Gå til innhold

Fulgt etter av politiet hjem for promillekontroll. Innafor?


annanan

Anbefalte innlegg

Hei! 

Natt til Lørdag var jeg ute å fotograferte nordlyset. I det jeg nærmet meg hjemmet mitt, ca kl 02:00 registrerte jeg at det lå en bil bak meg. 
Denne fulgte meg hjem og parkerte på gårdsplassen vår. Det var først da jeg registrerte at det var politiet som hadde fulgt etter meg. 

Politimannen ba meg hyggelig om å gjennomføre en blåsetest for promillekontroll. Jeg var hyggelig tilbake og sa "klart det" og blåste 0 i promille. Politiet kjørte så videre. 

I ettertid har jeg nevnt dette til flere som mener det ikke er innafor at politiet følger en hjem uten mistanke om noe. Politimannen nevnte ingenting om dette mens jeg snakket med dem, og jeg hadde kjørt pent og pyntelig. Ikke tenkte jeg på å spørre heller da jeg ble litt satt ut av hele greia. 

Noen som har innspill? er dette innafor/lovlig fra politiets side? 
Spør mest for nysgjerrighetens skyld.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fenrisúlfr skrev (3 minutter siden):

Helt innafor og mer normalt enn du tror. Prøv å se det i et annet lys, det er jo utelukkende positivt at politiet utfører kontroller for å sørge for at veiene er så fri for fyllekjørere som de kan. 

Ja, det er det jeg også tenker. Synes for så vidt også at det er bra, promillekjørere har ingenting på veien å gjøre. 
Var bare siden det var så mange som reagerte på det jeg ønsket avklaring :)

Lenke til kommentar

Vegtrafikkloven:

Sitat

§ 10.Trafikkontroll m.m.

Fører av kjøretøy skal straks stanse for kontroll når det kreves av politiet eller Statens vegvesen. Føreren plikter å vise fram dokumenter som det er påbudt å ha med under kjøringen, og straks etterkomme påbud gitt med hjemmel i denne lov.

Departementet kan gi andre offentlige tjenestemenn myndighet til å foreta kontroll og gi påbud som nevnt i første ledd.

Politiet treng ikkje å ha mistanke om straffbare handlingar for å kunne gjennomføre trafikkontroll.
For andre kontrolltiltak må politiet ha mistanke for å kunne gripe inn, men fordi sertifikat er eit gode og ikkje ei rettigheit så er eit av vilkåra for å ha førarkort at du må akseptere trafikkontroll.

Om ein skal kverrulere på lovheimelen så kan det sjølvsagt spørre seg om det fortsatt er ein trafikkontroll om du har rukket å parkere og gå ut av bilen før politiet har stilt krav om at du skal stoppe for kontroll. Som fotgjenger så må politiet har berettiga mistanke for å kunne kreve gjennomføring av promillekontroll. Politiet har adgang til å gjennomføre slik kontroll etter at køyringa har funnet sted, men ikkje vilkårlig testing.
Vegtrafikklova § 22 stiller også forbod mot å innta alkohol eller anna rusande middel 6 timar etter køyringa dersom føraren måtte forstå at køyringa kunne lede til politietterforskning. Det er ikkje per def straffbart i seg sjølv å drikke alkohol etter køyringa i slike tilfeller, men du vil kunne bli dømt for promillekøyring ettersom det er vanskeleg å bevise at rusen kom etter køyringa.

 

Personleg så synes eg det må være lov å være litt fleksibel, det er nok ikkje ønskeleg for nokon av partane om det blir slik at politiet må formelt stoppe deg med blålys midt på natta i eige nabolag for å gjennomføre promillekontrollen. Det er både enklare for politiet og meir skånsomt for føraren om det fortsatt er lov å være litt fleksibel.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (6 timer siden):

Å kjøre inn på din private eiendom er vel eneste jeg hadde hengt meg oppi.

Trådstarter kan jo utdype litt mer og selvsagt være 100% eksakt på hvordan det ble kjørt inn på privat eiendom. Beliggenhet m.m. har mye å si. Uansett så gjøres det jo ganske diskret. Det er ikke på med lydsignaler og megafon, som vekker hele nabolaget, som i film 😄 Det er ikke alltid kort på med blålys engang. Da man jo ser bilen. 

Politiet har ofte mye lokalkunnskap. Kanskje kjørte trådstarter på deler av en strekning, eller tid på døgnet, som er litt belastet med promillekjøring i det området?

Som flere nevner her så skal man være glad for slike kontroller. 

