Gå til innhold

Knallstart på det som kan bli tidenes elbilår


Anbefalte innlegg

On 2/5/2021 at 1:05 AM, KLAB19 said:

Hadde egentlig ikke tenkt å svare da Snowleopard bommer så fullstendig i sitt svar på det forige innlegget mitt. Men ja, det var blant annet forvarming via dongle jeg skrev om, i og med at det ikke har fungert med app styrt på noen av elbilene jeg har prøvd det på her hjemme. (har prøvd med Tesla, BMW, Nissan og VW. De hadde alle det til felles at forvarming ikke startet via app).

Jeg er helt enig i det du skriver (jeg har forkortet sitatet for å spare plass). Det absurde er jo at OTA på en måte har blitt et produkt i seg selv. Hvorfor i all verden skal el-biler trenge hyppigere oppdatering en fossil-biler? Greier ikke el-bil produsentene programmere ABS systemet ferdig på første forsøk eller overlater de testingen til kundene? Her har bransjen skapt ett kunstig behov og en gimmick.

Volvo er et av fossil-bilmerkene som for endel år siden reklamerte med at de oppdaterte software når bilen var på service hvis det fantes en nyere versjon. Jeg kan ikke se at det ga de noe fortrinn ovenfor premium merkene.

Som med alle potensielt farlige maskiner er kontroll på programvaren uhyre viktig. Endringskontroll og testing er vitalt. OTA kan jo friste til å ta masse snarveier som en amerikansk produsent har demonstrert flere ganger.

Når det gjelder brukeropplevelse og selve infotainment systemet kan jo det fint oppdateres trådløst sålenge det ikke påvirker bil funksjonene. Så kan bilprodusentene kjempe om kundene med stadig nye promp og bæsj programmer, dataspill osv....

image.thumb.png.f2727ae9bded10bb0ce24a6a83732d57.png

Endret av 6RCURCGB
typo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fluor1 skrev (På 4.2.2021 den 11.55):

Det er helt umulig å nå nullutslippsmålet i 2025. Det er ikke miljøvennlig om alle skal ha 80-100kW batteri bare for å kunne bruke en elbil i 20-30 minus uten å lade hele tiden. Ikke alle bor i sentrale strøk. Det er heller ikke plass til all ladeinfrastruktur i de store byene og det er ikke stort nok bidrag fra myndighetene for å bygge infrastrukturen i distriktene. Kanskje når vi 85% i 2025 men det spørs om vi klarer noe mer uten at det blir miljøuvennlig.

Hvor stort batteriet må være avhenger av hva slags bil man trenger.

Joda, det er plass til ladeinfrastruktur. Det skjer gradvis.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
studerebedre skrev (På 4.2.2021 den 21.38):

Det blir snart slutt på å lade el bilen på kalde vintrar.Straumrekord: – Ikkje lad elbilen om morgonen

Torsdag morgon brukte vi meir straum enn nokon gong tidlegare i Noreg. No ber Statnett folk om la vere å lade og varme opp elbilen om morgonen.

https://www.nrk.no/vestland/vi-har-aldri-brukt-meir-straum-i-noreg-enn-torsdag-1.15359603

Mellom 8 og 9 på morgenen er jo elbiler ferdig ladet for lengst (og de fleste har sannsynligvis allerede kjørt på jobb). Det er nok heller andre ting enn elbiler som bruker all denne strømmen.

Endret av hekomo
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
KLAB19 skrev (22 timer siden):

Hadde egentlig ikke tenkt å svare da Snowleopard bommer så fullstendig i sitt svar på det forige innlegget mitt. Men ja, det var blant annet forvarming via dongle jeg skrev om, i og med at det ikke har fungert med app styrt på noen av elbilene jeg har prøvd det på her hjemme. (har prøvd med Tesla, BMW, Nissan og VW. De hadde alle det til felles at forvarming ikke startet via app).

Hvis du ikke har fått forvarming med app til å fungere med Tesla, så har du gjort noe galt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (15 timer siden):

Er jo en drøm for bilfabrikantene, da, hvis de kan minske levetiden på biler ytteligere. Elbil hadde jo vært en fin mulighet til det motsatte, med få bevegelige deler osv, men det er jo dårlig business.

Med Tesla har det jo blitt motsatt. Bilene har bare blitt bedre og bedre med tiden. Jeg husker da Tesla aktiverte kameraene som dashcam og "overvåkningskamera"...helt fantastisk. Og det hadde jeg ikke da jeg kjøpte bilen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
1 hour ago, Klykken- said:

Tesla, eller "den amerikanske produsenten", gjør det bare mer synlig. Jeg er glad jeg slipper innom service for å oppgradere software i alle fall. 

Niks, verkstedene bruker ikke tid på å oppdatere til siste versjon med mindre det er en aksjon fra produsenten på at det skal gjøres pga. feilretting etc. Jeg har aldri hørt noen måtte ta bilen på service bare for å oppdatere programvare.

