Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Leigetaker ruser seg på lystgass


Gjest b101e...256

Anbefalte innlegg

Gjest b101e...256

Hei. Jeg har en leigetaker som ruser seg på lystgass. Har sagt ifra at jeg ikke ønsker sånt på min eiendom, men han påstår at det ikke er noe ulovlig han gjør. 

Er det noe jeg kan gjøre? Kjenner ikke til regelverket rundt lystgass, men rusmisbruk er da ikke lov? 

Anonymous poster hash: b101e...256

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Espen Hugaas Andersen skrev (3 minutter siden):

Lystgass er lovlig, så vidt jeg kan finne ut. Så da er dette nesten som om personen drikker alkohol, og du er avholdsmenneske som ikke tolererer det.

Tror ikke du egentlig har noe du kan si på det, om du ikke har noe i kontrakten at rusmidler ikke skal benyttes i boligen.

Er lystgass eksplosjonsfarlig? I så fall kan det kanskje være noe der..

Lenke til kommentar
26 minutes ago, Taurean said:

Er lystgass eksplosjonsfarlig? I så fall kan det kanskje være noe der..

Lystgass er i seg selv ikke eksplosjonsfarlig. Det er litt som oksygen, altså sammen med noe brennbart kan det brenne.

Trykksatte beholdere kan "eksplodere". Men det gjelder også alt av spraybokser o.l. Hvis leieboeren har store industrielle gass-sylindre så kan man kanskje argumentere med at det er farlig. Men ikke om det er de små kapslene for krem-flasker.

Edit: Det er forsåvidt *litt* eksplosjonsfarlig. Om en beholder med N2O varmes opp vil det splitte seg i N2 og O2, og du får en trykkøkning og varme, sik at beholderen kan sprekke eksplosivt. Men det krever rundt 600C.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest b101e...256 skrev (46 minutter siden):

Hei. Jeg har en leigetaker som ruser seg på lystgass. Har sagt ifra at jeg ikke ønsker sånt på min eiendom, men han påstår at det ikke er noe ulovlig han gjør. 

Er det noe jeg kan gjøre? Kjenner ikke til regelverket rundt lystgass, men rusmisbruk er da ikke lov? 

Anonymous poster hash: b101e...256

Hvorfor legger du deg opp i hva han ruser seg på? Vanlige folk ruser seg hele tiden på forskjellige lovlige rusmidler. At han ruser seg her ikke være ditt fokus. Evt brannsikkerhet bør være ditt fokus - og selv da ikke bare for å være smålig, men kun om det eksisterer en reell fare.

Jeg tror isåfall du må sjekke med ditt lokale brannvesen om hvordan dette reguleres. Såvidt jeg kan lese er dette både eksplosjonsfarlig, brannøkende og gir fare ved innånding - avhengig av mengde og konsentrasjon åpenbart. Men det er nok ikke din oppgave å regulere dette, men de lokale myndigheter.  Dersom han oppbevarer dette forsvarlig og ihht forskrifter så regner jeg med at det er fint lite du kan gjøre med det.

Såvidt jeg kan erindre er det lovlig å oppbevare både bensin og propan, som er mye farligere, i hus og det er bare mengden som er regulert.

Endret av Corp Por
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Taurean skrev (På 4.12.2020 den 8.34):

Selv ikke om han er ustabil? Hadde ikke ville dødd av en eksplosjon i underetasjen.

Det gjør du heller ikke. Jeg er usikker på om du absolutt ikke aner hva det faktisk er snakk om her, eller faktisk tror dette er en fare.

Han kjøper antageligvis en krem-dispenser ment for innendørs kjøkkenbruk, og kjøper lystgass patroner, men istedenfor å lage krem dyser han den av tom inn i en ballong eller konsumerer det rett fra.

Endret av Rudde
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Det er litt som oksygen, altså sammen med noe brennbart kan det brenne.

Litt off-topic men nitrox og/eller oksygen skal man ikke undervurdere. Avhengig av konsentrasjonen av oksygen vil det kunne gjøre antennelsestemperaturen på matrialer mye lavere, og at det brenner mye mer intens. Og det er masse ting som blir brennbart, spesielt med oksygen involvert. Derav stor eksplosjons- og brannfare.

Lenke til kommentar
Gjest b101e...256
1 minute ago, Rudde said:

Det gjør du heller ikke. Jeg er usikker på om du absolutt ikke aner hva det faktisk er snakk om her, eller faktisk tror dette er en fare.

Kan kjøper antageligvis en krem-dispenser ment for innendørs kjøkkenbruk, og kjøper lystgass patroner, men istedenfor å lage krem dyser han den av tom inn i en ballong eller konsumerer det rett fra.

