Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Posten rotet bort pakke!


Gjest c5d3d...654

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest c5d3d...654

Jeg er avsender og har sluttet med kvitteringer da det ikke er noe annet enn et papir med sendested og vekt. Kan jo ta hvilken som helst kvittering da. Men ligger dette registrert i systemet for de skriver jo ut en slik lapp. Jeg husker også ca sendingstidspungt. 

Anonymous poster hash: c5d3d...654

Lenke til kommentar

Gå for paypal neste gang, hvis ikke selger beviser sin uskyld før 90 dager, er det selger som sitter med tapet.

Så slipper du å måtte gå til forbrukerrådet og lingdene er bare vente ca 1 måned til paypal bestemmer som regel kjøper som vinner.

Du må nok bevise det ble sendt ellers vinner nok kjøper. Så gå for sporing neste gang.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Gjest c5d3d...654 skrev (3 minutter siden):

Jeg er avsender og har sluttet med kvitteringer da det ikke er noe annet enn et papir med sendested og vekt. Kan jo ta hvilken som helst kvittering da. Men ligger dette registrert i systemet for de skriver jo ut en slik lapp. Jeg husker også ca sendingstidspungt. 

Anonymous poster hash: c5d3d...654

Vist du ikke kan bevise at pakken er sendt så er det du som står ansvarlig for å betale tilbake pengene til mottaker dessverre. 

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (35 minutter siden):

Gå for paypal neste gang, hvis ikke selger beviser sin uskyld før 90 dager, er det selger som sitter med tapet.

Så slipper du å måtte gå til forbrukerrådet og lingdene er bare vente ca 1 måned til paypal bestemmer som regel kjøper som vinner.

 

 Forstod meg ikke på den her egentlig? Selger er avsender? Hva skal han med forbrukerrådet mot seg selv? Var det bare for å hale ut tiden i 90 dager som var hele poenget med Paypal?

Lenke til kommentar
Gjest c5d3d...654
TemporalFracture skrev (2 timer siden):

150 kroner forteller meg at det var norgespakken, som er forsikret. Når du leverte den inn så ble den Posten sitt ansvar (helt til den er utlevert). Burde ikke være noe problem å få erstatning.

Levert på Posten. Fikk frimerke, levert. 

Anonymous poster hash: c5d3d...654

Lenke til kommentar
Gjest c5d3d...654
TemporalFracture skrev (2 timer siden):

150 kroner forteller meg at det var norgespakken, som er forsikret. Når du leverte den inn så ble den Posten sitt ansvar (helt til den er utlevert). Burde ikke være noe problem å få erstatning.

Levert på Posten. Fikk frimerke, levert. Ikke pakke da jeg ser det koster over 100. Her ble alt sent uten sporing som alltid.

Anonymous poster hash: c5d3d...654

Lenke til kommentar
Gjest c5d3d...654
Fictivision skrev (8 minutter siden):

Hvis det er uten sporing og du ikke har noe kvittering så kan du bare se at pakken er tapt hvis den ikke mirakuløst dukker opp etterhvert. Kan være at posten er treig nå når det er mange som kjøper på nett de siste ukene. 

Det er kjøper som etterlyser. Jeg har selv etterlyst noe som ble sendt for 3 uker siden. Har aldri opplevd dette før. Hvor lang tid kan jeg «kreve» at kjøper venter? Og jeg kan jo ikke VITE om vedkommende sier ifra når pakken kommer. 

Anonymous poster hash: c5d3d...654

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Guest c5d3d...654 said:

Det er kjøper som etterlyser. Jeg har selv etterlyst noe som ble sendt for 3 uker siden. Har aldri opplevd dette før. Hvor lang tid kan jeg «kreve» at kjøper venter? Og jeg kan jo ikke VITE om vedkommende sier ifra når pakken kommer. 

Derfor bør du sende med sporing og forsikring. Så lenge du ikke kan bevise at du har sendt pakken, er det rimelig at du betaler kjøpesummen tilbake til kjøper. Og det er umulig for deg å vite om vedkommende faktisk har mottatt pakken.

Jeg bruker ofte helthjem.no, hvor det koster 75 kr å sende en liten pakke, med sporing og forsikring for opptil 1.500 kr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Derfor må du alltid sende ting du selger som en sporbar norgespakke 150kr og forsikret. Ta alltid forhåndsbetaling med vipps. Ikke aksepter PayPal, de tar alltid kjøpers side. Mange som har blitt svindlet der kjøper får både varen og pengene sine tilbake. 

