Gå til innhold

Elbåtutfordreren Zin og fem andre «sjøens Teslaer»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er jo litt spennende dette, vil hydrofoilen gjøre det godt nok. Eller må man få noen fordeler i tillegg på grunn av ulemper som dyre batterier og for å kunne nytte eksisterendes infrastruktur.

 

Hva med å kunne bruke batteriene til flere oppgaver som ved «elektroverktøy»

 

F58819E4-3313-4E77-BAFD-73C7718E23AC.jpeg.8c41155501f0f478ea100b8a980b9856.jpeg

 

Vil nok tro volumer under 5 000 i året for en modell ikke kan kalles annet enn spesial produksjon, vi har jo 600 000 (med et snittforbruk på knappe 450 liter bensin i året, noe under 7 000,- med norske avgifter) motorbåter bare i norge. Og å hybridisere dei med innenbordsmotor burde være enkelt nok.

 

=> Argumentet Du sparer 210 000,- (og blir svært avhengig av marinaer og dei priser) på 30 år tillater ikke noe mye dyrere og tyngre båt. 50% raskere fra 0 - 30 knop og gratis parkering midfjords er neppe salgsargumenter heller.

 

Eg hadde ventet på noe som forandret markedet (noe disruptivt)

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Den letteste og billigste måten å elektrifisere fritidsbåtene i Norge på er å kunne tilby en elektrisk påhengsmotor som kan erstatte den folk har i dag, fra 2 til 50 hk, sammen med en bærbar batteripakke på under 25 kg som man kan hurtiglade på samme ladestasjonene som man hurtiglader elbilene.

Å kjøpe helt nye el-båter er dyrt og da kjøper folk bare båter med bensinmotor istedenfor til en lavere pris.

Om man tilbyr en enkel og billig elektrifisering av allerede eksisterende båter, så vil nok det ha større effekt på utslippene til båtparken.

Endret av FrihetensRegn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (1 time siden):

Den letteste og billigste måten å elektrifisere fritidsbåtene i Norge på er å kunne tilby en elektrisk påhengsmotor som kan erstatte den folk har i dag, fra 2 til 50 hk, sammen med en bærbar batteripakke på under 25 kg som man kan hurtiglade på samme ladestasjonene som man hurtiglader elbilene.

Å kjøpe helt nye el-båter er dyrt og da kjøper folk bare båter med bensinmotor istedenfor til en lavere pris.

Om man tilbyr en enkel og billig elektrifisering av allerede eksisterende båter, så vil nok det ha større effekt på utslippene til båtparken.

En bærbar batteripakke på 25 kilo er under 5 kWt, eller knappe 7 hestekrefter i en time. Cirka det Du vil få ut av 1 liter bensin (0,63 kg TNT som også har med seg «oksydanten») med en påhengsmotor, som veg det samme inklusive 5 liters tank.

 

Men til kano med en 300 W trolling motor vil det jo vare dagen lang. Til foreksempel dette prosjekt:

https://www.youtube.com/watch?v=CI0h_jaXOXA

 

Selv ville eg tatt det helt med ro, og spart pengene til HONDA eller et annet Japansk firma kommer med et noe lavere priset batteridrevet «skelton» som man kan ha mykje moro med. 0-50 km/t på 2 sekund og med driftstid på 1 god time i den farten.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (6 timer siden):

Den letteste og billigste måten å elektrifisere fritidsbåtene i Norge på er å kunne tilby en elektrisk påhengsmotor som kan erstatte den folk har i dag, fra 2 til 50 hk, sammen med en bærbar batteripakke på under 25 kg som man kan hurtiglade på samme ladestasjonene som man hurtiglader elbilene.

Å kjøpe helt nye el-båter er dyrt og da kjøper folk bare båter med bensinmotor istedenfor til en lavere pris.

Om man tilbyr en enkel og billig elektrifisering av allerede eksisterende båter, så vil nok det ha større effekt på utslippene til båtparken.

Jeg tror det er et dødfødt forslag fordi det innebærer så kort rekkevidde at det blir meningsløst å bruke penger på. Årsaken er skrogform og motstand i vannet. Det trengs skrogformer med mye lavere forbruk i fart, samt hybrid-hjelp fra både seil, solceller og fossil backupkraft. Kast og kjøp nytt er eneste reelle mulighet. Dvs. man kan jo selge den gamle, men prisene vil rase pga overflod og kort "levetid" pga elektrifisering.

