Gå til innhold

Hvem vinner presidentvalget 2020? [Høst 2020)


Gjest Slettet-404071
Gjest

 

Presidentvalget USA 2020  

195 stemmer

  1. 1. Hvem tror du vinner presidentvalget?

    • Joe Biden
      96
    • Donald Trump
      99

Denne meningsmålingen er stengt for nye stemmer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
bellad76 skrev (8 minutter siden):

Innlegget ditt i går som jeg svarte på opprinelig tydet på det, men om jeg tolket deg feil, så beklager jeg det. Da har vi fått det på det rene, du er ikke sikker på noe som helst, og vet ikke sikkert hva andre mener. 

Poenget mitt var uansett: de som kjenner seg trygge på Biden-seier, eller i hvert fall minst 90 % sikker, bør sette penger på dette. 

Innlegget du svarte på var meg som faktuelt påpeiket at pollinga viste ein fordel Biden vs Trump før corona, og at det er rasjonelt å annta at corona handteringa har fått nåken, då usikkert antall, til å snu ryggen til Trump.

Kordan i huleste du klarte å vri det til at eg var sikker på ein Biden seier, er totalt uforståelig for meg. Vitner om ein sterk bekreftelsestendens hos deg.

Ellers er det sikkert nåken som er 90% sikker på ein Biden seier. Nåken har til og med satt 12 millioner norske kroner, eller 1,2 millioner pund på det. Eg er ikkje den personen. Tviler på at det finnes 1 her inne som er så sikker på Biden seier. 

Derimot finnes det folk som er skråsikker på Trump seier. Uten at dei tørr å sette penger på dette. "Uforståelig om Biden vinner" etc. Du får presse dei på poenget ditt. Be dei "put money where their mouth is".

Endret av Pallehysa
Lenke til kommentar
traveldag skrev (17 minutter siden):

Meningsmålingene gir det beste grunnlaget for å spå utfallet, og dermed kan de ha både rett og galt. Om det var som du beskriver, så hadde de ikke trengt å ha med %margin. Samme prinsipper som vitenskapen har vært basert på siden Darwin.

Det er ikke nødvendigvis riktig at meningsmålinger er det beste. Det er andre måter å spå utfallet på, som kan vise seg å være mer korrekt da man ikke nødvendigvis sliter med det samme problemet om å klare å treffe et reelt representativt utvalg. Det var mange som hadde spådd riktig historisk basert på ulike alternative metoder, som spådde Trump-seier i 2016, for eksempel.

Endret av bellad76
  • Liker 2
Lenke til kommentar
bellad76 skrev (6 minutter siden):

Det er ikke nødvendigvis riktig at meningsmålinger er det beste. Det er andre måter å spå utfallet på, som kan vise seg å være mer korrekt da man ikke nødvendigvis sliter med det samme problemet om å klare å treffe et reelt representativt utvalg. Det var mange som hadde spådd riktig historisk basert på ulike alterative metoder, som spådde Trump-seier i 2016, for eksempel.

Kom gjerne med eksempler.

Lenke til kommentar
traveldag skrev (13 minutter siden):

Meningsmålingene gir det beste grunnlaget for å spå utfallet, og dermed kan de ha både rett og galt. Om det var som du beskriver, så hadde de ikke trengt å ha med %margin. Samme prinsipper som vitenskapen har vært basert på siden Darwin.

Meningsmålingene er like feil i 2020, som i 2016. Bare vent å se. Og det nytter ikke å bortforklare med at ingen målinger kan være 100%, fordi de bare er et utvalg og ikke selve populasjonen. Det er bare håpløs kverulering. Selvfølgelig finnes det feilmargin, men noen ganger ender det med resultat som er langt utenfor feilmarginene. Det var det som skjedde i 2016, og det er i ferd med å skje igjen nå. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (14 minutter siden):

Vitenskap driver ikkje med "rett og galt". Vitenskap er sansynligheits kalkyler, basert på tilgjengelig data. 

Det stemmer. 

Men metoder kan ha store svakheter.

La oss ta Frp i Norge. Tidligere ble de alltid undervurdert i målinger like før valg, med så mye som 5 prosentpoeng, kontra valgresultat.

