Gå til innhold

Hjelp til planlegging av nettverk i helt nytt hus


Niram

Anbefalte innlegg

Woff skrev (På 12.11.2020 den 23.53):

Som sagt:

Det er så veldig mye enklere å legge kabel NÅ enn å ta det seinere. Og vær så snill å sats på kabler og IKKE wi-fi.. Selvsagt skal du jo også ha et BRA trådløst nettverk, men planlegg alt du kan få til på kabel!

Sjekk gjerne hva en gjengs bruker sier om patchepanel på en / flere YouTube-videoer.. Som sagt slipper du unna tap / feil som direkte konsekvens av et ekstra koblings-ledd.. Ikke i tvil om hva jeg fortsatt vil anbefale.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opplever at youtube/andre kilder virker temmelig delt rundt hva som anbefales i en "vanlig" husstand. Noen sier patchepanel udiskutabelt, mens andre mener det er fullstendig overkill i et type hjemmeoppsett som svært sjelden kommer til å endres.

Så jeg er litt klokere, men fremdeles litt i tvil om hvilken vei jeg skal gå. Det er et kost/nytte spørsmål i tillegg til alt annet.

Lenke til kommentar

Du ser vel også av svarene at det nok er litt opp til deg selv.. Et patchepanel (eller 'go for it' full pakke med skap?) vil unektelig fordyre nettet ditt uten at du kan forvente noe annet enn ekstra omkostninger og mer plassforbruk.
Som du selv også nevner vil det fungere absolutt perfekt å sette plugger rett på kablene og plugge de inn i utstyret du skal bruke. JEG har oppgradert eget hjemme-nett noen ganger nå og foretrekker fortsatt det enkle og rimelige. 
Vil forøvrig anbefale Ubiquiti som eneste nettverksutstyr og ikke 'blande inn' utstyr fra andre leverandører. 

Lenke til kommentar

Hvor mange kabler til "teknisk rom" ender du opp med? Jeg bryr meg som regel ikke med skap og patchepanel før det blir 5+ kabler og en switch eller annet utstyr som er utformet for rackmontering. Å montere utstyr på en type verktøytavle, og bunte kablene rett frem til portene kan være vel så profft. Når det gjelder terminering i panel er jeg stor fan av hunn-hunn keystone kontakter med rj45 plugg på kablene. Husk å legge "serviceloop", helst i begge ender av kablene.

Hvis du skal beholde hjemmesentral (ruter fra isp), og ikke planlegger å sette den i bromodus, kan du like gjerne droppe ubiquitiruter. Aksesspunktene funker likt bak en hvilken som helst isp-ruter. Det følger med PoE-injektorer med NanoHD, så du trenger heller ikke en PoE-switch for disse men kan bruke billigswitcher som  f.eks Netgear GS105/-8. En fem-port for å fordele TV-linja og en 8-port for internett?

Ang. AP så ville jeg forresten ventet på at Unifi 6 lite kom til Norge. De får du ca tre av for prisen av to NanoHD.

Endret av APZ171RW
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Takk for svar dere.

Jeg tenker doble uttak i 2x stue og 1x soverom, i tillegg til 2x AP i taket. Totalt 7 blir vel det da. Veldig usikker. Vil ha det bra, men samtidig må jeg innse egne begrensninger om det blir i overkant avansert. 

Takk for tips om unifi6lite, skal holde øye med den. Huset er nok ikke installeringsklart før de kommer :)

Det er ikke noe must for meg å beholde hjemmesentral om det er åpenbare fordeler ved å droppe den.

Opptatt av at ting ikke skal koste mye bare for å få det fancy, må være tydelig nytteverdi og. Praktiske trumfer det meste som familiefar :)

Lenke til kommentar
Niram skrev (11 minutter siden):

Takk for svar dere.

Jeg tenker doble uttak i 2x stue og 1x soverom, i tillegg til 2x AP i taket. Totalt 7 blir vel det da. Veldig usikker. Vil ha det bra, men samtidig må jeg innse egne begrensninger om det blir i overkant avansert. 

Takk for tips om unifi6lite, skal holde øye med den. Huset er nok ikke installeringsklart før de kommer :)

Det er ikke noe must for meg å beholde hjemmesentral om det er åpenbare fordeler ved å droppe den.

Opptatt av at ting ikke skal koste mye bare for å få det fancy, må være tydelig nytteverdi og. Praktiske trumfer det meste som familiefar :)

Trekke 2 kabler vs 1 koster ikke så mye, vil jo bli et mer ryddig oppsett enn å kjøre separate switcher. Men om det er tvingende nødvendig, det er det nok ikke.

Samt ikke benytt cat5 kabel, helst cat6a.