Det stemmer, han kjøper de små patronene til kremsifon. Du skulle hørt skranglinga fra søppeldunken når han bærer den ned veien, høres ut som han har fyllt søppeldunken til randem med kjetting...

Han benekter selv at han har ett problem, men han kommer jo gåendes med pakke etter pakke flere ganger i veka. På natten hører vi høglytt latter og diverse roping. 

Det går som oftest i repeat, og som om det ikke skulle være nok så har han vinduet åpent når han holder på, så ligger jeg i senga mi og hører på at han roper "me kloten" to ganger i minuttet og ler som en galning. 

Anonymous poster hash: b101e...256

Lenke til kommentar

Høres mye enklere ut å fokusere på støyen, hvis du ønsker å bli kvitt han.

Hva som er "et problem" er diskutabelt. De fleste vil kanskje si at man ikke har noe rusproblem om man klarer å holde orden i livet sitt. Antar han er i jobb og betaler regningene sine. Det han holder på med er nok ikke veldig bra for helsen, men det er også de som drikker hver dag, og det er heller ikke bra for helsen. For ikke å snakke om røyking.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bruk av rusmiddel vil nok ikkje i seg sjølv være sakleg grunnlag for å seie opp ein leigeavtale.
Som utleigar må du kunne vise at at enten punktet om misleghold av leigeavtalen eller punktet om annan sakleg oppseiingsgrunn er oppfylt for å kunne seie opp avtalen.
Det kan være eit alternativt å bruke husleigelovens bestemmelser om hevingsrett på grunnlag av at leigetakaren på tross av skriftleg advarsel fortsetter å opptre på ein måte som er til alvorleg skade eller sjenanse, men her er terskelen høg.

 

Rein objektivt skal det mykje til at misbruk eller lekkasje i ein så liten beholder gir farleg atmosfære i eit ordinært stort rom som akkla sin utrekning over viser  (sjølv om aklla i sin utrekning ikkje har tatt høgde for at gassen i patronen er komprimert så er det fortsatt svært lite gass i eit stort rom).
Den mest umiddelbare faren er dersom brukaren også røyker eller bedriver anna aktivitet med høg varme eller open flamme samtidig som gassen blir brukt. Då kan den ekstra oksygenen medføre at brann lettare oppstår.
Eg er dog usikker på om ein slik argumentasjon vil være sakleg. Ein leigetakar som røyker og ruser seg på alkohol vil nok objektivt sett utgjere ein større brannfare ved å sovne frå ein tent sigarett.

Endret av The Avatar
aklla har heilt rett
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (1 minutt siden):

Rein objektivt skal det mykje til at misbruk eller lekkasje i ein så liten beholder gir farleg atmosfære i eit ordinært stort rom (sjølv om aklla i sin utrekning ikkje har tatt høgde for at gassen i patronen er komprimert så er det fortsatt svært lite gass i eit stort rom).

Hey, det har jeg nå gjort.
En patron inneholder 8gram gass, 1cm2 veier ~2 gram, altså inneholder en patron ca 4cm3 ukomprimert gass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (4 minutter siden):

Å det er så små beholdarar det er snakk om?
Har retta opp innlegget mitt.

Har 0 erfaring selv, men googlet litt og bare fått frem slike: https://www.partyking.no/patroner-til-kremsifon.html

4hhEystPxu0t7l80QPTm1QlrvJGVixmYPrpRGeO3

 

 

Brannfaren er problemfritt, fokuser på støy om du vil bli kvitt leietageren. Og jeg antar støy også er det egentlige problemet du har.

Endret av aklla
Lenke til kommentar
11 minutes ago, aklla said:

Hey, det har jeg nå gjort.
En patron inneholder 8gram gass, 1cm2 veier ~2 gram, altså inneholder en patron ca 4cm3 ukomprimert gass.

Dette stemmer ikke. 2 gram per cm^3 er dobbelt så tungt som vann.

Jeg kommer frem til at 8 gram utgjør ca 4 liter, eller 4000 cm^3.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (13 minutter siden):

Dette stemmer ikke. 2 gram per cm^3 er dobbelt så tungt som vann.

Jeg kommer frem til at 8 gram utgjør ca 4 liter, eller 4000 cm^3.

https://no.wikipedia.org/wiki/Dinitrogenoksid -  Tetthet1,977 g/cm³
Men ser nå på engelsk at 1.977 g/L (gas)

Så, wikipedia tar feil av alle ting, du har rett :)
Men jeg vil fortsatt påstå at brannfaren ikke er en problemstilling med mindre det går ganske mange pakker om dagen.
10 patroner - 40 liter, tilsvarer ca 0,16% i ett 10kvm rom

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...