Gå til innhold

Tips til sci fi filmer?


snapshooter

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
trn100 skrev (4 timer siden):

Kan ikke se at noen har nevnt Steven Spielbergs Nærkontakt av tredje grad (1977), men den har vel de fleste uansett fått med seg.

Ellers ligger det en ganske god miniserie på NRK.no basert på H. G. Wells bok "War of the worlds" som Orson Wells skapte panikk med i amerikansk radio i 1938.

https://tv.nrk.no/se?s=klodenes-kamp

Den Close encounters har jeg, om noen liker 80 feelingen fra denne E.T. og Stranger Things så må jeg anbefale Super8. Genial film og rå kick ass lydspor.

The Abyss må også nevnes mht Spielberg, er lignende stil men kreditert James Cameron (bla Avatar og Aliens)

Ser ikke at noen har nevnt A.I. som faktisk er en Cubrick film som ikke rakk å bli gjort ferdig før han døde, stafett til Spielberg..

Klart Cubrick preg på alt, tipper Spielberg hadde både artwork Fortellerstemme og hele scriptet servert... Så Cubrick som det kan bli.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ellers skulle jeg ofte ønske meg en underkategori til begrepet "Sci-fi". Dette er et veldig vidt begrep, og på alle streamingtjenester jeg har vært innom dukker det opp en hel del filmer jeg egentlig ikke er så veldig interessert i under denne kategorien.

Min interesse er vel nærmest det jeg forstår TS er inne på, noe som har med verdensrommet å gjøre, enten det er relativt realistisk fiction som f.eks. Gravity eller mer spektakulært som f.eks. Interstellar og Star Trek.

Jeg mener "The little shop of horrors" er helt klart en "fiction", men ikke helt det jeg leter etter når jeg søker på "Sci-fi" 😉

  • Liker 2
Lenke til kommentar
trn100 skrev (12 minutter siden):

Ellers skulle jeg ofte ønske meg en underkategori til begrepet "Sci-fi". Dette er et veldig vidt begrep, og på alle streamingtjenester jeg har vært innom dukker det opp en hel del filmer jeg egentlig ikke er så veldig interessert i under denne kategorien.

Min interesse er vel nærmest det jeg forstår TS er inne på, noe som har med verdensrommet å gjøre, enten det er relativt realistisk fiction som f.eks. Gravity eller mer spektakulært som f.eks. Interstellar og Star Trek.

Jeg mener "The little shop of horrors" er helt klart en "fiction", men ikke helt det jeg leter etter når jeg søker på "Sci-fi" 😉

Jeg vil si at Interstellar er ganske troverdig med unntak av at det er futuristisk, og filosofisk typisk Nolan.

Ellers er det som du sier, super hero og tilogmed Fantasy som lotr kommer i Sci-fi category....

For meg er Sci fi, romfart, framtid og roboter..

Om du liker Sci fi I den tralten så må du iallefall se The Expanse serien...

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (1 minutt siden):

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Science_of_Interstellar

De sorte hullene er basert på ekte vitenskap.

 

Jeg følger med på vitenskapsprogrammer og så senest på "How the Universe Works" om sorte hull i dag morges. Ingen der sa noe der om en "gitterboks" med bokhyller man kunne dytte på bøker i.

Jeg tviler selvsagt ikke på eksistensen av sorte hull! 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
trn100 skrev (Akkurat nå):

Jeg følger med på vitenskapsprogrammer og så senest på "How the Universe Works" om sorte hull i dag morges. Ingen der sa noe der om en "gitterboks" med bokhyller man kunne dytte på bøker i.

Jeg tviler selvsagt ikke på eksistensen av sorte hull! 🙂

Forstår du snakker om Tesserakten:

https://interstellarfilm.fandom.com/wiki/Tesseract

https://no.wikipedia.org/wiki/Tesserakt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (2 timer siden):

Jeg vil si at Interstellar er ganske troverdig med unntak av at det er futuristisk, og filosofisk typisk Nolan.

Ellers er det som du sier, super hero og tilogmed Fantasy som lotr kommer i Sci-fi category....

For meg er Sci fi, romfart, framtid og roboter..

Om du liker Sci fi I den tralten så må du iallefall se The Expanse serien...

Sci fi betyr ofte rene action-filmer med futuristisk staffasje. Som dere sier så blir fantasy også ofte puttet i samme bås.

Jeg foretrekker scifi som får deg til å tenke. Enten «hva om mange forutsetninger endret seg, hvordan ville ting bli?». Eller tar opp dagsaktuelle temaer som er så følsomme/tabu-belagte at man må «snike det inn» med romskip og masker for å få seeren til å åpne seg opp.

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 11/14/2020 at 1:01 PM, Gouldfan said:

Mine favoritter er Sunshine og Event Horizon...

Siste har jeg sett at tilbys på streaming, jeg tror sikkert Amazon Prime har den.

Netflix også ser det ut som.

Event Horizon er helt ødelagt som film da original cut er gått tapt. De klipte bort over 30 minutter og innså at det var for mye men hadde ikke tid til å lage en ny cut og teste mot publikum. Det jobbes for å finne det tapte materialet og få det gitt ut, men etter over 20 år med venting ser jeg det som en tapt sak selv om det ble nevnt i sommer i forbindelse med en kommende Blu-ray utgivelse av filmen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
BadCat skrev (1 time siden):

Event Horizon er helt ødelagt som film da original cut er gått tapt. De klipte bort over 30 minutter og innså at det var for mye men hadde ikke tid til å lage en ny cut og teste mot publikum. Det jobbes for å finne det tapte materialet og få det gitt ut, men etter over 20 år med venting ser jeg det som en tapt sak selv om det ble nevnt i sommer i forbindelse med en kommende Blu-ray utgivelse av filmen.

Lysår?😉

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...