Gå til innhold

Europeere foretrekker også elbil - Fordeler utover skatteincentiver


Simen1

Anbefalte innlegg

Kajac skrev (1 time siden):

Jeg avslutter med å fritt sitere noe jeg leste på nettet: Om alle kun var ute etter billigst mulig bilhold, hadde alle kjørt Honda og Toyota fra 90-tallet.

Hadde jeg fulgt dette tankesettet er det heller tvilsomt at jeg hadde vært i live i dag, som jo og er utrolig betydelig og undervurdert faktor for bilvalg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
Drunkenvalley skrev (30 minutter siden):

Eg vurderte henholdsvis drivstoffkostnad til følgende for alle bilene eg vurderte:

  • RAV4: 26,393 kr.
  • i3: 2,236 kr.
  • Ioniq: 2,014 kr.
  • e-Golf: 2,333 kr.
  • Leaf: 2,291 kr.
  • Model 3: 2,291 kr.

Effektiviteten til ioniqen er rett og slett ein marginal faktor, og eg brukte berre ioniq'en fordi det var den eg valde.

En RAV4 er oppgitt til 4.6 l/100 km så det blir helt umulig å stole på eksemplene dine.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Drunkenvalley skrev (9 timer siden):

Eg ser at når eg oppga 7 liter per 100 km var det etter at Google Sheet runda av. 6.8 liter per 100 km var det. 😀

Kva er kilda di forresten? For det talet får eg ikkje til å stemme med kva eg finn her, her, eller her.

Du ser på over ti år gamle biler, se på Toyota sine hjemmesider.

Lenke til kommentar
48 minutes ago, Nidar2 said:

Du ser på over ti år gamle biler, se på Toyota sine hjemmesider.

Sjølvsagt ser eg på over 10 år gamle biler når eg prate om kva eg hadde, er du heilt ute og sykler du? 😂

Eg ser no kor du fekk talet ditt i hvertfall... Ein flunkende ny Toyota RAV4 hybrid. 🤣 Det eg kan finna er ikkje det diesel ein gong lengre i den.

EDIT: Samtlige RAV4 2017-2020 biler er el+bensin det eg kan finne på, vel, finn. Etter det eg kan sjå gjeld dette også 2016.

EDIT2: 2015 RAV4 forbruk kjem inn på veil 6.5 til 6.9 l / 100 km i følge dette reviewet...

Quote

Official fuel economy: 6.5L/100km
Economy during test: 6.9L/100km

 

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, Kajac said:

Mitt forbruk til jobb i dag. Litt høyt, men jeg skylder på vått føre, og at jeg hadde varmeapparatet, setevarmeren og rattvarmeren på fullt ;)

 

Setevarme og rattvarme forbruk er så lavt at det telles nesten ikke. Model 3 sine seter drar 70W eller noe på fult så er nesten ikke målbart. Rattet er nok mye mindre enn dette igjen.

Men varmeapparatet kan dra en del strøm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Setevarme og rattvarme forbruk er så lavt at det telles nesten ikke. Model 3 sine seter drar 70W eller noe på fult så er nesten ikke målbart. Rattet er nok mye mindre enn dette igjen.

Men varmeapparatet kan dra en del strøm.

Varmeapparatet lå på mellom 0,8 og 2,8 kW under turen. Bilens elektronikk lå på 0,75 kW, mot normalt 0,34-0,40 :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (1 time siden):

Mitt forbruk til jobb i dag. Litt høyt, men jeg skylder på vått føre, og at jeg hadde varmeapparatet, setevarmeren og rattvarmeren på fullt ;)

(min utheving)

Wow, bor du på Svalbard? Jeg hadde ikke på noen av delene her på nordvestlandet. Vel, varmeapparatet står konstant på 20 grader, men med liten fart på vifta.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (17 minutter siden):

(min utheving)

Wow, bor du på Svalbard? Jeg hadde ikke på noen av delene her på nordvestlandet. Vel, varmeapparatet står konstant på 20 grader, men med liten fart på vifta.

