Gå til innhold

Forsker: Helt feil at hydrogen er bedre enn batteri i lastebiler


Anbefalte innlegg

2 hours ago, Simen1 said:

Spesielle steder du har valgt.. Det høres ut som hydrogen er på vikende front når man tyr til så ekstreme eksempler. Ikke at jeg tror hydrogen blir særlig tilgjengelig på sånne steder. Da synes jeg heller vi burde akseptere at så spesielle steder kan henge mange år etter i overgangen fra diesel til batteridrift. Disse årene tipper jeg både batterier og solceller blir billigere, så det blir rimeligere å sette opp ladestasjoner der også. Så man slipper å laste om til diesel-lastebiler akkurat der.

Det er vel også sånn at man ikke kan regne med lokale utfordringer rundt om kring i verden på enkelte veistrekninger. Det være seg vær, krig, konflikt, grusvei, dyr, varme, flomfare eller andre ting som veldig lange øde strekninger med lite bensinstasjoner eller lite ladestasjoner. F.eks Outback highway i Australia. Har man diesel-lastebil må man ta hensyn til at det er sparsommelig med bensinstasjoner og tanke opp nok til de lange strekningene. Samme med el-lastebiler. Medbragt dieselgenerator og diesel kan være en løsning inntil de får satt opp nok ladere på strekninga. Eventuelt ladestasjoner med stasjonær dieselgenerator, inntil de får bygd en mer klimavennlig løsning. Både teknologi og drivstoff er veldig enkelt tilgjengelig og krever ikke spesielle sikkerhetsforhold eller tilgang på vann eller strøm.

Det er en utopi å tro at det blir lønnsomt å bytte til nullutslippkjøretøy alle steder i verden samtidig.

Jeg valgte stedene for å sette ting på spissen

I Australia foreksemplel er det en ganske  stor ørken som deler landet i to

og for dem som måtte ha fulgt med på tv der det vises videologg av Australske Trailere som kjører varer både hit og dit.

I tilfellet sibir er det ofte det fraktes varer gjennom der men da først og fremst med den Transibirske jernbanen

der ganske store deler av den ikke er elektrifisert

I år 2010 fraktet Den transsibirske jernbane omlag 20 000 containere per år til Europa, hvorav 8 300 containere fra Japan. Dette er et relativt lite tall, da Japan totalt sett sender 360 000 containere til Europa hvert år. I 2005 skulle det ha økt til 100 000 containere og ha tilfredstilt passasjer- og godsbehovet for 120 tog per dag. Dette krever at store deler av jernbanen bygges ut til dobbeltspor, slik at Flaskehalser unngås. Mengden av containere har økt etter 2010, men økningen har vært på en ny forbindelse gjennom Kasakhstan

Kilde : https://no.wikipedia.org/wiki/Den_transsibirske_jernbanen

Legger til at den transibirske Jernbanen er ikke koblet til alle byer i russland og at disse må da forsynes med lastebiler eller skip dersom det finnes havner

eller byer som bare har tilgang til havner deler av året

Petropavlovsk-Kamchatsky, Magadan, Yakutsk, Norilsk
nevner jeg her som ikke har noen togforbindelse og det finnes sikkert noen flere jeg ikke har tatt med
 

Jeg har desverre ikke tall på hvor masnge trailere som kjører i sibir

men det finnes dog disse dataene fra 2017

All told, road transportation covers the bulk of Russian non-containerised trade – and the stats give great insight into just how significant the market is. From January-October 2016, trucking accounted for 69.4% of Russia’s total cargo turnover. 

Collectively this represented a ton-to-kilometre ratio of 191.8 billion ton/km, according Rosavtodor, Russia’s Federal Road Agency. Impressive – and this also marks a 1.8% recovery over 2015’s level.


It’s the same old story we’ve been seeing time and again in Russia: a lack of appropriate infrastructure in hampering industry expansion. The Far East and Siberia, huge yet sparsely populated regions, in particular suffer here – where roads have been compared to those out in the Australian outback (only with far more extreme winters).

