Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har to forskjellige kontoer på Nordnet. En heter AF og den andre heter ASK. Jeg lurer på hva forskjellen er på de to. Har skjønt såpass at den ene heter aksjesparekonto og den andre heter aksje og fondskonto, men vet ikke noe mer om forskjellen på de. Også lurer jeg på om det er det noen ulemper/fordeler med de to. 

Tusen takk på forhånd :))

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ASK

Her kan du handle på vanlig børs. Også i andre land (tror innenfor EU).
Avkastning blir ikke skattet før uttak.

Det vil si du kan reinvestere eventuel gevinst uten å skatte før uttak. 
Ulempe: Du kan ikke handle aksjer i USA etc. Eller på Euronext Growth (tidligere kjent som Merkur). 
Siste er en type norsk "junior"-børs for selskap som ikke oppfyller alle kravene som den ordinære børsen krever. 
Mange av de nye spennende selskapene kommer hit. Gjerne med mål om å bli notert på den "voksne" børsen i fremtiden.


AK
Her kan du kjøpe "alle" aksjer.

Ikke skatteutsettelse for gevinst. 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
GolfRolf skrev (På 4.1.2021 den 20.50):

ASK

Her kan du handle på vanlig børs. Også i andre land (tror innenfor EU).
Avkastning blir ikke skattet før uttak.

Det vil si du kan reinvestere eventuel gevinst uten å skatte før uttak. 
Ulempe: Du kan ikke handle aksjer i USA etc. Eller på Euronext Growth (tidligere kjent som Merkur). 
Siste er en type norsk "junior"-børs for selskap som ikke oppfyller alle kravene som den ordinære børsen krever. 
Mange av de nye spennende selskapene kommer hit. Gjerne med mål om å bli notert på den "voksne" børsen i fremtiden.


AK
Her kan du kjøpe "alle" aksjer.

Ikke skatteutsettelse for gevinst. 

For de som må ha det inn med teskje, hvordan fungerer AF konto og skatt igjen, dersom man går i pluss på en aksje skatter man som inntekt av dette, og trekker fra hvis minus?

Si at jeg har satt inn 100k på AF kontoen og den øker til 120, da betaler jeg skatt av de 20 som inntekt?

Men i samme tenkte tilfelle med 100k på en ASK, den øker til 120, og jeg velger å la de stå der, så betaler jeg ingen skatt før jeg tar et uttak?

Lenke til kommentar
grovetussen skrev (12 minutter siden):

For de som må ha det inn med teskje, hvordan fungerer AF konto og skatt igjen, dersom man går i pluss på en aksje skatter man som inntekt av dette, og trekker fra hvis minus?

Si at jeg har satt inn 100k på AF kontoen og den øker til 120, da betaler jeg skatt av de 20 som inntekt?

Men i samme tenkte tilfelle med 100k på en ASK, den øker til 120, og jeg velger å la de stå der, så betaler jeg ingen skatt før jeg tar et uttak?

Det er nok ikke fullt så enkelt heller. Du skatter av realisert gevinst og tap. Det betyr kort fortalt at du må se på hver enkel aksje/fondsandel du har solgt, sammenligne inngangsverdi med salgspris, og legge sammen disse summene igjen. 

Edit: Megler gjør dette for deg altså... 

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (4 minutter siden):

Det er nok ikke fullt så enkelt heller. Du skatter av realisert gevinst og tap. Det betyr kort fortalt at du må se på hver enkel aksje/fondsandel du har solgt, sammenligne inngangsverdi med salgspris, og legge sammen disse summene igjen. 

Edit: Megler gjør dette for deg altså... 

Ja riktig, sånn at hvis jeg taper 20k på en aksje og tjener 20k på en annen aksje så går det i null?

Lenke til kommentar
13 minutes ago, grovetussen said:

Enda et sikkert kjempedumt spørsmål:

Inntekt/tap skjer vel først ved salg/kjøp, så hvis jeg bare sitter og ruger på aksjene er det ingen skatt, foruten evt. formueskatt?

