Gå til innhold

Hvem vinner presidentvalget 2020? [Høst 2020)


Gjest Slettet-404071
Gjest

 

Presidentvalget USA 2020  

195 stemmer

  1. 1. Hvem tror du vinner presidentvalget?

    • Joe Biden
      96
    • Donald Trump
      99

Denne meningsmålingen er stengt for nye stemmer


Anbefalte innlegg

Fnix skrev (3 minutter siden):

Det som er en skummel tanke er at Biden ikke hadde hatt nubbsjans til å bli president, hadde det ikke vært for corona.

Det var en veldig skråsikker påstand. Du sier jo selv at dette er et valg mot Trump, noe jeg synes er motsigende, og jeg er heller enig i den påstanden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fnix skrev (8 minutter siden):

Det som er en skummel tanke er at Biden ikke hadde hatt nubbsjans til å bli president, hadde det ikke vært for corona. Og det er nok det som vil ta knekken på Trump om han taper. Og jeg synes det er en uhyre skummel tanke, det viser bare hvor splittet landet egentlig er!
Og samtidig vil Biden ha et enormt press på seg om han skulle bli president, ettersom Trump kommer selvfølgelig til å stille igjen. Biden trenger et jordskjelv av masse gode ting som skjer i hans presidentperiode om han skal greie å stille mot personligheter som Trump. 

For veldig mange amerikanere, dette er ikke et valg FOR Biden - men MOT Trump. Så det er stusselig å se på at han må ha masse drahjelp fra kjendiser og andre for å greie å kanskje vinne. Han er egentlig en meget svak kandidat - som nevnt tidligere i tråden: man stemmer mellom to onder. Men Biden kan definitivt takke corona i seierstalen sin - om det skjer.

Det er Trumps mishandlingen av Corona som er problemet, ikke viruset i seg selv.  Hadde han handlet det som en god kompetente leder ville han bli en helt som , for eksempel Abraham Lincoln.  Tenk på det, 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Gavekort said:

Det var en veldig skråsikker påstand. Du sier jo selv at dette er et valg mot Trump, noe jeg synes er motsigende, og jeg er heller enig i den påstanden.

Meningsmålinger viser jo at er det noe som virkelig stikker seg negativt ut mot Trump, så er det coronahåndteringen hans. Spesielt blant hvite kvinner. Og det er jeg helt enig i, den har jo vært elendig. Det andre som stikker ut er jo den uspiselige lederstilen hans som gjør at han får mange mot seg ene og alene pga det.

Lenke til kommentar
1 minute ago, jjkoggan said:

Det er Trumps mishandlingen av Corona som er problemet, ikke viruset i seg selv.  Hadde han handlet det som en god kompetente leder ville han bli en helt som , for eksempel Abraham Lincoln.  Tenk på det, 

Ja, jeg antok at det var en selvantagelse alle gjorde. Det er selvfølgelig den dårlige håndteringen jeg sikter til. Det er også en skummel tanke, men om han hadde ryddet mer opp i corona hadde han hvertfall gjort en god ting.

Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (4 timer siden):

Det er Trumps mishandlingen av Corona som er problemet, ikke viruset i seg selv.  Hadde han handlet det som en god kompetente leder ville han bli en helt som , for eksempel Abraham Lincoln.  Tenk på det, 

Ingen tvil om at hans håndtering har vært elendig, men det ville antakelig gått hardt utover enhver president, da USA trolig ville hatt høye dødstall uansett. Å stenge ned landet hadde vært svært upopulært. Ddtte ble en gavepakke til demokratene på alle mulige måter.

Endret av Leiferen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fnix skrev (4 timer siden):

Men Biden kan definitivt takke corona i seierstalen sin - om det skjer.

Snakk om å ansvarsfraskrive Trump. Har du gløymt grunnen for at corona er eit problem i USA? Driver vi å bytter ledelse her til lands fordi vi har corona og? Eller er vi generelt fornøgd med vår corona handtering?

Ser at det er ein del på foruma som skal i desperasjonens navn prøve å sidestille Trump med Biden. Kvifor? Biden har ikkje vært i nærheiten av å oppført seg som ein barnslig, farlig tulling som Trump. Om Trump taper, har han absolutt seg sjøl å takke. Men godt forsøk mr!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Leiferen skrev (1 minutt siden):

Ingen tvil om at hans håndtering har vært elendig, men det ville antakelig gått hardt utover enhver president, da USA trolig ville hatt høye dødstall uansett. Å stenge ned landet hadde vært svært upopulært. Ddtte ble en gavepakke til demokratene på alle mulige måter.

