Gå til innhold

Bruker hydrogen til å fly droner dobbelt så langt


Anbefalte innlegg

Bør ikke være noe problem med f.eks en 700 bars tank på f.eks 100 liter, og så en regulator for å få ut 300 bar for å fylle mindre flasker. Når tanken går under 300 bar vil det da ikke lengre være mulig å fylle de mindre tankene helt fulle, men man kan fylle en tank på 9 liter ca 6 ganger uten problem. Man kunne tenke seg at denne tanken kunne fylles på en standard hydrogenfyllestasjon.

Men hvilken løsning selskapet faktisk ser for seg at folk skal benytte er et mer åpent spørsmål.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
5 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Bør ikke være noe problem med f.eks en 700 bars tank på f.eks 100 liter, og så en regulator for å få ut 300 bar for å fylle mindre flasker.

Vanlige hydrogenflasker for industriell bruk ligger nærere 200 bar meg bekjent.
https://www.linde-gas.no/shop/no/no-ig/industrigasser/brenngasser-ig-fuel-gas-106/hydrogen-flaske-1404-106

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Ja, hvis man skal benytte slike så er det nok kompressor som gjelder.

Jeg finner 700 bar hydrogenkompressorer på alibaba for ca 10000 NOK. Jeg hadde nok neppe satset på alibaba for industriprodukter om jeg ikke kunne validert de selv, men det burde tyde på at slike ikke er uoverkommelige. Ventos er en vestlig leverandør som later til å ha relevante produkter, men pris er på forespørsel.

Lenke til kommentar
sverreb skrev (16 minutter siden):

Jeg finner 700 bar hydrogenkompressorer på alibaba for ca 10000 NOK. Jeg hadde nok neppe satset på alibaba for industriprodukter om jeg ikke kunne validert de selv, men det burde tyde på at slike ikke er uoverkommelige. Ventos er en vestlig leverandør som later til å ha relevante produkter, men pris er på forespørsel.

Hexagon Purus er nok litt mer nærliggende å sende ei forespørsel til for disse gutta her. Norsk firma. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
HF- skrev (7 minutter siden):

Ser for meg at en kan kjøpe ganske mange batteripakker for prisen av desse spesialbygde mobile hydrogenstasjonane. 

Dette er for kommersielt bruk, og ikke hobby-flygning. Folk jobber 8-10 timer med overvåkning av kraftlinjer f.eks og det har ikke vært uvanlig at man leier inn helikoptre for dette formålet. Altså er det penger å spare på å utnytte droner som kan fly langt, og som kan være lengst mulig i lufta. 

 

Lenke til kommentar
25 minutes ago, HF- said:

Ser for meg at en kan kjøpe ganske mange batteripakker for prisen av desse spesialbygde mobile hydrogenstasjonane. 

Kan sikkert få mange knapper og glansbilder også, men ingen av delene hjelper noe videre. Poenget i artikkelen er at med hydrogenløsningen får du dobbelt flytid. Uansett hvor mange batterier du måtte kjøpe oppnår du ikke det. Hvis du ikke trenger det så kan du jo fortsette å bruke batterier (Som den jo selges med pr., i dag), men om du har behov for den lengre flytiden er da hydrogenmodulen måten å oppnå det på.

Dette er ikke hobbydroner. De brukes gjerne fordi de er billigere i drift enn et helikopter, de har nok likevel helt andre priser og operasjonskostnader enn en DJI.

Helikopterleie ligger gjerne på fra 5-6000,- pr. time*. iht. https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2175-91462020000100331 er estimert operasjonskostand for en FC utstyrt drone omkring 500,- time.** Piloten kommer da i tilegg som nok skal ha ett par tusen også, så kanskje halv pris fra helikopteret.

*) https://heliwing.no/en/home/priser/prisliste-timepriser-helikopter-leie
**) Mesteparten fordi det antas en spesialbygd brenselscelle som koster 3-500000,- i innkjøp.

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (36 minutter siden):

Kan sikkert få mange knapper og glansbilder også, men ingen av delene hjelper noe videre. Poenget i artikkelen er at med hydrogenløsningen får du dobbelt flytid. Uansett hvor mange batterier du måtte kjøpe oppnår du ikke det. Hvis du ikke trenger det så kan du jo fortsette å bruke batterier (Som den jo selges med pr., i dag), men om du har behov for den lengre flytiden er da hydrogenmodulen måten å oppnå det på.

Dette er ikke hobbydroner. De brukes gjerne fordi de er billigere i drift enn et helikopter, de har nok likevel helt andre priser og operasjonskostnader enn en DJI.

Helikopterleie ligger gjerne på fra 5-6000,- pr. time*. iht. https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2175-91462020000100331 er estimert operasjonskostand for en FC utstyrt drone omkring 500,- time.** Piloten kommer da i tilegg som nok skal ha ett par tusen også, så kanskje halv pris fra helikopteret.

*) https://heliwing.no/en/home/priser/prisliste-timepriser-helikopter-leie
**) Mesteparten fordi det antas en spesialbygd brenselscelle som koster 3-500000,- i innkjøp.