Det er synd å si det men jeg tror faktisk vi får et enormt avfallsberg som følge av elektrifisering av fritidsbåter. Vi begynner allerede å lukte lunta på det samme for bilparken: Helt brukbare men tungsolgte dieselbiler blir stående uregistrerte og vente på den riktige kjøper - forgjeves. Jeg har begynt å se det stadig oftere, ok biler med prøveskilt som gikk ut for flere år siden, stående rundt om kring på private parkeringsplasser. Høggeriene vil nok få økt pågang i årene fremover i forbindelse med elektrifiseringen av bilparken.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 timer siden):

Jeg tror det er et dødfødt forslag fordi det innebærer så kort rekkevidde at det blir meningsløst å bruke penger på. Årsaken er skrogform og motstand i vannet. Det trengs skrogformer med mye lavere forbruk i fart, samt hybrid-hjelp fra både seil, solceller og fossil backupkraft.

Etter flere millennium med sjøfart, hva er det som tilsier at skrogformen ikke er optimal allerede? Man kan sikkert få til enda lavere motstand, men da vil det nødvendigvis gå utover noe annet.

Lenke til kommentar
uname -l skrev (51 minutter siden):

Etter flere millennium med sjøfart, hva er det som tilsier at skrogformen ikke er optimal allerede? Man kan sikkert få til enda lavere motstand, men da vil det nødvendigvis gå utover noe annet.

Hydrofoiler og aktive vinger er jo temmelig nytt selv om sjøfarten er millennium-gammelt. Klart "badekar" funket jo fint i millenniumer, men når har blitt bortskjemt med motorisert fremdrift i et århundre og nå plutselig skal avvennes så blir det vanskelig. Vi må nok gjøre drastisk energieffektivisering i tillegg til mer bruk av lagret fornybar energi.

Skjønt jeg er egentlig tilhenger av å bruke seil (og kite) mest mulig da man slipper både energilagring og motor, men skjønner at det blir litt vel kompromissløst. Vi trenger lagret energi i tillegg. Fossilt har sine ulemper og batteri har sine. Derfor er energieffektivisering også viktig.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (14 minutter siden):

Hydrofoiler og aktive vinger er jo temmelig nytt selv om sjøfarten er millennium-gammelt. Klart "badekar" funket jo fint i millenniumer, men når vi skal over på fornybart og ikke har tid til å vente på vær og vind så må det gjøres drastiske tiltak for å få ned forbruket per NM.

Så en halv million fungerende båter skal skiftes ut med svindyre alternativer med hydrofoiler og aktive vinger og like dyre batteripakker. Jeg håper det finnes en kalkulator å oppdrive blant de besluttende myndigheter,

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (5 timer siden):

Det er synd å si det men jeg tror faktisk vi får et enormt avfallsberg som følge av elektrifisering av fritidsbåter.

Det tviler jeg på. Mens folk gjerne bytter ut bilen med en ny en mellom hvert femte og tiende år, er fritidsbåter noe man kan ha mye lengre. Og med tanke på at elbiler med norske særavgifter koster omtrent det samme som bensin og dieselbiler, mens elektriske systemer til båter koster mye mer, vil det nok ikke skje noen revolusjon innen elektrifisering av fritidsbåter på samme måte som med bilparken.

En ny 20 hk bensinpåhengs koster ca 25 000 kr, mens en tilsvarende elpåhengs koster ca tre ganger så mye, og det uten batteriene som koster omtrent like mye. Veier mer gjør dem også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, uname -l said:

Etter flere millennium med sjøfart, hva er det som tilsier at skrogformen ikke er optimal allerede? Man kan sikkert få til enda lavere motstand, men da vil det nødvendigvis gå utover noe annet.

Optimal for kva då?  Gjennom millennia med sjøfart har konstruktørane optimalisert for mykje ulikt, som at båtane skal vere enkle å byggje i tre og manøvrere nokon lunde sikkert med store segl.  Med nye EDB-verkty og nye idear (vengjer og anna), nye materiale og ikkje minst nye maskiner går utviklinga no fortare enn nokon sinne.  Det finst uendeleg mange effektive skrogformer og variantar av desse etter kva eigenskapar ein ynskjer.  Med uendeleg mange variasjonar vil vi aldri finne den optimale skrogformen.

 

Eg har veldig lyst på ein elektrisk båt.  Modellane til Rand Boats ser freistande ut og innanfor budsjett, men tenkjer eg skal ta ein prat med Evoy før eg kjøper ein splitter ny.  I dagens marknad er det forresten ikkje mykje å spare på å kjøpe brukt.  Marknaden var reinska for alt som ikkje var falleferdige fleirårige oppussingsobjekt i vår.