President Putin seems to be aware of the road and highway situation in Russia. Back in 2014, Putin ordered the road network length to be doubled by 2022. If completed, this would mean Russia would boast over 2.4 million kilometres of road, including highways and rural routes.
https://www.transport-exhibitions.com/Market-Insights/Russia/Trucking-road-transport-in-Russia-the-state-of

Sahara deler nesten det afrikanske kontinintet i to

og av og til må det fraktes varer gjennom ørkenen.

Hvis man skal gjøre noe med klimaproblemene så kan man ikke forsette å bringe med seg Diselgeneratoterer nei

Det er ganske ekstreme tiltak som må til for å få stoppet den globale oppvarmingen

og da må en ha løsninger som monner i løpet av ganske kort tid.

 

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 minutes ago, Hanhijnn said:

Afrika og Australia har vel relativ god tilgang på solenergi. De bare må ha noe å lagre det på. Batteripakker f.eks.

Funker bare når solen skinner

og det ikke er overskyet

Batterpakkene må ofte ha energi tiden sola ikke skinner også

så er bare en delvis løsning

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (Akkurat nå):

Afrika og Australia har vel relativ god tilgang på solenergi. De bare må ha noe å lagre det på. Batteripakker f.eks.

Batteripakker og elektrolyse blir kombinert. Batteripakker er fint for å både rense strømmen til elektrolyse, og mot nettet. Dog kapasitet blir vanskelig og dyrt om formålet er å støtte lastebiler som kommer sporadisk. Ikke minst måtte en doblet antallet micro-grids for å støtte batteri-elektriske lastebiler. I Australia så blir det enda verre pga det "road-train" opplegget. 
image.png.7f1018e9748b96c66d97f195023ef192.png
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Lodium skrev (Akkurat nå):

Funker bare når solen skinner

og det ikke er overskyet

Batterpakkene må ha energi tiden sola ikke skinner også

så er bare en delvis løsning

Det er ikke helt korrekt. Solceller høster solenergi selv når det er overskyet. Uansett så er det vel et overveldende flertall soldager både i Afrika og Australia.

Batteripakkene må jo dimensjoneres til å ha nok energi de dagene det høljer ned.

Lenke til kommentar
14 minutes ago, Hanhijnn said:

Det er ikke helt korrekt. Solceller høster solenergi selv når det er overskyet. Uansett så er det vel et overveldende flertall soldager både i Afrika og Australia.

Batteripakkene må jo dimensjoneres til å ha nok energi de dagene det høljer ned.

Tja de høster vel energi men de blir vel ganske mye mindre effektive ved overskyet vær enn med perioder solen ikke blir hindret av skyer.

Det finnes også forskjell på skyer

noen skyer blokkerer mer sol enn andre

Og om det er sol på dagen hjelper det lite om natten.

Hvis battripakkene dimensjoners opp såpass mye så vil det jo koste mer enn en hydrogen løsning

der det bygges ett elektrolyse anlegg i nærheten.

Sikkerheten blir også bedre siden det er snakk om at det bygges på en relativt øde strekning der det ikke finnes mye folk

Ett elektrolyse anlegg som ligger slik gir igjen jobber til lokale folk som bor i rurale strøk i nærheten.

Ps. jeg snakker ikke om bare noen meter til bosettelse

 

 

 

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
Lodium skrev (5 timer siden):

I tilfellet sibir er det ofte det fraktes varer gjennom der men da først og fremst med den Transibirske jernbanen

der ganske store deler av den ikke er elektrifisert

Transportministeren i Danmark fikk nylig en rapport på bordet som sammenlignet to strategier for full elektrifisering av det danske jernbanenettet. Altenrativ 1 var å bygge kjøreledninger til 12-14 milliarder DKK. Alterantiv 2 var batteritog og hurtigladestasjoner til 7-800 millioner DKK. Det skulle ikke forundre meg om de kommer fram til et like slående rengestykke på den transsibirske jernbanen. Skjønt det blir vel fort drevet av gasskraft der borte (gass står for 48% av el-produksjonen i Russland).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Simen1 said:

Enig i begge deler, men jeg vil presisere at det monner å ta de 99,9% mer lavthengende fruktene.

