Jump to content
OddZen

NVIDIA RTX 30XX - Levering, forsinkelse, fortvilelse og forhåpninger

Recommended Posts

Det har i liten grad vært mangel på kort i Norge i forhold til for eksempel USA. Det er rart at Dustin Home har så veldig mye vanskeligere med å skaffe kort enn andre aktører i Norge, spesielt når de påstår at de gjerne vil hjelpe kunden. Når de ikke har stengt bestillinger, men er desidert sist av alle som selger kort i denne regionen skyldes ikke manglende levering eksterne tilstander utenfor deres makt men intern glipp, derfor må de levere eller kompensere. Det funker dårlig å skylde på andre for egen feil. Hvis dere går tilbake i tid på dette forumet ser dere at flere har tatt opp hvordan Dustin Home kunne fortsette å selge kort lenge etter at andre butikker hadde sagt stopp. Hvis en butikk velger å love langt mer enn de er villige til å holde blir det for dumt å skylde på force majeure. Da disse ordrene er fra starten av januar burde de tydeligvis ikke ha solgt noen kort som helst i 2021 og leveringsvansker for 3080 var kjent 3 måneder før. Ergo ingen unnskyldning for tilstander de var klar over og valgte å fortsette salget på tross av. Hvis det tar fyr i et oljeraffineri vil man ta grep med det samme, ikke vente fire-fem måneder og håpe at det går seg til. Nå husker ikke jeg eksakt når Dustin Home fjernet samtlige kort fra sortimentet, men det var flere måneder for sent.

Her er det snakk om en bedrift med 37 års fartstid som sletter ordrer og håper at problemene forsvinner av seg selv. Det er forkastelig.

 

Quote

Dustin is one of the leading re-sellers of IT-products and additional services in the Nordics. Founded in 1984, by Bo Lundevall and his wife Ulla Lundevall in a zoo-shop in Farsta, Stockholm. 

 

Edited by BadCat

Share this post


Link to post
1 minute ago, BadCat said:

Det har i liten grad vært mangel på kort i Norge i forhold til for eksempel USA. Det er rart at Dustin Home har så veldig mye vanskeligere med å skaffe kort enn andre aktører i Norge, spesielt når de påstår at de gjerne vil hjelpe kunden. Når de ikke har stengt bestillinger, men er desidert sist av alle som selger kort i denne regionen skyldes ikke manglende levering eksterne tilstander utenfor deres makt men intern glipp, derfor må de levere eller kompensere. Det funker dårlig å skylde på andre for egen feil. Hvis dere går tilbake i tid på dette forumet ser dere at flere har tatt opp hvordan Dustin Home kunne fortsette å selge kort lenge etter at andre butikker hadde sagt stopp.

At ikkje folk har funnet ut for flere år siden at Dustin ikkje er vits å kjøpe fra, er en gåte for meg.
Personlig har jeg sluttet å kjøpe derifra for MANGE år siden. De var så forferdelig dårlige på kundeservice at det er helt latterlig. Det tok flere mnd for meg å få tilbake penger. Stadige lovnader, men ingen ting skjedde.

Dette er rett og slett en drittbutikk, ingen ting annet. For meg så er tid penger, så gidder ikkje bruke noe tid på styr man får fra en slik butikk.

For meg nå, så har Komplett, og proshop vært helt konge. Levert masse, og vært VELDIG raske på returer etc. Det blir fort billigere i lengden, selv om man noen ganger betaler litt mere. Les; komplett.no avgift :p

  • Like 2

Share this post


Link to post

Dustin er nå blitt et eksempel på hvor dårlig en nettbutikk kan være. Ene er at de ikke evner å få inn varer, det andre er dårlig kundes support. Virker som at det svenske hovedkontoret styrer altfor direkte den norske delen, og da ikke helt kjenner de norske reglene...

Share this post


Link to post

Dustin Home var ikke vanskelige med angrefrist nå nettop. Returslipp kom umiddelbart og pengene kom raskt inn på konto. Levering av lagervarer har også vært best in class. Flere ganger har ordre vært sendt innen en time fra bestilling. Situasjonen er ikke ensidig sort.

Share this post


Link to post
Nizzen skrev (1 time siden):

At ikkje folk har funnet ut for flere år siden at Dustin ikkje er vits å kjøpe fra, er en gåte for meg.
Personlig har jeg sluttet å kjøpe derifra for MANGE år siden. De var så forferdelig dårlige på kundeservice at det er helt latterlig. Det tok flere mnd for meg å få tilbake penger. Stadige lovnader, men ingen ting skjedde.

Dette er rett og slett en drittbutikk, ingen ting annet. For meg så er tid penger, så gidder ikkje bruke noe tid på styr man får fra en slik butikk.

For meg nå, så har Komplett, og proshop vært helt konge. Levert masse, og vært VELDIG raske på returer etc. Det blir fort billigere i lengden, selv om man noen ganger betaler litt mere. Les; komplett.no avgift :p

Ja bruker stort sett kun Komplett, om de er litt dyrere enn andre, bryr jeg meg ikke noe særlig om, som du sier tid er penger, og Komplett leverer her på vestlandet i løpet av 1 til 2 dager, de har jo også prismatch mot andre nettbutikker 🙂

Share this post


Link to post
Gyrofalc0n skrev (1 time siden):

Det er det jeg har gjort; først klage tilbake til ordre@dustin.no, om at jeg bestrider kanselleringen med ref til loven. Så kom standardsvaret om deres vilkår 23, som jeg igjen svarte tilbake til kundeombudsmannen, på at jeg fortsatt bestrider dette.

