Gå til innhold

Hjelp til planlegging av nettverk i helt nytt hus


Niram

Anbefalte innlegg

Er jo opp til deg å bestemme hvordan det skal bli. Rørene kan jo legges der du selv sier de skal komme. Jeg tenker det er en god ide å få dem ut i et skap ved siden av sikringsskapet. 
 

glem alt av patching osv nå.. det ordner du helt selv når den tid kommer. La elektriker montere og koble kontaktene i de forskjellige rommene. Og så merke kablene i andre enden.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
15 hours ago, Niram said:

Hang ikke helt med her. Velger selv? 

Hva blir fordelen kontra datakontakt på vegg? Slik jeg forstod det tenkte han å legge opp ei skinne som på bilde som han skulle montere bokser med datauttakene. Ja, skinne ser litt "industrielt" ut, men dette er under sikringsskapet på bod/teknisk rom, så utseende er ikke helt kritisk.

1277339-1277339.thumb.jpg.146b17388fcd5cb444bcfcad05627eec.jpg

1277588.jpg.6452fba67d3503e70dce953a164643e5.jpg6942073.jpg.f0e8b965a1f562f7c7b87750e7263ab8.jpg

Patchepanel keystone https://www.kjell.com/no/produkter/nettverk/installasjonsmateriell/patchpanel/keystone-19-patchpanel-p95456 så kan du koble på rj45, hdmi, vga or whatever https://www.kjell.com/no/sok?q=keystone  Youtube har noen video om patchepanel og bruk av keystone patchepanel så du ser forskjellen

Det du har bilder av er kanaler, veggbokser og innfelt nettverkskontakter

Endret av Lindsay
Lenke til kommentar

Ja, det skjønner jeg. Men for min del er det kun nettverksplugger som er av interesse. 

Kanal, veggboks og innfelte kontakter var forslaget til elektriker, og i praksis vil det vel fungere som et patchepanel omtrent. Kommer aldri til å ha behov for å utvide det i fremtiden, har lagt opp til alt av rom som kan være aktuelle.

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke blande meg i hva du velger. 

Selv er jeg elektriker og jeg har ikke vært borti at noen monterer kanal på veggen med datapunkter i for å bruke dette som et patchepanel...? Det er vell ikke meningen at du skal ha nettverksutstyret på en hylle eller slikt, for så patche til uttakene i kanalen?

Da tror jeg denne elektrikeren har misforstått litt. Det vil se ut som noe skikkelig jalla mekk.

Om du ikke har planer om noe eget skap til datautstyr så for all del velg et sikringsskap som har svakstrømdel i bunnen. Da får du hvertfall alle kabler inn dit, så terminerer du en rj45 plugg på hver av ledningene.

Så setter du bare inn en switch i skapet sammen med hjemmesentral. 
Leggee med bilde av det skapet jeg har montert flere titalls av. Veldig greit skap. 

I et nytt hus planlegger man ikke for en utenpåliggende installasjon..det er kun i industribygg med kontorer osv det benyttes
 

link: https://www.elektroimportoren.no/boligsentral-wifi-3-21-3-4-modul-med-svakstroemfelt/1716953/Product.html?Referer=googleshopping&gclid=EAIaIQobChMIjZCVx7qP7gIVjtayCh0rbABvEAQYAyABEgK6dfD_BwE&gclsrc=aw.ds&utm_campaign=googleshopping&utm_medium=na&utm_source=na

E9F2F87A-D044-4712-957C-1F6A464A815A.jpeg

Lenke til kommentar

Ok. Usikker på om det er jeg som har misforstått elektrikeren eller om det er elektrikeren som har misforstått meg, men det skal jeg nok klare å nøste opp i.

Skal forhøre meg med han om det kan være et alternativ å bytte ut inkludert sikringsskap med ett som ligner det du linket til. Takk for tips! Jeg har ikke peiling, første gang jeg bygger enebolig og har 0 peiling på elektriske installasjoner.

Muligens dumt spørsmål, men hvordan er det med strøm til svitsj og hjemmesentral i en slik løsning? Monterer man stikk i skapet?

Og hvis man bruker slikt skap, monteres fiberkonverter (Eller hva det heter..) og kabler til dette også i skapet? 

Kombiskap er greiere enn et eget svakstrømskap? Ser elektroimportøren har det og.

Endret av Niram
Lenke til kommentar

Så ikke så dumt ut med det sikringsskapet egentlig :) Om jeg ender på uten patchepanel osv så kan det jo være en ok løsning så lenge man får plass til fiberutstyr/konverter, 16p switch og hjemmesentralen fra ISP.

Den jeg fant var https://www.elektroimportoren.no/svakstroemskap-svsk-b/1716927/Product.html

Ser at det sannsynligvis er lite, men finnes kanskje i flere størrelser.

