Gå til innhold

Et spørsmål til venstrevridde.....


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Psykake skrev (1 minutt siden):

Ingen som sier at det kun er det.

Men at det er en stor bidragsyter. En større bidragsyter enn det latterlige argumentet om at det er elendig i Somalia fordi ingen jobber og spiser khat dagen lang. 

Jeg har ikke sagt at ingen jobber i Somalia, jeg har derimot sagt at det er vanlig at de sitter på ræva der. Det har ikke noe med rase å gjøre. Hvorfor klarte det atombombede Japan, det gruslagt Russland å komme seg opp? Det massakrerte og borgerkrigsherjede Kina og bli verdens andre største økonomi mens koloniserte Somalia klarer ikke en gang å få etablert en velfungerende stat.

Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (Akkurat nå):

https://snl.no/rasisme

Eg veit eg har gjort denne leksa ørten ganger, men her kjøre me på igjen for dei som tydeleg treng teskje:

Definisjonen har endret seg kun for å nøyaktig reflektere kva som tidligere blei skilt i "raser." I korte trekk er f.eks Hitler framleis erkjent som rasist, sjølv om mange av fiendene hans no er berekna som same folkeslag.

Me kan gå over nokre eksempler:

  • Jøder flest er kvite, ja? Me er enige der? Men me assosierer jo dei med eit tydelig utseende, ein kultur, ein religion, osv.
  • Kva med irske? Dei var vel bra kvite dei og? Ja, sjølvsagt er dei kvite. Eller, dei var ikkje det før me fann ut at dei kunne vera det. Endra dei hudfarge, folkens? Nei. Det var kun nasjonalitet, kultur og religion som skilte dem.
  • Kva med slaviske? Dei er vel også bra kvite dei og? Ja. Men det har dei ikkje vore historisk. Dei var skilt ut pga nasjonalitet, utseende, kultur og religion.

Eg veit @Tåkefyrste har sett denne leksa før, men han har ein eller anna alternativ, kreativ tolkning av kva rasisme er så han ikkje trenge å erkjenne at "islam-hatet" hans egentlig berre er tvert ut rasisme mot 1.9 milliarder menneske.

Har du glemt at SNL er overtatt av venstreekstreme og lager nye definisjonener etter sin venstreekstreme agenda? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (1 minutt siden):

 

Eg veit @Tåkefyrste har sett denne leksa før, men han har ein eller anna alternativ, kreativ tolkning av kva rasisme er så han ikkje trenge å erkjenne at "islam-hatet" hans egentlig berre er tvert ut rasisme mot 1.9 milliarder menneske.

Islam er ikke en rase. Hele grunnlaget for islam er ideen om en ekkel pedofil mann som slaktet ned jøder og voldtok barn. Omtrent ingen muslimer finner seg i kritikk av denne profeten.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, MetalAndy92 said:

Det har ikke noe med rase å gjøre. 

Det er ganske openbart at når du slår heile populasjonen over med samme kam at du skriv rasistisk skvip som beskrivi i ordboka. At du er uenig med det er eit deg-problem. Educate yourself, eg har nett forklart for deg kva det betyr, og lenket den mest openbare kilda.

Ingen fleire unnskyldninger frå dykk. Bli ferdig med dette søppelet kor dykk prøve vri dykk rundt rasismen med påstander som per definisjon er rasisme.

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, Drunkenvalley said:

https://snl.no/rasisme

Eg veit eg har gjort denne leksa ørten ganger, men her kjøre me på igjen for dei som tydeleg treng teskje:

Du kan poste SNL sin definisjon til du blir blå i ansiktet. Den er skrevet av 3 personer. Altså 3 personer skal definere hva et utrykk plutselig betyr for alle.

