Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kan sovemedisin som Imovane brukes over lang tid og fortsatt være effektiv?


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest bca11...c97

Jeg fikk melatonin 3mg med legen. Tok èn i går, ingen effekt. Hvor mange må jeg ta for å få noe effekt når jeg er vandt til monsterdose på seroquel? Er vell håpløst? Har også vallergan 10 mg, men tok i tillegg 20 mg av den. Ingen funk.... 

Anonymous poster hash: bca11...c97

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
Gjest bca11...c97 skrev (1 time siden):

Jeg fikk melatonin 3mg med legen. Tok èn i går, ingen effekt. Hvor mange må jeg ta for å få noe effekt når jeg er vandt til monsterdose på seroquel? Er vell håpløst? Har også vallergan 10 mg, men tok i tillegg 20 mg av den. Ingen funk.... 

Anonymous poster hash: bca11...c97

Ingen av de du nevner er særlig effektiv for søvn og du bør gå over på Imovane, Vival eller Mogadon, og tilsvarende preparater. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Guest bca11...c97 said:

Jeg fikk melatonin 3mg med legen. Tok èn i går, ingen effekt. Hvor mange må jeg ta for å få noe effekt når jeg er vandt til monsterdose på seroquel? Er vell håpløst? Har også vallergan 10 mg, men tok i tillegg 20 mg av den. Ingen funk.... 

Anonymous poster hash: bca11...c97

Eneste melatonin gjør er å gi et kick av "huff, jeg er trøtt"
For folk flest er kicket nok til at de går til sengs, og kroppen gjør resten av prossessen. Men det er nå bare et  steg av prossessen. 
Vis Seroquel sparker til et senere ledd, og derfor fungerer bedre, så skal det bli abstinenser av at man hopper over ledd. 

Lenke til kommentar
Gjest bca11...c97
Nidar2 skrev (4 timer siden):

Ingen av de du nevner er særlig effektiv for søvn og du bør gå over på Imovane, Vival eller Mogadon, og tilsvarende preparater. 

Yeah right, det skjer ikke når man har langvarige søvnproblemer. Jeg kan ikke bruke Imovane eller Vival resten av livet? 

Anonymous poster hash: bca11...c97

Lenke til kommentar

Årsakene til søvnproblemer er ofte svært sammensatte og må adresseres når søvnvansker skal behandles. Skal medikamenter brukes er det hensiktsmessig å finne hva som vil "treffe" årsaken best. 

Utover dette finnes det flere måter å bedre søvnen på, blant annet å spille på lag med kroppens egne døgnrytme som er et kompleks av molekylære mekanismer, hvor det faktisk ble utdelt Nobels pris i medisin eller fysiologi i 2017 for oppdagelsen av disse.

Jeg vet ikke hvorvidt dette er tilgjengelig, men spennende artikkel allikevel: https://www.sciencedaily.com/releases/2019/12/191218153325.htm 

Det er en stor reduksjon i livskvalitet med søvnmangel, det er det ingen tvil om. Ingen enkel problemstilling, men med mye og god litteratur og nye artikler innenfor emnet, kan en gjøre store forbedringen ved flere tiltak som faktisk ikke innebærer medisinering. Jeg selv personlig har måtte gjøre dette, og søvnkvaliteten blir en helt annen når man kan innarbeide et søvnmønster uten å involvere et kronisk/avhengig bruk av medisiner - spør du meg.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Gjest bca11...c97 skrev (10 timer siden):

Yeah right, det skjer ikke når man har langvarige søvnproblemer. Jeg kan ikke bruke Imovane eller Vival resten av livet? 

Anonymous poster hash: bca11...c97

Joda, det går fint. Forøvrig bør man jo lete etter andre årsaker slik at man slipper medikamenter.

AnnonymG skriver bare piss. Det er i mange tilfeller ikke enkelt å spille på lag med kroppens døgnrytme om man har arbeid, småunger og familie, siden man må forholde seg til urskiven overalt i samfunnet. Mange sovner ikke selv om man er trøtt, og man finner aldri årsaken.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Skandinav skrev (19 minutter siden):

Jeg er uenig i det.

