Gå til innhold

Kan jeg sette et privatkjøp på bedrift?


Anbefalte innlegg

Hei.

Ble plutselig veldig i tvil her angående kjøp av ny jobb-pc. Har bestilt en pc til meg selv med faktura adresse på bedriften. Denne vet jeg at kan føres opp på bedriften slik at jeg får igjen pengene på neste lønning. Men, jeg vurderer å dra til nærmeste forhandler å kjøpe en annen pc. Greia er at de ikke kan sette en annen faktura adresse på denne. Spørsmålet er derfor om en pc kjøpt i butikk i mitt navn kan føres opp i regnskapet til bedriften?

 

Takker for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
nirolo skrev (3 minutter siden):

Jeg tror ikke det er et problem. Men du nok dokumentere kjøpet med kvittering, kontoutskrift og uleggsskjema. Betaling over 10K må skje via bank/kort. Men jeg ville nok snakket med arbeidsgiver om dette  - det er tross alt arbeidsgiver som bestemmer om dette er ok der du jobber.

Takk for godt svar.

Jeg avventer inntil jeg får et sikkert svar. Sparte meg en tur til byen i kveld, men likevel bra stressa med å ta en beslutning ☺️

Lenke til kommentar
torbjornhb skrev (10 minutter siden):

Med en gang de registrerer bedriften som kjøper, så mister man en god del rettigheter og garanti.

Du kan ikke både ha det som privatkjøp og få refundert kjøpet av bedriften. Enten er det et privatkjøp du betaler privat eller så får du det refundert av bedriften og da mister du rettighetene som forbrukerkjøpsloven gir deg. Men det bør ikke være noen bekymring for deg, for det er bedriften som i så fall eier pc'en og bedriften må forholde seg til at den går i stykker etc.

Dersom du prøver å mikse disse to tingene er du vel snart over på bedrageri? Du utgir deg for å være privatperson i et b2b kjøp for å få rettigheter du ikke har? Høres ikke lovlig ut for meg.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
nirolo skrev (Akkurat nå):

Du kan ikke både ha det som privatkjøp og få refundert kjøpet av bedriften. Enten er det et privatkjøp du betaler privat eller så får du det refundert av bedriften og da mister du rettighetene som forbrukerkjøpsloven gir deg. Men det bør ikke være noen bekymring for deg, for det er bedriften som i så fall eier pc'en og bedriften må forholde seg til at den går i stykker etc.

Dersom du prøver å mikse disse to tingene er du vel snart over på bedrageri? Du utgir deg for å være privatperson i et b2b kjøp for å få rettigheter du ikke har? Høres ikke lovlig ut for meg.

Mulig jeg fremstilte det feil, for jeg er overhodet ikke ute etter å bedra noen. Greia er at jeg har tidligere fått beskjed av jobben om å bare bestille mobil og pc selv, men føre opp arbeidsstedet som faktura mottaker. Det er jo helt vanlig når men handler på nett som privatperson å kunne velge en annen fakturaadresse. Hvordan ting fungerer her aner jeg ikke. 

Lenke til kommentar
torbjornhb skrev (36 minutter siden):

Med en gang de registrerer bedriften som kjøper, så mister man en god del rettigheter og garanti.

torbjornhb skrev (18 minutter siden):

Mulig jeg fremstilte det feil, for jeg er overhodet ikke ute etter å bedra noen.

Hvis du er ute etter å få forbrukerkjøpsrettigheter på et bedriftskjøp så er det noe som skurrer for meg. Jeg kan ikke se at dette er forenlig.

torbjornhb skrev (21 minutter siden):

Greia er at jeg har tidligere fått beskjed av jobben om å bare bestille mobil og pc selv, men føre opp arbeidsstedet som faktura mottaker.

Det er jo greit nok, men ikke om du hevder å ha forbrukerkjøpsrettigheter senere dersom det er mangler ved produktet.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
nirolo skrev (Akkurat nå):

Hvis du er ute etter å få forbrukerkjøpsrettigheter på et bedriftskjøp så er det noe som skurrer for meg. Jeg kan ikke se at dette er forenlig.

Det er jo greit nok, men ikke om du hevder å ha forbrukerkjøpsrettigheter senere dersom det er mangler ved produktet.

 

Takker for svar. Jeg må nesten høre med regnskap i morgen. Setter pris på alle tilbakemeldinger her :)

Lenke til kommentar

Ja du bør sjekke med regnskap om det regnskapstekniske.

