Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kan sovemedisin som Imovane brukes over lang tid og fortsatt være effektiv?


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132
jae-ols skrev (2 timer siden):

Jeg har gått på Zopiclone i tre år og får fortsatt sove. Så en fungerer. Men blir avhengig. 

Man blir vel således like avhengig av melatonin om de virker. Man bytter på en måte ut en tablett med en annen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nidar2 skrev (9 minutter siden):

Man blir vel således like avhengig av melatonin om de virker. Man bytter på en måte ut en tablett med en annen.

Avhengighet er en ganske klart definert tilstand hvor det bla. er et krav at man opplever en form for abstinenser ved avhold fra det man er avhengig av. Nå kan man kanskje argumentere for at et søvnproblem som umiddelbart gjenoppstår ved seponering av melatonin kan anses som en form for abstinenser, men det er nok ikke helt innenfor definisjonen av abstinenser som gjerne er noe annet enn at problemet medisinen ble benyttet for gjenoppstår. Feks. er ikke konsentrasjonsvansker et symptom på abstinenser hvis en slutter med ADHD-medisiner. Uro og angstplager er derimot symptomer på abstinenser ved seponering av benzo når dette brukes for behandling av søvnvansker.

Det er for øvrig lite som tilsier at melatonin forstyrrer horomonproduksjonen i kroppen, noe som er bakgrunnen for at man anser avhengighetspotensialet som lavt.

Endret av Hugo_Hardnuts
Presisering
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (32 minutter siden):

Man blir vel således like avhengig av melatonin om de virker. Man bytter på en måte ut en tablett med en annen.

Noe sier meg at du aldri har prøvd seponering fra zopiklon etter å ha gått på det over lenger tid, da du virker til å tro at dårligere søvn er eneste problemet som oppstår.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
jae-ols skrev (1 time siden):

Tror Zopiclone er den verste her. Blir tøft å gå uten. Har du prøvd begge to? 

Ja, har mange års erfaring. Liten tvil om at livet blir bedre med medisiner som virker skikkelig selv om det er mange som mener det motsatte her inne. Man får gjøre opp sine egne vurderinger.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (13 timer siden):

Ja, har mange års erfaring. Liten tvil om at livet blir bedre med medisiner som virker skikkelig selv om det er mange som mener det motsatte her inne. Man får gjøre opp sine egne vurderinger.

Men du vet godt at det ikke er bra å gå på Zopiclone i mange år. Ingen anbefaler det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
jae-ols skrev (2 timer siden):

Men du vet godt at det ikke er bra å gå på Zopiclone i mange år. Ingen anbefaler det. 

Det er rart at man anbefaler folk å gå med store søvnlidelser fremfor å få behandle med noe som virker. Dårlig søvn kan gi diabetes, hjertesykdommer, uførhet og tidlig død. Selvsagt er det meste forsøkt før man begynner med slike tabletter.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (1 time siden):

Det er rart at man anbefaler folk å gå med store søvnlidelser fremfor å få behandle med noe som virker. Dårlig søvn kan gi diabetes, hjertesykdommer, uførhet og tidlig død. Selvsagt er det meste forsøkt før man begynner med slike tabletter.

Hjelpe meg, det handler ikke om å anbefale folk å gå med store søvnlidelser, det handler om å finne andre måter en tunge vanedannende medikamenter som A og B preparater for å takle søvnvanskene på. Melatonin er intet mirakel medikament uten noe sideeffekter men det er år og dag bedre enn å gå på Z-hypnotika og benzodiazepiner. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er absolutt ikke bra å gå på innsovningsmedisin som Imovane over lengre tid. For det første bygges det opp en toleranse som gjør at du trenger mer for å oppnå samme effekt. Til slutt har du knapt noe effekt av den, men du vil merke om du ikke tar Imovane. Du blir "lurt" til å tro at den fungerer, fordi du ikke fungerer normalt uten. Mens i realiteten har du lurt kroppen til å ikke selv bygge opp et godt søvnmønster. Den største risikofaktoren for lang bruk av Imovane og lignende preparater er den reduserte mengden dyp søvn du får. Som igjen kan virke som en trigger for andre sykdommer og lidelser du kan få. Dette gir blant annet betydelig økt risiko for hjerte og karsykdommer, slik som slag og diabetes. Typisk for eldre. Men også psykiske lidelser som angst, depresjon og lignende. Det er mange som får en psykisk avhengig av den lille hvite pillen... som gjør a det er overbevist om at de ikke fungerer uten. Men fakta er at det gjelder å bygge opp gode rutiner for søvn. Her kan de aller fleste gjøre en bedre innsats, slik som å ikke ta med seg mobilen inn til soverommet og kutte ned skjermtiden før sengetid osv. 

Jeg syns det er bemerkelsesverdig hvor vanlig det er for folk å be om slike medisiner - og hvor lett man også får det. Som et lite "eksperiment" spurte jeg legen min på tampen av en vanlig legetime om å få en pakke. Jeg sliter med sove, var det eneste jeg sa. Han stilte meg absolutt ingen spørsmål. Og vipps... hadde jeg resept på 20 stk 5 mg Imovane. Nesten skuffende var det. 

Dette er ikke noe jeg finner på, her er en vitenskapelig artikkel som bekrefter det jeg skriver:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5609879/#:~:text=Zolpidem was found to have,the total duration of sleep.

(Zolpidem tilhører samme familie som Imovane som er et benzodiazepinlignende preparat.)