1 hour ago, Klykken- said:

Tesla, eller "den amerikanske produsenten", gjør det bare mer synlig. Jeg er glad jeg slipper innom service for å oppgradere software i alle fall. 

Ja, Tesla gjør et ikke eksisterende problem til en stor greie. Spør deg selv, hvorfor skal en Tesla oppdatere programvare hyppigere enn det man skifter girolje og pollenfilter?

Jeg er glad jeg slipper å oppdatere programvaren i det hele tatt. Alt i bilen har virket siden den var ny, det er hvertfall ikke introdusert nye eller flere feil i programvaren siden jeg kjøpte bilen. Jeg har riktignok ikke prompe-app, så sånn sett er bilen utdatert men den tar meg fra A til B fremdeles.

Tror du virkelig at bilprodusentene kommer til å kontinuerlig oppdatere programvaren til eldre modeller? Forskjeller i hardware etc. vil gjøre revisjonshåndtering svært krevende. Jeg ser på OTA som en stor fordel for produsenten for da kan de rette feilene sine uten å irritere kundene.

Lenke til kommentar
32 minutes ago, 6RCURCGB said:

Niks, verkstedene bruker ikke tid på å oppdatere til siste versjon med mindre det er en aksjon fra produsenten på at det skal gjøres pga. feilretting etc. Jeg har aldri hørt noen måtte ta bilen på service bare for å oppdatere programvare.

Ja, Tesla gjør et ikke eksisterende problem til en stor greie. Spør deg selv, hvorfor skal en Tesla oppdatere programvare hyppigere enn det man skifter girolje og pollenfilter?

Jeg er glad jeg slipper å oppdatere programvaren i det hele tatt. Alt i bilen har virket siden den var ny, det er hvertfall ikke introdusert nye eller flere feil i programvaren siden jeg kjøpte bilen. Jeg har riktignok ikke prompe-app, så sånn sett er bilen utdatert men den tar meg fra A til B fremdeles.

Tror du virkelig at bilprodusentene kommer til å kontinuerlig oppdatere programvaren til eldre modeller? Forskjeller i hardware etc. vil gjøre revisjonshåndtering svært krevende. Jeg ser på OTA som en stor fordel for produsenten for da kan de rette feilene sine uten å irritere kundene.

Har vel fått 2 oppdateringer til min bil som har gitt den bedre ytelse.

Det er vel ikke dumt?

2012 Tesla får enda månedlige oppdateringer med nye funksjoner, selv om de går glipp av en del ting grunnet hardwarebegrensninger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
34 minutes ago, Complexity said:

Har vel fått 2 oppdateringer til min bil som har gitt den bedre ytelse.

Det er vel ikke dumt?

2012 Tesla får enda månedlige oppdateringer med nye funksjoner, selv om de går glipp av en del ting grunnet hardwarebegrensninger.

Jeg er ikke så interessert i drag-racing, sålenge bilen går fra 0-100 på under 5 sekunder er det raskt nok for meg.

Hvorfor hadde bilen dårligere ytelse når du kjøpte den? Gadd ikke produsenten teste bilen før den gikk i produksjon? Fant produsenten ut at de heller kunne bruke kundene som prøvekaniner og kjøre med trygge innstillinger under garantitiden for etterpå slippe opp og drite i holdbarhet osv?

Hvilken konkret nytte har du av månedlige oppdateringer?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
8 hours ago, 6RCURCGB said:

Jeg er ikke så interessert i drag-racing, sålenge bilen går fra 0-100 på under 5 sekunder er det raskt nok for meg.

Hvorfor hadde bilen dårligere ytelse når du kjøpte den? Gadd ikke produsenten teste bilen før den gikk i produksjon? Fant produsenten ut at de heller kunne bruke kundene som prøvekaniner og kjøre med trygge innstillinger under garantitiden for etterpå slippe opp og drite i holdbarhet osv?

Hvilken konkret nytte har du av månedlige oppdateringer?

Bilen gikk som den ble annonsert, men så fintunet Tesla motorkontrollerne så man fikk bedre ytelse og lavere forbruk enn hva bilen ble solgt med.

Jeg er ganske teknologisk interessert og digger duppeditter og nye funksjoner. Dashcam/Sentry Mode har jeg hatt veldig bruk for. Det er en funksjon som heller ikke bilen var solgt med men som kom i ettertid. Systemet for å spille av og administrere videoklippene blir stadig bedre og i hver oppdatering.

Kom og nylig oppdatering som endret hele UIen til å se mye bedre ut. Dog var ikke alle like fornøyd så det skal snart komme mere valg for å fintune layouten selv.

Jeg digger det 

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Kahuna said:

Som kunde, ser ikke du på det som et fordel å slippe å bli irritert?

