Gå til innhold

Jeg har en Youtube-idé


BVB09

Anbefalte innlegg

Ok, jeg har en hobby som jeg har ganske god peiling på. Holdt på siden 2012 eller noe. Jeg er muligens den mest profilerte personen i Norge innenfor denne interessen. Det er neppe mange seere her i Norge, så jeg må tenke internasjonalt, engelsk. Det er egentlig bare 1 ordentlig/stor youtuber internasjonalt innenfor denne interessen og vedkommende har tatt "hele" markedet. Har ikke tenkt å utfordre vedkommende, og mine videoer ville nok holdt langt enklere standard. Litt for moro, se hvordan det går. 

I utgangspunktet tenker jeg faktisk mest tekst og videoklipp av interessen uten at jeg vises, så jeg ikke snakker selv eller avslører min identitet. Noen videoklipp som viser interessen, viser hva jeg mener, hvordan man gjør ting osv. 

Hva trenger man egentlig av programvare for å få snekret sammen videoene? Er det noen som har innspill på hvordan jeg skal gjøre dette med info i tekstform så det ser litt profesjonelt ut? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer litt an på om du vil legge penger i det.

Jeg bruker selv Adobe Premiere Pro, har Adobe Creative Cloud pakken som koster rundt 350kr i mnd, men det finnes andre alternativer til videoredigering som feks.

DaVinci Resolve

Det er veldig solid videoredigeringsprogram, som også er gratis.

Om du har 0 erfaring med videoredigering, så vil det nok ta litt tid før man har teken på det, men det går fort. veldig mye veiledninger ol på Youtube.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Merko skrev (6 minutter siden):

Det kommer litt an på om du vil legge penger i det.

Jeg bruker selv Adobe Premiere Pro, har Adobe Creative Cloud pakken som koster rundt 350kr i mnd, men det finnes andre alternativer til videoredigering som feks.

DaVinci Resolve

Det er veldig solid videoredigeringsprogram, som også er gratis.

Om du har 0 erfaring med videoredigering, så vil det nok ta litt tid før man har teken på det, men det går fort. veldig mye veiledninger ol på Youtube.

 

350 kr/mnd er litt i overkant. Ser ikke for meg å satse noe særlig på dette. Takk for input ?

Lenke til kommentar

Personlig bruker jeg min telefon samsung a10, og denne: https://www.clasohlson.com/no/Stativ-med-holder-for-mobiltelefon/p/38-8631

Man trenger -ikke- noe fancy for å lage god kvalitet. Fordi hvis innholdet er interessant, klart, tydelig, skarpt, naturlig og genuint, så vil folk se på det. Kvalitet vinner alltid frem.

Det er klart, hvis du har mye tekniske greier som du skal forklare, så er det nok fint å strukturere det opp i etapper. Jeg brukte windows movie maker til å redigere noen enkle videoer for noen år siden. Gikk greit.

Lenke til kommentar
Taurean skrev (14 timer siden):

Personlig bruker jeg min telefon samsung a10, og denne: https://www.clasohlson.com/no/Stativ-med-holder-for-mobiltelefon/p/38-8631

Man trenger -ikke- noe fancy for å lage god kvalitet. Fordi hvis innholdet er interessant, klart, tydelig, skarpt, naturlig og genuint, så vil folk se på det. Kvalitet vinner alltid frem.

Det er klart, hvis du har mye tekniske greier som du skal forklare, så er det nok fint å strukturere det opp i etapper. Jeg brukte windows movie maker til å redigere noen enkle videoer for noen år siden. Gikk greit.

Takk, men er snakk om gaming, så jeg kan ikke filme med telefonen. 

Lenke til kommentar
Merko skrev (Akkurat nå):

Skal du ta opptak av spill, så trenger du stort sett bare "OBS" som tar opptak mens du spiller. (Dersom det er på PC)

Men vil minne deg på at "Gaming Content" er over crowded på Youtube, så skal ekstremt mye til for at man skiller seg ut i mengden.

Opptakene fra spillet er grei skuring, men må settes sammen og kombineres med tekst istedenfor tale (i hvert fall det jeg har tenkt så langt). 

