Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Yppet på meg MC-gjeng utilsiktet, null tillit til Politiet!


Gjest 9476a...a2d

Anbefalte innlegg

Gjest 9476a...a2d

Foranledningen her er at jeg på et utested, ved uteseksjonen kommer i prat med et par MC-typer.

Går greit en stund, virker som trivelige karer, men så nevner jeg serien SOA (Sons of Anarchy)...

Det skulle jeg aldri gjort. Uansett hva jeg sier, uansett hva jeg gjør er det ikke nok til å ro meg i land.

"Hvem i hælvette tar du oss for?! Hva faen har den dritt-såpa med oss å gjør?! Kaller du oss for sånne?!"

Jeg prøver så godt jeg kan å roe gemyttene, spør om jeg kan spandere en runde. Men det er for sent.

Jeg får ingen varige skader av episoden, men blir veldig godt kjent med mitt lokale bord da jeg får ansiktet godt trykket ned i det samt servert lovnader om at jeg aldri går trygt ute igjen.

Jeg skal ikke si noe om hvilken klubb eller hvor det skjedde da jeg ikke vet om de er ekte medlemmer der, men oppførselen og styrke-forholdet tyder på 1%'ere.

Min kontakt med Politiet tyder på svært liten vilje til å følge opp saken, jeg har teknisk sett anmeldt da, men virker ganske håpløst.

Tror ikke de folka har noen skrupler mot å gjøre meg til fiske-mat. De gir blaffen i loven og sånne folk tar gjerne et opphold på Ila for å knerte noen? Forhåpentlig gir de faen i lille meg, men vet jo aldri.

Jeg er alene, hjelpeløs og for svak til å forsvare meg mot disse typene. Eneste kortet jeg sitter på er at det er meningsløst for dem å ta livet av en tilfeldig fyr som ikke er i veien for deres bisnis.

Er det egentlig noe jeg kan gjøre bortsett fra å flytte?

Anonymous poster hash: 9476a...a2d

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 9476a...a2d skrev (6 timer siden):

Foranledningen her er at jeg på et utested, ved uteseksjonen kommer i prat med et par MC-typer.

Går greit en stund, virker som trivelige karer, men så nevner jeg serien SOA (Sons of Anarchy)...

Det skulle jeg aldri gjort. Uansett hva jeg sier, uansett hva jeg gjør er det ikke nok til å ro meg i land.

"Hvem i hælvette tar du oss for?! Hva faen har den dritt-såpa med oss å gjør?! Kaller du oss for sånne?!"

Jeg prøver så godt jeg kan å roe gemyttene, spør om jeg kan spandere en runde. Men det er for sent.

Jeg får ingen varige skader av episoden, men blir veldig godt kjent med mitt lokale bord da jeg får ansiktet godt trykket ned i det samt servert lovnader om at jeg aldri går trygt ute igjen.

Jeg skal ikke si noe om hvilken klubb eller hvor det skjedde da jeg ikke vet om de er ekte medlemmer der, men oppførselen og styrke-forholdet tyder på 1%'ere.

Min kontakt med Politiet tyder på svært liten vilje til å følge opp saken, jeg har teknisk sett anmeldt da, men virker ganske håpløst.

Tror ikke de folka har noen skrupler mot å gjøre meg til fiske-mat. De gir blaffen i loven og sånne folk tar gjerne et opphold på Ila for å knerte noen? Forhåpentlig gir de faen i lille meg, men vet jo aldri.

Jeg er alene, hjelpeløs og for svak til å forsvare meg mot disse typene. Eneste kortet jeg sitter på er at det er meningsløst for dem å ta livet av en tilfeldig fyr som ikke er i veien for deres bisnis.

Er det egentlig noe jeg kan gjøre bortsett fra å flytte?

Anonymous poster hash: 9476a...a2d

Du skal aldri anmelde sånne folk dessverre med unntak av om livet ditt står på spill.

Jeg forstår ikke hvorfor du gjorde det, fordi dersom de får motreaksjon så vil det få konsekvenser for deg, jo større konsekvens desto mer negativt for deg.

Hold deg unna slike folk om du ikke vet hvordan du skal oppføre deg.

Jeg råder deg til å trekke anmeldelsen din, det er fullt mulig. Det er enklere enn å flytte.

