Gå til innhold

Kryptovaluta mining med skjermkort diskusjonstråd.


Anbefalte innlegg

muuha skrev (6 minutter siden):

ikke populært tema her inne, men om du tar hensyn til økende vanskelighetsgrad på etherium mining trenger du 20% økning pr mnd i prisen for ethereum for å tjene inn 15k på 5 mnd med 120MH/s. Tror du må ha litt lengre horisont på inntjeningen din.

Min bitcoin-investering har økt med 100% på 3 måneder, så jeg håper ETH følger etter med såpass oppgang ;) Uansett er det ikke noe problem om det tar f.eks 7-8 mnd. for å tjene inn riggen. Etter det er det jo "gratis" penger uansett.

Jeg lurte bare på om tallene jeg kom fram til var i "ballpark" korrekte. Jeg har sett litt på brukte Antminer-varianter for BTC-mining, men det fikk jeg ikke til å gå opp på noen fornuftig måte. I hvert fall ikke med prisene og utvalgen på Finn.

Egentlig har jeg vel strøm nok til et par-tre slike rigger. Mer enn to skjermkort i et vanlig kabinett og på rimelig hovedkort ser ut til å være vanskelig, mulig 3 går greit med visse kombinasjoner? Orker ikke å styre med riser-kort og digre rigger, da bygger jeg heller flere små siden det uansett er skjermkortene som koster penger. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
14 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Min bitcoin-investering har økt med 100% på 3 måneder, så jeg håper ETH følger etter med såpass oppgang ;) Uansett er det ikke noe problem om det tar f.eks 7-8 mnd. for å tjene inn riggen. Etter det er det jo "gratis" penger uansett.

Jeg lurte bare på om tallene jeg kom fram til var i "ballpark" korrekte. Jeg har sett litt på brukte Antminer-varianter for BTC-mining, men det fikk jeg ikke til å gå opp på noen fornuftig måte. I hvert fall ikke med prisene og utvalgen på Finn.

Egentlig har jeg vel strøm nok til et par-tre slike rigger. Mer enn to skjermkort i et vanlig kabinett og på rimelig hovedkort ser ut til å være vanskelig, mulig 3 går greit med visse kombinasjoner? Orker ikke å styre med riser-kort og digre rigger, da bygger jeg heller flere små siden det uansett er skjermkortene som koster penger. 

Husk at riggen også "alltid" er verdt noe, så om du er i 0 eller 6 mnd så sitter du på feks 200k i utstyr

Lenke til kommentar
muuha skrev (18 minutter siden):

2x3060ti gir 2x60 MH/s med 2x120W strømforbruk. Husk at å få tak i 3060ti ikke er så lett i praksis..

Ja, tilgjengeligheten på skjermkort er jo den store bøygen. Er det slik at man ikke får tak i slike i det hele tatt, eller er det bare snakk om 1-2 måneder leveringstid? Er det eldre kort som er greie å se på og som man kan få mye billigere? Jeg gamer ikke så jeg har ikke fulgt med på skjermkortutviklingen i det hele tatt. Er derfor veldig usikker på den delen. 

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Ja, tilgjengeligheten på skjermkort er jo den store bøygen. Er det slik at man ikke får tak i slike i det hele tatt, eller er det bare snakk om 1-2 måneder leveringstid? Er det eldre kort som er greie å se på og som man kan få mye billigere? Jeg gamer ikke så jeg har ikke fulgt med på skjermkortutviklingen i det hele tatt. Er derfor veldig usikker på den delen. 

om du følger med litt så kan man fint få kort på finn med under 100 dager ROI

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Har planer om å handle noe utstyr på firmaet og da er ikke brukt aktuelt.

Du kan da skrive av brukt på firmaet også, men du får jo ikke igjen MVA da.

Forøvrig er det uansett best å handle som privatperson og heller utgiftsføre på firmaet, da har du 5 års reklamasjon.