Og der står vi nå, da jeg ikke har fått svar. Så mitt spørsmål var om jeg burde gå først til Forbrukerrådet, så evt til Forbrukertilsynet. Eller om jeg burde gå rett på Tilsynet.

1.Klag til selger 

2.Ta saken til forbrukerrådet for mekling.

Har selv gjort samme sak, men det er lang behandlingstid, minst 6mnd.

 

https://www.forbrukerradet.no/forside/okonomi-og-betaling/netthandel-misfornoyd/

 

 

 

Share this post


Link to post

Det er rimelig håpløst å få noe utfall fra FKU eller Forbrukerrådet innen rimelig tid - trust me, I know.

Men det kan hende det vil hjelpe dersom jeg/pressen setter litt fokus på dette, så hjelp meg gjerne ved å sende meg følgende informasjon, dersom butikken har kansellert ordren din:

  • Hvilken butikk var det?
  • Når bestilte du, og hva?
  • Protesterte du på kanselleringen? Hva svarte i så fall butikken?
  • Fikk du tilbud om prisreduksjon på annen vare, eller en annen form for plaster på såret? Hvis ja, takket du nei til dette? I så fall, hvorfor?
  • Er pengene trukket fra kort/konto, eller kun reservert?

Du trenger ikke stå frem med fullt navn.

Share this post


Link to post
  • Hvilken butikk var det? Dustin Home
  • Når bestilte du, og hva? 23.04.21 (bekreftet til lager 30.04.21) - EVGA RTX 3070 XC3 Ultra
  • Protesterte du på kanselleringen? Hva svarte i så fall butikken? Jepp. "Vi skulle veldig gjerne hjulpet deg, men det får vi dessverre ikke til."
  • Fikk du tilbud om prisreduksjon på annen vare, eller en annen form for plaster på såret? Hvis ja, takket du nei til dette? I så fall, hvorfor? Nei
  • Er pengene trukket fra kort/konto, eller kun reservert? Bestilt med Klarna Faktura, så penger har ikke gått ut av konto.

Share this post


Link to post
2 minutes ago, Badeball1234 said:
  • Hvilken butikk var det? Dustin Home
  • Når bestilte du, og hva? 23.04.21 (bekreftet til lager 30.04.21) - EVGA RTX 3070 XC3 Ultra
  • Protesterte du på kanselleringen? Hva svarte i så fall butikken? Jepp. "Vi skulle veldig gjerne hjulpet deg, men det får vi dessverre ikke til."
  • Fikk du tilbud om prisreduksjon på annen vare, eller en annen form for plaster på såret? Hvis ja, takket du nei til dette? I så fall, hvorfor? Nei
  • Er pengene trukket fra kort/konto, eller kun reservert? Bestilt med Klarna Faktura, så penger har ikke gått ut av konto.

Jeg mente egentlig på PM, men ta det gjerne her, om du er komfortabel med det.

Edited by Aetius

Share this post


Link to post

Gjør meg absolutt ingenting at det ligger synlig. 

For min del så har Dustin Home bekreftet at de dekker mellomlegg ift dekningskjøp, men ut ifra erfaringer over så kan det se ut til at det var like greit at jeg ikke fikk mulighet til det mtp at de i ettertid nekter å dekke dette. 🙂

 

Edited by Badeball1234

Share this post


Link to post

Gjelder Dustin for meg også, men jeg fikk et svar fra deres Kundeombudsmann (etter først å ha blitt avvist av kundeservice med standardsvar), om at han skulle sjekke nærmere, og gi meg et svar. Og i "all fairness" så skal butikken få lov til å ferdigbehandle min klage (innen rimelig tid), før jeg anser dette som en sak verdig Forbrukerrådet og Forbrukertilsynet.

Share this post


Link to post
Aetius skrev (På 21.9.2021 den 11.14):

Det er rimelig håpløst å få noe utfall fra FKU eller Forbrukerrådet innen rimelig tid - trust me, I know.

Men det kan hende det vil hjelpe dersom jeg/pressen setter litt fokus på dette, så hjelp meg gjerne ved å sende meg følgende informasjon, dersom butikken har kansellert ordren din:

  • Hvilken butikk var det?
  • Når bestilte du, og hva?
  • Protesterte du på kanselleringen? Hva svarte i så fall butikken?
  • Fikk du tilbud om prisreduksjon på annen vare, eller en annen form for plaster på såret? Hvis ja, takket du nei til dette? I så fall, hvorfor?
  • Er pengene trukket fra kort/konto, eller kun reservert?

Du trenger ikke stå frem med fullt navn.

Da fikk du en PM fra meg, da også Kundeombudsmannen ikke kunne gjøre noe med "avgjørelsen som var tatt"

Share this post


Link to post

Jeg har lyst til å ta det videre, men det spørs om det er verdt det å kanalisere så mye sinne over noe som i en større sammenheng er en bagatell. Hvis et organ har en dårlig holdning er det ikke noe som lett kan forandres.

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...