Lenke til kommentar

Kva er det du vil at politiet skal gjere i denne saka? Og kva behov har du formidla.
Om politiet har nok opplysningar til å identifisere personane så kan dei sende ut bot i posten, men vil det være til hjelp for deg?

Har du forventningar om at politiet skal spore opp personane, kalle dei inn til avhør og køyre rettssak der du får vitne?

Det mest alvorlege lovbruddet som er gjort her er trusseldelen som lett kan ende opp med ord mot ord, særleg når det gjeld nyansane i kva som blei sagt ute på byen.

Lenke til kommentar

Vanskelig å vite hva som er riktig å gjøre her. Bor du på en liten plass hvor det ikke er bare å velge mellom 50 utesteder?

Jeg vet ikke om jeg ville trukket anmeldelsen, fordi hvis det skjer deg noe igjen, så har du loggført denne hendelsen, og den kan bli en del av en kjedehendelse som styrker din sak. Men like fullt, hvis du trekker den, så vil den kanskje likevel stå som registrert, men trukket? Kanskje det smarteste å gjøre.

Verden er full av psykopater. Jeg synes ikke du skal endre på noe som helst, fortsett å gå ut og lev livet. Bare ikke mingle med folk som ser ut som de er en del av et miljø. La dem være i fred. Og heng på steder hvor det er folk som er litt som deg selv, folk med vanlige klær, som ikke er hyper-steroide, kanskje noen eldre her og der. Mest mulig vanlige folk. Men igjen, spørs hva slags sted du bor i da. Det er vel ganske søkt at sånne folk henger i små bygder hvor det kun er én pub og én butikk.

Man vet jo ikke om de var høye på ett eller annet, og fulle i tillegg. Kan hende de ikke husker særlig mye av hendelsen. Så du kan jo prøve å gå ut kanskje om en uke eller to, og bare regne med at det er glemt. Folk lever sine liv, de treffer nye folk, og de glemmer ting som har skjedd.

Hvis man oppsøker spenning, så kan det veldig fort bli til farlig spenning og uønskede konsekvenser. Curiosity killed the cat. For det er gjerne ustabile folk som lever sånne liv, folk med lei oppvekst og som har valgt et liv i kriminalitet, funnet "trygghet" (falsk trygghet) i en gjeng, og som er som tikkende bomber, hvor de tar den minste uskyldige kommentar på feil måte.

Men igjen, jeg ville aldri latt meg true til stillhet, for jeg vil heller leve i frihet enn å dø i frykt. Man kan bare justere livsstrategien sin litt. Sånne folk skal ikke vinne, da lar man urettferdigheten seire, og samfunnet blir et mer utrygt sted. Bare ta lærdommen du kan av episoden, glem resten, og la i morgen være en ny dag.

Å være redd for å bli "knerta", eller faktisk drept, synes jeg nok er litt søkt. Det er høy risiko for noen som helst å begå drap. Da blir det høy politietterforskning, og det vil også tiltrekke mye negativ oppmerksomhet til klubben dems. Det vil nok sitte veldig langt inne for dem å gjøre noe sånt. En tilfeldig uskyldig kommentar på byen tror jeg ikke er godt nok. Jeg tror de ville sende et signal om at du ikke skal tro at de driver med vold og ulovligheter. At de vil dempe den delen av synet folk har på dem. Og du såra "stoltheten" dems på det området litt. Så lenge du viser deg angrende overfor dem, som du sikkert gjorde, så tror jeg de ikke tar det så seriøst i etterkant.

Tja .. man må vel bare prøve å holde seg unna dem hvis man ser dem igjen, leve livet sitt, la tiden gå og håpe at deres veier ikke krysser ens egen igjen. Det er jo bare snakk om et par mennesker, ikke 100 folk som er på utkikk etter en. Tilfeldighetene skal være ganske treffsikre hvis de skulle treffe på deg akkurat 1-2-3 uker etterpå.

Det er sjokkerende at politiet ikke viser mer handlekraft. Så der er jeg 100% enig. Generelt virker det som at politiet gir ganske beng i folks frihetsfølelse. Lar alt som kan krype og gå få gjøre omtrent akkurat som de vil, før det smeller, og da er det 2 måneders betinget fengsel eller 20 timers samfunsstjeneste. Selv mord og drap er kun 10-12 års fengsel, som er en latterlig dårlig spøk for hva som er gjort. Så man må bare være forsiktig hvem man mingler seg med.