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kris85 skrev (13 minutter siden):

Det er absolutt ikke bra å gå på innsovningsmedisin som Imovane over lengre tid. For det første bygges det opp en toleranse som gjør at du trenger mer for å oppnå samme effekt. Til slutt har du knapt noe effekt av den, men du vil merke om du ikke tar Imovane. Du blir "lurt" til å tro at den fungerer, fordi du ikke fungerer normalt uten. Mens i realiteten har du lurt kroppen til å ikke selv bygge opp et godt søvnmønster. Den største risikofaktoren for lang bruk av Imovane og lignende preparater er den reduserte mengden dyp søvn du får. Som igjen kan virke som en trigger for andre sykdommer og lidelser du kan få. Dette gir blant annet betydelig økt risiko for hjerte og karsykdommer, slik som slag og diabetes. Typisk for eldre. Men også psykiske lidelser som angst, depresjon og lignende. Det er mange som får en psykisk avhengig av den lille hvite pillen... som gjør a det er overbevist om at de ikke fungerer uten. Men fakta er at det gjelder å bygge opp gode rutiner for søvn. Her kan de aller fleste gjøre en bedre innsats, slik som å ikke ta med seg mobilen inn til soverommet og kutte ned skjermtiden før sengetid osv. 

Jeg syns det er bemerkelsesverdig hvor vanlig det er for folk å be om slike medisiner - og hvor lett man også får det. Som et lite "eksperiment" spurte jeg legen min på tampen av en vanlig legetime om å få en pakke. Jeg sliter med sove, var det eneste jeg sa. Han stilte meg absolutt ingen spørsmål. Og vipps... hadde jeg resept på 20 stk 5 mg Imovane. Nesten skuffende var det. 

Dette er ikke noe jeg finner på, her er en vitenskapelig artikkel som bekrefter det jeg skriver:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5609879/#:~:text=Zolpidem was found to have,the total duration of sleep.

(Zolpidem tilhører samme familie som Imovane som er et benzodiazepinlignende preparat.)

Har du erfaringer med Melatonin? Er det bedre en Imovane?

Lenke til kommentar
jae-ols skrev (5 minutter siden):

Har du erfaringer med Melatonin? Er det bedre en Imovane?

Vel, vi har en biologisk klokke som forteller oss når det er på tide å legge seg. Du har kanskje ligget i sofaen og sett på tv, og plutselig begynner du å gjespe og holde på. Det er er et hormon som da "kicker inn" - kroppes naturlige sovemedisin. Ved å innta melatonin 30 min før leggetid kan du selv kontrollere denne "biologiske søvnklokken", slik at du får tilsvarende trøtte følelse helt naturlig. Melatonin er ikke vanedannende og fås nå reseptfritt på apoteket. Det er vanlig å gi Vallergan (resept) og Melatonin til unge med søvnproblemer.

Melatonin fungerer best for dem med jetlag på reise, og kan fungere godt dersom du har "forskjøvet døgnet" etter å ha døgnet en natt eller to. Typisk etter at du kommer hjem fra en festivalhelg og skal tilpasse deg ny søvnrytme. Men det er ingen sterk medisin og har ingen "dyssende/beroligende" effekt du kan fysisk føle etter å ta Imovane. Mange sier derfor at den ikke virker, fordi de ikke føler noe. Men den har god effekt, særlig blant barn og unge som sliter med søvnproblemer.

Personlig vil jeg anbefale CBD-olje for søvnproblemer. Denne blir mest sannsynlig lovlig i Norge i løpet av neste år. 

Lenke til kommentar
jae-ols skrev (8 minutter siden):

Kan ikke gå på Imovane hele livet, det er ikke bra for helsa. Men det er heller ikke kronisk søvnløshet. Det er vel enda verre. Det skal ikke være enkelt. Jeg fikk Melatonin på resept, og mange sier at den fungerer. 

Melatonin kan nå kjøpes reseptfritt på apoteket. Er heller ikke veldig dyrt, rundt 100 kr for en pakke tror jeg.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (2 timer siden):

Det er rart at man anbefaler folk å gå med store søvnlidelser fremfor å få behandle med noe som virker. Dårlig søvn kan gi diabetes, hjertesykdommer, uførhet og tidlig død. Selvsagt er det meste forsøkt før man begynner med slike tabletter.

Røyk deg en joint.

 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts skrev (På 26.11.2020 den 14.56):

Avhengighet er en ganske klart definert tilstand hvor det bla. er et krav at man opplever en form for abstinenser ved avhold fra det man er avhengig av. Nå kan man kanskje argumentere for at et søvnproblem som umiddelbart gjenoppstår ved seponering av melatonin kan anses som en form for abstinenser, men det er nok ikke helt innenfor definisjonen av abstinenser som gjerne er noe annet enn at problemet medisinen ble benyttet for gjenoppstår. Feks. er ikke konsentrasjonsvansker et symptom på abstinenser hvis en slutter med ADHD-medisiner. Uro og angstplager er derimot symptomer på abstinenser ved seponering av benzo når dette brukes for behandling av søvnvansker.

Det er for øvrig lite som tilsier at melatonin forstyrrer horomonproduksjonen i kroppen, noe som er bakgrunnen for at man anser avhengighetspotensialet som lavt.

Så jeg blir ikke avhengig av Melatonin? Og er brukerne fornøyd med dette preparatet? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...