Så nei, jeg holder meg til originalen. https://www.merriam-webster.com/dictionary/racism

Lenke til kommentar
Vaniman skrev (Akkurat nå):

Intellektuell latskap? Tipper han er høyere utdannet enn deg. Det ligger en del studietimer bak denne brukerens innlegg. Du på din side bare rasker sammen noe fra Wikipedia, og har sannsynligvis ikke fullført videregående skole. Ikke noe galt i det, selvfølgelig. Men på skolebenken lærer man på en systematisk måte, som gjør at man forstår verden bedre. 

Å si at Somalia er og forblir shithole land fordi somaliere ikke jobber og det eneste de gjør er å spise khat dagen lang, er et tegn på høy utdannelse i sine øyne? 

Interessant. Og meget opplysende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kastrup skrev (3 minutter siden):

Er det den kulturelle ballasten din som kommer frem her nå?

Det gir ingen mening.

Jeg forstår at du gjerne vil stå opp for dine kamerater som du sikkert kjenner igjen fra Document, men jeg tror de greier å stå opp for seg selv. 

Det er søtt da. Det skal du ha. En venn i nøden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, Drunkenvalley said:

Flott at dykk har gått over til personangrep som ikkje ein gong har noko med tråden. Eg trur framleis ikkje eit sekund at fleste her inne ein gong kan pålitelig plassere Somalia på eit kart.

Nei selvfølgelig ikke, det er en av hovedtaktikkene til venstrevridde det. Tenke at meningsmotstanderne er dumme og uutdannede så de slipper å ta de seriøst. Sett og hørt så mange ganger før.

Enten det eller stemple dem som rasister eller nazister, med samme utfall at de slipper å tas seriøst.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (2 minutter siden):

Det er ganske openbart at når du slår heile populasjonen over med samme kam at du skriv rasistisk skvip som beskrivi i ordboka. At du er uenig med det er eit deg-problem. Educate yourself, eg har nett forklart for deg kva det betyr, og lenket den mest openbare kilda.

Ingen fleire unnskyldninger frå dykk. Bli ferdig med dette søppelet kor dykk prøve vri dykk rundt rasismen med påstander som per definisjon er rasisme.

Jeg snakker om en kultur.

Det finnes individuelle somaliere i Norge som for eksempel Shurika Hansen, som er eks-muslim og kjemper for menneskers rettigheter og kritiserer på det krasseste det verste med islam og kulturen hun selv er oppvokst i. Hun er gift med en norsk mann, er perfekt integrert i det norske samfunnet og skiller seg ikke stort ut kulturelt. Du har den siden som representerer majoriteten av det somaliske samfunnet. De strenge muslimske familiene der kvinnen går tildekket, mannen er sjefen og ofte  jentebarn også er tildekket. De som gjerne sender barna på koranskole i hjemlandet eller hjem for å bli kjønnslemlestet.

Dette er et bevis på at Somaliere kan hvis de bare vil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Psykake skrev (4 minutter siden):

Å si at Somalia er og forblir shithole land fordi somaliere ikke jobber og det eneste de gjør er å spise khat dagen lang, er et tegn på høy utdannelse i sine øyne? 

Interessant. Og meget opplysende.

Det er et shithole land fordi det er et dysfunksjonelt, lutfattig, ustabilt og generelt elendig land med forferdelig kvinneundertrykkende verdier. Årsaken til dette er kulturen deres.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Tåkefyrste said:

Du kan poste SNL sin definisjon til du blir blå i ansiktet. Den er skrevet av 3 personer. Altså 3 personer skal definere hva et utrykk plutselig betyr for alle.

Så nei, jeg holder meg til originalen. https://www.merriam-webster.com/dictionary/racism

"Originalen" er enig med SNL. At dette er utover din egenskap til å forstå er eit deg problem.

Rasisme per deg sjølv:

Quote

: a belief that race is a fundamental determinant of human traits and capacities and that racial differences produce an inherent superiority of a particular race

Hmm. Kva er "race" definert som...

Quote

 

a. see usage paragraph below : any one of the groups that humans are often divided into based on physical traits regarded as common among people of shared ancestry

...

