Jump to content
Guest c5d3d...654

Posten rotet bort pakke!

Recommended Posts

Guest c5d3d...654

Hvem må erstatte? Var ikke dyrt, 150,- , men irriterende at det ikke kommer. Er det avsender eller posten som må erstatte? Er kjøp via Finn , så privat. 

Anonymous poster hash: c5d3d...654

Share this post


Link to post
Guest c5d3d...654

Jeg er avsender og har sluttet med kvitteringer da det ikke er noe annet enn et papir med sendested og vekt. Kan jo ta hvilken som helst kvittering da. Men ligger dette registrert i systemet for de skriver jo ut en slik lapp. Jeg husker også ca sendingstidspungt. 

Anonymous poster hash: c5d3d...654

Share this post


Link to post

Gå for paypal neste gang, hvis ikke selger beviser sin uskyld før 90 dager, er det selger som sitter med tapet.

Så slipper du å måtte gå til forbrukerrådet og lingdene er bare vente ca 1 måned til paypal bestemmer som regel kjøper som vinner.

Du må nok bevise det ble sendt ellers vinner nok kjøper. Så gå for sporing neste gang.

Edited by LMH1

Share this post


Link to post
Gjest c5d3d...654 skrev (3 minutter siden):

Jeg er avsender og har sluttet med kvitteringer da det ikke er noe annet enn et papir med sendested og vekt. Kan jo ta hvilken som helst kvittering da. Men ligger dette registrert i systemet for de skriver jo ut en slik lapp. Jeg husker også ca sendingstidspungt. 

Anonymous poster hash: c5d3d...654

Vist du ikke kan bevise at pakken er sendt så er det du som står ansvarlig for å betale tilbake pengene til mottaker dessverre. 

Share this post


Link to post
LMH1 skrev (35 minutter siden):

Gå for paypal neste gang, hvis ikke selger beviser sin uskyld før 90 dager, er det selger som sitter med tapet.

Så slipper du å måtte gå til forbrukerrådet og lingdene er bare vente ca 1 måned til paypal bestemmer som regel kjøper som vinner.

 

 Forstod meg ikke på den her egentlig? Selger er avsender? Hva skal han med forbrukerrådet mot seg selv? Var det bare for å hale ut tiden i 90 dager som var hele poenget med Paypal?

Share this post


Link to post
Guest c5d3d...654
TemporalFracture skrev (2 timer siden):

150 kroner forteller meg at det var norgespakken, som er forsikret. Når du leverte den inn så ble den Posten sitt ansvar (helt til den er utlevert). Burde ikke være noe problem å få erstatning.

Levert på Posten. Fikk frimerke, levert. 

Anonymous poster hash: c5d3d...654

Share this post


Link to post
Guest c5d3d...654
TemporalFracture skrev (2 timer siden):

150 kroner forteller meg at det var norgespakken, som er forsikret. Når du leverte den inn så ble den Posten sitt ansvar (helt til den er utlevert). Burde ikke være noe problem å få erstatning.

Levert på Posten. Fikk frimerke, levert. Ikke pakke da jeg ser det koster over 100. Her ble alt sent uten sporing som alltid.

Anonymous poster hash: c5d3d...654

Share this post


Link to post

Hvis det er uten sporing og du ikke har noe kvittering så kan du bare se at pakken er tapt hvis den ikke mirakuløst dukker opp etterhvert. Kan være at posten er treig nå når det er mange som kjøper på nett de siste ukene. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Guest c5d3d...654
Fictivision skrev (8 minutter siden):

Hvis det er uten sporing og du ikke har noe kvittering så kan du bare se at pakken er tapt hvis den ikke mirakuløst dukker opp etterhvert. Kan være at posten er treig nå når det er mange som kjøper på nett de siste ukene. 

Det er kjøper som etterlyser. Jeg har selv etterlyst noe som ble sendt for 3 uker siden. Har aldri opplevd dette før. Hvor lang tid kan jeg «kreve» at kjøper venter? Og jeg kan jo ikke VITE om vedkommende sier ifra når pakken kommer. 

Anonymous poster hash: c5d3d...654

Share this post


Link to post
2 minutes ago, Guest c5d3d...654 said:

Det er kjøper som etterlyser. Jeg har selv etterlyst noe som ble sendt for 3 uker siden. Har aldri opplevd dette før. Hvor lang tid kan jeg «kreve» at kjøper venter? Og jeg kan jo ikke VITE om vedkommende sier ifra når pakken kommer. 

Derfor bør du sende med sporing og forsikring. Så lenge du ikke kan bevise at du har sendt pakken, er det rimelig at du betaler kjøpesummen tilbake til kjøper. Og det er umulig for deg å vite om vedkommende faktisk har mottatt pakken.

Jeg bruker ofte helthjem.no, hvor det koster 75 kr å sende en liten pakke, med sporing og forsikring for opptil 1.500 kr.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Bruk helt hjem neste gang. 

Da får du sporing på snå pakker til 45-70kr.

Nå kan jo mottaker bare nekte at han her mottatt noe uansett hva son har skjedd. 

