Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan jeg starte konkurrerende konsulentselskap og jobbe videre hos kunde?


Gjest 828fd...01d

Anbefalte innlegg

Gjest 828fd...01d

Jeg jobber i et stort IT-konsulentselskap, og jeg jobber hos en stor kunde av dette selskapet. Kunden leier hundrevis av årsverk fra min arbeidsgiver.

Det står ingen klausuler i ansettelseskontrakten min om å starte konkurrerende virksomhet. Anta at jeg sier opp jobben, starter mitt eget AS, kontakter kunden i oppsigelsesperioden min og spør kunden om de vil leie tjenestene mine videre. Bryter jeg noen straffelov ved å gjøre dette, eller gir det grunnlag for at arbeidsgiver kan saksøke meg?

Anonymous poster hash: 828fd...01d

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, The Avatar said:

Det er lov å bytte jobb. 

Så lenge du ikkje har avtaler som tilseier at du ikkje kan starte hos konkurrent så har ikkje arbeidsgiver grunnlag for å saksøke. 

Hvordan blir dette om man markedsfører ny konkurrerende virksomhet, selv om det er eget foretak, i oppsigelsesperioden? Man har vel lojalitetsplikt så lenge man er ansatt selv om det ikke er noe konkurranseklausul i kontrakten?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 805a1...19e

Etisk er det særdeles grumsete farvann, bare fordi det er lov og du synes det er ok så betyr det ikke at kunden synes det samme.

Anonymous poster hash: 805a1...19e

Lenke til kommentar

I oppsigelsestiden er du fortsatt representant for firmaet du jobber for, og det vil virke særs uprofesjonelt å promotere neste arbeidsgiver (selv om det er deg selv) før du er ferdig i firmaet.. Du kan jo informere om at du har sagt opp jobben og skal starte for deg selv, men å selge deg inn i oppsigelsestiden ville nok jeg holdt meg for god til. Verden er liten, og man kan treffe folk igjen senere, så å gjøre slike "sprell" er ikke akkurat anbefalt.

Dersom kunden vil ha deg spør de nok om du vil fortsette i oppdrag hos dem når de blir kjent med oppsigelsen.

Ofte er det en konkurranseklausul eller lignende i arbeidskontrakt som sier at man ikke kan kontakte kunder man har jobbet for gjennom nåværende jobb i X antall måneder etter man har sluttet.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Jeg har jobbet i konsulentbransjen i mange år, og det er ikke uvanlig at en konsulent bytter konsulentselskap men fortsetter i samme oppdrag. Det er en viss forståelse og aksept for at «sånn fungerer bransjen». 

Det at du starter opp ditt eget selskap og ikke bare bytter til et allerede eksisterende er noe som definitivt kan tråkke på noen tær, og arbeidskontrakten din kan ha en klausul om at du ikke kan starte eller drive konkurrerende virksomhet. 

Så, det er grumsete farvann du beveger deg inn i, så dobbeltsjekk arbeidskontrakten og vurder hvor villig du er til å brenne broer. Konsulentbransjen handler om å ha kontakter, nettverk og tillit, og hvis man ikke trår forsiktig kan disse tingene fort ryke. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
20 minutes ago, henrikwl said:

Jeg har jobbet i konsulentbransjen i mange år, og det er ikke uvanlig at en konsulent bytter konsulentselskap men fortsetter i samme oppdrag. Det er en viss forståelse og aksept for at «sånn fungerer bransjen». 

Det at du starter opp ditt eget selskap og ikke bare bytter til et allerede eksisterende er noe som definitivt kan tråkke på noen tær, og arbeidskontrakten din kan ha en klausul om at du ikke kan starte eller drive konkurrerende virksomhet. 

Så, det er grumsete farvann du beveger deg inn i, så dobbeltsjekk arbeidskontrakten og vurder hvor villig du er til å brenne broer. Konsulentbransjen handler om å ha kontakter, nettverk og tillit, og hvis man ikke trår forsiktig kan disse tingene fort ryke. 

Min erfaring tilsier at det er kunden som normalt initierer videre engasjement med en konsulent som bytter konsulentselskap, og ikke at konsulenten selv aktivt selger seg inn fra nytt firma (spesielt i oppsigelsestiden). 

Lenke til kommentar

Hvis det ikke står noe om konkurrerende virksomhet i arbeidsavtalen din kan du starte å jobbe for nytt selskap (ditt eget eller et annet) straks oppsigelsestiden løper ut. Men du kan ikke markedsføre ditt fremtidige selskap under oppsigelsestiden. Og det kan være brudd på lojalitetsplikten at du overhodet nevner planene i oppsigelsestiden. Men så lenge du ikke markedsfører før oppsigelsestiden er omme løper du bare risikoen for at oppdragsgiver ikke vil ha deg. 

Lenke til kommentar
Gjest e9af7...75b

En kompis av meg gjorde noe lignende. Han var ansatt i et oljeselskap. De la ned avdelingen han jobbet på, men der satt det fire stykker som da etablerte eget firma og tok over enkelte kunder, som uansett ikke kunne få sine tjenester fra oljeselskapet direkte da de hadde valgt å legge ned avdelingen.

Oljeselskapet ble rasende og saksøkte de fire som hadde startet opp for seg selv. Det ga seg før det ble rettsak ut av det, med et forlik eller noe slikt. Litt usikker på hva enden på visa ble. 

Jeg jobbet som konsulent i en helt annen bransje. I papirene jeg skrev under på, sto det en klausul der jeg måtte betalte 100 000 kr dersom jeg utnyttet kunnskap jeg fikk gjennom jobben til egen vinning. Såkalte "bedriftshemmeligheter" eller noe i den duren.

