Gå til innhold

PlayStation 5: Bestilling, levering, forsinkelse og fortvilelse - Frakt og lagerstatus


Gjest Slettet-404071
Melding lagt til av Evil-Duck

Diskusjon om scalping, skryting av sin egen scalping eller scripting for å få tak i konsoller skal ikke diskuteres i tråden her.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vertical^ skrev (12 minutter siden):

Nei, du må ikke betale skatt når du selger enkeltting på Finn. Regelen er vel slik at hvis du gjør et "yrke" av slikt og tjener over 50.000 kroner i året, må du derimot skatte.

https://www.nrk.no/livsstil/slik-blir-du-ra-pa-nettsalg-1.14851421

Ja, men tenkte altså ikke på Finn-salg men heller på nettsiden til disse folka som hamstra inn maskiner :)

Lenke til kommentar
Sebben00 skrev (9 minutter siden):

Ja, men tenkte altså ikke på Finn-salg men heller på nettsiden til disse folka som hamstra inn maskiner :)

Ah, stemmer. Som nevnt tidligere i denne tråden så har jeg "kjennskap" til personene som drifter Limited Heat, og så vidt jeg vet har flere av dem opprettet ENKer fordi de tjener pene slanter over et helt år.

Limited Heat består av flere titalls privatpersoner, så det er ikke slik at Limited Heat eier alle disse konsollene de påstår å ha fått tak i. Hvor mange de selv har på lager vet jeg ikke, men jeg vil tro at de har bokføringen på plass.

Lenke til kommentar
9 hours ago, Bone said:

Unpopular opinion, men jeg klarer ikke å reagere så negativt på de høye prisene på Finn. Føler at dette stiller seg i rekken av absolutt alt annet man kjøper og selger i samfunnet. Markedsprisen, som så ofte nevnt. Hva de er lagt ut for er en ting, hva de selges for er en annen. Men, så sant noen betaler en pris, så er det for noen verdt den prisen. Skjønner de som føler de heller vil ha ekstra tusenlapper i lommeboka, hvis de kan, og dermed selger. Det er opp til kjøperene å bestemme prisen, så lenge det er et marked. For noen er 15 tusen ekstra, det samme som 500 kr er til eller fra for meg, noen sitter på mange penger, og slik er det bare. 

Problemet (eller det folk reagerer på) er vel ikke Per, Ola eller Kari som har ventet på konsoll, men ser de kan tjene litt i førjul-korona-tid. Men scalpere som klart og tydelig har scriptet seg frem til x-antall konsoller!

1 hour ago, Sebben00 said:

PS: Jeg sletter klart bildene om dette anses til å være uthengende, men dette er altså offentlig informasjon som ligger åpent på nett. Jeg er ikke ute etter å henge ut noen, men illustrere et poeng om juks. 

Uthengende? Fyren har vært ute i media med hele navnet sitt og skryter av hvor mye og lettjente penger det blir av sånn.

41 minutes ago, Vertical^ said:

Nei, du må ikke betale skatt når du selger enkeltting på Finn. Regelen er vel slik at hvis du gjør et "yrke" av slikt og tjener over 50.000 kroner i året, må du derimot skatte.

Da er det vel bare å få tatt en liten skattesjekk på enkelte da? (reposter mitt eget sitat fra tidligere i tråden)

Quote

Torsdag åpnet salget av PlayStation 5 i Norge, med det resultat at alt føk ut på minutter. Nå har prisene på det private markedet skutt i været – og det prøver noen å dra fordel av.

Salget av nye Playstation 5 (PS5) ble nemlig utelukkende gjennomført på nett – etter klare anbefalinger fra skaperen Sony om å ikke gjennomføre salg i butikk.

Ifølge tek.no ble PS5 utsolgt på fem sekunder da Elkjøp åpnet for salget klokken 10.00 torsdag. Coop startet salget klokken 09.00. Pågangen etter den nye spillmaskinen var enormt, for nettsiden knakk sammen allerede 08:55.

Nå prøver flere å bruke lanseringen av spillkonsollen til sin fordel.