Endret av Taurean
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Taurean skrev (5 timer siden):

Vanskelig å vite hva som er riktig å gjøre her. Bor du på en liten plass hvor det ikke er bare å velge mellom 50 utesteder?

Jeg vet ikke om jeg ville trukket anmeldelsen, fordi hvis det skjer deg noe igjen, så har du loggført denne hendelsen, og den kan bli en del av en kjedehendelse som styrker din sak. Men like fullt, hvis du trekker den, så vil den kanskje likevel stå som registrert, men trukket? Kanskje det smarteste å gjøre.

Verden er full av psykopater. Jeg synes ikke du skal endre på noe som helst, fortsett å gå ut og lev livet. Bare ikke mingle med folk som ser ut som de er en del av et miljø. La dem være i fred. Og heng på steder hvor det er folk som er litt som deg selv, folk med vanlige klær, som ikke er hyper-steroide, kanskje noen eldre her og der. Mest mulig vanlige folk. Men igjen, spørs hva slags sted du bor i da. Det er vel ganske søkt at sånne folk henger i små bygder hvor det kun er én pub og én butikk.

Man vet jo ikke om de var høye på ett eller annet, og fulle i tillegg. Kan hende de ikke husker særlig mye av hendelsen. Så du kan jo prøve å gå ut kanskje om en uke eller to, og bare regne med at det er glemt. Folk lever sine liv, de treffer nye folk, og de glemmer ting som har skjedd.

Hvis man oppsøker spenning, så kan det veldig fort bli til farlig spenning og uønskede konsekvenser. Curiosity killed the cat. For det er gjerne ustabile folk som lever sånne liv, folk med lei oppvekst og som har valgt et liv i kriminalitet, funnet "trygghet" (falsk trygghet) i en gjeng, og som er som tikkende bomber, hvor de tar den minste uskyldige kommentar på feil måte.

Men igjen, jeg ville aldri latt meg true til stillhet, for jeg vil heller leve i frihet enn å dø i frykt. Sånne folk skal ikke vinne, da lar man urettferdigheten seire, og samfunnet blir et mer utrygt sted. Bare ta lærdommen du kan av episoden, glem resten, og la i morgen være en ny dag.

Å være redd for å bli "knerta", eller faktisk drept, synes jeg nok er litt søkt. Det er høy risiko for noen som helst å begå drap. Da blir det høy politietterforskning, og det vil også tiltrekke mye negativ oppmerksomhet til klubben dems. Det vil nok sitte veldig langt inne for dem å gjøre noe sånt. En tilfeldig uskyldig kommentar på byen tror jeg ikke er godt nok. Jeg tror de ville sende et signal om at du ikke skal tro at de driver med vold og ulovligheter. At de vil dempe den delen av synet folk har på dem. Og du såra "stoltheten" dems på det området litt. Så lenge du viser deg angrende overfor dem, som du sikkert gjorde, så tror jeg de ikke tar det så seriøst i etterkant.

Tja .. man må vel bare prøve å holde seg unna dem hvis man ser dem igjen, leve livet sitt, la tiden gå og håpe at deres veier ikke krysser ens egen igjen. Det er jo bare snakk om et par mennesker, ikke 100 folk som er på utkikk etter en. Tilfeldighetene skal være ganske treffsikre hvis de skulle treffe på deg akkurat 1-2-3 uker etterpå.

De bryr seg null om loven, 5-10 år for dem for medvirkning eller forsettlig drap kaller de å gå å barnehagen om igjen..

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (2 minutter siden):

De bryr seg null om loven, 5-10 år for dem for medvirkning eller forsettlig drap kaller de å gå å barnehagen...

Er du sikker på det... de tar vel ikke livet av noen og sitter 5-10 år i fengsel, for en liten fornærmelse? Friheten betyr mye selv for de psykopatene. De vil bare ha rus, mat, sex, og utøve makt, og det begrenses vel i ganske stor grad i fengsel. Hadde man slåss med en av dem og kanskje uheldigvis tatt livet av en av dem, så kanskje. Vet ikke om æreskodeksen dems tillater dét engang. Hva vet vel jeg.

Igjen, skulle vært interessant med et svar fra en professor i etikk og filosofi, og/eller kriminologi.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
Taurean skrev (5 minutter siden):

Er du sikker på det... de tar vel ikke livet av noen og sitter 5-10 år i fengsel, for en liten fornærmelse? Friheten betyr mye selv for de psykopatene. De vil bare ha rus, mat, sex, og utøve makt, og det begrenses vel i ganske stor grad i fengsel.

