Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kan sovemedisin som Imovane brukes over lang tid og fortsatt være effektiv?


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Problemet med sovemedisiner, som f.eks. Imovane er at de sederer en person til søvn, og fører ikke til en fysiologisk biologisk induksjon av søvnrytme og søvnfaser. Søvnvansker er komplekst, og en kompleks problemstilling løses ikke ved å ta en pille. Personlig vil man oppleve søvn, men man vil ikke oppleve at kroppen ikke gjennomgår alle syklusene som søvnen har til formål. 

Et godt foredrag om døgnrytme holdt med Oxford ved Sleep and Circadian Neuroscience Institute.

 

Lenke til kommentar
AnnonymG skrev (3 timer siden):

Problemet med sovemedisiner, som f.eks. Imovane er at de sederer en person til søvn, og fører ikke til en fysiologisk biologisk induksjon av søvnrytme og søvnfaser. Søvnvansker er komplekst, og en kompleks problemstilling løses ikke ved å ta en pille. Personlig vil man oppleve søvn, men man vil ikke oppleve at kroppen ikke gjennomgår alle syklusene som søvnen har til formål. 

Et godt foredrag om døgnrytme holdt med Oxford ved Sleep and Circadian Neuroscience Institute.

 

Og hva er din løsning for folk som ikke sover uten en pille? 

Lenke til kommentar
jae-ols skrev (4 timer siden):

Hvis du drikker kaffe kl. 0800 om morgenen, så slår ikke det ut på nattesøvnen. poenget er ikke kaffe etter kl. 1700, og ingen alkohol og og ikke sex. Senga er til for å sove i. 

Har annen erfaring. Sex er flotters for å sove, og kaffi eller annen koffein produkt går faktisk utover søvnen sjøl om ein drikker det om morningen. Spesielt om det er ein vane å drikke kvar dag.

Hadde eg slitt stort med søvn, hadde eg kuttet alt som var å ansjå som "uppers".

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (10 timer siden):

Har annen erfaring. Sex er flotters for å sove, og kaffi eller annen koffein produkt går faktisk utover søvnen sjøl om ein drikker det om morningen. Spesielt om det er ein vane å drikke kvar dag.

Hadde eg slitt stort med søvn, hadde eg kuttet alt som var å ansjå som "uppers".

Sex har det ikke vært på 20 år, så det er ikke synderen. Kaffe må jeg ha om morgenen, og eksperter sier at det ikke gjør utslag på nattesøvnen. Noe må man unne seg. Når det ikke blir mat og ikke kaffe, da blir det trist. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+6132

Er det noen som vet hvorfor Imovane og andre vanedannende virker på mange i flere tiår uten å miste virkningen? Er det feil det som står i lærebøkene?

Jeg leser på forskjellige forum på nett at mange har gått på slike medisiner i årevis med godt resultat.

Lenke til kommentar

Ikke spesifikt for Imovane, men vi vet noe om hva som skjer psykologisk hos personer som får og ikke får sove. Har man en forventning om å ikke få sove, får man ikke sove. Motsatt kan man jo tenke at en person som forventer å få sove når hen tar Imovane, da vil oppnå en psykologisk avspenning som gjør at hen faktisk får sove, selv om tilvenning tilsier at effekten av Imovane er lik null - med andre ord en slags placeboeffekt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Hugo_Hardnuts skrev (9 timer siden):

Ikke spesifikt for Imovane, men vi vet noe om hva som skjer psykologisk hos personer som får og ikke får sove. Har man en forventning om å ikke få sove, får man ikke sove. Motsatt kan man jo tenke at en person som forventer å få sove når hen tar Imovane, da vil oppnå en psykologisk avspenning som gjør at hen faktisk får sove, selv om tilvenning tilsier at effekten av Imovane er lik null - med andre ord en slags placeboeffekt.

Du står fritt til å mene hva du vil, men som jeg skriver har svært mange god effekt og det skyldes ikke placeboeffekt. Placeboeffekt er svært enkelt å måle.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (16 minutter siden):

Du står fritt til å mene hva du vil, men som jeg skriver har svært mange god effekt og det skyldes ikke placeboeffekt. Placeboeffekt er svært enkelt å måle.

Vel, placeboeffekt kan måles ja, men det krever at man gjør vitenskapelige studier, og det er jo ikke det man snakker om når kilden din er enkeltpersoner på nettet sine erfaringer...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Hugo_Hardnuts skrev (57 minutter siden):

Vel, placeboeffekt kan måles ja, men det krever at man gjør vitenskapelige studier, og det er jo ikke det man snakker om når kilden din er enkeltpersoner på nettet sine erfaringer...

Du vet vel strengt tatt ikke hva kildene mine er, men jeg har lagt merke til i utførte studier at man utelater grupperinger for å få ønsket resultat. Det skal lite til å for å gjøre et studie vitenskapelig, og dette gjør ikke studiet mer troverdig. 