Lenke til kommentar

Kost/nytte er alltid en utfordring. Min filosofi hjemme er å gå all in, fullstendig overkill, uten å tenke på hva det koster eller hvor mye jobb det er. Dessverre er det veldig få kunder som deler denne filosofien! 😆

Kjenner ikke Eidsiva sin konfig eller utstyr men det er fort mye mas hvis du skal sette opp TV og eventuelt telefon i tillegg til internett med egen ruter. Deres ruter bare funker. Funker den ikke så ringer man bare support.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, tenker at jeg lander på hjemmesentralen fra ISP. Så utstyrsmessig ser jeg ellers for meg:

  • 7 punkter med cat6 (stue x2, tv-stue x2, sov/kontor x1, 1x tak 1. etg (AP), 1x tak 2. etg (AP)
  • 2x Unifi 6 lite AP, en takmontert i hver etasje
  • 2x "unmanaged" switcher, 1 i hver tv-benk. 1 større switch å ha tilkoblet hjemmesentral (10 porter?)
  • Eventuelt patchepanel

Gjør elektriker koblinger i patchepanel, er de vant til det liksom? Eller hva er "vanlig praksis" for elektrikere  i nybygg? Leste i en sak at det nærmest var standard prosedyre/iht byggeforskrift i Sverige. 

Eller legger elektrikerne bare opp punkter fra stue etc med løse kabler som ender opp i et hull i veggen? Om de bare legger igjen en bunt inne på boden håper jeg de er godt merket isåfall 😅

 

Endret av Niram
Lenke til kommentar

Vanlig praksis er at folk ikke har snøring på el og it, og bare vil ha det nye huset så billig som overhode mulig, bortsett fra når det gjelder kjøkken og baderom. Ikke alle elektrikere er like erfarne på telekom men skal fint kunne sette opp og gi deg tilbud på ulike alternativ. Snakk med de.

De ønsker fra deg: Hvor mange, hvor fra og hvor til

Du bør få alternativ basert på type kabel, type veggplater/kontakt på uttak (de henviser gjerne til Elko sin katalog) og hvordan de bygger tilførsel (skap med patcherad evt løse terminerte kabler, AKA wall of spaghetti).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå kan jeg ikke snakke for andre så da får jeg bare snakke for meg selv og hva jeg ville gjort :) 

Synes bildet i førsteposten så greit ut, hvor det er planlagt kabel til alle soverom. Her i huset var det en del punkter fra før men merker det hadde vært veldig greit hvis det hadde vært lagt opp flere. Så hadde strukket kabel til alle rom som tilsier det. Hadde ikke valgt det minste trekkrøret som er, og hadde heller valgt ett litt romsligere ett. Dette vil lette på arbeidet hvis det skal trekkes på nytt ved en senere anledning. Pass også på at det ikke blir krappe svinger på trekkrøret når det legges. Dette synes jeg er det viktigste en tenker på med det første, ellers kan en risikere å stå der i ettertid med ett så å si ubrukelig trekkrør. Sliter voldsomt her i huset hvis jeg må trekke ny kabel gjennom røret, det er rett og slett ett stort mareritt..

Det er noe med det. Kanskje det ikke er aktuelt akkurat nå å ha ett nettverksuttak i hvert rom, men plutselig blir ungene litt større og får litt høyere krav, til f.eks spilling. Så skulle de så gjerne hatt kablet nett... Da er det litt kinkig at en ikke la opp kabel til det rommet, så står en der i ettertid å røsker seg i håret å tenker: Hvorfor gjorde jeg ikke det? Nå forstod jeg ikke helt hva som ble planen i dette tilfelle til slutt, men jeg ville ikke gått vekk fra å kjøre kabel til hvert soverom. Hvis jeg da teller da kommer jeg til 11-12 kabler til punkter/AP'er, slik jeg ville gjort det da vel å merke :) 

Når det kommer til patchepanel så blir det jo litt ryddigere, så jeg ville valgt det igjen hvis jeg skulle velge. Men det er jo individuelt hva en foretrekker. Verktøytavle som en nevnte ovenfor her er jo slettens ikke så dumt heller.

Når det kommer til planlegging av hvor en skal ha AP'ene synes jeg det blir litt vanskelig før en har fått sjekket hvor bra dekning AP'et faktisk har, og hvilke krav en har til hastighet osv. Ville selv tenkt ett AP i TV-stue i underetasje, ett ved spisebord i hovedetasje og ett AP i den enden hvor hall/gang/trapp er ett sted, det var nå mine tanker når jeg så tegningene i alle fall.