Med to sett batteri blir flytida lik. Veit ikkje heilt kva du skal med knapper og glansbilder

Lenke til kommentar
6 minutes ago, HF- said:

Med to sett batteri blir flytida lik. Veit ikkje heilt kva du skal med knapper og glansbilder

Nei. Du kan bare fly med ett batteri av gangen. Dronen må returnere for å få et nytt batteri. Dermed må du bruke flytid på å komme både ut og tilbake igjen. Så flytiden setter praktisk rekkevidde (opp til radiorekkevidden som er opgitt til 20 km for lisensierte brukere)  og effektiv oppetid (Tid brukt på utfart og retur er dødtid du betaler for). M.a.o. trenger du den ekstra flytiden så hjelper det ikke hvor mange batterier du kan kjøpe.

Endret av sverreb
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Dovreekspressen skrev (22 timer siden):

Er ikke dobling av flytid litt lite? Jeg har sett droner vært nevnt som mulig bruksområde for hydrogen, men trodde det var snakk om betydelig større forskjell. Med "bare" to-gangeren så kan batterier komme til å ta igjen forspranget.

Jetfuel har ca 12 kWh per kg, komprimert hydrogen ca 2 kWh per kg (inkl tanker) og flytende hydrogen (ink.l tanker) ca 12 kWh per kg. Så om man bytter til flytende hydrogen i dette tilfellet vil dronen kunne gå 12 timer (og etter det bare å skifte tank på ett minutt!).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (34 minutter siden):

Jetfuel har ca 12 kWh per kg, komprimert hydrogen ca 2 kWh per kg (inkl tanker) og flytende hydrogen (ink.l tanker) ca 12 kWh per kg. Så om man bytter til flytende hydrogen i dette tilfellet vil dronen kunne gå 12 timer (og etter det bare å skifte tank på ett minutt!).

Er det da noen gevinst med hydrogen kontra jeftuel?

Lenke til kommentar
2 hours ago, Ketill Jacobsen said:

Jetfuel har ca 12 kWh per kg, komprimert hydrogen ca 2 kWh per kg (inkl tanker) og flytende hydrogen (ink.l tanker) ca 12 kWh per kg. Så om man bytter til flytende hydrogen i dette tilfellet vil dronen kunne gå 12 timer (og etter det bare å skifte tank på ett minutt!).

Tror gjerne en så liten dewar får noen litt andre tall på effektiv energitetthet (og avkokingstid). Rent praktisk er det nok også greiere å basere seg på å bruke helt standard industrihydrogen levert på 50l tanker og en kompressor. Brukscaset her er gjerne at man har med seg dronen ut i felt på en varebil el.lign.

 

2 hours ago, Kahuna said:

Er det da noen gevinst med hydrogen kontra jeftuel?

Enklere å lage en lett hydrogenbrenselscelle enn en parafincelle. Dronen er fundamentalt sett elektrisk , så skulle du brukt parafin ville du sannsynligvis måtte gått til en jet APU med generator. Du får neppe det inn i vektbudsjettet du har på denne dronen.

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (3 timer siden):

Er det da noen gevinst med hydrogen kontra jeftuel?

En elektrisk drone er mer styrbar enn en gassturbin eller en stempelmotor. En drone ha hydrogen, brenselscelle og et lite batteri (alt dette i stedet for et batteri). Det lille batteriet pumpes fullt kontinuerlig og automatisk. Da bli styringen som en batterielektrisk drone.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
HF- skrev (23 timer siden):

Sakner et moment her, skal en ha med en bærbar hydrogenstasjon ut i felt? Refyllbare 7 liter gasstanker med 300 bar? Eller er drona for engangs bruk? 

Den eneste løsningen er å ha med flere tanker og bytte ut når den ene går tom.

Altså det samme som å ha med flere batteri og bytte ut, som jo høres ut som en mye enklere løsning. Også gode muligheter for å lade et batteri ute i felt, å fylle en hydrogentank er om ikke umulig så veldig upraktisk.

Lenke til kommentar
Antilooop skrev (1 time siden):

Den eneste løsningen er å ha med flere tanker og bytte ut når den ene går tom.

Altså det samme som å ha med flere batteri og bytte ut, som jo høres ut som en mye enklere løsning. Også gode muligheter for å lade et batteri ute i felt, å fylle en hydrogentank er om ikke umulig så veldig upraktisk.

Jeg ser jo også for meg at dette kan sammenlignes med å ha med primus på tur. Man tar med et antall gassbeholdere, etter behov. Heter gassen hydrogen, så er det vel det samme som å fylle beholderne med fordommer...

Endret av NERVI
Lenke til kommentar
NERVI skrev (2 timer siden):

Jeg ser jo også for meg at dette kan sammenlignes med å ha med primus på tur. Man tar med et antall gassbeholdere, etter behov. Heter gassen hydrogen, så er det vel det samme som å fylle beholderne med fordommer...

"Litt" forskjel på propan med 8 bar og hydrogen med 300 bar

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...