AnnonymG gjengir i hovedsak korrekt informasjon om hva anerkjent litteratur beskriver, og hvordan norsk helsevesen i utgangspunktet skal forholde seg til søvnproblematikk når det er et helseproblem.

Ja, jeg ser også hva som er skrevet. Poenget er at det er feil fordi mange aldri får prøve effektive medisiner så de kan ALDRI få vite om de kunne fått et bedre liv. Av samme grunn blir feil slutninger dratt om behandling av søvnproblemer.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (4 timer siden):

Poenget er at det er feil fordi mange aldri får prøve effektive medisiner så de kan ALDRI få vite om de kunne fått et bedre liv.

Bedre liv? I hvor lang tid da? Resten av livet? Neppe. 
Problemet med den måten å tilnærme seg et helseproblem på, er nettopp hvorfor vi har et antibiotikaresistensproblem. For så vidt også en rekke andre problemer med diverse legemidler som er gitt uten at mindre inngripende tiltak er prøvd først. Ikke bare kostet det skattebetalerne sykt mye penger, de medførte også unødig lidelse. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Skandinav skrev (6 timer siden):

Bedre liv? I hvor lang tid da? Resten av livet? Neppe. 
Problemet med den måten å tilnærme seg et helseproblem på, er nettopp hvorfor vi har et antibiotikaresistensproblem. For så vidt også en rekke andre problemer med diverse legemidler som er gitt uten at mindre inngripende tiltak er prøvd først. Ikke bare kostet det skattebetalerne sykt mye penger, de medførte også unødig lidelse. 

Det koster nok samfunnet mer å ikke behandle søvnproblemer enn det koster å medisinere. Du kan heller ikke sammenligne disse medisinene med antibiotika. Unødig lidelse oppnår man ved å ikke behandle eller feilbehandle. Jeg kjenner mennesker som har gått på slike medisiner i flere tiår og som har fått et langt bedre liv. Ikke alle har misbrukerpotensiale og de bruker medisiner som foreskrevet og med nøkternhet.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (8 timer siden):

Det koster nok samfunnet mer å ikke behandle søvnproblemer enn det koster å medisinere.

Hvilken type helsehjelp tror du vi foretrekker? Hjelp til selvhjelp, der det er mulig, med mål om permanente løsninger. Eller de kortvarige løsningene som i forlengelse ender opp med å koste skattebetalerne mer enn nødvendig?

Nidar2 skrev (8 timer siden):

Du kan heller ikke sammenligne disse medisinene med antibiotika.

Jeg sammenligner ikke medisiner. Jeg sammenlignet holdningene til hvordan man skal håndtere helseproblemer.

Nidar2 skrev (8 timer siden):

Unødig lidelse oppnår man ved å ikke behandle eller feilbehandle.

Nemlig.. Satt på spissen, er det feilbehandling å gi ut sovemedisin til kjerringa fordi gubben snorker.

Nidar2 skrev (8 timer siden):

Jeg kjenner mennesker som har gått på slike medisiner i flere tiår og som har fått et langt bedre liv. Ikke alle har misbrukerpotensiale og de bruker medisiner som foreskrevet og med nøkternhet.

Jeg kjenner de samme folka. Å hadde de vært unge idag, og søkt om helsehjelp, hadde helsevesenet forhåpentligvis møtt dem på en annen måte. Jeg hører oftest fra pasienter at de skulle ønske de slapp de jæ-la sovemedisinene.
Men det er viktig å huske at ca 35% av befolkningen sliter med søvnproblemer minst en gang i løpet av en uke. Dette er generelle tall som ikke sier noe om årsaken.
Til enhver tid, er det ca 10-15% av befolkningen som har insomni av mer langvarig karakter. Av disse er det bare 3-5% som har en endogen insomni, f.eks som følge av psykisk lidelse. De andre har insomni av reaktiv karakter, det vil si søvnvansker fremkallet av ytre årsaker som man kan gjøre noe med, typisk stress, skiftarbeid, usunn livsstil.
Vi snakker altså om en svært liten del av befolkningen som egentlig har behov for sovemedisiner over tid. Jeg er ikke uenig i at disse må få den behandlingen. Men disse personene kommer jo ikke med merkelapp, hvorfor de først må utredes.

