Gå til innhold

Lønnsomt å endre skattekortet?


LMH1

Anbefalte innlegg

Vet noen om det er lønnsomt eller ulønnsomt å endre skattekortet? Særlig i denne perioden siden en del tjener mindre på grunn av corona.

Men kan fort bli dyrt neste år hvis man ikke endret tilbake? Så hva gjør dere? Er det dårligere renter fra skattetaten en mye andre banker?

For enkeleste og beste er å gå i tilsvarende null, men ganske idiotisk at det ikke er system som automatisk beregnet dette. Så ofte velger noen å bevist ta et tall høyere en hva man har i formue og inntekt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv et enkeltmannsforetak hvor jeg bevisst går på en smell hvert år, i stedet for å forhåndsbetale skatt. Setter av pengene til skatt på høyrentekonto, er som regel bedre rente på høyrentekonto enn hva skatteetaten tar på restskatten, så går potensielt med noen kroner i pluss på dette. Det kan dog være dumt å gjøre dette dersom du ikke har stålkontroll på hva du faktisk skal betale, da skattesmellen som regel blir ganske stor.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ja det er nettopp dette, det mest "lønnsomme" er å forhåndsbetale minst mulig skatt og oppnå høyere avkastning inntil det omsider må betales. Det forutsetter selvfølgelig tilstrekkelig disiplin. Om man heller er typen som fort bruker opp pengene man har på konto kan det vær mer fornuftig heller å øke skattetrekket så man får en liten "gave" til sommeren. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg sørger for å alltid gå i 0 eller minus. Lønner seg? Det er ikke snakk om mange kronene. Beste innskuddsrente er nå 1,5%. Ved 100.000 er de snakk om 1500 kr. Å få baksmell på 100.000 er ganske søkt. Ikke får du renter for et helt år engang. Sørg for å få utbetalt det du skal mer eller mindre og ha fornuftig budsjett med en høy sparerate hvor hovedstolen av sparingen er i et globalt indeksfond. Det er slik jeg lever.

Jeg er forresten også innom skattekalkulatoren etter hver lønning. Har fast lønn + bonus så vanskelig å beregne for hele året med engang. Ser jeg at jeg har skattet mer enn jeg skal bestiller jeg nytt skattekort med engang som justeres slik at jeg havner på 0 i restskatt. Å regne på skatten samt å endre skattekort er så enkelt at jeg tar meg de 5 min etter hver lønning

Endret av Mr. Spaceworld
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mr. Spaceworld skrev (4 timer siden):

Jeg sørger for å alltid gå i 0 eller minus. Lønner seg? Det er ikke snakk om mange kronene. Beste innskuddsrente er nå 1,5%. Ved 100.000 er de snakk om 1500 kr. Å få baksmell på 100.000 er ganske søkt. Ikke får du renter for et helt år engang. Sørg for å få utbetalt det du skal mer eller mindre og ha fornuftig budsjett med en høy sparerate hvor hovedstolen av sparingen er i et globalt indeksfond. Det er slik jeg lever.

Jeg er forresten også innom skattekalkulatoren etter hver lønning. Har fast lønn + bonus så vanskelig å beregne for hele året med engang. Ser jeg at jeg har skattet mer enn jeg skal bestiller jeg nytt skattekort med engang som justeres slik at jeg havner på 0 i restskatt. Å regne på skatten samt å endre skattekort er så enkelt at jeg tar meg de 5 min etter hver lønning

Restskatt lønner seg, men som du påpeker ikke så mye med dagens rentenivå. Men et annet poeng er at man har penger disponible tidligere. Ellers får man faktisk renter for omtrent et helt år, ja. For manglende betalt forskuddstrekk fordeler seg på hele året, så i snitt dreier det seg im oppimot et år når man betaler inn restskatt innen fristen 31. mai, for å unngå rente. I tillegg er det «hele» 99 kr i arbitrasje gjennom restskatt, fordi man 31.5 bare trenger betale det man skylder minus 99 kr.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Men hvorfor må man egentlig legge inn tall selv? er umulig å opprette bank uten skattetaten får vite om det, er ikke mulig å ta opp lån uten skattetaten får vite om det vertfall ikke i eu, godt mulig finnes unntak uten for eu. Men ferre bruker det?

