Gå til innhold

iPhone 12 - pro eller pro max?


Anbefalte innlegg

Skal jeg kjøpe pro eller pro maks??? Jeg ønsker råd og meninger fra dere, gjerne fra dere med erfaring fra begge modellene. Litt om meg for å bedre forstår hva som vil passe meg best:

Jeg er over gjennomsnittet glad i gadgets. Kjøper ny iPhone annenhvert år og i år er året for ny modell. Jeg har alltid lurt litt på tanken om å kjøpe den største utgaven (max), men slått det fra meg da jeg har tenkt at den er alt for stor. Jeg har en iPad som jeg bruker når jeg skal se (litt for lenge..) på youtube, se serier etc. Jeg pleier også ta med meg iPaden på flyturer, reiser, hotell etc. Således ser jeg ikke behovet for større skjerm. 

Jeg er også glad i å ta bilder. Jeg har et godt kamera som tar gode bilder (EOS R med L-glass), og jeg tar som regel dette kameraet med på større ting som reiser etc. Andre ting jeg bryr meg om og mine tanker rundt dette:

  1. Ta gode bilder. Fordel Pro Max da den vil ta betydelig bedre bilder (større sensor, samme antall pixler som nok resulterer i vesentlig bedre bilder i mørket. Mange øyeblikk oppstår når man minst venter det og ikke har med seg hovedkameraet. Jeg har nylig fått en sønn som også gjør at jeg tar fler bilder uten å ha med meg EOS R.
  2. Liten formfaktor. Fordel Pro (ikke max). Lettere og mindre. Dette har vært hovedargumentet mitt tidligere da jeg har unngått Max. Jeg liker å kunne benytte kun én hånd når jeg håndterer mobilen og den andre hånden er opptatt med andre ting. Jeg hat jo iPad som jeg bruker i mange tilfeller hvor stor skjerm er et poeng (se serier, YouTube etc.). Jeg har dog aldri brukt en Max i mer enn 10 minutter, således vet jeg ikke om tankene mine rundt dette er korrekte. Jeg tror Max er vesentlig vanskeligere å håndtere, putte i lomma, plassere andre steder, men dette  er kanskje feil? Ikke-Max har også blitt større og større (også i år), og mine hender er ikke spesielt store. Allerede i dag (med iPhone XS) har jeg vansker med én-hånds operasjon. Jeg rekker ikke over til a-en på tastaturet med hø. hånd/tommel, og jeg rekker heller ikke til toppen av skjermen. Mao., har jeg allerede i dag problemer og bruker ofte to hender når jeg jobber på telefonen. Da faller kanskje formfaktor-poenget litt bort?
  3. Batteritid og skjermstørrelse. Klart, større skjerm er jo ikke en uting. Større telefon betyr ofte også (litt) lengre batteritid. Det er jo flott det..

 

Oppsummert, vil jeg ha Max pga. bedre kamera, og jeg vil ikke ha Max da jeg er redd for at den blir for stor. Er min bekymring ubegrunnet? Jeg vil gjerne høre fra dere som har konvertert og elsket det, og motsatt, dere som har konvertert og måtte gå tilbake... Andre fordeler/ulemper jeg ikke har tenkt på?

Takk for svar =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har de samme tankene. Hadde gått for 12 Pro hvis den hadde akkurat samme specs som Max. Grunnen er at jeg også har en iPad jeg bruker til alt av filmtitting osv. der større skjerm er et must.

Men jeg kommer nok til å gå for 12 Pro Max uansett, da jeg tror irritasjonen over å ikke få det beste kameraet ville komme til å overgå irritasjonen over å ha en litt for stor telefon. 

 

Lenke til kommentar

Takk for mening. Jeg har også siden Max kom sittet etter ikke-Max-kjøpet å tenkt at "skulle jeg bare kjøpt Max?? Nei, jeg tar den neste gang...". Det er kanskje bedre å bare kjøpe Max og heller angre, da vet jeg jo at jeg ikke vil ha den og slipper å vurdere det hver gang. Prisen er jo kun 7% dyrere (14200 vs 15200 ca for 256 GB). 

 

Andre tanker?

Lenke til kommentar
1 hour ago, Comma Chameleon said:

What? Har ikke Pro Max akkurat samme kamera som i Pro? Trodde de var 100% like utenom størrelsen

Nei, for første gang så er det forskjell i kamera på de 2 toppmodellene. Noe jeg ikke er en fan av i det hele tatt.

12 Pro Max har en 47% større sensor enn 12 Pro, med større piksler, og har også den nye Sensor Shift stabiliseringen de snakka om isteden for vanlig optisk stabilisering på 12 Pro.

Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (17 minutter siden):

Nei, for første gang så er det forskjell i kamera på de 2 toppmodellene. Noe jeg ikke er en fan av i det hele tatt.

12 Pro Max har en 47% større sensor enn 12 Pro, med større piksler, og har også den nye Sensor Shift stabiliseringen de snakka om isteden for vanlig optisk stabilisering på 12 Pro.

Wow. Råttent gjort det ja.

Lenke til kommentar

Hvis du tar en del bilder og i tillegg i lite lys så vinner nok Pro Max med god margin bildemessig. Hvis du prioriterer skjermen så er nok bildene på Pro grei nok, da du nok vil bruke et dedikert kamera til de viktige bildene du tar en sjelden gang. iPhone har generelt greie kamera, så du overlever nok greit med Pro. For min del har jeg ikke enorme krav til mobilbilder, og er happy med iPhone SE fra 2016 til generelt bruk. Så vidt jeg vet er denne sensoren god nok til at det har blitt laget noen overraskende gode indie-filmer kun med den og litt ekstra utstyr(!)

Lenke til kommentar

Jeg vil si at dette koker ned til hvor store hender du har.

Selv har jeg små hender, ikke sånn at jeg havner på sirkus, men litt mindre enn andre på min høyde. Det gjør at jeg ikke kan svare på en kort melding med 1 hånd fordi jeg ikke rekker bort til 1 tallet og ting som ligger på venstre side av skjermen. 

Det alltid måtte bruke to hender på telefonen fungerer særdeles dårlig for meg. Men dette har også med livssituasjon å gjøre (har baby på fanget halve døgnet). En som alltid får sitteplass på bussen synes Max funker knall, mens han som kommer på noen holdeplasser etter og må stå hver morgen, kan irritere seg grønn fordi han må stå og holde i stanga, og får ikke brukt telefonen på bussen.

 
Jeg vil anbefale deg å byttelåne telefon med noen som har en av de eldre Max utgavene en uke, om du har sjansen til det. Egentlig eneste måten å finne ut av det på. Jeg solgte min Max etter en mnd. Holdt på å bli gal.

Lenke til kommentar

Takk for gode svar!

Pr. akkurat nå heller jeg mot Max, retting slett fordi jeg er lei av å gå disse rundene med meg selv hver gang jeg skal kjøpe ny.. Dersom jeg angrer på kjøpet, slipper jeg å vurdere Max på nytt «noen gang». Da vet jeg i alle fall akkurat hvor negativt størrelsen er for meg...

Kom gjerne med flere meninger!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...