Jump to content
Redaksjonen.

Forsker: Helt feil at hydrogen er bedre enn batteri i lastebiler

Recommended Posts

En forsker med egeninteresser rundt kjøretøy som må lade (Zenmo Simulations), og en logisk brist der han bruker snittreiser for typen lastebiler man vil trenge. En selvstendig lastebilsjåfør ønsker et verktøy som kan ta alle oppdrag. Det får man ikke med BET selv om den kan fylle de fleste av dem. De mest lukrative oppdragene forsvinner. Dog BET passer ypperlig til kontinuerlige faste oppdrag på faste ruter. FCET er dog bedre for folk som tar oppdrag på anbud. 

Jeg trur heller ikke vi vil se særlig til offentlig ladenettverk dedikert til kun lastebiler, og at man vil se samme eierskap over infrastruktur her som hos elektriske busser. Det er allerede godt med tilgjengelighet av BET på markedet uten at vi ser noen interesse rundt privat eller offentlig eierskap rundt et ladenettverk for disse. 

Edited by oophus
La til et ord for å klarere
  • Like 4

Share this post


Link to post
The Very End skrev (12 minutter siden):

Skal bli spennende å se hva som faktisk blir den framtidige løsningen (skal også bli gøy å observere dette kommentarfeltet etterhvert kan jeg tenke meg). Uten å være for bombastisk, heier på løsningene som er mest effektive i form av energi inn - energi ut, og så får man kontinuerlig arbeide for å utvikle og forbedre de (mest sannsynlig) elektriske løsningene. Om vi kun henger oss opp i utfordringene og ikke tar høyde for videre utvikling av teknologi tror jeg vi kommer til å ta mye feil om fremtiden.

Det finnes mange svar på dette. For en lastebil som skal frakte 30 tonn opp over sognefjellet vil regnestykket bli et annet enn en lastebil som kjører oslo lillehammer. En lastebil som frakter asfalt opp på sognefjellet vil ha svært høy virkningsgrad fordi eksos varmen blir brukt til å holde lasten varm om den går på diesel. Osv osv. skal du frakte glava isolasjon blir batteridrift bedre.

For busser som trenger 30-40kw varme for at passasjerer ikke skal fryse blir det ulikt.

For mange busser har jeg tro på hybrid drift. Da vil man få det beste av alt.

Ser bort fra hvor den kjemiske energien blir laget. Den kan komme fra biomasse til vindparker eller kjernekraftverk

  • Like 5

Share this post


Link to post
Redaksjonen. skrev (42 minutter siden):

hvis man redesigner en lastebil med hensyn til vekt vil det gi samme fordel for batteridrift som for hydrogen? Lastebiler som Nikola sine kombinerer begge typer drift. At de fleste lastebiler kjører 750 km dagen er neppe ukjent og markedet vil bli todelt. Og batteriteknologien er nødt å gi bedre vekt/kapasitetsforhold Så hva er budskapet her??

  • Like 2

Share this post


Link to post
nullogniks skrev (3 minutter siden):

At de fleste lastebiler kjører 750 km dagen er neppe ukjent og markedet vil bli todelt.

Du mangler "mindre enn" i den setninga. Også kan du erstatte "de fleste" (>50%) med 80%.

nullogniks skrev (3 minutter siden):

Og batteriteknologien er nødt å gi bedre vekt/kapasitetsforhold Så hva er budskapet her??

Budskapet er at spørsmålet ditt er feil.

  • Like 9

Share this post


Link to post

Sitat : Men min forskning i Nederland har vist at 80 prosent av lastebilene – og til og med de virkelig store riggene, langtransportørene – i det lengste kjører 750 km om dagen Sitat slutt.

Daglig (unntakstilfeller på grunn av korona så dette gjelder ikke nå)¨

så kjører det lastebiler og trailere fra Polen til Norge eller andre land i Eu med østeeuropeiske sjøfører.