Dessuten er det mye større odds for noe uvanlig på vise tider av døgnet, kl 24:00 - 04:00 på ukedager. 

Endret av plankeby
  • Liker 3
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (35 minutter siden):

Å kjøre inn på din private eiendom er vel eneste jeg hadde hengt meg oppi.

Politiet har etter politiinstruksen lov til å ta seg inn på privat grunn eller privat hus når det skal gjennomførast tvangsmiddel i samsvar med anna lov eller forskrift.
Denne heimelen har politiet etter vegtrafikklova § 10.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (56 minutter siden):

Politiet har etter politiinstruksen lov til å ta seg inn på privat grunn eller privat hus når det skal gjennomførast tvangsmiddel i samsvar med anna lov eller forskrift.
Denne heimelen har politiet etter vegtrafikklova § 10.

Trodde de måte ha konkrete mistanke om ruskjøring eks at kjøringen var vinglete etc om de skulle kunne kjøre inn på privat område.

Når det kommer til ruskjøring så er det bra de har alle muligheter til å stoppe det. 

 

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (2 timer siden):

Vegtrafikkloven:

Politiet treng ikkje å ha mistanke om straffbare handlingar for å kunne gjennomføre trafikkontroll.
For andre kontrolltiltak må politiet ha mistanke for å kunne gripe inn, men fordi sertifikat er eit gode og ikkje ei rettigheit så er eit av vilkåra for å ha førarkort at du må akseptere trafikkontroll.

Om ein skal kverrulere på lovheimelen så kan det sjølvsagt spørre seg om det fortsatt er ein trafikkontroll om du har rukket å parkere og gå ut av bilen før politiet har stilt krav om at du skal stoppe for kontroll. Som fotgjenger så må politiet har berettiga mistanke for å kunne kreve gjennomføring av promillekontroll. Politiet har adgang til å gjennomføre slik kontroll etter at køyringa har funnet sted, men ikkje vilkårlig testing.
Vegtrafikklova § 22 stiller også forbod mot å innta alkohol eller anna rusande middel 6 timar etter køyringa dersom føraren måtte forstå at køyringa kunne lede til politietterforskning. Det er ikkje per def straffbart i seg sjølv å drikke alkohol etter køyringa i slike tilfeller, men du vil kunne bli dømt for promillekøyring ettersom det er vanskeleg å bevise at rusen kom etter køyringa.

 

Personleg så synes eg det må være lov å være litt fleksibel, det er nok ikkje ønskeleg for nokon av partane om det blir slik at politiet må formelt stoppe deg med blålys midt på natta i eige nabolag for å gjennomføre promillekontrollen. Det er både enklare for politiet og meir skånsomt for føraren om det fortsatt er lov å være litt fleksibel.

 

Om du såg personen kjøre bil og har mistanke at h*n er full, så kan de vel kreve kontroll?

Lenke til kommentar

Kjørte mye på nettene tidligere og erfarte ofte å bli "forfulgt" av politiet noen minutter. En sjelden gang stopper de meg, spør hva jeg er ute på - og ikke noe mer enn det. Vet et tilfelle på motorveien lå jeg i høyre fil, og politiet la seg i venstre og fulgte samme fart som meg en lang periode, mens de nistirret inn på meg og min medpassasjere som jeg nettopp hadde hentet på byen som en vennetjeneste. 

Sevl som fotgjenger vandrende på nettene hjem fra en fest eller noe, har jeg erfart at de har lagt seg på hjul sakte bak meg.

Jeg syns i grunn det er ganske irriterende. Greit nok at de vil kontrollere meg - men stopp meg med en gang og få det unnagjort. Er direkte plagsomt og forstyrrende - og jeg vil påstå trafikkfarlig fordi det setter fokuset mitt vekk fra trafikken, ved at jeg konstant ser Onkel Blå i bakspeilet mens jeg kjører. 

Men; de har vel lov til det.... Tipper det har med at jeg kjørte en gammel bil fra 98 som var ombygd til campingbil - og hadde derfor svarte vinduer bak og på siden (lovlig). Tviler på at jeg hadde blitt forfulgt med en nyere bil. 

Lenke til kommentar
Kris85 skrev (1 time siden):

Men; de har vel lov til det.... Tipper det har med at jeg kjørte en gammel bil fra 98 som var ombygd til campingbil - og hadde derfor svarte vinduer bak og på siden (lovlig). Tviler på at jeg hadde blitt forfulgt med en nyere bil. 

Den passet nok godt  inn i kategorien "eldre kassebil ute på nattetid". - Som domineres mye av kriminelle fra både inn og utland. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...