Sitat

Ansvar

Ved skade eller tap erstatter Posten pakkens verdi inntil kr. 10 000. Posten er ikke ansvarlig for følgeskader.

https://www.posten.no/vilkar/norgespakke

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er det nok Kjøpsloven som gjelder, dersom det er handel mellom private, slik at det er kjøper som er ansvarlig for frakt.

Selgeren sitt ansvar er over når varen er levert på posten, punktum.

Det hjelper selvfølgelig for selger at han kan godtgjøre at pakken er sendt, men det holder med en kvittering på et frimerke, Posten leverer ikke ut mer detaljerte kvitteringer for mindre sendinger, annet enn Norgespakke.

Noen foreslår PayPal, som er vel og fint, men forsikringen deres gjelder kun ved handel av "varer", altså med tilhørende gebyr, samtidig som deres ordning hvor selgeren alltid har ansvaret, er stikk i strid med norsk lov, så det holder neppe dersom en selger drar PayPal for retten.

Dette er risikoen man tar når man kjøper noe fra private, det er kjøper som betaler for frakt, og som er ansvarlig for frakt, dersom kjøper ønsker ytterligere trygghet, så betaler kjøper mer for frakten, slik at det er sporbart og forsikret, dette er ikke selgers problem.

Endret av 0laf
  • Liker 2
Lenke til kommentar
58 minutes ago, 0laf said:

Det hjelper selvfølgelig for selger at han kan godtgjøre at pakken er sendt, men det holder med en kvittering på et frimerke, Posten leverer ikke ut mer detaljerte kvitteringer for mindre sendinger, annet enn Norgespakke.

Kvittering for frimerker godtgjør ikke at pakken er sendt, bare at frimerker er kjøpt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
zanta skrev (54 minutter siden):

Kvittering for frimerker godtgjør ikke at pakken er sendt, bare at frimerker er kjøpt.


Det er dog generelt godt nok, ettersom kvittering for innlevering ikke eksisterer, da Posten ikke gir ut slikt for brevpost.

Det fremgår av Kjøpsloven at der selgeren skal sørge for at tingen blir sendt, plikter han å inngå avtaler som trengs for å få den transportert til bestemmelsesstedet på egnet måte og på vanlige vilkår for slik transport.

Når man sender brev, så er vanlige vilkår at man kjøpe porto/frimerke, ingenting mer.

Det er åpenbart en ekstra trygghet dersom man filmer mens man leverer pakken på postkontoret, men det er ingen krav til at man skal filme alt man gjør for å kunne bevise at ting er levert, kvittering på porto er tilstrekkelig.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, 0laf said:


Det er dog generelt godt nok, ettersom kvittering for innlevering ikke eksisterer, da Posten ikke gir ut slikt for brevpost.

Det fremgår av Kjøpsloven at der selgeren skal sørge for at tingen blir sendt, plikter han å inngå avtaler som trengs for å få den transportert til bestemmelsesstedet på egnet måte og på vanlige vilkår for slik transport.

Når man sender brev, så er vanlige vilkår at man kjøpe porto/frimerke, ingenting mer.

Det er åpenbart en ekstra trygghet dersom man filmer mens man leverer pakken på postkontoret, men det er ingen krav til at man skal filme alt man gjør for å kunne bevise at ting er levert, kvittering på porto er tilstrekkelig.

At det er vanskelig å bevise at et brev er sendt, frigir ikke selger for selgers ansvar. Det er selger som har ansvaret for frakten, og derfor er det selger som har bevisbyrden. En evt kvittering på kjøpte frimerker kan være til hjelp om saken blir tatt videre, men jeg tviler på at det er nok.

Beklager til OP, men dette er grunnen til at selgere stort sett ikke sender med brev.

Lenke til kommentar
Gjest c5d3d...654
Merko skrev (9 timer siden):

Bruk helt hjem neste gang. 

Da får du sporing på snå pakker til 45-70kr.

Nå kan jo mottaker bare nekte at han her mottatt noe uansett hva son har skjedd. 

Enten vent litt, eller betal tilbake, tror ikke du kan gjøre så mye desverre. 

45 kr hos helthjem??? 
men er det ikke sporing uansett der? 

Anonymous poster hash: c5d3d...654

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...