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (1 time siden):

Jeg vurderer å bygge en rigg kun for mining da jeg har tilgang på gratis strøm fra solcelleanlegget på hytta ca. fra mars til oktober (november-februar er det for lite sol). Kan nok fint trekke oppunder 1000W i snitt. Det hadde vært morsomt å brukt denne strømmen til noe fornuftig ;)

Gitt at en rigg med 2xRTX 3060 koster omkring 15.000, og klarer 100MH/s som betaler omkring $12,5 etter hva jeg har skjønt er det ca. 100,- pr. dag, altså tjent inn utstyr på 5 måneder? Er jeg helt på bærtur med summene her eller ser det reelt ut? 

En komplikasjon er at utstyret må slås av i perioder om det er mange dager på rad med dårlig vær. Trekker riggen 300W kontinuerlig (2x RTX 3060)  kan i og for seg batteripakka holde liv i den i 2-3 døgn men er det fortsatt ingen lading må den slås av. Jeg kan programmere inverter til å slå av når batterispenning går under f.eks 52V (14S lithium batteri) og på igjen når spenningen overstiger 53V. Vil den tåle å bli skrudd av og på via strømnettet og starte opp igjen uten problemer? Hvilket operativsystem anbefales, vil helst slippe Windows. 

Ser de andre har svart deg greit, så jeg har ikke så mye mer å bidra med, men bare av nysgjerrighet - kunne du delt litt info om størrelsen på anlegget ditt og hvordan du har regnet? 

Er ikke umulig at 300 W fra "veggen" er realistisk når det er snakk om 2x120 W til skjermkort. Dvs. 0,3x24 = 7,2 kWh behov per døgn, ikke medregnet tap i PSU, inverter, osv. Altså en batteripakke på 14-21 kWh?

Regner du 8-12 timer innstråling på dagtid mars-oktober? Dvs. at man da forenklet sett bør ha 6-900 W fra paneler til batteri gjennom disse timene hvis man ikke skal forbruke mer enn man lader.

Endret av Frank Drebin
Skrivefeil.
Lenke til kommentar
Frank Drebin skrev (9 minutter siden):

Ser de andre har svart deg greit, så jeg har ikke så mye mer å bidra med, men bare av nysgjerrighet - kunne du delt litt info om størrelsen på anlegget ditt og hvordan du har regnet? 

Er ikke umulig at 300 W fra "veggen" er realistisk når det er snakk om 2x120 W til skjermkort. Dvs. 0,3x24 = 7,2 kWh behov per døgn, ikke medregnet tap i PSU, inverter, osv. Altså en batteripakke på 14-21 kWh?

Regner du 8-12 timer innstråling på dagtid mars-oktober? Dvs. at man da forenklet sett bør ha 6-900 W fra paneler til batteri gjennom disse timene hvis man ikke skal forbruke mer enn man lader.

Anlegget mitt har 35kWh lithium-batteri fra Leaf-moduler. Paneleffekten er på 5,8kWp totalt, og jeg henter inn over 40kWh på en god sommerdag. Andre dager langt mindre, men 15-20kWh i snitt bør jeg ha tilgjengelig over halve året. Tenker å dimensjonere pent i starten med en rigg, så kan jeg evt. øke på med en eller to til om jeg ser at anlegget håndterer det. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (24 minutter siden):

Anlegget mitt har 35kWh lithium-batteri fra Leaf-moduler. Paneleffekten er på 5,8kWp totalt, og jeg henter inn over 40kWh på en god sommerdag. Andre dager langt mindre, men 15-20kWh i snitt bør jeg ha tilgjengelig over halve året. Tenker å dimensjonere pent i starten med en rigg, så kan jeg evt. øke på med en eller to til om jeg ser at anlegget håndterer det. 

Heftigste hytte-anlegget jeg har hørt om:) Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Dragonlove said:

Har tenkt å begynne med miming så snart jeg får ett skjermkort, men dere som miner, casher dere ut penger når kortet er tjent inn, eller bare fortsetter dere?

 

Planen min er egentlig å starte å mine for så å cashe ut det jeg har brukt på Hw for så å mine videre, høres det ut som en god plan eller?