Dette har de nå fikset på, siden man også spør folk hva de stemte for fire år siden. Dermed kan de vekte opp mot det. La oss si at Frp fikk 13 % en gang, og fire år senere sier 9 % at de kommer til å stemme Frp i en måling .Men "kun" 9 % sier også at de stemte Frp forrige gang. Da vil man justere råtallene opp fra 9 til 13 % i den publiserte målingen. Dette fordi det målingen egentlig har fanget opp er at like mange vil stemme Frp nå som sist, ikke at 9 % vil stemme Frp.

En slik metode tviler jeg på at man har brukt ved målingene i USA. Altså spørre folk om de stemte Trump for fire år siden, og vekte deretter. Man vil fange opp veldig mye om man gjør det slik, både en eventuell shy-voter effekt samt andre årsaker til at en kandidat under- eller overvurderes.

Poenget er at vitenskapen som benyttes kan vise seg å ha svakheter, som man hadde i Norge, som ble korrigert da man fant en god metode for hvordan. Selvsagt vanskeligere med Trump, siden han er "ny", og i tillegg har man bare en motkandidat, som aldri har stilt som kandidat før, mens i Norge har man lang historikk med de fleste partier. Ikke uten grunn at mange målinger bommet mye med MDG i Norge sist, da nevnte metoder ikke fungerer på nye partier som vokser mye.

Endret av bellad76
  • Liker 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (14 minutter siden):

Hvis sjansen at noe skjer er 25% skjer en gang er sjansen at det ville skje «feil»?

Skjeve utvalg er ikke egnet til å regne sannsynlighet foran et valg. Faktisk er ingen utvalg bra i dette tilfellet, fordi informanter ikke vil oppgi at de stemmer Trump. Dette er ikke som å trille en terning.

Alle disse innleggene dine, der du bestandig forsvarer meningsmålinger, uansett hvor feil de er, minner meg om noe folk sier i USA. "Hvis man skal leve av å spå, bør man være flink til å forklare hvorfor det ikke skjedde".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
traveldag skrev (14 minutter siden):

Kom gjerne med eksempler.

Her har vi en, som spådde riktig både angående Brexit, Trump i 2016, samt valg i Australia. Meningsmålingene mente noe annet. Og han spår også Trump denne gang, dog knepent, så spår egentlig bare at det blir spennende:

https://www.dagbladet.no/nyheter/dataguru---trump-vinner/72989094

Ellers er det mange som spådde Trump i 2016 basert på andre metoder, men som ikke nødvendigvis spår Trump i år. Det er de som sverger til dette med at det er svært sjelden at et parti får presidenten igjen etter å ha hatt makten i 8 år. Sist det skjedde var i 1988, og mange mente det neppe ville skje i 2016. En enkel modell. Og så har vi denne karen, som har spådd riktig hver gang siden 1984, men som denne gangen er enig med målingene og spår Biden, men spådde altså Trump i 2016:

https://www.nrk.no/urix/mannen-som-_alltid_-har-rett_-_-trump-taper-valget-1.15220991

Det finnes flere, men de jeg bladde frem i farten. Michael Moore er jo også en som var helt klar på at Trump ikke trengte Florida i 2016, fordi han ville vinne "rustbeltet". Ingen "metode", akkurat, men han fikk jo helt rett, selv om 538 mente det var nærmest umulig for Trump å få nok valgmenn uten Florida. Men det kan vi jo bare kalle flaks, eller heldig intuisjon. Moore spår for øvrig at Trump gjenvelges.

Endret av bellad76
  • Liker 1
Lenke til kommentar
bellad76 skrev (8 minutter siden):

La oss ta Frp i Norge. Tidligere ble de alltid undervurdert i målinger like før valg, med så mye som 5 prosentpoeng, kontra valgresultat.

Fem prosent poeng er innafor den kalkulerte feilmarginen. Altså ikkje usansynlig at det kan avike med 5 prosent poeng. Meiningsmålinger er ikkje "rett og galt", det er prognoser, kalkyler basert på data. Du skriver videre at meiningsmålingene brukte fleire datapunkter enn tidligere. Som er supert. Det vil føre til bedre målinger. Altså, den vitenskaplige metoden fungerer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...