Men kjøper du utstyr til bedriften så mister du altså rettighetene som forbruker i forbrukerkjøpsloven. Du oppga dette som årsak, og det virker da ganske tydelig at du bevisst ønsker å lure til deg rettigheter du vet du ikke har krav på. Dette vil ikke regnskap svare på sannsynligvis da det er utenfor deres arbeidsområde - men vil være noe du må forholde deg til den dagen du har problemer og står i butikken og krever forbrukerrettigheter på utstyr hovedsaklig brukt i næring. Den dagen bryr regnskap seg lite da det er du som står der, ikke de.

Dersom du trenger bedre vilkår og rettigheter på utstyr til bedriften enn det du får når du handler som bedrift så må du se på serviceavtale eller utvidet garanti. Helt normalt opp mot bedrifter. Dersom bedriften mener det er for dyrt så er det helt fair - men da har man tatt en vurdering og kan ikke lure seg til bedre rettigheter.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hvis det er bedriften som kjøper denne tingen for at det er du som skal bruke den, så er det bedriften som eier den og du er ikke en part i det hele tatt i en eventuell reklamasjon eller garantisak. Det er det bedriften som er. Får du problemer med den leverer du den da inn til bedriften du jobber for, eller forholder deg til din bedrifts rutiner for reparasjon av arbeidsutstyr.

Hvis dette skal være din personlige ting så må du enten kjøpe den selv, eller så må bedriften "betale den ut som lønn" til deg slik at du skatter av den. Du kan ikke få denne gjenstanden som et privatkjøp, til privatbruk med alle privatrettslige fordeler og så ha bedriften din betale for den uten at det beskattes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nomore skrev (2 minutter siden):

Ja du bør sjekke med regnskap om det regnskapstekniske.

Men kjøper du utstyr til bedriften så mister du altså rettighetene som forbruker i forbrukerkjøpsloven. Du oppga dette som årsak, og det virker da ganske tydelig at du bevisst ønsker å lure til deg rettigheter du vet du ikke har krav på. Dette vil ikke regnskap svare på sannsynligvis da det er utenfor deres arbeidsområde - men vil være noe du må forholde deg til den dagen du har problemer og står i butikken og krever forbrukerrettigheter på utstyr hovedsaklig brukt i næring. Den dagen bryr regnskap seg lite da det er du som står der, ikke de.

Dersom du trenger bedre vilkår og rettigheter på utstyr til bedriften enn det du får når du handler som bedrift så må du se på serviceavtale eller utvidet garanti. Helt normalt opp mot bedrifter. Dersom bedriften mener det er for dyrt så er det helt fair - men da har man tatt en vurdering og kan ikke lure seg til bedre rettigheter.

Fatter ikke hvorfor du tror jeg prøver å lure noen her. Det er så vanvittig enkelt som at jeg har fått beskjed om å handle pc selv, og føre opp bedrift opp fakturaadresse. Jeg betaler og legger ut, og får tilbakebetalt på neste lønning.

Om jeg mister forbruker rettigheter ved kjøp som bedrift så er det helt ok for meg. Med eget ENK så er det vanlig å kjøpe ting privat for så å selge dette til bedriften, men skjønner jo det der ikke er slik i større bedrifter..

Tror vi legger dette dødt nå, for det sporet helt totalt av.

 

Lenke til kommentar
torbjornhb skrev (6 minutter siden):

Fatter ikke hvorfor du tror jeg prøver å lure noen her.

Mange av de som frekventerer juss-delen av dette forumet sitter med en mer detaljert forståelse av lovverket enn den jevne befolkning og antar av og til at "alle vet" det de selv vet. Å kjenne til detaljene rundt forbrukerkjøp kontra bedriftskjøp, spesielt i den gråsonen der man som ansatt legger ut for bedriften, er ikke vanlig så jeg tror ikke du prøver å bedrive lureri.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
henrikwl skrev (Akkurat nå):

Mange av de som frekventerer juss-delen av dette forumet sitter med en mer detaljert forståelse av lovverket enn den jevne befolkning og antar av og til at "alle vet" det de selv vet. Å kjenne til detaljene rundt forbrukerkjøp kontra bedriftskjøp, spesielt i den gråsonen der man som ansatt legger ut for bedriften, er ikke vanlig så jeg tror ikke du prøver å bedrive lureri.

Fint.

For det er så langt unna det er mulig å komme🙂

Lenke til kommentar

Skal selskapet ha fradrag for merverdiavgift, må bokføringsforskriftens bestemmelse være oppfylt:

§ 5-1-1.Salgsdokumentets innhold

Dokumentasjon av salg av varer og tjenester skal minst inneholde:

1. Nummer og dokumentasjonsdato,
2.

angivelse av partene
 

Fører du deg selv opp som kjøper (part), får selskapet ikke fradrag for mva.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...