For blir jo lettere å sjekke da. Nå tellers ikke med BSU konto eller andre skattefordeler reiseutgifter etc. Så totalsett blir det idiotisk? Da nesten umulig å gå i 0 på skatt må være forenkelet selvangivelse for ungdom i så fall. Tror under 500 kr ikke blir kreve inn men godt mulig det er andeles en før.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Leiferen skrev (2 timer siden):

Restskatt lønner seg, men som du påpeker ikke så mye med dagens rentenivå. Men et annet poeng er at man har penger disponible tidligere. Ellers får man faktisk renter for omtrent et helt år, ja. For manglende betalt forskuddstrekk fordeler seg på hele året, så i snitt dreier det seg im oppimot et år når man betaler inn restskatt innen fristen 31. mai, for å unngå rente. I tillegg er det «hele» 99 kr i arbitrasje gjennom restskatt, fordi man 31.5 bare trenger betale det man skylder minus 99 kr.

Joda, men som du sier så er fordelt over året. Så det er langt fra januar til mai året etter, men ikke særlig mye fra desember til mai året etter. Så ja det "lønner" seg, men det er snakk om så små summer. Du kan ikke akkurat gå på 100.000i restskatt hvert år heller. Si du klarer 3000 restskatt pr. mnd så er det fra januar til mai året etter snakk om 63kr i renter. Så kommer inflasjon og skatt. Ikke mange kronene. Summen blir også lavere og lavere for hver måned.

LMH1 skrev (2 timer siden):

Men hvorfor må man egentlig legge inn tall selv? er umulig å opprette bank uten skattetaten får vite om det, er ikke mulig å ta opp lån uten skattetaten får vite om det vertfall ikke i eu, godt mulig finnes unntak uten for eu. Men ferre bruker det?

For blir jo lettere å sjekke da. Nå tellers ikke med BSU konto eller andre skattefordeler reiseutgifter etc. Så totalsett blir det idiotisk? Da nesten umulig å gå i 0 på skatt må være forenkelet selvangivelse for ungdom i så fall. Tror under 500 kr ikke blir kreve inn men godt mulig det er andeles en før.

For meg er det ikke vanskelig å regne på fradrag. Jeg har rentefradag og foreldrefradag pluss at jeg skatter på opptjente renter fra sparekonto og BSU. That's it for meg. Kjører ikke langt nok for å kunne noe fradag.

Kan være du har mer, men er ofte ikke store forskjellene fra år til år sånn egentlig.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (18 timer siden):

Men hvorfor må man egentlig legge inn tall selv?

Fordi Skatteetaten ikke har ansatt spåkoner eller tilgang til din hjerne. De har ikke info siden forrige skattemelding, og vet heller ikke om du har planer for neste år som innbærer endringer i inntekt, gjeld eller fradrag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor mye eller lite det lønner seg kommer an på den alternative bruken. Om du utsetter betale skatt, betaler ned forbrukslån med 20% rente, og så tar opp igjen forbrukslån igjen for å betale restskatten, så kan du regne 20% gevinst over tiden som gikk. Det ville være 20.000 kroner på 100.000 kroner i skatt over et år.

Mens setter du pengene på lønnskontoen, så taper du trolig litt.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Har ikke så mye gjeld det er heller spørsmålet om det burde regne ut fra dagens sitvasjon for det spessielt år med cororna vet ikke om vi kan si 70% av befolkning får redusert lønn i 2020\2021 på grunn av de tiltakene som gjøres av hjemmekontor og ungå møter etc.

Men som gjør det ektra vanskelig å beregne hvor mye man får i lønn tok høyde for fjordåret ikke i år, men skattetaten kan jo utebetale raskere, eller kreve penger inn raskere.

Sitat

om du utsetter betale skatt, betaler ned forbrukslån med 20% rente, og så tar opp igjen forbrukslån igjen for å betale restskatten, så kan du regne 20% gevinst over tiden som gikk. Det ville være 20.000 kroner på 100.000 kroner i skatt over et år.

Mens setter du pengene på lønnskontoen, så taper du trolig litt.

Problemet jeg tror med den teorien er selv om du sløser bort pengene muligens du slipper formueskatt men har du betalt for lav skatt for lønninger vil du uansett måtte betale 30-40% eller mere avhenger av inntekt. Så forbrukslån er den dyreste lånet, samme med kreditttkort gjeld. Men har man bolig betaler man vel bare 70% av markedverdi mener jeg? det blir noen prosent av i formue. Samme hvis man har over 1.5 milioner kr i formue i bank. Betaler man noen prosenter av det som er over. Så mere formue og renter des mere skatt.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...