// First, the [2020 US Census] question [about race] is based on how you identify. Second, the race categories generally reflect social definitions in the U.S. and are not an attempt to define race biologically, anthropologically, or genetically. We recognize that the race categories include racial and national origins and sociocultural groups.

🤔

Quote

 

b. dated : a group of people sharing a common cultural, geographical, linguistic, or religious origin or background

Så du har altså sitert ein definisjon som er enig med SNL.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (4 minutter siden):

Nei selvfølgelig ikke, det er en av hovedtaktikkene til venstrevridde det. Tenke at meningsmotstanderne er dumme og uutdannede så de slipper å ta de seriøst. Sett og hørt så mange ganger før.

Enten det eller stemple dem som rasister eller nazister, med samme utfall at de slipper å tas seriøst.

Jeg tar deg ikke mindre seriøst fordi du er en rasist. Ikke tror jeg du er dum heller. 

Du deler tankegodset til en viss herremann og det er regelrett ekkelt å observere. 

 

Endret av Psykake
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (Akkurat nå):

Og korleis definerer du kultur nøyaktig? 

"A culture," "an ethnicity," og "a race" er synonymer.

Nei. Det er det ikke.

Kultur er et sett av verdier og normer.

En etnisitet er en gruppe med felles opphav, kultur, tradisjoner, språk osv.

Rase er et begrep man ikke bruker lenger på grunn av den genetiske variasjonen som finnes mellom mennesker på individuell basis. Det er ganske enkelt et upresist begrep som er håpløst å definere konkret vitenskapelig. Det er et upresist begrep og et som har et sviktende vitenskaplig grunnlag derfor bruker man ikke rasebegrepet lenger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
MetalAndy92 skrev (16 minutter siden):

Islam er ikke en rase. Hele grunnlaget for islam er ideen om en ekkel pedofil mann som slaktet ned jøder og voldtok barn. Omtrent ingen muslimer finner seg i kritikk av denne profeten.


Rasisme, i ordets moderne betydning, har ingenting med raser å gjøre, men om hets mot folkegrupper, for eksempel basert på religion.

Det blir også helt feil å kalle Profeten, fred være med ham, for pedofil, ettersom kvinner ofte ble giftet bort tidlig den gangen.

Det finnes tusenvis av eksempler, men for å ta et av de, den spanske prinsessen Blanca ble som 12-åring giftet bort til Prins Ludvig av Frankrike, som da var 13 år, i det herrens år 1200. Hun fødte sitt første barn som syttenåring.

Også norske konger og adelsmenn har giftet med seg jenter ned i 10-årsalderen, dette var helt normalt.
Et av de mer kjente giftemålene, var når Kong Eirik giftet seg med 12 år gamle Isabelle Bruce.

Omtrent 600 år tidligere, i det herrens år 624, når Profeten, fred være med ham, giftet seg med Aisha, var dette helt normalt.

Dersom minstealder for giftemål går opp til 28 år om et millenium eller noe sånt, så kan de jo sitte å snakke om de grusomme ekteskapene som gjordes med unge 18-åringer på 2000-tallet, det blir litt det samme.

Jøder og kristne er i følge Islam "folk av boken", i og med at islam er bygget på de tidligere abrahamittiske religioner, det er historieløst å hevde at Mohammad slaktet ned disse. Jesus er den største figuren i Islam, etter Mohammad, å han var tross alt jøde.

Jomfru Maria, Jesu mor, er en av de aller viktigste personene i Koranen, også en jøde. Profeten hadde ingenting i mot jøder.

Endret av 0laf
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
MetalAndy92 skrev (5 minutter siden):

Det er et shithole land fordi det er et dysfunksjonelt, lutfattig, ustabilt og generelt elendig land med forferdelig kvinneundertrykkende verdier. Årsaken til dette er kulturen deres.

Nei. Du skrev først at det var fordi somaliere ikke jobber, spiser khat og alle alle somaliere går på trygd. 

Du får ha tunga rett munnen når du skal kanalisere hatet ditt. Du veksler mellom åpenbart hatefull og dårlig skjult hatefullt. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...