Jeg vet at det er fryktelig mange gamingkanaler, men dette er snakk om et mindre segment (ellers ville jeg ikke antatt at jeg er den mest profilerte i Norge ?) med bare 1 stor kanal internasjonalt og mange mindre kanaler med få videoer, med annet innhold enn det jeg ser for meg å laste opp. 

Lenke til kommentar
BVB09 skrev (1 minutt siden):

Jeg vet at det er fryktelig mange gamingkanaler, men dette er snakk om et mindre segment (ellers ville jeg ikke antatt at jeg er den mest profilerte i Norge ?) med bare 1 stor kanal internasjonalt og mange mindre kanaler med få videoer, med annet innhold enn det jeg ser for meg å laste opp. 

 

 Dersom det er nesten ingen som holder på med det innenfor gaming, så kan det jo være at det er dårlig "marked" for det, men uansett, er nok verdt et forsøk. :)

 

BVB09 skrev (1 minutt siden):

men må settes sammen og kombineres med tekst istedenfor tale (i hvert fall det jeg har tenkt så langt). 

Finnes nok en god del hjelpemiddler som viser deg hvordan du skal legge på "subtitles" (undertekst) på filmer, om det er det du er ute etter. Du kan jo også gjøre dette direkte på Youtube.com, men da må brukeren selv slå det på på videoen din. Ellers så spørs det hvor underholdene det er for seeren at de må lese tekst i tillegg til å følge med på videoen, enn at du istedenfor snakker. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det kjem nok mykje ann på kva ambisjonar du har.

Dersom du startar forsiktig så vil du nok bruke lengre tid på å få kanalen til å vekse enn dersom du går fullt inn med høg kvalitet frå dag 1.

Videoklipp med berre teksting er mindre interessante enn dersom du kommenterer innholdet (gjerne i tillegg til teksting). Tilsvarande vil du nok få igjen for å ha så høg produksjonsverdi som mulig med både HD filming, god lydkvalitet og fin redigering.
Høg kvalitet på innholdet vil nok langt på veg kompansere for dårleg redigering, men det er ein grunn til at dei fleste store gamingkanalane bruker redigerer inn facecam og prater direkte til sjåerane.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Merko skrev (5 minutter siden):

 Dersom det er nesten ingen som holder på med det innenfor gaming, så kan det jo være at det er dårlig "marked" for det, men uansett, er nok verdt et forsøk. :)

 

Finnes nok en god del hjelpemiddler som viser deg hvordan du skal legge på "subtitles" (undertekst) på filmer, om det er det du er ute etter. Du kan jo også gjøre dette direkte på Youtube.com, men da må brukeren selv slå det på på videoen din. Ellers så spørs det hvor underholdene det er for seeren at de må lese tekst i tillegg til å følge med på videoen, enn at du istedenfor snakker. 

Internasjonalt er det et visst marked. Jeg ser uansett ikke for meg å tjene penger på dette, men for moro og se hvordan det går. 

Jeg vet at tale er en fordel, og det er ikke helt utelukket, men mer komfortabel med tekst ?

The Avatar skrev (2 minutter siden):

Det kjem nok mykje ann på kva ambisjonar du har.

Dersom du startar forsiktig så vil du nok bruke lengre tid på å få kanalen til å vekse enn dersom du går fullt inn med høg kvalitet frå dag 1.

Videoklipp med berre teksting er mindre interessante enn dersom du kommenterer innholdet (gjerne i tillegg til teksting). Tilsvarande vil du nok få igjen for å ha så høg produksjonsverdi som mulig med både HD filming, god lydkvalitet og fin redigering.
Høg kvalitet på innholdet vil nok langt på veg kompansere for dårleg redigering, men det er ein grunn til at dei fleste store gamingkanalane bruker redigerer inn facecam og prater direkte til sjåerane.

?

Jakobk skrev (2 minutter siden):

@BVB09 Hva spiller du`?

FIFA pro clubs. Spilles i relativt liten grad i Norge, i hvert fall på et litt seriøst nivå, så skal ikke så mye til for å hevde seg (på papiret). Noe av statistikken min er helt i verdenstoppen, uten at jeg skal påstå at jeg er blant de beste, og noe av innholdet ville handlet om hvordan man oppnår dette. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...