Gå til innhold

Hvem vinner presidentvalget 2020? [Høst 2020)


Gjest Slettet-404071
Gjest

 

Presidentvalget USA 2020  

195 stemmer

  1. 1. Hvem tror du vinner presidentvalget?

    • Joe Biden
      96
    • Donald Trump
      99

Denne meningsmålingen er stengt for nye stemmer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Pallehysa skrev (17 timer siden):

Biden ledet på målingene før Corona og, må ikkje gløyme det. Men eg er heilt einig. Pandemien og ikkje minst handteringa av denne, har nok gjort at fleire snur ryggen til Trump. Kor mange er usikkert. Då Trump sine velgere stort sett er kult medlemmer strippet for rasjonalitet, og følger nok lederen heilt til Jonestown.

Han ledet ikke i følge oddsmarkedet.

Men han gjør det nå, men ikke mer enn med litt. 60 % sjanse til Biden-seier og 40 % til Trump i følge oddsmarkedet.

Alle dere her som er skråsikre på Biden-seier bør jo vedde som gale for å cashe inn sikre penger.

Lenke til kommentar
bellad76 skrev (18 minutter siden):

Han ledet ikke i følge oddsmarkedet.

Men han gjør det nå, men ikke mer enn med litt. 60 % sjanse til Biden-seier og 40 % til Trump i følge oddsmarkedet.

Alle dere her som er skråsikre på Biden-seier bør jo vedde som gale for å cashe inn sikre penger.

Ingen her er skråsikre på Biden. 

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (19 timer siden):

Pandemien var også en «gavepakke» for Trump, hvis han hadde valgt å bruke den for å vise lederskap og empati, og budskap som patriotisme og å stå sammen for å bekjempe den. 

Han valgte det motsatte. Det var en kort periode i vår hvor han oppførte seg litt mer som en leder i forbindelse med pandemien, da gikk målingene hans opp. Men det varte ikke lenge.

Tvilsomt. Dødstallene kunne vært noe lavere med en bedre håndtering, men trolig høye nok uansett til at det ville vært lett å bruke det mot ham. 

Lenke til kommentar
Leiferen skrev (1 minutt siden):

Tvilsomt. Dødstallene kunne vært noe lavere med en bedre håndtering, men trolig høye nok uansett til at det ville vært lett å bruke det mot ham. 

Statsledere i andre land har jo nesten unisont sett en oppsving på meningsmålinger på grunn av korona. Trump med sin håndtering skiller seg ganske mye ut her.

Endret av afterall
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Norges utenriksminister om valget:

- Et enormt ansvar

Sitat

Utenriksminister Ine Eriksen Søreide (H) forventer at Donald Trump vil erkjenne nederlag og bidra til å dempe eventuelle uroligheter dersom valgresultatet går Joe Bidens vei.

- Jeg har en klar forventning til at den som taper valget både erkjenner valgnederlaget og bidrar til en fredelig maktovertakelse hvis det blir et skifte. Dette er et enormt ansvar som politiske ledere i alle land har, sier Eriksen Søreide.

Hun merker seg at det flere steder er reist spørsmål ved hvordan det politiske dramaet i USA vil spille seg ut dersom det ikke tidlig nok kommer et tydelig resultat den ene eller andre veien.

- Det er en selvfølge at man erkjenner et valgnederlag når resultatet er klart og bidrar til å dempe en eventuell uro i befolkningen, sier utenriksministeren.

https://www.dagbladet.no/nyheter/et-enormt-ansvar/73023962

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

TV2 sin prognose mener Biden kommer til å vinne valget. TV2 var blant de første som med sin prognose spådde Trump som vinner i 2016.

TV 2s siste prognose: Biden vinner

Sitat

Valget vipper mellom en thriller og valgskred for Biden

På TV 2s siste prognose før valget i USA leder Demokratenes kandidat Joe Biden med 6,2 prosentpoeng på president Donald Trump. I går var ledelsen 6,4 poeng.

Tallene er basert på målinger publisert de to siste dagene.

1809248195_Screenshot2020-11-03at16_30_24.thumb.png.c4801d1e3e16b7bf7ab093e2959e61c9.png

Mer: https://www.tv2.no/mening-og-analyse/11753579/

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (19 minutter siden):

TV2 sin prognose mener Biden kommer til å vinne valget. TV2 var blant de første som med sin prognose spådde Trump som vinner i 2016.

TV 2s siste prognose: Biden vinner

Mer: https://www.tv2.no/mening-og-analyse/11753579/

Jeg forstår ikke hvorfor noen fortsatt bryr seg om meningsmålinger. De er ikke verdt noe som helst. Av 6 vippestater i 2016 fikk meningsmålingene feil på samtlige. Og alle journalister og akademikere fikk feil fordi de trodde på meningsmålingene. 

Det nytter ikke med meningsmålinger når respondentene ikke vil oppgi at de stemmer Trump. 

Lenke til kommentar
Vaniman skrev (2 minutter siden):

Jeg forstår ikke hvorfor noen fortsatt bryr seg om meningsmålinger. De er ikke verdt noe som helst. Av 6 vippestater i 2016 fikk meningsmålingene feil på samtlige. Og alle journalister og akademikere fikk feil fordi de trodde på meningsmålingene. 

Det nytter ikke med meningsmålinger når respondentene ikke vil oppgi at de stemmer Trump. 

Hva foreslår du? Fallitterklæring over at vi ikke kan komme med prognoser til resultatet?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ja, samme som jeg har nevnt tidligere, jeg blir ikke forundret om meningsmålingene tar (nok) en gang feil. Men igjen, det er bare en pekepinn og ikke en fasit. Ser mange steder de påstår det ikke finnes en skjult velgergruppe som stemmer på Trump. Men ser man f.eks dokumentaren fra UXA (https://tv.nrk.no/serie/uxa-thomas-seltzers-amerika) (tror det var her i fra) så er det et prakteksempel hvor han spør to jenter hva de stemmer. Hun ene sier åpent at hun stemmer på Biden, mens hun andre ikke vil si hva hun stemmer. Men de medgir at de krangler litt.

Jeg leste også nylig norsk artikkel idag hvor fifty eight polls (https://www.nettavisen.no/nyheter/tallknuser-med-legende-status-har-en-krystallklar-beskjed-om-trumps-sjanser/3424040695.html) påstår at denne gruppen ikke eksisterer. Her tror jeg det er en stor fallhøyde for mye feil. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...