Jeg HODLer det meste, skal cashe ut en del når ETH når 2K EUR, men kommer til å HODLe det jeg kan

Lenke til kommentar
4 hours ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Anlegget mitt har 35kWh lithium-batteri fra Leaf-moduler. Paneleffekten er på 5,8kWp totalt, og jeg henter inn over 40kWh på en god sommerdag. Andre dager langt mindre, men 15-20kWh i snitt bør jeg ha tilgjengelig over halve året. Tenker å dimensjonere pent i starten med en rigg, så kan jeg evt. øke på med en eller to til om jeg ser at anlegget håndterer det. 

DETTE høres ut som noe vi må ha en egen tråd på her på forumet om du ikke allerede har det :D

EDIT; En ting som umiddelbart slår meg er jo at PC'er i hovedsak kjører på 12V DC, så her burde det jo være noen interessante muligheter!

Endret av MariusJS
Lenke til kommentar
MariusJS skrev (11 minutter siden):

DETTE høres ut som noe vi må ha en egen tråd på her på forumet om du ikke allerede har det :D

EDIT; En ting som umiddelbart slår meg er jo at PC'er i hovedsak kjører på 12V DC, så her burde det jo være noen interessante muligheter!

Batteripakken er på 53V DC, har du en PC som kjører på det? ;) Hytta bruker 230V, via 9,8kW med invertere. 
 

Lenke til kommentar
12 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Batteripakken er på 53V DC, har du en PC som kjører på det? ;) Hytta bruker 230V, via 9,8kW med invertere. 
 

Hehe nei dessverre, men DC - DC burde jo være mer effektivt, men nå ligger jo en vanlig 230V PSU på opptil noen og 90% effektivitet.

Tanken var vel DC - AC - DC var litt waste 😛

Lenke til kommentar

Vurderer mining og ser litt på 3060 Ti kort og i den forbindelse har jeg ett spørsmål.

Til mining, er det noen stor forskjell ytelse/inntjening på kort med 2 vs 3 vifter? Tenker da på evt bedre kjøling med tre og dertil høyere frekvenser. De med tre vifter som jeg tror kan komme inn igjen begynner å nærme seg noen 3070 kort. Alternativet nå er vel å bestille (og evt vente en stund) på ett Asus 3060 Ti TUF/MSI Ventus 3X OC til 6,8k/6,9k eller evt 3070 til 8k men tilgjengelig i midten av mars.

Jeg har ett 3090 som kommer i slutten av mnd til spill pcen og lurte å prøve noe mining de ganger jeg ikke spiller eller er ute.

Tenkte da også evt å sette inn ett 3060Ti  for å hente litt mer. Og kunne elelrs bruke 3090 til X34P skjermen og VR headset, mens 3060 kunne gå til skjerm nr to...

Lenke til kommentar
Cardinal skrev (4 minutter siden):

Vurderer mining og ser litt på 3060 Ti kort og i den forbindelse har jeg ett spørsmål.

Til mining, er det noen stor forskjell ytelse/inntjening på kort med 2 vs 3 vifter? Tenker da på evt bedre kjøling med tre og dertil høyere frekvenser. De med tre vifter som jeg tror kan komme inn igjen begynner å nærme seg noen 3070 kort. Alternativet nå er vel å bestille (og evt vente en stund) på ett Asus 3060 Ti TUF/MSI Ventus 3X OC til 6,8k/6,9k eller evt 3070 til 8k men tilgjengelig i midten av mars.

Jeg har ett 3090 som kommer i slutten av mnd til spill pcen og lurte å prøve noe mining de ganger jeg ikke spiller eller er ute.

Tenkte da også evt å sette inn ett 3060Ti  for å hente litt mer. Og kunne elelrs bruke 3090 til X34P skjermen og VR headset, mens 3060 kunne gå til skjerm nr to...

Asus TUF 3060 ti eller 3070 klarer 62-64mh/s. Bedre med 3 vifter enn en men ikke stor forskjell. 3090 bør klare 120mh/s.

3060 ikke Ti kommer 25.02 12gb minne og kanskje 40-50mh/s?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...