Gå til innhold

Realistisk å få programmeringsjobb hjemmefra?


Gjest e1b8b...0b1

Anbefalte innlegg

Gjest e1b8b...0b1

Hvor realistisk er det å få en jobb der jeg kan drive med programmering hjemmefra, eller egentlig fra hvor som helst i verden (med Norsk lønn)? Er det "Du kommer garantert til å få en slik jobb med en dataingeniør bachelor" eller "Det er svært få, selv med dataingeniør master og mange års erfaring, som har slike jobber" eller noe midt i mellom?

Nå vet jeg ikke om IT ingeniør er det beste valget, er bare et eksempel. Hva er det beste utdanningsvalget med tanke på målet mitt? Jeg er klar for skolebenken og kan en del fra før (C# og Python).

Anonymous poster hash: e1b8b...0b1

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det meste av programmering kan gjøres off-site, men driftsmessig kan det være kjekt med tilgang til servere via VPN og skikkelig management som gir optimal tilgang når det trengs. Kommer an på hva du skal gjøre om du trenger servertilgang eller ikke.

Jeg for min del fant ut at jeg var mer produktiv med hjemmekontor fordi jeg fikk mer arbeidsro. Arbeidsgivere begynner å løsne litt på dette fordi dem ser gevinsten og i tillegg har måtte forholde seg til Coroana.

Lenke til kommentar

Jo flere krav du har, jo vanskeligere er det å finne jobb, men det lar jo seg gjøre. Jeg ville jobbet "normalt" i noen år og søkt meg videre, da kan du forhandle på lønn og andre vilkår. Eller du kan spørre om å jobbe for en annen avdeling hvis de har. Det gjør jeg nå, men ble egentlig flyttet uten å spørre.

Endret av djgudleif
Lenke til kommentar
Gjest e1b8b...0b1 skrev (21 timer siden):

Hvor realistisk er det å få en jobb der jeg kan drive med programmering hjemmefra, eller egentlig fra hvor som helst i verden (med Norsk lønn)? Er det "Du kommer garantert til å få en slik jobb med en dataingeniør bachelor" eller "Det er svært få, selv med dataingeniør master og mange års erfaring, som har slike jobber" eller noe midt i mellom?

Nå vet jeg ikke om IT ingeniør er det beste valget, er bare et eksempel. Hva er det beste utdanningsvalget med tanke på målet mitt? Jeg er klar for skolebenken og kan en del fra før (C# og Python).

Anonymous poster hash: e1b8b...0b1

Det kjem mykje ann på kva slags jobb du ser for deg.

Eg trur ikkje det er veldig realistisk å få jobb med norsk lønn dersom premisset er at du skal jobbe frå utlandet utan å ha fysisk kontakt med arbeidsgiver eller arbeidsmiljøet i Norge. Då er det einaste konkurransefortrinnet ditt norskkunnskap, utanom det kan kven som helst i det store utland gjere den same jobben betre og billegare enn deg.

Sannsynlegheita er langt større for å få ein jobb der du kan jobbe mykje heimaifrå men at du fortsatt har ein fysisk oppmøteplass og direktekontakt med oppdragsgiver og medarbeidarar.

 

 

Lenke til kommentar

Hvorfor velge dataingeniør? Det er en ganske lang vei å velge dersom du har tenkt å jobbe med vanlig programmering. De fleste arbeidsplasser jeg er kjent med er tilbøyelig med å la deg jobb hjemmefra. Dette har riktignok vært innad i Norge. Jeg anbefaler å bygge din egen portfolio under utdanning slik at du kan vise til ditt arbeid når du søker en jobb i fremtiden :)

Endret av Heradon
Bikkja mi tygde på førsteutkastet. Måtte derfor skrive et nytt innlegg.
Lenke til kommentar
22 hours ago, Guest e1b8b...0b1 said:

Hvor realistisk er det å få en jobb der jeg kan drive med programmering hjemmefra

Ser vi bort fra corona, så avhenger det av hvor god du er.  Jo vanskeligere det er å finne kompentanse der matcher din, desto bedre er muligheten for å kunne jobbe helt remote. 

Når det er sagt, så kan det se ut til at den mest positive bivirkningen av corona er at flere får jobbe hjemmefra mer av tiden.  Er selv på jobb 1-3 dager i uken nå. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...