For det første, så om de får problemer med politiet, så kan de bare få en hangaround eller person til å angripe han, med masker så er det ikke så lett å ID heller.

Friheten er ikke viktig for folk som lever sånn, det er en del av spillet.. de sammenligner det med å gå barnehagen, de har spill og tv på cella, data, gratis utdanning...

Det er værre på gamlehjem eller psykiatrisk enn lukket og åpent fengsel...

Mer frihet i et lukket fengsel enn et underbemannet gamlehjem. Bedre mat også.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 6c2e2...380

Melder du deg inn i pistolklubb og tar jegerprøven får du kjøpt det du trenger for å forsvare deg. Heller noen år på hotell enn grava.

Politiet høres direkte korrupte ut som ikke tar drapstrusler fra kriminelle på alvor. Hadde de tatt jobben sin seriøst og vist samfunnsansvar hadde de rykket ut, raidet mc klubben og skutt alt av avskum som prøvde å gjøre motstand.

Anonymous poster hash: 6c2e2...380

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (5 minutter siden):

For det første, så om de får problemer med politiet, så kan de bare få en hangaround eller person til å angripe han, med masker så er det ikke så lett å ID heller.

Friheten er ikke viktig for folk som lever sånn, det er en del av spillet.. de sammenligner det med å gå barnehagen, de har spill og tv på cella, data, gratis utdanning...

Det er værre på gamlehjem eller psykiatrisk enn lukket og åpent fengsel...

Mer frihet i et lukket fengsel enn et underbemannet gamlehjem. Bedre mat også.

Jeg tror ikke noen av dem folka der risikerer hverken 2 måneder eller 10 år i fengsel for en ussel kommentar. De kan ikke bare bestille horer når de vil, gå på fest og sniffe kokain når de vil, gjøre hva de vil når de vil. Friheten betyr mer for de som er kriminelle. De har et annerledes verdisystem, som er basert på belønning akkurat her og nå. Vanlige folk har sperrer og lever for belønning over tid. Derfor må man bare være litt tålmodig og spille intelligent.

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Taurean skrev (5 timer siden):

Jeg tror ikke noen av dem folka der risikerer hverken 2 måneder eller 10 år i fengsel for en ussel kommentar. De kan ikke bare bestille horer når de vil, gå på fest og sniffe kokain når de vil, gjøre hva de vil når de vil. Friheten betyr mer for de som er kriminelle. De har et annerledes verdisystem, som er basert på belønning akkurat her og nå. Vanlige folk har sperrer og lever for belønning over tid. Derfor må man bare være litt tålmodig og spille intelligent.

Om de har besøk tillatelse kan de få horer, kola er null problem. Alkohol er derimot ikke vanlig.

Slik du ser på soning er ikke det samme som de ser på soning. Varetekt og isolat er derimot helvete, men det kan unngås om de innrømmer feks et drap.

Bare for å sammenligne... Du har mindre frihet på selv et vanlig sykehus... Med unntak av besøks ordning.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sånne folk er ikke noe å være redd for. All bark no bite. Godt du anmeldte, da vet de hvor de har deg. Sånne folk er redd for politiet og omgås derfor folk som de vet ikke tilkaller dem. Ikke trekk anmeldelsen og ikke la det der prege deg, garanterer deg at vanlige folk har sagt mer frekke ting til den fyren der uten å bli skadet for det. Bare chill litt liksom. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Slike MC folk ser jeg bare stygt på og går videre. Ja, jeg dømmer folk etter utseende! "Don't judge a book by it's cover" jo, det gjør jeg når voksne menn i 40 åra går rundt i skinnvester og det som ser ut som sjørøverkostyme.

  

Hardrocktarzan skrev (1 minutt siden):

Sånne folk er ikke noe å være redd for. All bark no bite. Godt du anmeldte, da vet de hvor de har deg. Sånne folk er redd for politiet og omgås derfor folk som de vet ikke tilkaller dem. Ikke trekk anmeldelsen og ikke la det der prege deg, garanterer deg at vanlige folk har sagt mer frekke ting til den fyren der uten å bli skadet for det. Bare chill litt liksom. 

Du aner ikke hvor brutale noen av disse MC miljøene kan være. Nei, det er ikke så gale som på 90-tallet, men du vil ikke ha dem som fiende.