Lenke til kommentar
Sturle S skrev (8 minutter siden):

Optimal for kva då?  Gjennom millennia med sjøfart har konstruktørane optimalisert for mykje ulikt, som at båtane skal vere enkle å byggje i tre og manøvrere nokon lunde sikkert med store segl. 

Optimal som i det jeg skrev. Man kan bruke uhorvelig mye penger på eksotiske materialer for å få vekten ned og energieffiktiviteten opp. Eller man kan velge seg en skrogform som går utover plass og praktiske hensyn. Optimal er en fornfutig trade-off mellom alt dette.

Det er ingen "silver bullet" her som det gis inntrykk av i debatten.

Lenke til kommentar
27 minutes ago, uname -l said:

Optimal som i det jeg skrev. Man kan bruke uhorvelig mye penger på eksotiske materialer for å få vekten ned og energieffiktiviteten opp. Eller man kan velge seg en skrogform som går utover plass og praktiske hensyn. Optimal er en fornfutig trade-off mellom alt dette.

Ofte er det berre små justeringar eller nyvinningar som skal til for å effektivisere skroget mykje utan å endre på korkje materiale eller innvendig plass.  Utviklinga har på ingen måte teke slutt og har neppe nokon ende:

https://www.tu.no/artikler/vinger-i-baugen-sparer-fergen-for-10-prosent-drivstoff/476618

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (11 minutter siden):

Hvordan vil man isåfall løse vinterlagring på elbåter med batterier som er for store å ta ut? Skal alle stå plugget til på et vinterlager? 

Jeg tenker det trengs såpass lite vedlikeholdslading at det burde holde med solceller på størrelse med en middagstallerken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (Akkurat nå):

Jeg tenker det trengs såpass lite vedlikeholdslading at det burde holde med solceller på størrelse med en middagstallerken.

Ja, enig der. Rart at disse båtene som nå kommer ikke viser tendenser til å ha litt fokus på solceller? 

Eventuelt så burde havneeiere finne ut noen lure måter å bruke den samlede energien til noe. Om 100 elbåter over tid står koblet til over vinteren i 7-9 måneder på samme havn uten å bli brukt til noe, så er jo det litt bortkastede ressurser? Isåfall burde disse batteriene bli brukt til andre ting i første omgang. 

Lenke til kommentar
Sturle S skrev (1 time siden):

Ofte er det berre små justeringar eller nyvinningar som skal til for å effektivisere skroget mykje utan å endre på korkje materiale eller innvendig plass.  Utviklinga har på ingen måte teke slutt og har neppe nokon ende:

https://www.tu.no/artikler/vinger-i-baugen-sparer-fergen-for-10-prosent-drivstoff/476618

Dette var en ferge som går kontinuerlig. Hva har du tenkt å gjøre med en snekke som brukes en håndfull timer på sommeren. Kaste den og bygge ny med en rådyr vinge for å spare 10% drivstoff?

 

Lenke til kommentar
uname -l skrev (7 minutter siden):

Dette var en ferge som går kontinuerlig. Hva har du tenkt å gjøre med en snekke som brukes en håndfull timer på sommeren. Kaste den og bygge ny med en rådyr vinge for å spare 10% drivstoff?

 

En snekke og båter med lignende skrog er enkle å elektfifisere og det blir gjort sllerede idag av hjemmemekkere. Slike skrog er veldig effektive i lav hastighet og krever lite energi. Her er gjerne båtturen poenget så det er ikke noe problem. Man har kanskje 10hk og på maks går den 7 knop og lager 1 meter høye bølger.

Halvt pådrag 6 knop og 0,5 m bølger. 

Kvart pådrag, dvs 2,5 hk og du får 5 knop og 10 cm bølger.

 

Da er vi nede i 2kW som gir 7 timer i marsjfart selv med en 7 år gammel batteripakke fra en kollisjonsskadet Leaf. M.a.o. slike skrogformer er lette å elektrifisere idag.

 

Daycruisere er verre pga høyt effektuttak ved høy fart som blir mye brukt. Her kan det være gunstig med hybridisering slik at rolig kjøring og kortere turer ut i skjærgården kan gjøres på batteri mens lengre turer dekkes av eksosmotoren. Hva som er mest hensiktsmessig avhenger jo av bruken, en båt som bare blir brukt noen få ganger i sesongen gir ikke like stor nytte å elektrifisere som en som blir mye brukt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...