Placebo-effekt gjør at man kan stille spørsmålstegn med avhengigheten og det helvete man advarer mot når man slutter på slike medikamenter. Hadde det vært placebo-effekt ville det vært enkelt/smertefritt og slutte. Dette bare beviser at de har stor effekt.

Lenke til kommentar

Du skriver jo selv at du leser på forum, og når du da ikke presenterer noe annet, er det naturlig å tenke at dette er enkeltpersoner sine erfaringer. Men du må jo gjerne presentere kildene her hvis du mener at de motbeviser lærebøkene.

Hvis man er så selektiv på utvalget/datagrunnlaget som du sier, er det rart at dette ikke er gjenstand for mer kritikk rundt studiene - særlig tatt i betraktning at studiene taler mot bruk av medisiner og at legemiddelindustrien har en tendens til å være på når det kommer til forskning som tilsier mindre forbruk av produktene deres.

Nei, hvis man har bygget opp en avhengighet til medikamentet, vil jo naturligvis søvnen bli forstyrret ved seponering pga abstinenssymptomer. Når du tar medisinen, får du ikke abstinenser, men effekten det har på søvn kan derimot være placebo, fordi "fravær av abstinenser" ikke er lik med "effekt på søvn". At man får sove kan like gjerne handle om forventninger, altså en psykologisk effekt (placebo). Skal man finne ut av dette, må man gi en gruppe placebo-piller og se om de fortsatt får effekt eller ikke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Hugo_Hardnuts skrev (3 minutter siden):

. Skal man finne ut av dette, må man gi en gruppe placebo-piller og se om de fortsatt får effekt eller ikke.

Nettopp, det er en enkel oppgave og har blitt gjort svært mange ganger og utøves daglig av fastleger.

Det er ikke lov å reklamere for legemidler, men det ER LOV å reklamere for melatonin. Det er klart at det spyttes enormt med kapital i akkurat melatonin da, og resultatene av de vitenskapelige testene er kjøpt og betalt. De aller, aller fleste mennesker forstår dette.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (15 minutter siden):

Nettopp, det er en enkel oppgave og har blitt gjort svært mange ganger og utøves daglig av fastleger.

Det er ikke lov å reklamere for legemidler, men det ER LOV å reklamere for melatonin. Det er klart at det spyttes enormt med kapital i akkurat melatonin da, og resultatene av de vitenskapelige testene er kjøpt og betalt. De aller, aller fleste mennesker forstår dette.

Nei, det er ikke enkelt fordi det må gjøres strukturert over tid, data må samles inn, analyseres og struktureres, herunder kartlegge feilkilder. Det er noe ganske annet enn at noen fastleger har en 15 min konsultasjon og foreskriver et annet, mildere medikament (du får ikke placebo av fastlege, det gis kun hvis du har samtykket til å være med i forskning). Og igjen: søvnvansker er et symptom på abstinenser etter bruk av benzo, så at du får søvnvansker igjen etter seponering kan like gjerne være abstinenssymptomer som at medisinen ga deg effekt på søvn.

Nå er det jo ganske store deler av verden hvor det er fritt frem for å reklamere for legemidler, så det argumentet der er ganske tynt.

Lenke til kommentar
jae-ols skrev (3 timer siden):

Er det noen som tror at Melatonin virker på søvnproblemer? Og hvor lenge er det greit å gå på Imovane? 

Dette er vel blitt besvart allerede, enten her eller i den andre tråden? Ja, Melatonin kan virke, men krever som regel en god del andre tiltak samtidig, og det funker ikke for alle. Effekten av Melatonin er lett å overstyre.

Hypnotika (Imovane, Zopiclone o.l.) anbefales kun brukt i kortere perioder (1-2 uker) og ved akutte søvnvansker, ikke kroniske. Men det er altså hva som gjelder for de fleste, og man gjør individuelle vurderinger; ergo er fastlegen din rette personen til å svare deg på hva som gjelder for deg.

Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts skrev (1 time siden):

Dette er vel blitt besvart allerede, enten her eller i den andre tråden? Ja, Melatonin kan virke, men krever som regel en god del andre tiltak samtidig, og det funker ikke for alle. Effekten av Melatonin er lett å overstyre.

Hypnotika (Imovane, Zopiclone o.l.) anbefales kun brukt i kortere perioder (1-2 uker) og ved akutte søvnvansker, ikke kroniske. Men det er altså hva som gjelder for de fleste, og man gjør individuelle vurderinger; ergo er fastlegen din rette personen til å svare deg på hva som gjelder for deg.

Jeg har gått på Imovane i tre år. Og det hjelper meg som har kroniske søvnproblemer. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...