Disse driter stort sett i hviltidsbestemmelsene og har ikke noe overtidsbetaling å snakke om.

Fantaseringen om dobbeltsjåfør er også noe som skjer sjeldent da de fleste sjåfører velger å sove eller ta pause når de må hvile.

Dessuten så betyr ikke hviletid at det automatisk dukker opp en elektrisk fyllstasjon på vidda der du parkerer på en rasteplass.

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
19 minutes ago, Simen1 said:

Mener du at vi må legge til rette for underbetalte trafikkfarlige eksosmaskiner fra Polen og at de burde få lov til å drite i hviletidsbestemmelsene? :hmm:Eller skal verden gå fremover?

Nei , jeg mener ikke at man burde legge tiil rette for dette.

men det er ett faktum at mange sjåfører fra øsblokkland driter i dette

og det er ganske vanskelig å kontrollere slikt over landegrensene med dagens kontrollregime

for å ikke snakke om at alle land i den europesike union ikke engang har bra nok økonomi til å ha ett slikt kontroll regime

+ at de har andre byråkratiske regler.

Poenget mitt er at forskeren tar utgangspunkt i helt feil data.

En kan ikke forvente at alt fungerer slik han ser for seg der alle følger reglene og lovene

og at det atutomatisk dukker opp infrastruktur på foreksempel øde strekker

Edited by Lodium

Share this post


Link to post
The Very End skrev (16 minutter siden):

Du er klar over at de aller fleste sjåfører er ansatt? De velger ikke ruter, de velger ikke kjøretøy, etc. Så hele det første argumentet faller bort. Edit: se kommentar.

Det er nok av selvstendig næringsdrivende sjåfører også. Det ser man om man sjekker litt utlysninger av arbeid. Det er et godt marked for sjåfører som eier eget utstyr. 

 

The Very End skrev (20 minutter siden):

Samtidig, hvor er den logiske bristen over at vi bruker statiskk for å forklare et behov, fordi DU sier det?

Hvorfor ikke lese det jeg skriver? Jeg forklarer jo hvor jeg mener den logiske bristen ligger, og prater om selvstendige sjåfører. Folk som er ansatt på faste ruter vil få tilgang til infrastruktur som firmaet eier. Altså passende for BET, dog for selvstendige sjåfører uten faste oppdrag så blir det litt annen prioritet. Da vil man ønske et kjøretøy som kan ta flest mulig oppdrag, mens man blir avhengig av offentlig infrastruktur. Vi ser ingen tegn på at feks Mer bygger infrastruktur til lastebiler. Dog vi ser interesser rundt offentlig infrastruktur for H2 stasjoner. 

The Very End skrev (26 minutter siden):

Og til slutt en del argunentasjon mot fullelektrifisering pga. at man tror at etc etc, og da er vi nettopp like langt. Ingen trodde vi kunne få gode elektriske privatbiler, men så feil kan man ta.

Jeg er ikke endel av den gruppen. Jeg har kjørt elbil i 6 år. 

The Very End skrev (27 minutter siden):

Ps: jeg er tidligere lastebilsjåfør så akt deg for å snakke skråsikkert på vegne av denne gruppa. Jeg har arbeidet med hundrevis av sjåfører, og kan love deg at det er en allsidig gruppe som ikke kan forenkles til elektrisk = dårlig eller et problem.

Ta på deg noen andre briller og les det jeg skrev på nytt. Jeg har ikke sagt at elektrisk = dårlig eller et problem. Jeg sier at H2 fyller hull som BE ikke når like lett. Mitt standpunkt er BE + H2 for å erstatte fossilt helt. 

Om noen argumenterer mot BE fra et fossilt standpunkt, så ville vi vært på samme side angående forsvar for BE. 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Simen1 skrev (20 minutter siden):

Du mangler "mindre enn" i den setninga. Også kan du erstatte "de fleste" (>50%) med 80%.

