Gå til innhold

Ebay og dobbel-fortolling


Anbefalte innlegg

Lang historie kort: Kjøpte min første pakke på lenge fra Ebay. Moms inkludert i betaling, iht. nye regler. Men selger har ikke informert om at moms er betalt ved forsendelse, så DHL har gjort en ny fortolling (med et solid gebyr for jobben). Ringte DHL og trodde det skulle ordner seg ved dokumentasjon på at toll er betalt, men den gang ei. Dette er nå en sak mellom Ebay-selgeren i Asia og meg, ifølge hun jeg snakket med.

Noen som har erfart det samme og funnet en løsning (som ikke innebærer å betale fortollingen på nytt)? Kan norske myndigheter refundere beløpet til Ebay, og Ebay igjen til meg? Kan ikke skjønne at det skal være så sabla vanskelig å ha en sentral løsning på dette som inne innebærer et millioner av selgere spredt over hele verden skal ha oversikt over fortolling i alle land, men det er en annen sak.

 

Endret av BrillePille
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
BrillePille skrev (53 minutter siden):

Lang historie kort: Kjøpte min første pakke på lenge fra Ebay. Moms inkludert i betaling, iht. nye regler. Men selger har ikke informert om at moms er betalt ved forsendelse, så DHL har gjort en ny fortolling (med et solid gebyr for jobben). Ringte DHL og trodde det skulle ordner seg ved dokumentasjon på at toll er betalt, men den gang ei. Dette er nå en sak mellom Ebay-selgeren i Asia og meg, ifølge hun jeg snakket med.

Noen som har erfart det samme og funnet en løsning (som ikke innebærer å betale fortollingen på nytt)? Kan norske myndigheter refundere beløpet til Ebay, og Ebay igjen til meg? Kan ikke skjønne at det skal være så sabla vanskelig å ha en sentral løsning på dette som inne innebærer et millioner av selgere spredt over hele verden skal ha oversikt over fortolling i alle land, men det er en annen sak.

 

Fikk du faktura på fortolling + utlegg som DHL har fått på mva? 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (10 minutter siden):

Lurer på hvorfor pakken gikk via DHL, for jeg trodde alle pakker fra Ebay gikk via Posten 

Det kan selger selv velge. DHL blir brukt av mange. Er uansett å foretrekke nå ettersom vanlig post fra Kina og USA kan ta flere måneder.

 

Til TS - akkurat det samme skjedde med meg for en liten stund siden med et par solbriller. Selger hadde ikke skrevet ned VOEC på pakken, og jeg fikk da dobbel fakturering - SELV OM jeg betalte all mva/avgifter i eBay. Jeg fikk samme beskjed, jeg må kontakte selger og ta det videre derifra. 

Problemet med VOEC enn så lenge er at det er helt ukjent for de aller fleste. Et system omtrent ingen er kjent med. eBay har derfor blitt et håpløst sted å kjøpe varer plutselig. Jeg betalte da 600 kroner i avgifter x2. Når jeg spurte denne stakkars selgeren hva vi kunne gjøre videre, var jo VOEC noe helt ukjent, og han visste ikke hvordan han kunne hjelpe. Jeg lot rett og slett bare pengene gå tapt.

Lenke til kommentar

Sitter med samme problem, bare med posten. Jeg måtte betale moms da jeg hentet den på posthuset da selger ikke hadde skrevet VOEC nummeret på esken, sendte posten en e-post om dette med kvitteringen men de sa at de ikke kunne finne det nummeret på kvittering å at jeg kun hadde betalt "utenlands moms" hva nå det er.

Tok det opp med selger men som andre her har skrevet, Ebay gjør en dårlig jobb med å forklare dette så selgeren ante ikke hva det er, penger tapt og lekse lært.

 

En annen pakke kom med FedEx, samme skjedde å jeg fikk faktura, sendte de en e-post å de frøs giroen i noen dager, fikk da beskjed om at alt var i orden å jeg kunne se bort fra å betale den.

Lenke til kommentar

Så vidt meg bekjent leverer DHL alltid ut pakken før de sender fakturaen på fortolling, så da er det jo ikke noe stort problem? Er jo bare å si at du bestrider fakturaen, og vedlegger kopi av dokumentasjon som viser at det er betalt moms.

De kan ikke sende saken videre til inkasso dersom du bestrider fakturaen.

Lenke til kommentar
Sitat

Kjøp over nett når selger krever inn merverdiavgift

Fra 2020 skal utenlandske nettbutikker kreve inn norsk merverdiavgift ved salget og betale denne til norske myndigheter. I noen tilfeller kan pakken være feil eller mangelfullt merket, slik at forsendelsen også blir ilagt merverdiavgift ved innførsel til Norge. Hvis dette skjer skal du henvende seg til den som solgte varen (nettbutikken) for å få refundert avgift. Nettbutikken kan trekke fra refusjonen når den senere skal betale merverdiavgift til norske myndigheter.

Kilde: Skatteetaten

Selger har gjort feil ved å ikke merke pakken, men det er ebay som har krevd inn mva og som du må henvende deg til for å få dette refundert.

