Gå til innhold

Opel Ampera-e-eiere mister appløsning fra nyttår. Nå vil de utvikle sin egen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hjelper lite for Opel om de tror de rent juridisk har sitt på det tørre. En mangel er det, og det må da føre til en erstatning for eierne.

Men det viktigste er nå tapt anseelse blant kundene, noe som vil gå ut over salget av fremtidige Opel-modeller, og kanskje og fremtidige biler fra FCA. Bare les på elbilforum hva som skrives av trådstarter:

https://elbilforum.no/index.php?topic=54160.0

Har ikke bil fra FCA selv, men jeg har forståelse for synspunktet, selv om jeg ser liten sjanse for at noe lignende skjer videre. Men det er min vurdering.

Salget av Opel kom jo uansett veldig overraskende på ihvertfall meg, og jeg er veldig glad i dag for at jeg aldri gikk videre etter prøvekjøringen. Jeg lå relativt langt frem på listen over interessenter, men fikk så veldig plastfølelse og avsky for et veldig "kommunegrått" interiør.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opel Ampera-E var et utmerket kjøp av elbil når den kom på markedet. Med en pris på 300 tusen slo den absolutt alt. Kort tid etter de første par-hundre bilene ble utlevert kom en prisøkning på 60-70 tusen. I tillegg var køene på 2 år, og man kunne selge videre for 100 tusen fortjeneste etter et par måneder. Andre folk hadde bilene i 2-3 år, kjørte 50-60 tusen km og tapte ikke en krone på bilen totalt sett. Det må være ganske bra. Nå derimot begynner tiden å gå fra den. Opel er solgt til PSA og selger ikke lenger USA-bygde Chevrolet med Opel-merke på. Konkurrenter er plenty, og kanskje først og fremst Kona og E-Soul, med langt bedre kvalitet og noe bedre rekkevidde også.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

I forhold til erstatning, så kommer det vel helt an på hvordan denne tjenesten ble markedsført med bilene, og ikke minst hva som står med liten skrift. 

De fleste slike tjenester er uansett sky-baserte abonnement-tjenester, og kan ikke forventes å være tilgjengelig eller å fungere ut bilens levetid.

Edit: Min bil har Hyundais versjon av dette opplegget inkludert i fem år. Dersom tjenesten blir nedlagt før fem år er gått, vil jeg anse det som en mangel. Men dersom den fungerer i fem år, men ikke lenger, så er det ikke sikkert det er en mangel lenger.

Endret av Kajac
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Pettersen sier at det ikke står på manglende vilje hos Opel, og at de har sett på ulike ettermarkedsløsninger"

Tydligvis ikke sett på den mest opplagte løsningen: støtte via Opel Connect.

"Opel har antakelig sitt på det tørre, siden OnStar har vært tilbudt som et abonnement fra tredjepart"

Abonnement ja, likevel rart å kalle bilprodusenten (GM) en tredjepart (edit: er vel strengt tatt PSA som er tredjeparten her:-).

"Han forklarer at det i prinsippet er det samme som om du hadde kjøpt en bil med Spotify integrert, og så la Spotify ned"

Nei...ikke i nærheten: "Onstar belongs to General Motors and the decision to discontinue it in Vauxhall (Opel) cars was taken by the brand’s new owners PSA Group"

 

Endret av asshole
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
skysurfer skrev (3 timer siden):

Gjør et google-søk på Open Vehicle Monitoring System. Den støtter flere merker. Har den selv til Leaf.

Synd dem ikke har 4G støtte, men kommer vel. Spørs hva som skjer når 3G forvinner (hvis det ikke allerede har forsvunnet), men vil vel funke på 2G også, bare tregere.

Lenke til kommentar

Det finnes allerede en løsning, det krever en liten boks og GSM sim kort (krever noen MB per måned)

Dere kan viderutvikle koden her.
https://github.com/openvehicles/Open-Vehicle-Monitoring-System-3/tree/master/vehicle/OVMS.V3/components/vehicle_voltampera/src

Så bruker du appen OVMS.

Jeg bruker denne løsningen for å få APP-støtte på en bil som ikke har det i utganspunktet.

Dette er en av årsaken jeg personlig syntes at f.eks. forhåndsvarming/kjøling av bilen bør være implementert som en valig knapp på nøkkelen, slik at du kan starte den manuelt ut vinduet om serveren er nede, eller det ikke er dekning.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 12/21/2020 at 11:51 AM, asshole said:

Synd dem ikke har 4G støtte, men kommer vel. Spørs hva som skjer når 3G forvinner (hvis det ikke allerede har forsvunnet), men vil vel funke på 2G også, bare tregere.

OVMS bruker noen få MB per måned. 2G, til og med GPRS (max 9,6kb/s) har båndbredde i massevis.

OVMS har innebygged WIFI, så om/når operatørene legger ned 2G, så kan man forsatt bruke den ved å la en router ligge i bilen.

Endret av MEMENK76
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...