Enten vent litt, eller betal tilbake, tror ikke du kan gjøre så mye desverre. 

  • Like 1

Share this post


Link to post

Derfor må du alltid sende ting du selger som en sporbar norgespakke 150kr og forsikret. Ta alltid forhåndsbetaling med vipps. Ikke aksepter PayPal, de tar alltid kjøpers side. Mange som har blitt svindlet der kjøper får både varen og pengene sine tilbake. 

Sitat

Ansvar

Ved skade eller tap erstatter Posten pakkens verdi inntil kr. 10 000. Posten er ikke ansvarlig for følgeskader.

https://www.posten.no/vilkar/norgespakke

  • Like 1

Share this post


Link to post

Når jeg kjøper noe av liten verdi (maks 500kr) så ber jeg selger sende uten sporing som brevpost og da tar jeg ansvar på meg selv h is pakken ikke dukker opp. Samme hvis jeg selger noe hvis kjøperen vil ha pakke uten sporing så ber jeg om skriftlig bekreftelse at han tar ansvar hvis pakken blir tapt. 

  • Like 1

Share this post


Link to post

Her er det nok Kjøpsloven som gjelder, dersom det er handel mellom private, slik at det er kjøper som er ansvarlig for frakt.

Selgeren sitt ansvar er over når varen er levert på posten, punktum.

Det hjelper selvfølgelig for selger at han kan godtgjøre at pakken er sendt, men det holder med en kvittering på et frimerke, Posten leverer ikke ut mer detaljerte kvitteringer for mindre sendinger, annet enn Norgespakke.

Noen foreslår PayPal, som er vel og fint, men forsikringen deres gjelder kun ved handel av "varer", altså med tilhørende gebyr, samtidig som deres ordning hvor selgeren alltid har ansvaret, er stikk i strid med norsk lov, så det holder neppe dersom en selger drar PayPal for retten.

Dette er risikoen man tar når man kjøper noe fra private, det er kjøper som betaler for frakt, og som er ansvarlig for frakt, dersom kjøper ønsker ytterligere trygghet, så betaler kjøper mer for frakten, slik at det er sporbart og forsikret, dette er ikke selgers problem.

Edited by 0laf
  • Like 2

Share this post


Link to post
58 minutes ago, 0laf said:

Det hjelper selvfølgelig for selger at han kan godtgjøre at pakken er sendt, men det holder med en kvittering på et frimerke, Posten leverer ikke ut mer detaljerte kvitteringer for mindre sendinger, annet enn Norgespakke.

Kvittering for frimerker godtgjør ikke at pakken er sendt, bare at frimerker er kjøpt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
zanta skrev (54 minutter siden):

Kvittering for frimerker godtgjør ikke at pakken er sendt, bare at frimerker er kjøpt.


Det er dog generelt godt nok, ettersom kvittering for innlevering ikke eksisterer, da Posten ikke gir ut slikt for brevpost.

Det fremgår av Kjøpsloven at der selgeren skal sørge for at tingen blir sendt, plikter han å inngå avtaler som trengs for å få den transportert til bestemmelsesstedet på egnet måte og på vanlige vilkår for slik transport.

Når man sender brev, så er vanlige vilkår at man kjøpe porto/frimerke, ingenting mer.

Det er åpenbart en ekstra trygghet dersom man filmer mens man leverer pakken på postkontoret, men det er ingen krav til at man skal filme alt man gjør for å kunne bevise at ting er levert, kvittering på porto er tilstrekkelig.

Share this post


Link to post
5 minutes ago, 0laf said:


Det er dog generelt godt nok, ettersom kvittering for innlevering ikke eksisterer, da Posten ikke gir ut slikt for brevpost.

Det fremgår av Kjøpsloven at der selgeren skal sørge for at tingen blir sendt, plikter han å inngå avtaler som trengs for å få den transportert til bestemmelsesstedet på egnet måte og på vanlige vilkår for slik transport.

Når man sender brev, så er vanlige vilkår at man kjøpe porto/frimerke, ingenting mer.

Det er åpenbart en ekstra trygghet dersom man filmer mens man leverer pakken på postkontoret, men det er ingen krav til at man skal filme alt man gjør for å kunne bevise at ting er levert, kvittering på porto er tilstrekkelig.

At det er vanskelig å bevise at et brev er sendt, frigir ikke selger for selgers ansvar. Det er selger som har ansvaret for frakten, og derfor er det selger som har bevisbyrden. En evt kvittering på kjøpte frimerker kan være til hjelp om saken blir tatt videre, men jeg tviler på at det er nok.

Beklager til OP, men dette er grunnen til at selgere stort sett ikke sender med brev.

Share this post


Link to post
Guest c5d3d...654
Merko skrev (9 timer siden):

Bruk helt hjem neste gang. 

Da får du sporing på snå pakker til 45-70kr.

Nå kan jo mottaker bare nekte at han her mottatt noe uansett hva son har skjedd. 

Enten vent litt, eller betal tilbake, tror ikke du kan gjøre så mye desverre. 

45 kr hos helthjem??? 
men er det ikke sporing uansett der? 

Anonymous poster hash: c5d3d...654

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...