Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

3 minutes ago, William_S said:

Jeg  har egentlig aldri skjønt denne forherligelsen av et portforbud med militære i gatene. Som om de aller fleste land med det har gjort det bedre enn oss... 

Hvorfor er du så opptatt av dette. Sannsynligheten for at det skjer her er vel nesten lik null?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
William_S skrev (7 minutter siden):

Jeg  har egentlig aldri skjønt denne forherligelsen av et portforbud med militære i gatene. Som om de aller fleste land med det har gjort det bedre enn oss... 

Jeg synes det forteller mye om de som ønsker det og at dem ikke forstår konsekvenser av å gi ifra seg slike maktverktøy til myndigheter.

Jeg er faktisk sjokkert over at Nederland valgte innføre noe slikt som "curfew", men nå demonstreres det heldigvis hardt rundt om det landet.

At midlertidlig frykt skal kunne gjøre hva det gjør med samfunnet vårt nå er rett ut bare skummelt.

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (5 minutter siden):

Jeg synes det forteller mye om de som ønsker det og at dem ikke forstår konsekvenser av å gi ifra seg slike maktverktøy til myndigheter.

Jeg er faktisk sjokkert over at Nederland valgte innføre noe slikt som "curfew", men nå demonstreres det heldigvis hardt rundt om det landet.

At midlertidlig frykt skal kunne gjøre hva det gjør med samfunnet vårt nå er rett ut bare skummelt.

Siste indikasjon tyder på at R tallet i Oslo er litt på vei ned - det er selvsagt fortsatt høyt. men det vil alltid flate ut før tallene evt går nedover og dette helt uten militæret i gatene. 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, DaniNichi said:

Jeg synes det forteller mye om de som ønsker det og at dem ikke forstår konsekvenser av å gi ifra seg slike maktverktøy til myndigheter.

Jeg er faktisk sjokkert over at Nederland valgte innføre noe slikt som "curfew", men nå demonstreres det heldigvis hardt rundt om det landet.

At midlertidlig frykt skal kunne gjøre hva det gjør med samfunnet vårt nå er rett ut bare skummelt.

Det hjelper heller dårlig på å holde smittespredningen i sjakk at folk demonstrerer.

Lenke til kommentar
Quote

Helsetopp tror ikke på videre vaksinering med AstraZeneca: – Folk sier klart de ikke vil

Quote

– Jeg tror det vil være veldig vanskelig hvis vi vil ha størst mulig vaksinasjonsdekning i befolkningen på sikt.

Det svarer leder i Norsk forening for allmennmedisin (NFA), Marte Kvittum Tangen, på spørsmål om hun tror det blir mulig å gjenoppta vaksinering med AstraZeneca i Norge.

https://www.nrk.no/norge/helsetopp-tror-ikke-det-blir-mulig-a-ta-tilbake-astrazeneca-vaksinen-1.15425946

Endret av G
Lenke til kommentar
Sitat

En av ti norske diplomater i utlandet smittet

Nesten ti prosent av UD-ansatte stasjonert i utlandet har vært coronasmittet. Noen av dem er også evakuert for å få nødvendig behandling.

Det bekrefter UD overfor DN.

– Ni prosent av våre utstasjonerte har fått påvist covid-19. Fem av dem har det vært nødvendig å evakuere hjem til Norge for å å behandling, sier UDs kommunikasjonssjef Trude Måseide, til avisa.

Til sammenligning har 1,5 prosent innbyggere i Norge blitt smittet.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
G skrev (4 minutter siden):

Det hjelper heller dårlig på å holde smittespredningen i sjakk at folk demonstrerer.

Frihet er langt viktigere..Når man kan demonstrere i Europa for BLM så vil jeg si at protestere for generell frihet til å kunne bevege seg når man vil er en langt langt viktigere sak.

Lenke til kommentar
G skrev (2 timer siden):

Det er et veldig vanskelig spørsmål. Kan jeg få omforme litt på spm.?

Hva vil du gamble på selv? Blodpropp i hjernen og hjerneblødning som kan la seg kirurgisk reparere

Hvis dette hadde latt seg reparere så hadde de vel vært i live idag?

Folk i ung alder må gjerne ta denne vaksina, jeg tar heller Covid-19.

Endret av FiveInline
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Quote

Den siste uka har det kommet inn 80 prosent færre hjerteinfarktpasienter enn vanlig til Oslo universitetssykehus. Klinikksjefen tror grunnen er frykten for korona.

https://www.nrk.no/norge/knapt-noen-kommer-inn-med-hjerteinfarkt-na.-det-bekymrer-sykehusene-i-oslo-1.15424531

Quote


Ønskjer å arrangere busstur for fullvaksinerte

For eit halvt år sidan vart nesten alle på bussturen til Ingvars Reiser koronasmitta. No ønskjer dei å arrangere dagstur for fullvaksinerte. Men regelverket er vanskeleg å forstå.
Silje og Ingvar Landa

Silje og Ingvar Landa ser fram til å kunne arrangere reiser igjen, og seier mange behøver ei reise akkurat no.

...