Lenke til kommentar

Du kan for eks ha standard sikringsskap og dette skapet ved siden av

https://www.elektroimportoren.no/altiett-svaktroemskap-svsk-stor/1716937/Product.html?Referer=googleshopping&gclid=EAIaIQobChMIkNL8iM6P7gIVQ_iyCh2ruAKfEAQYAiABEgLjU_D_BwE&gclsrc=aw.ds

Så får du elektrikeren til å montere stikkontakter i dette, samt rørene til data og tilførsel data inn i dette. Da har du god plass  i tillegg til at det blir innfelt i veggen på lik linje med sikringsskap  

Er så mange som er «gjerrige» i byggefasen. Så angrer de når det er ferdig og da blir det mye jalla løsninger.. en hylle fra IKEA osv med utstyr på :)

 

Lenke til kommentar

Se der ja, det var et bra skap med plenty av plass. Skal forhøre meg med elektriker om begge variantene, kombi eller ikke. Høres uansett penere ut enn det vi opprinnelig tenkte. Litt småskeptisk på å ha løse kabler terminert med plugger rett i switch om det skulle skje noe med kablene. Derfor jeg tenkte veggkontakt som en "middelvei" om man ikke går all inn med patchepanel osv. Men får fundere litt.

Ja, jeg hadde bestemt meg for å ikke være gjerrig i byggefasen. Til mitt forsvar har jeg ikke vært det på mange andre områder, så prøver å spare litt der jeg kan 😋

Får man satt inn hyller osv i svakstrømskapene? Eller må man bare stable som best man kan inni der?

Endret av Niram
Lenke til kommentar

Vet ikke om du får hyller. Har som regel bare montert dem og satt inn en 4veis stikkontakt før bolig blir overlevert 🙂 men det er mulighet for å skru inn en skrue som utstyr henges på. På samme måte som ellers .. 🙂

ser ingen grunn til å være redd for å ha plugg på kablene rett inn i switch. Stort sett slik det gjøres i vanlige boliger om ikke kunden har noen andre ønsker. 
 

for eks en bolig med 5 enkle uttak, så blir den levert med ferdigkoblet punkter i rommene, og plugg på kabel i skapet som gjerne er klippet så de har en lengde på 50cm.. 

patchepanel eller en kontakt i mellom er bare enda en feilkilde. 
 

jeg har patchepanel i mitt skap. Men det er KUN fordi kablene ikke skal få så krappe bøyer da de kommer inn bakfra. 

Lenke til kommentar

Akkurat, det er nok løsbart.

Du har forsåvidt helt rett i at det blir nok en potensiell feilkilde. Tror du det er ok plass i et slikt skap til 14-15 nettverkskabler fra vegg inn i 16p switch? Klarer meg med enkle punkter på et par av rommene, men tenkte jeg kunne legge dobbelt overalt siden det kommer på 100m rull, så jeg slipper å kjøpe flere :)

Den kabelen som er på rull er kurant å montere rj45 plugger på?

Lenke til kommentar

Vil tro det skal gå greit. Men ikke noe mere enn det. 
Elektrikeren legger vell ferdigtrukket rør? Datakabel er et mareritt å trekke gjennom i ettertid!! Det å montere plugg er det samme på alle typer kabler. Om du skal gjøre det, kjøp plugger og tang på Biltema bare. 🙂 

 

Lenke til kommentar

Snakket med elektriker igjen i dag.

Han anbefalte frittstående skap fremfor boligsentralen da han var litt skeptisk på plassen i dette til utstyret (hadde et selv). Så da blir det denne løsningen som jeg nevnte på tidligere:

https://www.elektroimportoren.no/altiett-svaktroemskap-svsk-stor/1716937/Product.html?Referer=googleshopping&gclid=EAIaIQobChMIkNL8iM6P7gIVQ_iyCh2ruAKfEAQYAiABEgLjU_D_BwE&gclsrc=aw.ds&utm_campaign=googleshopping&utm_medium=na&utm_source=na

Han trekker alle rør og rør for fremtidig fiber inn til dette skapet.

Endret av Niram
Lenke til kommentar

Hei Niram :)

Gratulerer med husbyggingen.

Har lest litt på tråden din da jeg selv holder på med nettverk i eget hus (ikke nybygg).

Etter mange timer med forum og YouTube videoer har jeg bestemt meg for å gå for ett komplett Ubiquiti nettverk. Jeg har litt erfaring med Ubiquiti fra før da jeg har to AP AC Lite.