Jeg råder deg til å lese denne linken: https://www.helsedirektoratet.no/tema/sovn/sovn-og-sovnvansker

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Skandinav skrev (1 time siden):

Hvilken type helsehjelp tror du vi foretrekker? Hjelp til selvhjelp, der det er mulig, med mål om permanente løsninger. Eller de kortvarige løsningene som i forlengelse ender opp med å koste skattebetalerne mer enn nødvendig?

Jeg sammenligner ikke medisiner. Jeg sammenlignet holdningene til hvordan man skal håndtere helseproblemer.

Nemlig.. Satt på spissen, er det feilbehandling å gi ut sovemedisin til kjerringa fordi gubben snorker.

Jeg kjenner de samme folka. Å hadde de vært unge idag, og søkt om helsehjelp, hadde helsevesenet forhåpentligvis møtt dem på en annen måte. Jeg hører oftest fra pasienter at de skulle ønske de slapp de jæ-la sovemedisinene.
Men det er viktig å huske at ca 35% av befolkningen sliter med søvnproblemer minst en gang i løpet av en uke. Dette er generelle tall som ikke sier noe om årsaken.
Til enhver tid, er det ca 10-15% av befolkningen som har insomni av mer langvarig karakter. Av disse er det bare 3-5% som har en endogen insomni, f.eks som følge av psykisk lidelse. De andre har insomni av reaktiv karakter, det vil si søvnvansker fremkallet av ytre årsaker som man kan gjøre noe med, typisk stress, skiftarbeid, usunn livsstil.
Vi snakker altså om en svært liten del av befolkningen som egentlig har behov for sovemedisiner over tid. Jeg er ikke uenig i at disse må få den behandlingen. Men disse personene kommer jo ikke med merkelapp, hvorfor de først må utredes.

Jeg råder deg til å lese denne linken: https://www.helsedirektoratet.no/tema/sovn/sovn-og-sovnvansker

Tviler på at du kjenner de samme folka. De jeg kjenner har vært gjennom en haug undersøkelser gjennom tidene uten å finne noen forklaring. Det å måle antall pustestopp fikser ikke problemet osv. Det lyser lang vei at du snakker uten særlig kunnskap.

Lenke til kommentar
On 10/1/2020 at 10:28 AM, Nidar2 said:

Joda, det går fint. Forøvrig bør man jo lete etter andre årsaker slik at man slipper medikamenter.

AnnonymG skriver bare piss. Det er i mange tilfeller ikke enkelt å spille på lag med kroppens døgnrytme om man har arbeid, småunger og familie, siden man må forholde seg til urskiven overalt i samfunnet. Mange sovner ikke selv om man er trøtt, og man finner aldri årsaken.

Du må gjerne mene det er "bare piss", men....

Legers holding er at hypnotika og anxiolytika skal utskrives så lite som mulig, det er mange andre tiltak en skal gjøre før dette. Skal man skrive ut dette, så skal det være kortvarig. Grunnen er ganske enkel - effekten dabber ut, samt at toleranse og avhengighet skapes. Hvis du mener noe annet, må du ha noen gode data fra studier som støtter din hypotese. Nå er det leger som sitter med reseptblokka, og skal disse overbevises om å endre praksis, så må man nok legge bedre argumenter på bordet enn at det er "bare piss". 

Her er en god og skjematisk oversikt som viser og forklarer hva som skjer ved bruk av hypnotika, samt hvilke anbefalinger som foreligger. 

https://www.sundhed.dk/content/cms/97/78897_deskguide-drop_sovemedicin_og_beroligende_medicin.pdf 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
AnnonymG skrev (5 timer siden):

Du må gjerne mene det er "bare piss", men....