Anonymous poster hash: e9af7...75b

Lenke til kommentar
NoTrace skrev (15 timer siden):

Min erfaring tilsier at det er kunden som normalt initierer videre engasjement med en konsulent som bytter konsulentselskap, og ikke at konsulenten selv aktivt selger seg inn fra nytt firma (spesielt i oppsigelsestiden). 

Det stemmer. Rent formelt sett er det slik at konsulentens opprinnelige arbeidsgiver jo fortsatt har kontrakten og leverer inn forslag til erstatninger for den som slutter. Kunden står selvsagt fritt til å velge hvorvidt de vil ha noen av disse kandidatene eller ikke, og hvis ikke så blir oppdraget terminert og lagt ut på anbud igjen. Hvis det så tilfeldigvis finnes et konsulentselskap som kan levere inn den samme personen så er sjansen stor for at det da blir de som får tilslaget, dersom det er det kunden vil.

Hvilket er hvorfor akkurat dette tilfellet her i beste fall vil kunne tråkke på noen tær og brenne noen broer og i verste fall være direkte brudd på lojalitetsplikten.

Lenke til kommentar
henrikwl skrev (10 minutter siden):

Det stemmer. Rent formelt sett er det slik at konsulentens opprinnelige arbeidsgiver jo fortsatt har kontrakten og leverer inn forslag til erstatninger for den som slutter. Kunden står selvsagt fritt til å velge hvorvidt de vil ha noen av disse kandidatene eller ikke, og hvis ikke så blir oppdraget terminert og lagt ut på anbud igjen. Hvis det så tilfeldigvis finnes et konsulentselskap som kan levere inn den samme personen så er sjansen stor for at det da blir de som får tilslaget, dersom det er det kunden vil.

Hvilket er hvorfor akkurat dette tilfellet her i beste fall vil kunne tråkke på noen tær og brenne noen broer og i verste fall være direkte brudd på lojalitetsplikten.

Når kunden leier inn "hundrevis av årsverk" fra arbeidsgiver er det jo ganske lite sannsynlig at TS er den ene som gjør at kunden sier opp og bytter konsulentselskap, da. Men om dette er liv laga finner jo TS fort nok ut av. Har du ikke konkurranseklausul og ligger unna kunden i oppsigelsestiden, ikke tar med deg kundelister o.l., og ikke bruker arbeidstiden på å starte opp selsakpet/gjøre research etc., er dette uproblematisk rettslig sett. 

Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (14 minutter siden):

Når kunden leier inn "hundrevis av årsverk" fra arbeidsgiver er det jo ganske lite sannsynlig at TS er den ene som gjør at kunden sier opp og bytter konsulentselskap, da. Men om dette er liv laga finner jo TS fort nok ut av. Har du ikke konkurranseklausul og ligger unna kunden i oppsigelsestiden, ikke tar med deg kundelister o.l., og ikke bruker arbeidstiden på å starte opp selsakpet/gjøre research etc., er dette uproblematisk rettslig sett. 

Ja, det er masse detaljer her om den konkrete kontrakten TS' nåværende arbeidsgiver har med kunden som jeg ikke vet om. Mitt eksempel gjaldt tilfellet hvor konsulenten sitter på en individuell kontrakt; da er gjerne kunden opptatt av konsulenten og den kompetanse de sitter på og ikke nødvendigvis konsulentselskapet. Men det gjelder gjerne ikke i TS sitt tilfelle.

Lenke til kommentar
Gjest 828fd...01d skrev (20 timer siden):

Kunden leier hundrevis av årsverk fra min arbeidsgiver.

Er det en offentlig eller privat kunde? Det offentlige har som regel rammeavtaler med noen få leverandører. For at andre skal komme seg inn må man som regel være underleverandør til de som har rammeavtalene, hvorpå den med rammeavtalen tar en del av timeprisen. I det private varierer det en del, men noe private selskaper ønsker ikke mange små-leverandører av tjenester og forholder seg bare til noen få store. Der kan det være vanskelig å komme inn som selvstendig konsulent. Andre private selskaper er veldig pragmatiske med hvem de leier inn og da kan det være enklere.

Lenke til kommentar
Gjest 828fd...01d
On 1/4/2021 at 11:04 AM, nirolo said:

Er det en offentlig eller privat kunde? Det offentlige har som regel rammeavtaler med noen få leverandører. For at andre skal komme seg inn må man som regel være underleverandør til de som har rammeavtalene, hvorpå den med rammeavtalen tar en del av timeprisen. I det private varierer det en del, men noe private selskaper ønsker ikke mange små-leverandører av tjenester og forholder seg bare til noen få store. Der kan det være vanskelig å komme inn som selvstendig konsulent. Andre private selskaper er veldig pragmatiske med hvem de leier inn og da kan det være enklere.

Det er privat kunde.

Kunden leier hundrevis av konsulenter fra flere forskjellige selskaper i tillegg til min arbeidsgiver, men jeg vet ingenting om min arbeidsgiver har en slags eksklusivitetsavtale med kunden.

Anonymous poster hash: 828fd...01d

Lenke til kommentar
Gjest 828fd...01d skrev (8 minutter siden):

Det er privat kunde.

Kunden leier hundrevis av konsulenter fra flere forskjellige selskaper i tillegg til min arbeidsgiver, men jeg vet ingenting om min arbeidsgiver har en slags eksklusivitetsavtale med kunden.

Anonymous poster hash: 828fd...01d

Hvis de først har konsulenter fra flere ulike selskaper så kan det jo tenkes at de vil ha en fra et nytt et. Evt så er det vel ikke verre enn at du finner deg en annen kunde? Eller er det slik at du absolutt ønsker å være hos denne kunden?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...