Jeg er meget fornøyd med Ubiqiti, men det er en del ting en bør vite. For å sette opp eller gjøre endringer på Ubiquiti sitt utstyr må du ha en controller på nettverket. Denne kan enten kjøres på en pc/laptop (Win/Mac/Linux) eller i form av Ubiquiti sitt eget utstyr som Cloud Key, Cloud Key Gen 2, Dream Machine eller Dream Machine Pro. Den må ikke kjøre hele tiden, men når noe skal sjekkes eller endres.

Ubiquiti sitt økosystem kan sammenlignes litt med Apple, velger du først noe fra de, anbefaler iallfall jeg å gå "all in" i deres økosystem.

Om det ikke er for sent eller du har bestemt deg/handlet inn, så kan jeg gjerne komme med mine forslag/innspill.

I så tilfelle har jeg ett par spørsmål først. 
Har du på sikt noen ønsker eller planer om overvåkningskamera i/uttenfor huset?
Skal du bygge garasje nå eller i fremtiden?

Det er mye en kan gjøre, noe er kanskje "overkill", men det å bruke litt ekstra på trekkerør for fremtiden er gull verdt. Som nevnt tidligere i tråden er det bedre med 10 ekstra enn det å mangle ett.

 

---

Mvh
Marius

Lenke til kommentar
MrAce skrev (10 timer siden):

Hei Niram :)

Gratulerer med husbyggingen.

Har lest litt på tråden din da jeg selv holder på med nettverk i eget hus (ikke nybygg).

Etter mange timer med forum og YouTube videoer har jeg bestemt meg for å gå for ett komplett Ubiquiti nettverk. Jeg har litt erfaring med Ubiquiti fra før da jeg har to AP AC Lite.

Jeg er meget fornøyd med Ubiqiti, men det er en del ting en bør vite. For å sette opp eller gjøre endringer på Ubiquiti sitt utstyr må du ha en controller på nettverket. Denne kan enten kjøres på en pc/laptop (Win/Mac/Linux) eller i form av Ubiquiti sitt eget utstyr som Cloud Key, Cloud Key Gen 2, Dream Machine eller Dream Machine Pro. Den må ikke kjøre hele tiden, men når noe skal sjekkes eller endres.

Ubiquiti sitt økosystem kan sammenlignes litt med Apple, velger du først noe fra de, anbefaler iallfall jeg å gå "all in" i deres økosystem.

Om det ikke er for sent eller du har bestemt deg/handlet inn, så kan jeg gjerne komme med mine forslag/innspill.

I så tilfelle har jeg ett par spørsmål først. 
Har du på sikt noen ønsker eller planer om overvåkningskamera i/uttenfor huset?
Skal du bygge garasje nå eller i fremtiden?

Det er mye en kan gjøre, noe er kanskje "overkill", men det å bruke litt ekstra på trekkerør for fremtiden er gull verdt. Som nevnt tidligere i tråden er det bedre med 10 ekstra enn det å mangle ett.

 

---

Mvh
Marius

Hei Marius, tusen takk for et veldig kjekt innspill!

Elektriker har ikke begynt med skjult anlegg på huset enda, det er i tørkefasen før isolering innvendig. Så har ikke valgt ut noe utstyr eller noe som helst. Det eneste jeg vet er at min snart 10 år gamle Time Capsule router skal få gå av med pensjon når vi flytter til nytt hus :)

Ja, jeg har sett og hørt litt om Ubiquiti og controllere. Er det komplisert? Jeg anser meg selv som oppegående på data, men har ikke all verdens erfaring med oppsett av nettverk, drift osv. Er det noe problem å kjøre controller direkte på pc-en? Åpenbare fordeler ved å velge hardware kontra software? Finnes det forresten andre leverandører med aksesspunkt PoE (som er det jeg har lagt opp til)?

Greia er at jeg (les: samboer) sannsynligvis ønsker TV-abbonement tilknyttet fiberen fra ISP, så vet ikke helt hvordan det stiller seg med tanke på å fjerne hjemmesentralen og det å bare ha eget utsyr? Det er Eidsiva Bredbånd (som er Altibox-partner) vi skal ha. 

Jeg er ikke fremmed for å legge litt kroner i det, siden et godt, stabilt nettverk er av verdi for meg. Men alt har en grense selvsagt. Jeg har selv regnet meg frem til at jeg trenger følgende (OM jeg beholder router fra ISP):

- 2 aksesspunkter PoE som henges i tak, ett i hver etasje. Jeg har ca midtstilt uttakene i hver etasje. Regner med det holder da huset totalt ikke er mer enn ca 165kvm.
- 1 switch med hvertfall 16 porter
- Muligens en switch eller to bak TV (litt usikker på behovet her)

Om det er en løsning å fjerne hjemmesentralen fra ISP trenger jeg naturligvis også en router. 