Legers holding er at hypnotika og anxiolytika skal utskrives så lite som mulig, det er mange andre tiltak en skal gjøre før dette. Skal man skrive ut dette, så skal det være kortvarig. Grunnen er ganske enkel - effekten dabber ut, samt at toleranse og avhengighet skapes. Hvis du mener noe annet, må du ha noen gode data fra studier som støtter din hypotese. Nå er det leger som sitter med reseptblokka, og skal disse overbevises om å endre praksis, så må man nok legge bedre argumenter på bordet enn at det er "bare piss". 

Her er en god og skjematisk oversikt som viser og forklarer hva som skjer ved bruk av hypnotika, samt hvilke anbefalinger som foreligger. 

https://www.sundhed.dk/content/cms/97/78897_deskguide-drop_sovemedicin_og_beroligende_medicin.pdf 

Det finnes mennesker som opplever noe helt annen enn det læreboka forteller, og at effekten ikke dabber ut osv. Hvordan skal disse personene finne ut av dette dersom man aldri får tilgang på slike medikamenter?!

Du kan jo skrive litt om hvilke alternativer som finnes for de personene som har prøvd alt annet uten hell og vært under behandling på søvnklinikk? Dette vil nok flere satt pris på.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Nidar2 said:

Det finnes mennesker som opplever noe helt annen enn det læreboka forteller, og at effekten ikke dabber ut osv. Hvordan skal disse personene finne ut av dette dersom man aldri får tilgang på slike medikamenter?!

Du kan jo skrive litt om hvilke alternativer som finnes for de personene som har prøvd alt annet uten hell og vært under behandling på søvnklinikk? Dette vil nok flere satt pris på.

Dersom man har vært utredet på en søvnklinikk, prøvd alt uten hell, og fortsatt sliter med søvnen, så er det nok ingen mirakelkur som vil fungere godt. På dette tidspunktet er det ikke utenkelig at en velger tung medisinering som behandling mot kronisk insomni, blant annet hypnotika. 

UpToDate har en god artikkel om akutt og kronisk insomni. 

https://www.uptodate.com/contents/overview-of-the-treatment-of-insomnia-in-adults?search=insomnia&source=search_result&selectedTitle=1~150&usage_type=default&display_rank=1#H1676302156 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Nidar2 skrev (På 1.10.2020 den 10.28):

Joda, det går fint. Forøvrig bør man jo lete etter andre årsaker slik at man slipper medikamenter.

AnnonymG skriver bare piss. Det er i mange tilfeller ikke enkelt å spille på lag med kroppens døgnrytme om man har arbeid, småunger og familie, siden man må forholde seg til urskiven overalt i samfunnet. Mange sovner ikke selv om man er trøtt, og man finner aldri årsaken.

Det er vel nå du bør hoste opp noen kilder på at benzodiazepiner ikke er så vanedannende som lærebøkene skal ha det til mtp. at du her gir en person anbefalinger som strider i mot etablert faglig konsensus. Det er ihvertfall ganske drøyt å presentere motdebattantens ståsted som "piss" når du selv ikke har presentert noe som helst annet enn anekdotiske bevis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Hugo_Hardnuts skrev (1 time siden):

Det er vel nå du bør hoste opp noen kilder på at benzodiazepiner ikke er så vanedannende som lærebøkene skal ha det til mtp. at du her gir en person anbefalinger som strider i mot etablert faglig konsensus. Det er ihvertfall ganske drøyt å presentere motdebattantens ståsted som "piss" når du selv ikke har presentert noe som helst annet enn anekdotiske bevis.

Skal man ikke informere pasienter om at det finnes en medisin som kan hjelpe når man har forsøkt alt annet?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Nidar2 skrev (På 18.9.2020 den 15.47):

Dette er dessverre feil, og det står trolig feil i lærebøkene. Det finnes flere medisiner som virker livet ut, og det hever livskvaliteten betraktelig. Imovane (derav navnet) og andre kjente medikamenter virker fint over lang tid (år).

Dessverre finnes også rom for misbruk og man får et annet resultat.

Jeg har gått på Zopiclone i tre år og får fortsatt sove. Så en fungerer. Men blir avhengig. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...