Gå til innhold

Fra @getmail.no -> @wemail.no => betalingstjeneste :/


NoBo

Anbefalte innlegg

TLDR:

Flere Get-kunder her som er misfornøyd med Get sin behandling av oss som kunde ved at de (Get) har terminert egen mailtjeneste for kundene og overlatt til (tredjepart) Wemail å drifte mailtjenesten, mot betaling? Og, uten at Get har gjort noe for å redusere månedsprisen på bredbåndsabonnementet tilsvarende det Webmail skal ha i måneden for å drifte mailtjenesten?

Hvordan stiller det seg, frobrukerrettsmessig, at Get fjerner en tjeneste fra kundes abonnement UTEN å redusere månedsprisen på nevnte abonnement tilsvarende det tjenesten man er overført til koster? Om man hadde valgt et dyrere alternativ enn tjenesten (Wemail) man ble overført til så hadde det vært min (ekstra-) kost. Men Get burde (etter mitt syn) i det minste ha redusert egen abonnementspris på bredbånd tilsvarende det Wemail koster.

 

Bakgrunn:

1. juli 2020 ble alle Get-kunders emailkontoer (@getmail.no) overført til den norske tjenesten ‘Wemail’. «Greit nok», tenkte jeg, «om Get ønsker å la en tredjepart drifte mailtjenesten for meg som kunde så er det sikkert greit. No biggie.»

2. september mottok jeg mail om at Wemail fra 5. oktober 2020 skal ha betalt for å hoste mailen som tidligere var en del av tjenesten som Get leverte kundene. Samtidig, har jeg ikke registrert noen kommunikasjon fra Get om at de senker månedsbeløpet tilsvarende som da tjenesten fra Wemail vil komme til å koste. [Kjenner at irritasjonen begynner å vokse]

Ettersom tidligere bredbåndstilbydere jeg har brukt alltid har inkludert en mailtjeneste med mailadresse tilknyttet tilbyderen så har jeg tenkt på denne koblingen som nærmest en sedvane. At Get nå velger å bryte denne ‘kontrakten’ ved å, på kort varsel, terminere sin ‘in-house’ mailtjeneste og overføre tjenesten til tredjepart som så tar seg betalt er jeg lite fornøyd med. Spesielt når Get ikke reduserer månedsprisen tilsvarende. Kan nevnes at min AltiBox mailadresse fremdeles lever i beste velgående, flere år etter at jeg avsluttet mitt bredbåndsabonnement hos Viken Fiber. Hadde det ikke vært for at det der jeg bor nå er tvungen tilknytning til Get, hadde jeg aldri valgt Get.

 

Mail mottatt fra Wemail 2. september 2020:

Hei 

Det er nå to måneder siden Getmail ble til Wemail, og vi er veldig godt fornøyd med mottakelsen!

Du må nå etablere et abonnement innen 5. oktober

 

Wemail er en lokal mailtjeneste med norsk support og uten annonser. For at vi skal kunne fortsette å drifte og videreutvikle tjenesten, er vi derfor avhengige av betaling fra våre kunder.

 

Prisen for Wemail er kr 19 per måned, og dette forskuddsbetales for 6 eller 12 måneder av gangen. Du må etablere et abonnement innen 5. oktober for å fortsette å bruke din mailkonto.

 

 

I slutten av mai 2020 sendte Get ut mail;

Nå blir mailtjenesten enda bedre

Du har en e-postkonto som en del av tjenestetilbudet fra oss. For å gi deg en enda bedre løsning i fremtiden flyttes Getmail over til norskeide Wemail (Recurrent AS) som er spesialister på e-post og vil gi deg en rekke nye fordeler. Du får blant annet økt lagringsplass, forbedret webmail, styrket sikkerhet og enklere bruk på mobil/nettbrett. 

 

Fra 1. juli blir e-postadressen din endret fra min.mailaddresse@getmail.no

til min.mailaddresse@wemail.no. 

 

Du trenger ikke å tenke på noe - alt forblir det samme. Passord, adressebok og innboks flyttes over og du vil fortsatt motta mail som sendes til Getmail-adressen. 

Les mer om alle fordelene her

 

(‘Gjemt’ i informasjonen  ‘Les mer om alle fordelene her’ står det info om at tjenesten blir en tvungen betalingstjeneste. Real ‘fordel’ ? )

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Syntes dette var en veldig dårlig løsning å gjennomføre overgangen til wemail på, de "truer" jo nærmest med å slette alt og deaktivere kontoen såfremt du ikke betaler "fort". 

Kan jo også nevnes at mengden spam har økt 100X etter at wemail tok over. Når GET hostet hadde jeg ingen problemer, men så fort wemail tok over drøsser det inn med drit. Mottar e-post på låsskjermen og da er det alltid "gøy" med e-post om kåte damer etc.
Måtte sette opp ett veldig strengt filter på webmailen, så nå må jeg jevnlig sjekke om noe viktige havner i filteret :(.
Er ikke framgang å måtte betale for en dårligere tjeneste.

 

HVA SKJER HVIS JEG IKKE TEGNER ET ABONNEMENT?

Dersom du ikke tegner et Wemail-abonnement innen 5. oktober, blir din mailkonto stengt. Dette betyr at du ikke lenger vil motta eller kunne sende mailer, og du vil ikke lenger kunne logge deg inn på vår webmail for å lese dine tidligere mailer.