Dette er også omtalt i skatteetatens retningslinjer for VOEC pkt. 10.7

Lenke til kommentar
3 hours ago, nVIDIAsucks said:

Kilde: Skatteetaten

Selger har gjort feil ved å ikke merke pakken, men det er ebay som har krevd inn mva og som du må henvende deg til for å få dette refundert.

Dette er også omtalt i skatteetatens retningslinjer for VOEC pkt. 10.7

Takk, jeg skal gjøre et forsøk med Ebay også men tviler på at det vil føre frem (her er en Reddit-tråd fra en som har forsøkt, uten å lykkes). Det vil i så fall kun være mva, og ikke det klekkelige gebyret for fortollingsjobben fra DHL, jeg vil kunne få tilbake på denne måten.

  

3 hours ago, John-B said:

Så vidt meg bekjent leverer DHL alltid ut pakken før de sender fakturaen på fortolling, så da er det jo ikke noe stort problem? Er jo bare å si at du bestrider fakturaen, og vedlegger kopi av dokumentasjon som viser at det er betalt moms.

De kan ikke sende saken videre til inkasso dersom du bestrider fakturaen.

  Usikker på om jeg forstår, hvorfor kan de ikke sende saken til inkasso dersom jeg bestrider fakturaen? Er det lover/regler som sier noe om dette?

Det øverste stemmer forøvrig delvis. Da jeg fikk utlevert pakken var det påklistret et merke med teksten: "Varen du nå har mottatt er ufortollet. Varene må derfor ligge urørt i sin ytre emballasje inntil tollekspedisjon er foretatt." Da jeg ringte DHL og de sa at jeg må betale selv om Ebay krevde inn moms, ba jeg om at de heller hentet pakken og returnerte den; viste til at den var uåpnet med dette klistremerket. Hun jeg snakket med sa at det var irrelevant, ettersom fortollingen faktisk hadde funnet sted før jeg fikk utlevert pakken (dette stemmer med tidsloggen på DHLs sporingssider). De skriver på pakkene at de er ufortollet som en slags helgardering, men i de fleste tilfeller er fortollingen faktisk gjort før leveringen skjer.

Jeg spurte hvordan jeg skulle kunne vite det, når budet, som en representant for DHL, på leveringstidspunktet ga meg en pakke hvor det står svart på hvitt at varen er ufortollet. Hun på kundesenteret mente det var mitt ansvar som "importør" å sjekke sporingssidene før jeg tok i mot pakken, at DHL ikke kunne holdes ansvarlig for at budene deres (og pakkene) hadde oppdatert og korrekt info ved utlevering...

 

6 hours ago, Dubious said:

Lurer på hvorfor pakken gikk via DHL, for jeg trodde alle pakker fra Ebay gikk via Posten 

  Kun DHL som tilbys fra denne selgeren. Skjønt her hadde det neppe hatt betydning uansett, da verdien er en god del over 350 og selgeren er av den ærlige sorten hva verdisetting av pakken gjelder ;)

 

7 hours ago, Psykake said:

Fikk du faktura på fortolling + utlegg som DHL har fått på mva? 

Usikker på om jeg skjønner hva som  menes med "utlegg som DHL har fått på mva".

Det er to beløp i spesifikasjonen, et for "MERVERDIAVGIFTER (TX)" og et for "UTLEGGSGEBYR (C1)".

Lenke til kommentar
17 hours ago, BrillePille said:

  Usikker på om jeg forstår, hvorfor kan de ikke sende saken til inkasso dersom jeg bestrider fakturaen? Er det lover/regler som sier noe om dette?

Ja, dersom en faktura er omstridt er det ikke lovlig å gå videre med innkreving (uansett hvilken grunn du har til å være uenig). Da må de forsøke å komme til enighet med deg først, og hvis ikke må de ta saken til forliksrådet (noe det er tvilsomt at det gidder for små beløp).

Det er selvfølgelig helt feil at du skal betale dobbel moms. Striden blir vel gebyrene.

For hvordan kunne DHL vite at denne var betalt moms på? Jeg vet ikke hvordan dette fungerer, men det er DHL som er den "profesjonelle part" i denne saken, og de bør jo ha rutiner for dette, så jeg klarer ikke helt å se hvordan du som forbruker skal bli skadelidende her.

Med andre ord tror jeg DHL har en veldig dårlig sak.

Jeg vil som sagt anbefale deg å sende følgende mail:

"Viser til fakturanr xxxx. Dette kravet bestrides da fortolling allerede var utført før pakken ankom Norge. Se vedlegg [legg ved en PDF som viser at moms ble belastet, og kanskje en utskrift fra eBay sin info om den tjenesten]. Dersom dere er av en annen oppfatning ber jeg om at dere tar saken til forliksrådet."

Om det likevel skulle dukke opp en faktura fra et inkassoselskap er det ingen grunn til panikk, du bare videresender mailen du sendte til DHL til de, og skriver at kravet er omtvistet. Da kommer ikke de til å røre saken mer.

 

PS: At pakken kom med nevnte merking om at den var ufortollet, og at du da innen kort tid ringte DHL og informerte om at den allerede var fortollet gjør jo saken din enda klarere. Hvorvidt DHL da allerede hadde fortollet, og at det var mulig å se på sporing er helt irrelevant. Dette er en risiko DHL tar.

Endret av John-B
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...