Vi bor alt annet enn sentralt, så har jeg har ikke tenkt å legge opp til noe form for overvåkning eller alarmsystem. Om det mot formodning skulle skje noe støtter jeg meg til forsikringsselskapet. Jeg har et par naboer som påstår de har hatt døra si ulåst i 20 år, så er ikke umiddelbart bekymret for denslags.

Vi skal sette opp garasje selv parallellt med at huset ferdigstilles, men det blir utelukkende en kald garasje med bil-oppbevaring og lagring i kald bod. Jeg er heller ikke typen som henger i garasjen så veldig ofte, så der ser jeg ikke for meg at jeg har behov for noe annet enn strøm.

Tips tas imot med åpne armer! 

Endret av Niram
Lenke til kommentar

Det er veldig mange gode touorituals på YouTube for oppsett av kontrolleren. Det er noe som tar litt tid å sette seg inn i, men det er langt fra umulig.

Heller ingen problem med å kjøre controller fra en pc, jeg gjør det selv i påvente av min Dream Machine Pro.
Jeg er som nevnt tidligere forholdsvis ny på Ubiquiti selv, men det jeg har brukt som kriterier i min avgjørelse med å bestille UDMPRO er overvåking, brannmur, mulighet for prioritering, statistikk, enkelhet i form av att jeg ikke er avhengig av å starte opp laptopen jeg har kontrolleren på i dag for å gjøre endringer, samt jeg har en tendens til å gå for litt overkill setup når jeg først holder på med noe.

Om vi begynner på en ende, så hadde jeg (etter råd fra en venn som jobber innen feltet) beholdt ISP sin hjemmesentral. Det begynner å bli en del mer tricky når du skal sette opp uten denne. Du kan også plutselig komme hjem til ett hus uten nett fordi ISP har bestemt seg for å gjøre endringer. Dette er noe du ikke får støtte til å feilsøke hos ISP.
Da gjenstår to alternativ, bruke den som "normalt" eller sette den i bromodus med eget modem som styrer alt innvending i nettverket. 
For din del er nok det enkleste og billigste å beholde ISP modem som normalt. Med mindre du ser fordel i å ha noen av tingene jeg har nevnt over. Det blir litt en smakssak om hvor mye du har lyst til å "leke" deg i systemet (noe jeg liker veldig godt).

Når det kommer til AP, så er det mange leverandører av POE AP. D-Link, Linksys, TP-Link osv osv. Har personlig ingen erfaring med andre POE AP enn fra Ubiquiti.
Jeg har valgt å plassere mine to AP mot hver sin ende av huset i hver sin etasje. så det er litt avstand mellom de. Det kan bli problemer om de står for nært også.

Når et kommer til bak TV har Ubiquiti lansert noen små snedige switcher i FLEX serien. De kan få strøm over POE så du sparer deg ett stikk i tv benken. Har sett noen reviews av de på nett og de virker lovende.

Når det kommer til garasje så hadde jeg nok lagt opp ett trekkerør til garasjen også, etterhvert som bilene blir mer avhengig av oppdateringer så trengs det nett (Som f.eks Tesla trenger). Jeg gravde akkurat inn strøm til min garasje og la da samtidig opp ett trekkerør for å føre ut nettverk for ett potensielt AP der til en gang i fremtiden.

Når det komer til uttak rundt om i huset hadde jeg hatt dobbelt opp alle plasser det kan komme en TV (husk att fruen vil kanskje ommøblere), men ellers enkle uttak. Det er ingen problem å slenge på en liten switch hvor behovet skulle komme. Du kan selvfølgelig ta dobbelt opp alle steder (utenom AP) om du ønsker det, prisforskjellen er nok minimal.

Men, hadde jeg skulle anbefale noe, hadde det blitt ett av to alternativ:

All in:
Rackskap
Ubiquiti Dream Machine Pro
8/16ports 150W POE Switch
2x AP AC Lite
Samt det antall FLEX switcher du føler du har behov for. De kommer i 5, 8 og 16ports utgaver.

Alt 2: (Kanskje det mest realistiske)
Rackskap
16/24 ports POE Gen2 switch
2x AP AC Lite
Samt det antall FLEX switcher du føler du har behov for.

Mitt kommende hjemmenettverk:
Tafjord Bredbånd/Telia(Get) 500/500 linje
Dream Machine PRO med WD Purple 8TB disk
2x 8port 150W POE switch (En til hver etasje for å slippe unna litt kabling)
2x AP AC Lite
3x USW Flex mini 5porter (En til kontoret og en til hver av tv stuene)
2x G4 Pro Kamera
G4 Doorbell


Det ble kanskje rotete det her, jeg er på jobb i Australia så er litt trøtt og døgnvill for tiden.

Men det er bare å spør om det er noe mer du lurer på eller om jeg glemte å svare på noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...