Med andre ord samme strategi som idag?

De rike landende og rike kunder kjøper elbiler

fattige land og fattige folk eller folk i rurale strøk får de mye senere

En har vel drevet på rundt slik i 10- 20 år allerede uten at det har vært noe særlig betydelige kutt i utslippene verden over.

Når en har kuttet utslippene i en del av verden har man ertattet utslippene i annen del av verden ved foreksempel å bygge nye kullkraftverk

Dersom alle av de planlagte verkene blir bygget så vil man mer enn fordoble dagens utslipp

og da har jeg ikke en gang tatt med utslipp fra metan og slikt som blir å slippes ut fra jord og steder den er bundet fast på grunn av permafrost og lignende

og sånn går no dagan.

De eneste gangene det har vært betydelige kutt i utslipp er ved ektraordinære hendelser

slik som  foreksempel finanskrisen eller corrona nå

Gasskraftverk er heller ikke utslippfrie selv om de forurenser mindre enn ett kullkraftverk

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
28 minutes ago, Simen1 said:

Nå roter du sammen de geografiske forholdene med fattigdoms-politikk.

Fattigdom og geografi henger ofte i sammen

Hvis det finnes lite jobber på grunn av geografiske lokasjoner så er det ganske sansynlig at en en god del av befolkningen i området er fattige.

Eller hvis man er så heldig at man er født på en slik geografisk lokasjon der det blir oppdaget mye ressurser

eller at det geografiske stedet ligger strategisk til slik at befolkningen har bedre økonomiske utsikter

da er man mest sansynlig ikke fattig.

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Simen1 said:

Du roter fortsatt sammen to ting som ikke nødvendigvis har noe med hverandre å gjøre.

Nei

Forklarte det ganske bra

De lavthengende fruktene som det er snakk om

vil jo i stor grad dreie seg om Rike land og rike kunder

eller kunder som ikke bor i alt for rurale strøk

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
uname -i skrev (På 6.2.2021 den 14.57):

Nå baserte du argumentet ditt på at det var lading der det ble lastet varer så da betyr det at el-lastebil vil ha begrenset bruksområde.  Men heldigvis så har man jo vanlige lastebiler der el-lastebilene dine ikke strekker til. Og kanskje noen hydrogenlastebiler.

Ser du? Det er det som skjer når du en sjelden gang vikler deg inn i reell argumentasjon. Synes du gjør deg mye bedre når du bare gjentar meningsløse floskler på sedvanlig atal måte.

Nei, jeg baserte ikke argumentet mitt på det. Jeg nevnte det som et eksempel på når lading kan finne sted.

NEXT!  

uname -i skrev (På 6.2.2021 den 16.20):

Jeg sa spesifikt at man trengte færre hydrogenstasjoner enn ladere pga. lengre rekkevidde og kortere fylletid. Ditt og hekomos motargument er at at det kan installeres ladere overalt hvor el-lastebiler stopper.

Jeg vet ikke ikke helt hva man skal si.

Ja, det kan installeres hvor som helst hvor det er strøm, og mye billigere og mer fleksibelt enn dyre og vedlikeholdstunge bombestasjoner.

NEXT!

Endret av hekomo
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (På 8.2.2021 den 10.39):

ja, det er omtrent like "ambisiøst" som at det allerede er 1 million robot-taxier på veiene. Eller at Musk svarer opp desperate mennesker med alvorlige fysiologiske lidelser og gir dem falske forhåpninger om helbredelse.

"Ambisiøst". Det finnes mer dekkende ord i vokabularet.

Eller sender astronauter opp i verdensrommet med gjenbrukbare raketter, eller produserer en halv million biler allerede i 2020, eller får opp en fabrikk på rekordtid, for så å føre opp to fabrikker til på rekordtid, eller lager elbiler som er så bra at han tvinger resten av markedet til å prøve å følge etter, eller lager biler med den råeste ytelsen billigere enn alle konkurrentene, eller finner opp et nytt batteriformat og løser problemene med dette for så å igangsette produksjon av dette for å redusere prisen på batterier kraftig, osv. osv. osv.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...