Gå til innhold

Pappapermisjon, overtid på kvelden?


Anbefalte innlegg

Hei

Fra 7. desember går jeg ut i pappapermisjon. Det gleder jeg meg først og fremst veldig til, men det har også noen utfordringer ift jobb! Planlagt oppstart på jobb igjen er tirsdagen etter påske, 6. april.

Jeg har en stilling der arbeidsgiver er veldig avhengige av meg, og for egen del er det også av interesse å holde seg noenlunde oppdatert om hva som foregår på jobb, og ved behov bruke litt tid på kveldstid til å bistå. I regelverket er vel ikke dette tillatt? Jeg antar det er flere som er i samme situasjon uten at jeg egentlig vet hvordan de har løst det ift. arbeidsgiver.

Selv om det også er av egen interesse har arbeidsgiver en enda større interesse i at jeg gjør det, og jeg må kompenseres på et vis for at jeg gjør dette, da jeg faktisk har permisjon. Jeg kan være kynisk og slå av telefonen og slutte å lese mail, men jeg mistenker at det vil ha konsekvenser for både arbeidsgiver, kunder og egen arbeidssituasjon da jeg kommer tilbake i jobb (les: totalt kaos).

Hvordan løser andre dette? Fører overtid? Dette kan vel ikke gjøres i permisjonstiden, så føres alt etter endt permisjon?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som et klassisk problem byråkratiet ikke har tenkt godt nok igjennom under planleggingen. Det er jo i din egen interresse at du har en ok jobb å gå tilbake til. Jeg ville tatt opp problemet med fagforeningen / arbeidsgiver. Det burde være åpning for dispensasjon for kritisk nøkkelpersonell.

 

Lenke til kommentar
aklla skrev (18 minutter siden):

Du kan ikke endre permisjonen din til å f.eks være f.eks 90% permisjon?

Du vil da jobbe 1 dag annenhver uke.

Vet andre har gjort det slik uten problem.

eller faktisk si man jobber 1 dag i uka men heller ta de timene på kvelder ved behov. slik sett er det nok mulig for arbeidsgiver og utbetale lønn og du teknisk sett er i permisjon 

Lenke til kommentar
Mato skrev (47 minutter siden):

eller faktisk si man jobber 1 dag i uka men heller ta de timene på kvelder ved behov. slik sett er det nok mulig for arbeidsgiver og utbetale lønn og du teknisk sett er i permisjon 

Når man tar de timene og hvordan er jo mellom arbeidagiver og arbeidstaker. Men ja, var jo det som var tanken, å i snitt jobbe f.eks 1 eller 0,5 dager i uka.

Så lenge prosentene stemmer sånn ganske greit er alle fornøyde :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Annnnnnonymous skrev (4 timer siden):

Jeg antar det er flere som er i samme situasjon uten at jeg egentlig vet hvordan de har løst det ift. arbeidsgiver.

Mange organiserer det slik at dersom de jobber i permisjonstiden så forlenger man i praksis permisjonen tilsvarende. Da har man stor fleksibilitet under permisjonen uten at man  søker nav om å endring osv. Det er vel strengt tatt ikke ihht regelverket, men jeg vet mange gjør det slik allikevel. Jeg kan heller ikke se at noe part taper noe på det.

Lenke til kommentar

Foreldrepermisjon kan du dele opp slik som du vil.
Foreldrepermisjon er kompensasjon for inntekta som du mister frå arbeidsgiver.
Dersom du mottar 100% foreldrepengar så kan du ta 15 veker med permisjon. Det er ikkje nødvendig å ta pemisjonen samanhengande, du kan dele den opp eller kombinere foreldrepermisjonen med deltidsarbeid.
Dersom du berre tek ut 80% foreldrepengar så kan du utvide permisjonen til 19 veker.

Du kan ikkje jobbe overtid når du er i foreldrepermisjon, du kan forskyve arbeidstida til å jobbe om kvelden men du har ikkje rett på overtidsbetaling når du ikkje har jobba full dag frå før. 