Pandemien var også en «gavepakke» for Trump, hvis han hadde valgt å bruke den for å vise lederskap og empati, og budskap som patriotisme og å stå sammen for å bekjempe den. 

Han valgte det motsatte. Det var en kort periode i vår hvor han oppførte seg litt mer som en leder i forbindelse med pandemien, da gikk målingene hans opp. Men det varte ikke lenge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Leiferen skrev (3 minutter siden):

Ingen tvil om at hans håndtering har vært elendig, men det ville antakelig gått hardt utover enhver president, da USA trolig ville hatt høye dødstall uansett. Å stenge ned landet hadde vært svært upopulært. Ddtte ble en gavepakke til demokratene på alle mulige måter.

Det har vært flere presidenter som erfarte kriser med høye dødsfall og ble helter pga deres handlingen av krisen.  Hva skjer nå i New Zealand til statsministeren tror du som eliminerte viruset?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Pallehysa said:

Snakk om å ansvarsfraskrive Trump. Har du gløymt grunnen for at corona er eit problem i USA? Driver vi å bytter ledelse her til lands fordi vi har corona og? Eller er vi generelt fornøgd med vår corona handtering?

Ser at det er ein del på foruma som skal i desperasjonens navn prøve å sidestille Trump med Biden. Kvifor? Biden har ikkje vært i nærheiten av å oppført seg som ein barnslig, farlig tulling som Trump. Om Trump taper, har han absolutt seg sjøl å takke. Men godt forsøk mr!

Man trenger ikke å forsvare Trump for å si at Biden er en dårlig kandidat. Som tidligere skrevet, han er bedre enn Trump, men det er mange flere som hadde gjort jobben bedre enn Biden. Som f.eks. Sanders - men ikke faen om innbyggere i Amerika skal betale litt ekstra skatt som kan komme naboen sin til gode.

Men at corona kan bli en avgjørende faktor for hvem som kan vinne er vel ganske opplagt om man leser litt nyheter. For de republikanske stemmene som hopper til demokratene, er grunnen som regel coronahåndteringen.

Endret av Fnix
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fnix skrev (20 minutter siden):

Man trenger ikke å forsvare Trump for å si at Biden er en dårlig kandidat. Som tidligere skrevet, han er bedre enn Trump, men det er mange flere som hadde gjort jobben bedre enn Biden. Som f.eks. Sanders - men ikke faen om innbyggere i Amerika skal betale litt ekstra skatt som kan komme naboen sin til gode.

Men at corona kan bli en avgjørende faktor for hvem som kan vinne er vel ganske opplagt om man leser litt nyheter. For de republikanske stemmene som hopper til demokratene, er grunnen som regel coronahåndteringen.

Biden ledet på målingene før Corona og, må ikkje gløyme det. Men eg er heilt einig. Pandemien og ikkje minst handteringa av denne, har nok gjort at fleire snur ryggen til Trump. Kor mange er usikkert. Då Trump sine velgere stort sett er kult medlemmer strippet for rasjonalitet, og følger nok lederen heilt til Jonestown.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg mener det tidligere har blitt tatt opp fra flere Trump-supportere på siden her at polls er dårligere enn de oddsene som bettingselskap baserer seg på. Tenkte jeg skulle sjekke hvordan dette lå an nå. 

Fant denne oversikten fra realclearpolitics:

https://www.realclearpolitics.com/elections/betting_odds/2020_president/

Stort sett viser den 61-69% sjanse i favør Biden, mot 32-38% sjanse i favør Trump, så vidt jeg kan se. Jeg har ikke peiling på betting, men ser dette ut til å stemme? 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-404071

Hittil, i denne tråden har omtrent 50 % ment at Trump kommer til å vinne. Da kan man fint legge igjen en forklaring på hvordan, i denne tråden:

I tippekonkurransen tror de aller fleste på en Biden-seier, men at det blir jevnt. Legg igjen ditt kart eller antall valgmenn i tråden ovenfor! :) 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-404071

Underveis i kveld kan det også være nyttig å følge med på nålen til NY Times. https://www.nytimes.com/2020/11/02/upshot/needle-election-forecast.html

De viser hvordan det går i Florida, North Carolina og Georgia. Nålen viste seg å være presis i 2016, her illustrert av et skjermbilde fra 2016 fra før stemmene var ferdig opptelt:

Screen_Shot_2016_11_08_at_11.15.53_PM.pn

Dersom Biden vinner én av de tre ovennevnte statene, vil han mest sannsynligvis vinne valget. Dersom Trump vinner alle 3, vil begge kandidatene ha mulighet til å vinne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...