90 dager etter at kontoen er stengt, blir kontoen, inkludert alle mailer og annen informasjon i mailboksen slettet permanent. Det vil ikke være mulig å gjenopprette gammelt innhold eller aktivere kontoen på nytt etter dette.

12 måneder etter at mailkontoen ble stengt, vil det være mulig (for hvem som helst) å opprette en ny mailkonto med samme brukernavn/mailadresse. I 12 måneders-perioden vil dette ikke være mulig, med mindre du selv kan bevise at mailadressen tidligere har vært disponert av deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
MacBain skrev (På 2.9.2020 den 10.28):

Måtte sette opp ett veldig strengt filter på webmailen, så nå må jeg jevnlig sjekke om noe viktige havner i filteret :(


Er helt enig i det TS reagerer på. Det har nok garantert vært planlagt at vi må betale etter en liten stund, men framstilte det som om det skulle fortsette å være gratis.
Det sto også at getmail-adressen ville fungere i "all evighet" som de skrev, til å både sende og motta mail med. Nå ser jeg det blir enda en endring etter 1/1 21, da vil ikke getmail kunne brukes til å sende med mer. Og hva blir det neste? Her kan du jo ikke ha lit til at noenting varer særlig lenge, selv om de sier det.

 

Endret av Delvis
Lenke til kommentar

Generell info nettopp motatt fra Get kundeservice:


" -Tidligere i sommer ble alle Getmail-adresser overført til Wemail, som er et eksternt selskap som spesialiserer seg på e-posttjenester.
En av mange grunner var at de har ressurser til å vedlikeholde og opprettholde en e-posttjeneste på en måte vi ikke lenger kunne, og vi besluttet da å avvikle vår e-posttjeneste. Vi inngikk så en avtale med Wemail om at de overtok alle eksisterende e-postadresser hos oss, og tok over videreutvikling og support på disse.

Dette er dog noe som krever en del ressurser, og Wemail har sett seg nødt til å begynne å belaste for tjenesten slik at den kan opprettholdes på en tilfredsstillende måte. De har også en e-posttjeneste som ikke bruker kundedata til kommersielle formål som enkelte andre aktører gjør, og tjener penger på - så da har de heller valgt en abonnementsløsning.

Videre har vi har full forståelse for at det har kommet overraskende på, men vi kan dessverre ikke gjøre noen endringer der, da dette nå ligger hos Wemail. Er det ikke ønskelig å betale en pris for å beholde e-postadressen(e) finnes det en rekke gratis e-posttjenester man heller kan benytte seg av.

Ønsker man ikke å gjøre endringer hos alle tjenester hvor man bruker e-postadressen man har fra før, så er det altså mulig å fortsette med den samme, mot betaling til Wemail. Vi hjelper så klart så godt vi kan, men for videre spørsmål må det nesten rettes mot Wemail, eller så finner man også litt mer informasjon om denne beslutningen her: https://wemail.no/betaling "

 

Lenke til kommentar

Hadde jeg personlig hatt en konto hos Get som nå ble flyttet til wemail.no så hadde jeg sagt opp tjenesten umiddelbart.

Jeg synes ikke det som legges frem her er en ryddig fremgangsmåte fra hverken Get eller wemail.no. Og når en og ser at wemail.no sin eier ikke har vært i markedet mer enn 2 år og det er kun 1 ansatt, så får jeg frysninger på ryggen. Den risikoen hadde ikke jeg tatt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, RaptorStrike said:

Opprett Gmail først som sist. 

Problemet mitt med det er at jeg har hatt en google/youtube konto i mange år som jeg hadde koblet til getmail adressen.
Denne kontoen ble hacket og en gmail adresse ble opprettet til google kontoen min, og siden jeg ikke allerede hadde en g-mail vil den e-posten hackeren lagde alltid være min hoved e-post hvis jeg ikke bruker getmail som alternativ :(.

Lenke til kommentar
MacBain skrev (8 minutter siden):

Problemet mitt med det er at jeg har hatt en google/youtube konto i mange år som jeg hadde koblet til getmail adressen.
Denne kontoen ble hacket og en gmail adresse ble opprettet til google kontoen min, og siden jeg ikke allerede hadde en g-mail vil den e-posten hackeren lagde alltid være min hoved e-post hvis jeg ikke bruker getmail som alternativ :(.

Du kan lage ny Gmail... jeg har en hel haug.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
RaptorStrike skrev (Akkurat nå):

Du kan lage ny Gmail... jeg har en hel haug

På samme Google konto, eller egen konto for hver?

Har en gmail konto fra før jeg også. Men det er en fake tullekonto med email jeg bruker til forskjellig i  underverden og sånt.

Til oppegående personlig bruk ( familie, venner, banker, viktige ting ) er ikke gmail det første jeg  ser for meg. Må vel være andre ( helst Norske) tjenester tilgjengelige.

Lenke til kommentar
Delvis skrev (1 time siden):

Til oppegående personlig bruk ( familie, venner, banker, viktige ting ) er ikke gmail det første jeg  ser for meg. Må vel være andre ( helst Norske) tjenester tilgjengelige.

Hvorfor kan du ikke bruke Gmail til dette?

MacBain skrev (50 minutter siden):

Jo, men kan ikke bruke denne sammen med min hoved google konto. Da blir brukernavnet på den kontoen endret til den e-posten hackeren opprettet.

Da oppretter du en ny hovedkonto.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...