Den viktigaste fallgruva å unngå er at du hever foreldrepengar frå NAV samtidig som hever lønn frå arbeidsgiver, så skal du kombinere foreldrepermisjonen med delvis jobb så er det veldig viktig å være nøye med å melde inn kor mykje du jobber, ikkje berre for å unngå å bli meldt for trygdesvindel, men også for at permisjonslengda skal blir utvida om du jobber mykje under permisjonen slik at du får den permisjonen som du skal ha.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (17 minutter siden):


Dersom du mottar 100% foreldrepengar så kan du ta 15 veker med permisjon.
Dersom du berre tek ut 80% foreldrepengar så kan du utvide permisjonen til 19 veker.

Dette er villedende. Du omtaler her kun mødre- og fedrekvote. I tillegg til dette har man en fellespott på 16 evt 18 uker med permisjon som man fordeler slik man vil.

Lenke til kommentar
nirolo skrev (19 minutter siden):

Dette er villedende. Du omtaler her kun mødre- og fedrekvote. I tillegg til dette har man en fellespott på 16 evt 18 uker med permisjon som man fordeler slik man vil.

Nei, det er din kommentar som er villedende.

Hvordan i all verden har du greid å tolke TS dithen at noe mer enn fedrekvoten er aktuelt for ham?

Lenke til kommentar
Leiferen skrev (28 minutter siden):

Nei, det er din kommentar som er villedende.

Hvordan i all verden har du greid å tolke TS dithen at noe mer enn fedrekvoten er aktuelt for ham?

TS har ikke spesifisert hvordan de har tenkt å dele permisjonen. Men når man unnlater å neve felleskvoten når man omtaler hvor mye permisjon man kan ta ut så er det villedende. Man gir da inntrykk av at far kun har rett på fedrekvoten og ingen ting mer.

Lenke til kommentar

Da jeg hadde pappaperm i 2013 tok jeg det ut annenhver uke. Dama begynte i 50% stilling igjen samtidig, så vi bytta på å være på jobb og hjemme med barnet annenhver uke. 

Jeg var supportansvarlig i firmaet jeg jobbet i den gang, og var avhengig av å ha ganske regelmessig kontakt med både kundene og de andre ansatte. 

Det var også deilig å kunne unngå å slippe jobben fullstendig, da jeg hadde måtte brukt en god stund på å sette meg inn i alt dersom jeg hadde vært borte i 12/14 uker (husker ikke nå hvor lenge det var den gangen). 

Og det var dessuten deilig å kunne veksle mellom hjemmetid med barnet og "voksentid" med jobb og det fellesskapet det gir. For all del, det er en koselig tid med barnet, men det er grenser for hva man får funnet på med en som er så liten. Dagene gikk saaaakte. 

Endret av 1Dr.E
Lenke til kommentar
nirolo skrev (4 timer siden):

TS har ikke spesifisert hvordan de har tenkt å dele permisjonen. Men når man unnlater å neve felleskvoten når man omtaler hvor mye permisjon man kan ta ut så er det villedende. Man gir da inntrykk av at far kun har rett på fedrekvoten og ingen ting mer.

Jo, TS har skrevet at han skal være i permisjon fra 7. desember i år til 6. april neste år. Du burde kanskje lese TS sitt innlegg. Og det fremkommer jo ellers at dette sannsynligvis er mer tid borte fra jobb enn både ham selv og arbeidsgiver liker.

Personen du svarte og alle andre er helt sikkert klar over at foreldre har lov å tildele far mer enn den obligatoriske pappapermen. Poenget her var å få frem hvilken fleksibilitet man har ved uttak av den obligatoriske pappapermen, som det var gitt at var er den eneste TS skal ta ut, og hvordan det slår ut ved ulike grader av uttak.

Lenke til kommentar
Leiferen skrev (1 minutt siden):

Personen du svarte og alle andre er helt sikkert klar over at foreldre har lov å tildele far mer enn den obligatoriske pappapermen.

så hvorfor poster han deler av reglene da? enten er det helt overflødig og burde ikke vært postet, eller så er de mangelfulle. forøvrig var det ikke din post jeg kommenterte på. du bare troller med kveruleringen din og du er fra nå av ignorert. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...