Til dels korrekt. Du realiserer gevinst eller tap ved salg, det er da du vet om du har tjent eller tapt penger på aksjen.
Du betaler ikke skatt før du selger aksjen (utenom formueskatt f.eks.).

Lenke til kommentar
grovetussen skrev (57 minutter siden):

Går det an å flytte aksjer fra egen AF konto til ASK konto?

Ja, men etter at overgangsreglene løp ut i 2019 anses det å være en skattemessig realisasjon, tilsvarende et salg. Så du må skatte av overskuddet når du flytter over på ASK, men så er innskuddet på ASK lik verdien av aksjen på innskuddstidspunktet. 

Lenke til kommentar
3 hours ago, grovetussen said:

Går det an å flytte aksjer fra egen AF konto til ASK konto?

Men ikke hvilken som helst aksje. Det må være ASK-godkjent. Du kan ha mye rart på en AF-konto, mens ASK-kontoen er langt mer kresen. (Tenk EØS).

Endret av MRN
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

@Swoosh
Der er fordeler med Zero. 

Det er ikke du som står oppført som eier. Dermed vil ikke ditt navn komme med på listen over aksjonærer. Naboene dine kan ikke google hva du eier av aksjer.

Det kan være jeg har misforstått (har selv AK og ASK) ; men har hørt at man kan få utsatt skatt på gevinst på Zero. Men vet ikke eventuelt rammer og betingelser for dette (kilde : https://www.nordnet.no/no/tjenester/kontoer/investeringskonto-zero).

Du kan også tjene på å låne ut aksjene til shorting.


Ulempe

Shorting. Du kan i realiteten låne ut aksjene dine til noen som har motstridende interesser av det som er best for deg. Nordnet kan på dine vegne leie ut aksjene dine til noen som ser seg tjent med at verdien på de samme aksjene du eier skal synke. I hvert fall på kort sikt. Mens du har typisk kjøpt aksjene med forhåpning om at kursen skal stige. Du kan ende opp med få småpenger for å så tape store penger.



Andre spørsmål som jeg selv lurer på ifm Zero
Hva med reparasjonsaksjer, emisjoner, tegningsinnbydelser i datterselskap, spin offs etc?
Hvis f.eks Nordnet har veldig stor post i et selskap: Kan de stemme `en bloc`med hele posisjonen, eller er de kun `sleeping partners`?

 

Lenke til kommentar

Ja, det er fullt mulig. Men i realiteten er det vel ikke smart å realisere et tap for så å kjøpe seg inn igjen på samme nivå.

I utgangspunktet får du 31.68% i fradrag på skatten for tapet, og må så skatte det samme hvis du kjøper deg inn og aksjen går opp igjen. Det eneste du oppnår er vel å betale litt administrasjonsgebyr i tillegg for kjøp/salg.

Hva er grunnen til at du ønsker å realisere tapet og så kjøpe deg inn igjen med en gang?

Du kan fint selge høyt og kjøpe lavt på samme dag. Det er jo tilsvarende daytraders gjør hver dag.

 

For øvrig:
Husk at forskjellige kontoer har forskjellige modeller på realisering av tap/gevinst. Ved ASK må man avslutte kontoen og ha tap på kontonivå for å realisere et tap, mens ved Zero gjennomsnittberegnes hvert uttak fra kontoen. VPS/Investeringskonto realiserer ved hvert kjøp/salg.

Endret av NoTrace
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Kevin Enger Morønning skrev (4 timer siden):

Hvordan kan jeg vite om en aksje er ASK godkjent eller ikke i Nordnet?

Vet ikke om det står nøyaktig foruten generelt nordiske og europeiske aksjer. Om du er i tvil får du opp en feilmelding (og kjøpet går ikke igjennom) dersom du prøver å kjøpe en ikke godkjent med ask konto. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...