Gå til innhold

Vurderer solceller hva er viktige paramatere?


_Breezy

Anbefalte innlegg

I forbindelse med utbedring av tak så har jeg tenkt på om det kanskje er en ide å montere solceller.

Har absolutt null kunnskap om solceller. Eneste jeg vet er at jeg for noen år tilbake leste at det var kommet nye paneler på markedet som generte mer strøm også når det ikke var direkte sollys. Men det er også alt jeg husker fra artikkelen.

Så over strømbruken og det har svingt mellom ca 13k kwh helt opp mot 20k kwh per år.

Tenker ikke at jeg skal dekke alt forbruket med solceller men hvor mye kan være realistisk å dekke via solceller? Og hvor mye strøm kan man regne med å få når det ikke er strålende solskinn hele dagen?

Takmontert solcelle anlegg, bolig av normal størrelse syd sydvest vendt. Er det sol så er det ingenting som skjermer for sola. Bosatt på østlandet.
En jeg snakket med ang solceller mente det var viktig å ha en batteripakke for lagring av strøm fra solcellene. Og han mente at feks brukt batteripakke fra Nissan Leaf kunne være smart. Ja sikkert smart men man kan da ikke trenge et så stort batteri?

Gjør ikke dette primært for å spare penger, mer for å få et mindre fotavtrykk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her kan du regne ut hvor mange kWt du kan få ut av et PV-anlegg:
PVWatts Calculator (nrel.gov)

Du kan nok aldri regne med å tjene noe særlig med penger på et PV-anlegg, det blir som du sier å få et mindre fotavtrykk.
Skjønt det vil vanskelig la seg gjøre å få et mindre fotavtrykk en det du allerede har i Norge der 100 % av strømmen som produseres er ren.

Når det gjelder batteri så er det nok greit med et Leaf-batteri på rundt 30 kWt så har du litt å ta av.
Du bruker sikkert 25-30 kWt i døgnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har lest om flere som tjener noen kroner på anleggene sine, og med solceller så kanskje du bruker mindre strøm når du slutter å få regninger..

Jeg kunne fint ha brukt kun solceller, om jeg hadde slått av det jeg ikke bruker
PC har stått på i hele desember uten at jeg har brukt den

Lenke til kommentar

Smart den kalkulatoren. Må bare forstå alle parametere helt korrekt før jeg får riktige tall.

Vet ikke om den tar hensyn til solstatistikk? Eller om svarene man får ut regnet som best eller worst case scenario så det kan sikkert bli ganske store avvik fra det kalkulatoren sier og det man opplever når alt er montert og på plass.

Vil det kreve mye ekstra jobb for installatør av solceller å koble til en batteripakke fra en Nissan Leaf? Er det relativt likefrem, koble en lader til batteripakken og ferdig med det eller må det på plass sensorer, tempmålere, evt. kjøling siden pakken er plukket ut fra en elbil?

Lenke til kommentar
_Breezy skrev (1 time siden):

Vil det kreve mye ekstra jobb for installatør av solceller å koble til en batteripakke fra en Nissan Leaf?

Tror ikke du kan regne med å finne en installatør som gjør noe slikt. Anlegg skal dokumenteres iht omfattende forskrifter.
De som gjør slikt hos seg selv kan gjøre det fordi de har mye kunnskap om hva de driver med.

Batteripakker kan ha stor nytte i off-grid anlegg. Men når man er on-grid selger man overskuddet

Har 14 paneler på garasjetaket i Asker. Produksjonen i fjor var 3000 kWt. Dette er langt fra lønnsomt, men en grei hobby.

Dubious skrev (52 minutter siden):

Panel er 12-24 volt

Du tenker kanskje på paneler til off-grid hyttebruk.
Paneler til hjemmebruk er 30 - 38V, som seriekobles opp til 300 - 500V.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
_Breezy skrev (15 timer siden):

I forbindelse med utbedring av tak så har jeg tenkt på om det kanskje er en ide å montere solceller.

Har absolutt null kunnskap om solceller. Eneste jeg vet er at jeg for noen år tilbake leste at det var kommet nye paneler på markedet som generte mer strøm også når det ikke var direkte sollys. Men det er også alt jeg husker fra artikkelen.

Så over strømbruken og det har svingt mellom ca 13k kwh helt opp mot 20k kwh per år.

Tenker ikke at jeg skal dekke alt forbruket med solceller men hvor mye kan være realistisk å dekke via solceller? Og hvor mye strøm kan man regne med å få når det ikke er strålende solskinn hele dagen?

Takmontert solcelle anlegg, bolig av normal størrelse syd sydvest vendt. Er det sol så er det ingenting som skjermer for sola. Bosatt på østlandet.
En jeg snakket med ang solceller mente det var viktig å ha en batteripakke for lagring av strøm fra solcellene. Og han mente at feks brukt batteripakke fra Nissan Leaf kunne være smart. Ja sikkert smart men man kan da ikke trenge et så stort batteri?

Gjør ikke dette primært for å spare penger, mer for å få et mindre fotavtrykk.

Jeg tok 5studiepoeng i fornybar energi nå i høst. Der var solceller ganske sentralt. Regnet mye på pris/nytte, og fant ut at rundt 8kw installert effekt kom best ut der. Mange vil nok pakke på deg større pakker, men det er hvertfall mitt innspill. 

 

Batteripakker er ikke lønnsomt med mindre du lager selv, så ville ventet med det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gå inn på f.eks otovo.no eller solcellekart.no og skriv inn din adresse. Da får du opp takareal som kan utnyttes og forventet produksjon. Hvis du skal renovere hele taket så kan integrerte solceller være en løsning. Det mest vanlige er å legge solcellene på eksisterende tak.

Er du nevenyttig kan du gjøre montering selv. En elektriker må koble inn anlegget og inverter på nettet. Gjorde det selv i våres og produserer strøm som jeg selger for en 1 kr/kwh. Så for meg har det vært mest gunstig å selge strøm fremfor å bruke den selv nå som strømprisen har vært lav.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
kremt skrev (14 minutter siden):

Hvor mye kan du selge i året for 1 krone?

5000 kwh.

 

Anlegget produserer omtrent 6000 kwh i året bruker rundt 3000 av dette selv, så selger 3000 kwh.

7 kw anlegg, 24 paneler. 12 vestvendt og 12 østvendt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (8 timer siden):

Har lest om flere som tjener noen kroner på anleggene sine, og med solceller så kanskje du bruker mindre strøm når du slutter å få regninger.

Jeg ville ikke anbefalt et så stort anlegg at du beregner å selge strøm, tviler meget sterkt på at du vil tjene inn igjen anlegget (hvis du hyrer inn folk for å montere vel og merke). 

Endret av grovetussen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...