Flere legger ut de nyinnkjøpte spillkonsollene for privat salg etter å ha kjøpt dem, på sider som finn.no. Blant andre drammenseren Jai Bhatoa (23).

Han forteller Drammens Tidende at han har gjort noe han tviler på om alle liker. Prisen han vil ha for PS5-konsollen er nemlig svært mye høyere enn prisen i butikken.

– Hvordan tror du folk vil reagere på det?

– Jeg klarer å ta den støyten selv. Til syvende og sist er det uansett «første mann til mølla»-prinsippet som gjelder ved slipp av konsoller, sier han.

Sier han tilhører gruppe

PS5 kommer i to versjoner, der den dyreste har en pris på rundt 5.899 kroner i norske nettbutikker.

Jai Bhatoa har derimot valgt å legge ut sin PS5 for 16.999 kroner. Altså nærmere tre ganger prisen han kjøpte spillkonsollen for. Drammens Tidende har sett kvitteringen for kjøpet.

Samtidig har Jai gått sammen med et antall kompiser om å kjøpe enda flere konsoller. Ifølge ham selv har gruppen, som kaller seg Limited Heat, kjøpt opp et tresifret antall Playstation 5 på lanseringsdagen.

Over 100 konsoller, ifølge ham selv. Tek.no har også en sak om dette fredag.

– Vi driver egentlig med videresalg av sko, men nå så vi en mulighet her, og valgte å ta den, sier Jai.

Dette fikk til de til, sier han, fordi de fant nettbutikker hvor kunder kunne gå rett fra handlekurv til utsjekk – uten å vente i kø foran pc-en, slik mange måtte torsdag.

Gitt at dette stemmer, har gruppen brukt om lag 600.000 kroner på innkjøpene. Jai regner med at de kommer til å sitte igjen med en profitt på mellom 800.000 og én million kroner.

– Du hører ofte at en må jobbe hardt og lenge for å tjene gode penger gjennom én inntektskilde. Jeg ser annerledes på det. Jeg tenker at det handler om å sikre flere inntektskilder, sier Jai.

– Markedet styrer

Flere medier har omtalt den enorme etterspørselen etter Playstation 5. Finn.no har valgt å sende ut en felles pressemelding, som omhandler hvordan de håndterer de mange annonsene for PS5 – og de økte prisene – på deres side.

Finn.no skriver blant annet følgende:

«PlayStation 5 føyer seg inn i rekken av varer det er få av på markedet og derfor presses prisen også oppover. Om folk er villig til å betale så mye, er en annen sak, men FINN blander seg vanligvis ikke inn i hva prisnivået er så lenge selger og kjøper forholder seg til de vanlige retningslinjene for trygg og lovlig handel hos FINN».

Caroline Skarderud er jurist og forbrukerdialog i Forbrukerrådet. Hun sier at når det gjelder varer på det private markedet, er det fri prissetting som gjelder.

– Markedet styrer, kort fortalt. Som selger står en fritt til å avtale hvor mye noe skal koste, og hvem en skal selge til.

Fredag henter Jai ut én av fem konsoller han har kjøpt selv. Tre fra en butikk, og to fra en annen. Drammens Tidende har også sett kvitteringer for disse kjøpene.

– Jeg er ikke redd for å ha to-tre liggende i kjelleren til langt uti desember. Jeg vet jeg får solgt dem. Ikke alle har begynt med julegaver enda. Å kjøpe fem Playstation selv var ikke noe problem, sier Jai.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Stoddart skrev (5 minutter siden):!

Uthengende? Fyren har vært ute i media med hele navnet sitt og skryter av hvor mye og lettjente penger det blir av sånn.

Ja, mente i tilfelle om folk føler at man kjører heksejakt på enkelte. 

Kjenner selv at jeg blir irritert og skuffa på at sånt er i det heletatt lovlig. Når de går ut i media og skryter at de sitter igjen med 1 mil i «profitt» uten at de skatter av det, er meg helt forbausende. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Vertical^ skrev (36 minutter siden):

Ah, stemmer. Som nevnt tidligere i denne tråden så har jeg "kjennskap" til personene som drifter Limited Heat, og så vidt jeg vet har flere av dem opprettet ENKer fordi de tjener pene slanter over et helt år.