Fortjeneste er mye mer interessant. 20% av turene kan fint være >50% av fortjenesten årlig angående timesbetalingen. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
oophus skrev (35 minutter siden):

Fortjeneste er mye mer interessant. 20% av turene kan fint være >50% av fortjenesten årlig angående timesbetalingen. 

Sparte drivs - energi (dieselutgifter) for en Tesla semi er + 4 000 000,- netto før garantitid utløper, dette tror eg transportselkap som har tengt å tjene penger har fått med seg. Det er jo ingen pikeskole eller komentarfelt dei bedriver heller.

 

Opp sognefjellet sparer man værtfall penger, om man kan nytte batteribil. Og får godt betalt for turen nedatt, kansje over 50 % av hva man ville brukt i diesel opp.

Og batteridrevne “dollyer” burde jo kunne komme som ei kule, i kombinasjon med små diesel eller bensin motorer.

 

At Elon Musk ikke har fått ut fingren ennu treng man vel en professor i gereatri for å analysere.

Edited by Halvor Sølvberg- the MOV
  • Like 7
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
Lodium skrev (42 minutter siden):

Nei , jeg mener ikke at man burde legge tiil rette for dette.

men det er ett faktum at mange sjåfører fra øsblokkland driter i dette

og det er ganske vanskelig å kontrollere slikt over landegrensene med dagens kontrollregime

Da bør vi jo applaudere og oppmuntre til framdriftsteknologi som gjør trafikkfarlig hviletidsvindel praktisk talt umulig.

  • Like 7

Share this post


Link to post

Noen som vet når det kommer Tesla semi for salg (leveranse)? Vet det finnes noen test-eksemplarer, men de er vel ikke egentlig tilgjengelig enda?

  • Like 1

Share this post


Link to post
12 minutes ago, Simen1 said:

Da bør vi jo applaudere og oppmuntre til framdriftsteknologi som gjør trafikkfarlig hviletidsvindel praktisk talt umulig.

Legge handelshindringer og byråkrati i veien for handel mener du?

Det setter medlemskapet vårt i EØS en stopper for.

Minner på eus fire friheter 

Norge er gjennom EØS-avtalen en blitt en del av EUs indre marked med fri flyt av varer, kapital, tjenester og personer (herunder selskapsetableringer). Dette er de såkalte fire friheter. Gjennom EØS-avtalen har Norge forpliktet seg til å sørge for at restriksjoner på grenseoverskridende handel og virksomhet fjernes.

Så Spiller ingen rolle om Norske myndigheter mener Bulgarske Lastebilsjåfører svindler aldri så mye med hviletiden.

Hjelper som kjent lite ellers hadde jo alle disse som til stadighet bryter Norske lover latt seg avskrekke

Bulgarske sjåfører holder seg som kjent til sitt lands lover og regler og sin kultur innen sjåføryrket.

Noe Norske Konntrollerører har fått erfare med null kjetting på Bulgarske Lastebiler på isete føre og

dårlige piggdekk på vinterstid

manglende papirer osv, osv.

 

Edited by Lodium

Share this post


Link to post
MrAHB skrev (10 minutter siden):

Noen som vet når det kommer Tesla semi for salg (leveranse)? Vet det finnes noen test-eksemplarer, men de er vel ikke egentlig tilgjengelig enda?

Så lenge Tesla tjener gode penger på personbiler må man vel forvente at det kan ta tid.

Man er jo litt pliktig til å gå i pluss innen rimlig / forholdsvis kort tid på vanlige handelsvarer (det som ikke er “hig - teck”)

 

En indikasjon kan være at dei kjøper en eksisterend chassi produsent, for eg veit ikke at det er tale om å endre grunleggende prinsipper for bygging (batteri - person - bilen er jo bygget som biler flest / samme snørra)

Edited by Halvor Sølvberg- the MOV

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...