Har en del Unifi utstyr og bruker også noe utstyr utenom som ikke er Unifi. Som f.eks ved TV benken hvor det holder med en fin "standard" rimelig switch. Ingen grunn til å ha Unifi der hvis det ikke er noen spesiell grunn for det, det blir jo bare en ekstra unødvendig kostnad.

   

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Takk for et glimrende svar FranZe, ble nok litt klokere nå.

Nei, spørs om ikke jeg må vurdere å gå tilbake til ett uttak pr soverom. Isåfall blir det:

  • 2x i tv-stue
  • 2x i stue
  • 2x pr soverom, totalt 8x
  • 3x takhengte AP
  • Totalt 15 punkter (kan eventuelt sløyfe et par doble på soverommene)

Liker tanken din om plassering av AP. Jeg tenkte i utgangspunktet 2 stk, men er ikke sikkert det er så dumt med 3 for å ha ett i hver ende av huset, samt ett på midten i hovedetasjen. Da bør man i det minste få meget god dekning. Har forstått det slik at Ubiquiti sine AP ikke jobber i mesh, og kun trenger å være tilkoblet "hovedrouter/switch" på teknisk rom. Så det virker jo greit nok.

Jeg kan forsåvidt be de sette blindlokk fremfor nettverksuttak på de stedene jeg ikke ser for meg bruk med det første, sparer vel noen hundrelapper der og 😛

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
APZ171RW skrev (4 timer siden):

Min filosofi hjemme er å gå all in, fullstendig overkill, uten å tenke på hva det koster eller hvor mye jobb det er. Dessverre er det veldig få kunder som deler denne filosofien! 😆

MÅ bare si meg helt enig! Derfor valgte jeg et relativt stort anlegg fra Ubiquiti.. Har også oppe kamera i nettet her, disse tar endel kapasitet. Tar heller ikke sjansen på strømutkoblinger, så alt utstyret forsynes av online UPS'er som jeg har 5 av..

Og til TS; Veldig fornuftig å heller dra 10-12 kabler for mye enn en for lite! Å kable opp et punkt når 'alt' er ferdig blir gjerne dyrt!
Grunnen til at JEG har så mange (poe)switcher i bruk er enkelt og greit at jeg har et gammelt hus hvor det å trekke nye punkter er nærmest umulig.. (Små rør som ligger i betong..) Og har funnet det fornuftig å ha overvåking og alarm over det samme nettet..

Lenke til kommentar
Niram skrev (På 11.12.2020 den 19.36):

Hei igjen!

Tar opp igjen tråden etter å ha vært i møte med elektriker i dag.

Han var helt med på nettverk kablet, hadde nylig gjort det i eget hus. Har i første omgang avtalt 2 nettverksuttak med cat6 kabel bak hver tv, og på ett soverom.

Spørsmål som følger: om jeg kjøper feks google mesh, og ønsker å kable dette, skal det da gjøres slik her?

Sette hjemmesentral i bromodus på teknisk rom, koble til første node (med routerfunksjonalitet og evt switch tilkoblet) med kabel bak tv. Så kable videre til neste node fra den? Eller hvordan blir det egentlig? Må nodene fysisk være koblet sammen, eller holder det at begge nodene er fysisk patchet tilbake til hjemmesentralen som står i bro? 

Vet at mange misliker feks google mesh, men etter å ha lest mye tror jeg det kommer til å duge fint for meg.

Til sist, om man bruker dekoder fra eidsiva/altibox,  er det kun nettverkskabel til den?

Du kan patche den ene kabelen til bak tv inn i hjemmesentral. Så setter du hovedrouter med tv.. Patch deretter fra denne inn i det andre uttak bak tv. Sett inn en switch i teknisk skap hvor denne tilkobles. Deretter patcher du fra switch til de to andre plassene du har mesh enhetene. Så plasserer du dem ut, og kobler dem til med kabel. Da er alle punkter koblet sammen med kabel. 
Dersom du har altibox så fungerer det ikke (enda) å hente ut iptv fra nest routeren. Skal du hente ut tv også, så er nevnt løsning ikke noe grei da du okkuperer begge uttak bak tv..  da må du eventuelt ha hovedrouter i teknisk skap..

edit: ser du spør til slutt om dekoder.. ja, er kun en nettverkskabel fra hjemmesentral til den.

Endret av Olstig
Lenke til kommentar
Niram skrev (3 timer siden):

Liten oppfølging her:

Om jeg skal ha både TV og nett fra altibox, har det noe å si hvilken port jeg bruker mellom hjemmesentral og switch? Eller er alle likestilt i så måte?

Dersom hjemmesentralen ikke står i bromodus kan du bruke hvilken som helst port. Alle portene oppfører seg som en switch da. Setter du den i bromodus fungerer det ikke slik. Da er kun en port til internett, mens de 3 siste er dedikert tv...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...