Nei, bare frostig :)  Har blitt for godt vant til gode temperaturer her i bergen

Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (1 time siden):

Må kanskje inn med min for software oppdatering snart minnes eg på. Ikkje oppdatert sida Desember i fjor trur eg.

Har du 10,25" infotainmenten? Ser på Kia E-Soul gruppen at de med denne som har hatt bilene sine inn og fått oppgradert software har fått ganske store endringer i infotainmenten og en del nye funksjoner som en modus for beroligende lyder fra naturen og forskjellige brukere  slik du kan ha en bruker med dine innstillinger og eksempelvis kona/dama ha sin egen bruker.

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
Just now, Evil-Duck said:

Har du 10,25" infotainmenten? Ser på Kia E-Soul gruppen at de med denne som har hatt bilene sine inn og fått oppgradert software har fått ganske store endringer i infotainmenten og en del nye funksjoner som en modus for beroligende lyder fra naturen og forskjellige brukere.

2019 er gamle infotainment, eg hugse ikkje størrelse, men trur det neppe er 10,25". Dette er ganske representativt.

2020 Hyundai Ioniq Electric reportedly gets 38 kWh battery upgrade –  Electric Revs

Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (4 minutter siden):

Er i grunn tre ioniq modeller. Enkleste måten å skilja dei er fronten.

2016-2018. Fronten er ein matt grå.

image.jpeg.4e2d6e36e3bc92a1f8d9b6e66e97b768.jpeg

2019. Svart piano-finish front.

image.jpeg.5b7e19ca0b54d3d62732c4f5611850ee.jpeg

2020. Hardplast greie utapå svarte fronten.

2020 Hyundai Ioniq Family Gains Design And Tech Updates, Bigger Battery For  EV | Carscoops

Det eg veit er oppgraderte infotainmenten etter 2019 modellen.

Siste modell har ikke "hardplast utenpå den svarte fronten", men en helt ny front. Det er luftinntak rundt hele "grillen", samt to luker som kan åpne seg for mer luft dersom nødvendig.

Ellers kommer også 2020-modellen med to infotainment-systemer, avhengig av utstyrsnivå. Men begge er "tablet-style"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Kan ikke akkurat si at tallene på verdensbasis er kjempeimponerende:

https://en.wikipedia.org/wiki/Electric_car_use_by_country

Antall biler på veiene som er plug-ins ligger på mellom 0,5-1%... med Norge som the odd one out på 10% (ikke spesielt uventet med tanke på det særbehandlingen elbiler har fått her). Når avgiftene også blir innført på el-biler, da vil salget garantert stupe her også. Enn så lenge så klarer el-biler rett og slett ikke å konkurrere med fossilbiler på like vilkår.

Lenke til kommentar

Ah, ok. Dei ser desidert ut som dei er ettermontert over 2019 grillen, men då har eg lært noko nytt.

Tidligere modellene kjem vel også i tre utstyrsnivå totalt? 🤔 Basemodell, Teknikk-pakka, og Premium. Premium meine eg hugse er skinnseter og moglegheit for takluke, men utover deg hugse eg ikkje kva det innhaldt. Og elles hugse eg ikkje kva som inngjekk i dei forskjellige utstyrsnivåene heller egentlig.

Tablet-style forsto eg som at berre er i 2020 modellen (og videre).

Lenke til kommentar
Grimnir skrev (4 minutter siden):

Kan ikke akkurat si at tallene på verdensbasis er kjempeimponerende:

https://en.wikipedia.org/wiki/Electric_car_use_by_country

Antall biler på veiene som er plug-ins ligger på mellom 0,5-1%... med Norge som the odd one out på 10% (ikke spesielt uventet med tanke på det særbehandlingen elbiler har fått her). Når avgiftene også blir innført på el-biler, da vil salget garantert stupe her også. Enn så lenge så klarer el-biler rett og slett ikke å konkurrere med fossilbiler på like vilkår.

Det er ikke så rart når de koster 10000 euro mer enn tilsvarende fossilbil. Som du ser nådde norge 1% for seks år siden. Nå er vi på 20 %. Så om seks år vil jeg tror resten av europa vil ha ganske brukbar prosentandel med elbiler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...