Bussen til Ingvars Reiser er klar for reise med luftfiltreringsfilter, munnbind, Antibac og det norske flagget. 

https://www.nrk.no/rogaland/onskjer-a-arrangere-busstur-for-fullvaksinerte-1.15424459

Quote

Det ligger an til at Norge mister AstraZeneca som en vaksine vi vil bruke. Det kan få store konsekvenser, for hva om det dukker opp problemer med de andre vaksinene? Hva om alle har det samme problemet?

https://www.nrk.no/norge/hva-skjer-videre-med-astrazeneca-vaksinen-na_-1.15425327

 

Quote

Skiller seg ut blant storbyene: Hvorfor er det nesten ikke smitte i Trondheim?

https://www.nrk.no/trondelag/hvorfor-er-det-nesten-ikke-koronasmitte-i-trondheim_-1.15423896

Lenke til kommentar
1 minute ago, FiveInline said:

Hvis dette hadde latt seg reparere så hadde de vel vært i live idag?

Folk i ung alder må gjerne ta denne vaksina, jeg tar heller Covid-19.

Selvsagt så er det risiko. Men blodpropp-behandling kan også ende vellykket. Folk kan jo til og med ende opp temmelig friske om de har flaks. Mens Covid-19 kan gi permanente skader. Selvsagt så kan blodpropp ende med hjernevevsskader, lungevevsskader og død. Og sikkert en hel mengde andre ting, jeg er ikke helsepersonell.

Det er vel pga. farene at AZ sannsynligvis blir forbudt nå i Norge?

Endret av G
Lenke til kommentar
Sitat

Demonstrasjonen utenfor Stortinget har vokst i omfang – politiet er på plass

I flere helger har motstandere av vaksine, smitteverntiltak og restriksjoner samlet seg utenfor Stortinget. Lørdag er ansamlingen større enn normalt og politiet er på plass med flere biler og mannskaper.

Ifølge Avisa Oslos reporter på stedet, er det anslagsvis et sted mellom 100 til 200 personer til stede.

 

Endret av Subara
Lenke til kommentar
Subara skrev (10 minutter siden):

 

Ser ikke ut som det skjedde stort mer enn dette

Sitat

 Hvordan går dette med tanke på smittevern?

– Å sørge for avstand er en arrangørs plikt og en seriøs arrangør vil forholde seg til smittevernreglene. Vi gir råd og veiledning og blir det for alvorlig, må vå gå til å opprette anmeldelser eller gi noen pålegg. Men som en seriøs arrangør, forventer vi at de følger reglene.

Status drøye 40 minutter etter at demonstrasjonen startet var at politiet ikke har tatt ytterligere grep enn råd og veiledning overfor demonstrantene, svarer operasjonslederen.

Jeg kunne fort ha vært med i en slik demonstrasjon hadde disse stått for saklig kritikk av  en del av tiltakene. Men disse er jo stort sett bare antivaxxere og reine konspirasjonsteoretikere for det meste. 

Endret av William_S
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest ca5c4...88c

Det fine med slike demonstrasjoner er at noen blir smittet og dermed [forhåpentligvis] kurert fra sine tilbakestående standpunkt.

Anonymous poster hash: ca5c4...88c

Lenke til kommentar
Gjest ca5c4...88c skrev (14 minutter siden):

Det fine med slike demonstrasjoner er at noen blir smittet og dermed [forhåpentligvis] kurert fra sine tilbakestående standpunkt.

Anonymous poster hash: ca5c4...88c

Det skjer ikke så mye smitte ute i friluft. 99% av all smitte skjer innendørs. Det har aldri vært så mye demonstrasjoner og opptøyer mot alt mulig over hele verden som det har vært det siste året og det er lite eller ingen dokumentasjon på at det har medført massesmitte.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 time siden):

Det skjer ikke så mye smitte ute i friluft. 99% av all smitte skjer innendørs. Det har aldri vært så mye demonstrasjoner og opptøyer mot alt mulig over hele verden som det har vært det siste året og det er lite eller ingen dokumentasjon på at det har medført massesmitte.

Det var før vi fikk mutant virus. Heldigvis var det kun ca 200 som demonstrerte foran stortinget i dag. Litt morsomt at folk som gjør noe farlig i en pandemi ikke blir bøtelagt, mens Extinction Rebellion får svære bøter for harmløse kampanjer utenfor olje departementet.

Sitat

Åpent brev til justisminister Monica Mæland: Du burde takke disse modige menneskene

I høst demonstrerte 53 borgere utenfor Olje og energidepartementet. De endte med å bli isolert på glattcelle i 10-15 lange, skremmende timer for deretter å bli ilagt skyhøye bøter på mellom 17.000 og 19.000 kroner. Skammer regjeringen seg? Er det derfor den slår så hardt ned på borgerne?

https://vartoslo.no/bydel-st-hanshaugen-extinction-rebellion-klimaendringene/apent-brev-til-justisminister-monica-maeland-du-burde-takke-disse-modige-menneskene/289762

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

https://dinside.dagbladet.no/reise/her-er-smitten-lavere-enn-i-norge-na/73544412

Her er landene i Europa med lavere smitte enn Norge nå:

Tallene viser til antall smittede per 100 000 innbyggere siste 14 dager.

Sitat
  • Island: 7,96
  • Portugal: 92,82
  • Irland: 144
  • Spania: 146,61
  • Tyskland: 154,85
  • Danmark: 161,07
  • Finland: 167,77
  • Norge: 175,83

 

Endret av Subara
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 time siden):

Det skjer ikke så mye smitte ute i friluft. 99% av all smitte skjer innendørs. Det har aldri vært så mye demonstrasjoner og opptøyer mot alt mulig over hele verden som det har vært det siste året og det er lite eller ingen dokumentasjon på at det har medført massesmitte.

Det er helt korrekt. Å være ute i det fri er noe av det tryggeste man kan være. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...