Gå til innhold

Kan oppløsning bli for høy?


Helm

Anbefalte innlegg

Bærbar PC

 

Hva er den høyeste oppløsningen som er behagelig for folk med 20/20 synsstyrke?

Man har i hovedsak tre skjermstørrelser, 17 tommer, 15,6 og ca 13 tommer.

Jeg har nedsatt syn og ser ikke helt bra selv med briller. Jeg har en 17-tommers skjerm som klarer 1920 x 1080, men jeg så meg nødt til å nedjustere grensesnittet i Windows til 1600 x 900 ellers blir tekst, ikoner og annet for smått.

 

Når jeg ser meg om etter ny PC, så er det flere som har 4k skjerm. Jeg vet ikke om det vil være noen situasjon hvor dette kommer til nytte, fordi dersom skjermen er 17 tommer så må jeg sette Windows til 1600 x 900.

Og hvis skjermen er 15.6 tommer vil jeg måtte sette Windows til 1366 x 768.

 

Jeg bruker mest tid til spilling og per nå tror jeg ikke at jeg har noen spill som kan kjøres i høyere enn full HD.

På så små skjermer som 17 tommer og mindre, ser grafikk noe bedre ut på 4k?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Helm skrev (27 minutter siden):

Bærbar PC

 

Hva er den høyeste oppløsningen som er behagelig for folk med 20/20 synsstyrke?

Man har i hovedsak tre skjermstørrelser, 17 tommer, 15,6 og ca 13 tommer.

Jeg har nedsatt syn og ser ikke helt bra selv med briller. Jeg har en 17-tommers skjerm som klarer 1920 x 1080, men jeg så meg nødt til å nedjustere grensesnittet i Windows til 1600 x 900 ellers blir tekst, ikoner og annet for smått.

 

Når jeg ser meg om etter ny PC, så er det flere som har 4k skjerm. Jeg vet ikke om det vil være noen situasjon hvor dette kommer til nytte, fordi dersom skjermen er 17 tommer så må jeg sette Windows til 1600 x 900.

Og hvis skjermen er 15.6 tommer vil jeg måtte sette Windows til 1366 x 768.

 

Jeg bruker mest tid til spilling og per nå tror jeg ikke at jeg har noen spill som kan kjøres i høyere enn full HD.

På så små skjermer som 17 tommer og mindre, ser grafikk noe bedre ut på 4k?

 

 

skala.png

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg husker jeg prøvde skalering men resultatet ble ikke bra. Skaleringen var ujevn og noen elementer ble kraftigere skalert enn andre. Skaleringen ble jevnere over hele systemet når det ble gjort gjennom justering av oppløsningen. Jeg er pirkete.

Jeg tror jeg hadde Win 8.1 den gang.

 

Jeg kjører vanligvis spill i maks oppløsning (FHD), selv om bildeflyten kan være ujevn. Den bedre bildekvaliteten oppveier mer eller mindre for ujevn FPS. Grafikken kan se littegrann hakkete ut i 1600 x 900.

FHD ser veldig bra ut i spill synes jeg (men så har jeg aldri sett en skjerm med høyere enn FHD). Jeg ser aldri hakkete grafikk på FHD. Blir det egentlig så mye penere med enda flere pixler? Jeg bruker aktivt spillenes ulike justeringer for grafikk, ikke bare oppløsning.

 

Et annet moment er bildeflyt og dette er meget viktig, lagging kan gjøre at du dør før fienden. Jeg skal ha et kraftig kort (Nvidia 2070 eller bedre), men høyere oppløsning gir lavere FPS uansett grafikkort.

 

Lenke til kommentar

Fordeler med høy oppløsning:

Bildekvalitet blir bedre jo høytere oppløsningen er i hvertfall opp til 4k.

En skjerm med høy oppløsning f.eks 4k er bedre til å vise lavere oppløsning f.eks 1600:900 enn det en 1920x1080 skjerm er.

Negativt med høy oppløsning:

Du er avhengig av at Windows skalering virker på en grei nok måte så den kan brukes til å gir stor nok tekst, ikoner osv.

Høy oppløsning er krevende for skjermkortet og tyngre å drive enn 1920x1080 som er ganske lettdrevet (høy fps). En trenger derfor dyrere og mer strømkrevende hardware for å drive større oppløsning om en da ikke kjører spillet i lavere oppløsning enn skjermen. En kan kanskje si at 1920x1080 er et bra kompromiss mellom høy oppløsning og hva rimelig hardware i dag kan drive.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...