Limited Heat består av flere titalls privatpersoner, så det er ikke slik at Limited Heat eier alle disse konsollene de påstår å ha fått tak i. Hvor mange de selv har på lager vet jeg ikke, men jeg vil tro at de har bokføringen på plass.

Nei, det forstår jeg også. Altså at de er en gruppe folk. Men de er absolutt bidragsytere av problemet med både manko på produkter og øking av priser. De selv er med på tømming av lager ved hjelp av midler som ikke alle har verken tilgang eller kunnskap til, som igjen øker etterspørselen og som de igjen setter prisen på. Som de skriver selv på sine egne nettsider på PS5: «Konkurransedyktige priser»


Lovlige bedrifter har altså ikke lov til dette i det hele tatt, så jeg synes det er utrolig at en helt klart og tydelig organisert privatmarked som dette ikke er regulert på noen som helst måte. 

Om det stemmer at de fikk kjøpt over 100 enheter fra Elkjøp og dem selv hadde 500 stk tilgjengelig, betyr det altså at privatpersoner tilknyttet denne gruppen kjøpte 1/5 del av de ledige maskinene ved hjelp av metoder som jeg og andre vil anse som juks og bedrageri. 

Endret av Sebben00
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Han har jo vært "dum" nok til å gå ut med fult navn, så om dere har noen personlig vendetta, så er det vel bare å kjøre på ved og finne telefonnummer eller Facebook-profil.

Disse eierne i LH betaler småbarn noen få hundrelapper for at de står i kø utenfor skobutikker i Oslo, så de selv kan videreselge skoene med flere tusenlapper i profitt. Så det er ingenting som sjokkerer meg lengre 😛

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Vertical^ skrev (1 minutt siden):

Han har jo vært "dum" nok til å gå ut med fult navn, så om dere har noen personlig vendetta, så er det vel bare å kjøre på ved og finne telefonnummer eller Facebook-profil.

Disse eierne i LH betaler småbarn noen få hundrelapper for at de står i kø utenfor skobutikker i Oslo, så de selv kan videreselge skoene med flere tusenlapper i profitt. Så det er ingenting som sjokkerer meg lengre 😛

Mener altså at vi er såpass oppegående mennesker at personlig angrep og heksejakt er smålig. Heller bedre å belyse problemet som en større helhet enn bare enkelte personer som er løk i hue. 

Lenke til kommentar
Jambimaster skrev (1 minutt siden):

Minner meg om den gangen Jørgen Foss klikket på billige boller - det er ingen som blir tvunget til å kjøpe en Playstation til 12-15k. Den beste måten å "ta" disse folkene på, er å ikke kjøpe fra dem når de skal ha overpris. 

 

Groundbreaking-Maize skrev (På 21.11.2020 den 1.22):

Det kommer alltid til å finnes folk med mer penger enn vett som skaper dette markedet, derfor er det en poppis talking point for rottene.
"Vi må stoppe etterspørselen" skriver de, vel vitende om at det selvsagt aldri kommer til å skje.
"Vi må gjøre det vanskelig å videreselge" skriver de som ønsker å fikse problemet.

Lenke til kommentar

Er det nokon som har fått meir info frå netonnet angåande levering? Fekk mail att produkte ikkje var på lager og att eg ikkje fekk det til antatt leveranse dato. Skulle få meir info frå dei iløp av 5dagar. La ps5 i kurve 0801, men fekk ikkje til med faktura osv så vart ikkje betalt før 0810 med vipps

Endret av Jarned
Lenke til kommentar
Jarned skrev (21 minutter siden):

Er det nokon som har fått meir info frå netonnet angåande levering? Fekk mail att produkte ikkje var på lager og att eg ikkje fekk det til antatt leveranse dato. Skulle få meir info frå dei iløp av 5dagar. La ps5 i kurve 0801, men fekk ikkje til med faktura osv så vart ikkje betalt før 0810 med vipps

Jeg har ikke hørt noe.. når fikk du mail? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...