Nei, jeg foretrekker et rimelig feilfritt produkt til å begynne med. Min gamle bil har ikke oppdatert UI men jeg slipper å plutselig lete etter funksjoner som er utelatt, flyttet etc. Jeg kan fint leve med at bilen ikke får nye funksjoner underveis, det er kun et transportmiddel.

 

Lenke til kommentar
7 minutes ago, 6RCURCGB said:

Nei, jeg foretrekker et rimelig feilfritt produkt til å begynne med. Min gamle bil har ikke oppdatert UI men jeg slipper å plutselig lete etter funksjoner som er utelatt, flyttet etc. Jeg kan fint leve med at bilen ikke får nye funksjoner underveis, det er kun et transportmiddel.

 

Folk er heldigvis forsjellig, og noen er mere interessert i slikt en andre.

Finnes mange som ikke har smarttelefon. Mobiltelefonen er jo kun til å ringe med.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (12 minutter siden):

Nei, jeg foretrekker et rimelig feilfritt produkt til å begynne med. Min gamle bil har ikke oppdatert UI men jeg slipper å plutselig lete etter funksjoner som er utelatt, flyttet etc. Jeg kan fint leve med at bilen ikke får nye funksjoner underveis, det er kun et transportmiddel.

 

Da må du med andre ord nøye deg med å kjøpe biler som er utdatert når de er nye og som dessuten har få funksjoner. Feilfritt er nemlig umulig men med de to grepene jeg nevner kan man i det minste få antall feil ned på et minimum. 

Jeg som har en bil som mottar hyppige oppdateringer må kanskje regne med flere feil men jeg kan på den andre siden glede meg over at feilene faktisk blir rettet(det går ofte fort!) samt at jeg stadig mottar ny funksjonalitet. I høst har bilen begynt å varsle i appen om jeg har gått fra bilen uten å lukke dørene, dessuten lukker den alle vinduene for meg om jeg har gått fra dem i åpen tilstand. Begge deler kan jeg selvfølgelig velge om jeg vil aktivere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 hours ago, Kahuna said:

Da må du med andre ord nøye deg med å kjøpe biler som er utdatert når de er nye og som dessuten har få funksjoner. Feilfritt er nemlig umulig men med de to grepene jeg nevner kan man i det minste få antall feil ned på et minimum.

Har bilen din hatt åpenbare software snags som er blitt fikset underveis eller handler dette hovedsaklig om å overvåke kjøperene og tilby de en oppdatering i nye og ne?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (14 timer siden):

Hvis du ikke har fått forvarming med app til å fungere med Tesla, så har du gjort noe galt.

Det er ikke dekkning for mobiltelefon på den siden av huset hvor parkeringsplassen er.
Hvis Tesla har app styring som er uavhengig av mobil dekkning så tar jeg gjerne mot dokumentasjon på det.

Lenke til kommentar
KLAB19 skrev (3 timer siden):

Det er ikke dekkning for mobiltelefon på den siden av huset hvor parkeringsplassen er.
Hvis Tesla har app styring som er uavhengig av mobil dekkning så tar jeg gjerne mot dokumentasjon på det.

Vet ikke hvor langt unna huset osv det er, men Tesla har jo wifi også (uavhengig av mobildekning...) så er det innenfor wifi-rekkevidde så vil det fungere.

Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (22 timer siden):

Har bilen din hatt åpenbare software snags som er blitt fikset underveis eller handler dette hovedsaklig om å overvåke kjøperene og tilby de en oppdatering i nye og ne?

Jeg følger med på elbilforum der ulike versjoner av software diskuteres. Det varierer hvor fokus ligger, noen ganger diskuteres ny funksjonalitet, andre ganger bugfikser. Den eneste feilen jeg har merket selv var på en av de første versjonene av dashcam-funksjonaliteten, siste videofil var nesten alltid korrupt. Jeg antar strømmen på videoenkoderen ble kuttet når man låste bilen, uten å forsikre seg at videostrømmen ble korrekt avsluttet først. 

Jeg har ennå til gode å oppleve overvåking eller styrt annonsering av typen for eksempel facebook driver med. Det eneste jeg kan kjøpe er 'chiptuning' av motoren for å kutte 0-100 med 0,5s. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (På 6.2.2021 den 0.08):

Niks, verkstedene bruker ikke tid på å oppdatere til siste versjon med mindre det er en aksjon fra produsenten på at det skal gjøres pga. feilretting etc. Jeg har aldri hørt noen måtte ta bilen på service bare for å oppdatere programvare.

 

Har måttet gjort dette to ganger på vår i3. Første gang da den var ny i 2014 pga aircondition som var ikkefungerende. Nå sist i 2021 pga elektronikk-feil som gav tilbakekalling på en hel serie med biler.

Ellers er det mye positivt med OTA, bl.a. bedre navigasjon, innføring av stemmestyring, bedre autopilot, mer ytelse, mindre forbruk, raskere lading (og tregere lading for noen), kameraovervåking. Og mer. Men ja, det introduserer også bugs i tilfeller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...