både Panasonic og LG celler, og LG cellene viser seg å fungere mye bedre enn Panasonic sine i lave temperaturer.

Dette er 2170 celler da men det er vel bare en annen formfaktor.

Lenke til kommentar
On 2/17/2021 at 1:02 PM, Bjerknez said:

Merk at størst mulig kapasitet ikke alltid er best. Mener å ha lest at de med noe lavere kapasitet tåler større utladning. Altså dem er bedre egnet i mer strømkrevende kretser. Er vel ingen fast regel, men bruker man batterier til feks. mikrokontrollere etc. så gå for dem med høyest mA.

 

Det stemmer det.  De typiske batteriene som er nevnt her i de siste innleggene kalles gjerne for kapasitetsbatterier. De oppgir gjerne at det tåler belstninger på opptil 10 A , dog anbefales det ikke å gå over 5 , isåfall går det kraftig utover levetiden/ ladesykluser.

 

De med lavere kapasitet kalles for powerbatterier ( iallefall på de utenlanske forumer jeg har vært innom) - typisk i området 2500-3000 mAh. De klarer strømbelastninger på 20-30 A.

Gode batterier her er f.eks  Samsung 30Q - LG HG2. Alle disse har kapasitet på ca 3000mAh og klarer strømstyrke på 15-20 A.

Så har vi de mere ekstreme Sony VTC6 - Samsung 25R . begge klarer ca 25A. Samsung 20S har bare kapasitet på 2000 mAh , men klarer strømstyrke på 30 A

Endret av Clear
Lenke til kommentar
Complexity skrev (15 timer siden):

Vet ikke om det er relevant eller ei, men Tesla Model 3 (2021 modellen) kommer med både Panasonic og LG celler, og LG cellene viser seg å fungere mye bedre enn Panasonic sine i lave temperaturer.

Dette er 2170 celler da men det er vel bare en annen formfaktor.

Er det ikke litt tidlig å si at LG er bedre enn Panasonic? Temperaturstyringen på modellene med varmepumpe og octovalve ser ikke ut til å være optimal ennå. Muligheten for at dette bare er et programmeringsspørsmål er for stor til at jeg ville konkludert den ene eller andre veien ennå.

Lenke til kommentar
42 minutes ago, Kahuna said:

Er det ikke litt tidlig å si at LG er bedre enn Panasonic? Temperaturstyringen på modellene med varmepumpe og octovalve ser ikke ut til å være optimal ennå. Muligheten for at dette bare er et programmeringsspørsmål er for stor til at jeg ville konkludert den ene eller andre veien ennå.

Nja, ser man tester som er gjort så får man jo mye mere power og regen med LG cellene på samme temperatur og SOC som Panasonic. Om de var like bra ville det vel ikke vært så stor forskjell?

Under 40% SOC er jo en Long Range med LG batterier raskere enn en Performance som har Panasonic med samme batteritemperatur.

Tesla fikser jo dette i software, med å kjøre høyere temperatur på Panasonic pakkene. Men det vil jo kansje og gjøre at bilene med LG celler har lavere forbruk om vinteren siden batteriene kan holdes kaldere.

Så virker for meg som at LG cellene er bedre for oss i kalde klima iallefall. Ryktes vel og at de inneholder mere kobolt som jo og kan være en faktor.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (På 17.2.2021 den 12.58):

10.000mA er ikek bare fake, men det er ikke en gang mulig i dag. Å finne 18650 batterier med over 3.400mA er nesten ikke mulig. Det finnes trolig, men dem selges ikke på AliExpress for 20 kroner stykket i såfall. 

Nå kommer det nok kraftigere batterier på markedet. https://www.nrk.no/sorlandet/freyr-og-morrow-bygger-batterifabrikker_-ap-mener-regjeringen-bruker-for-lite-penger-1.15357720

Lenke til kommentar
Professor Balthazar skrev (7 timer siden):

Ingen tvil om at vi i fremtiden vil se høyere kapasitet i batterier, men pr. i dag er vel 3.500mA den høyste kapasiteten vi ser i 18650 celler. Tror neppe du får kastet disse eller evt. batterier med høyere kapasitet etter deg for noen få Euro på AliExpress i dag. 

Tror man at en 18650 celle med oppgitt kapasitet på 9.900mA gir deg nettopp dette, så mener jeg man bør revurdere hva man holder på med og lese seg litt opp før man sender avgårde en klage til butikken. 

Jeg tror ikke kinesiske nettbutikker har den samme standarden som her hjemme og slike overdrivelser er dermed mer allment godtatt. Vi Nordmenn ser på dette som svindel, mens kinesere ser på dette som en morsom og god markedsføring. 

Vi må ta innover oss dette før man klikker på kjøp knappen på butikker som AliExpress. Man finner også en drøss gode produkter på AliExpress, men merk at disse som oftest er noe dyrere enn det absolutt billigste, men allikevel langt rimeligere enn her hjemme. 

Blir man litt for grådig, så vil man garantert bli lurt og sitter til slutt igjen med svarteper. 

 

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar
6 hours ago, Complexity said:

Det beste er jo navnene på disse falske batteriene. Trustfire, Ultrafire, Spiderfire osv. Hvorfor ha Fire med i alt? Skulle tro det var mot sin hennsikt 😅

Halve batteriene er vel som oftest bare fylt med sand, så man drasser bare på dødvekt med å bruke dem.

De ekte Whateverfire-batteriene er ikke så ille. Problemet er at det er fake-versjoner av de. Og fake-versjoner av fake-versjonene. I de aller dårligste gidder de ikke å fylle i mel eller sand engang. Det er bare luft. Et 3000Mah-batteri kan da ha en reell kapasitet på kanskje 100-200mAh.

Og siden det er så mye fake blandt de så tør man ikke bestille noe som helst med "fire" i navnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...