Gå til innhold

Vil pumpe inn åtte millioner liter sjøvann i minuttet til oppdrettsanlegg i nedlagt gruve [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kan fort bli mange som taper mye penger, da risikoen må være stor i landanlegg. Dersom jeg regner rett er det snakk om utgifter rundt 100 mil./år til strøm for pumpene for å holde god vannkvalitet. Skulle strømmen falle bort regner jeg med at dieselmotorer står klar, men marginene er små mellom fiasko og suksess.

Hvordan skal denne type anlegg konkurrere mot anlegg av typen Jostein Albert til Nordlaks?

Havmerdene får friskt sjøvann gratis, og slammet forsvinner med strømmen dersom dybden er stor nok.

Lenke til kommentar

Vel, det er mange fordeler med å ikke ha et fartøy. Man slipper undersjøiske kabler, marine standarder og bemanning, kan drive i enda større skala og har mer kontroll på produksjonen.

Det blir spennende å se hvilke positive effekter som kan oppnås med disse anleggene på sikt, hvor driftssikre de er, om de kan oppnå en høyere kilopris og hva kost pr. kg egentlig blir.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Lynxman skrev (På 5.2.2021 den 7.04):

Hvor kraftige pumper kreves for dette? 10 MW pumper som går kontinuerlig? Alvorlig mye energi.

Uten å vite løftehøyde blir det ren gjetning, men jeg tror nok MW er riktig benevning. Uansett vil jeg gjerne ha resultatet presentert som kWh og kg CO2 per kg laksefilet i et diagram som sammenligner med norskproduserte tomater, ost, kjøttdeig og andre vanlige varer sånn at man som forbruker kan ta et informert valg.

3L5Y3RE8 skrev (På 5.2.2021 den 7.39):

Har ikke peiling på dette, men undrer meg allikevel litt over at man kan drive oppdrett i fjellanlegg uten dagslys? Trenger ikke fisken dagslys?

LED-belysning. Energieffektivt, kostnadseffektivt og man kan styre dagslengden og nattelengden sånn at man optimerer produksjonen.

Hanhijnn skrev (På 5.2.2021 den 7.57):

Håper de har så full kontroll på den gamle gruva at ikke sjøvannet forsvinner sprekker i fjellet...

Først må det lekke fra karene eller rørene, deretter må fjellet ha nok permeabilitet til å ta unna lekkasjen og hvis det først skulle lekke litt sjøvann inn i fjellet, hadde det vært noe problem?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 2/5/2021 at 7:39 AM, 3L5Y3RE8 said:

Har ikke peiling på dette, men undrer meg allikevel litt over at man kan drive oppdrett i fjellanlegg uten dagslys? Trenger ikke fisken dagslys?



Tror dessverre ikke fiskenes rettigheter står i særlig høy stilling. Selv om det er bevist at de føler smerte akkurat som vi gjør så er nok det at de ser og oppfører seg så annerledes enn oss til at de har omtrent null rettigheter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 hours ago, Simen1 said:

Uten å vite løftehøyde blir det ren gjetning, men jeg tror nok MW er riktig benevning. Uansett vil jeg gjerne ha resultatet presentert som kWh og kg CO2 per kg laksefilet i et diagram som sammenligner med norskproduserte tomater, ost, kjøttdeig og andre vanlige varer sånn at man som forbruker kan ta et informert valg.

LED-belysning. Energieffektivt, kostnadseffektivt og man kan styre dagslengden og nattelengden sånn at man optimerer produksjonen.

Først må det lekke fra karene eller rørene, deretter må fjellet ha nok permeabilitet til å ta unna lekkasjen og hvis det først skulle lekke litt sjøvann inn i fjellet, hadde det vært noe problem?

 

Ja det skulle jeg også likt å se.

10 MW er ganske nøkternt for null løftehøyde med så mye vann i minuttet tror jeg. Vi kan si 8 MW for å være optimister. Det blir 70 GWh, eller 70 millioner kWh i året. 

Endret av Lynxman
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 6.2.2021 den 15.51):
Hanhijnn skrev (På 5.2.2021 den 7.57):

Håper de har så full kontroll på den gamle gruva at ikke sjøvannet forsvinner sprekker i fjellet...

Først må det lekke fra karene eller rørene, deretter må fjellet ha nok permeabilitet til å ta unna lekkasjen og hvis det først skulle lekke litt sjøvann inn i fjellet, hadde det vært noe problem?

Har ikke lest artikkelen p.g.a. betalingsmur, så jeg antok at gruven(e) skulle fylles med vann. My bad... 😏

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...