Endret av FrihetensRegn
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke stress med det der. Enten så er de bare vanlige bråkmakere , og hadde ikke kjent deg igjen dagen etterpå, og bryr seg null. Alternativ 2 er at de er hypervoldelige, og vil ta deg av en eller annen teit grunn. Ikke oppsøk dem, prøv å holde deg unna, ikke diskuter. Om de oppsøker deg, be om unnskyldning, og si at du ikke mente å være frekk. Eskalerer de videre, får du håndtere det da. Vær tydelig i alt du gjør. Du mener ikke å fornærme noen,du vil ikke ha bråk, og du vil ikke gi deg før konflikten er over. Enten ved at alle går hver sin vei, eller ikke.

Lenke til kommentar

Her var det mye rare "råd" og svar! Dette må være en av de merkeligste trådene jeg har lest. For meg virker dette som et lite fylleslagsmål. Og knapt nok det. At politiet ikke prioriterer det er nok heller fordi det er nettopp et fylleslagsmål, og etter beskrivelsen heller ikke et stort et.

Tviler sterkt på at du har noe å frykte. Ikke ta de kommentarene om å rømme landet (eller byen) seriøst. Dette er folk som har sett alt for mye på film. Kriminelle miljøer finnes over alt, og det er nok mange gjengmedlemmer som dreper over en urovekkende lav sko. Men om du ser på denne type drap er det nesten alltid folk fra rivaliserende gjenger som blir drept. Utenforstående, med mindre de virkelig har gått inn for å påføre gjengen skade, er som regel trygg. Å nevne en TV-serie gjelder selvsagt ikke som å "virkelig gå inn for å påføre skade".

Ellers, folk anmelder saker til politiet med håndfaste beviser og navn og adresse på gjerningsmann og sakene blir likevel henlagt. At du får trynet ditt trykt ned i et bord en lørdagskveld med noen stygge kommentarer vil nok aldri bli prioritert. Av anmeldelsene som politiet fikk inn fra den kvelden er nok din ganske langt nede i bunken for å si det sånn.

Se heller på dette som en lærepenge for din egen del. Noen mennesker er ute etter å tøffe seg, og det blir fort stygt når alkohol er involvert. Men disse MC-folkene ser nok selv på saken som avsluttet. De ønsket nok mest av alt å skremme deg.

Jeg hadde nok ikke trukket anmeldelsen, men jeg hadde heller ikke forventet at den førte noen vei, og hadde ikke mast på politiet. Legg dette bak deg, så hører du nok aldri noe fra dem igjen.

Endret av Kajac
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest 05307...3a2
OJ Doe skrev (2 minutter siden):

Ikke stress med det der. Enten så er de bare vanlige bråkmakere , og hadde ikke kjent deg igjen dagen etterpå, og bryr seg null. Alternativ 2 er at de er hypervoldelige, og vil ta deg av en eller annen teit grunn. Ikke oppsøk dem, prøv å holde deg unna, ikke diskuter. Om de oppsøker deg, be om unnskyldning, og si at du ikke mente å være frekk. Eskalerer de videre, får du håndtere det da. Vær tydelig i alt du gjør. Du mener ikke å fornærme noen,du vil ikke ha bråk, og du vil ikke gi deg før konflikten er over. Enten ved at alle går hver sin vei, eller ikke.

Du må ikke be om unnskyldning og du må ikke forklare deg for dem, det er dumt og kan få deg mer skadet enn å gi dem en kald skulder og gå sin vei.

Dette er folk som vil anse seg selv som svake hvis de lar deg slippe bank fordi du ber om unnskyldning. Derfor må man ikke finne på å be om unnskyldning, det ser de på som at du prøver å spille på følelsene deres. 

Anonymous poster hash: 05307...3a2

Lenke til kommentar

Gikk det bra? Ikke varig hjerneskade eller tenner? 

Anbefaler å trekke det, politiet bryr seg ikke men om de tar opp saken så er det trådstarter som sliter...og ikke de fyrene..

Unngå bråk på byen, og pass på tonefall. Det er 100 forskjellige måter å ta opp SoA , jeg vet flere måter å snakke på i fylla som er totalt feil tonefall til feil folk...

Du forstyrrer vel ikke kjendiser heller? Og de er ikke farlige som regel, MC folk kan du holde deg unna, dvs om du ikke kjører MC..

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...