Gå til innhold

Bør alkohol kunne selges i hele butikkens åpningstid?


90xx

Anbefalte innlegg

10 minutes ago, bshagen said:

Men de ønsker ikke salg av alkohol (rusmiddel) utover 09-20(18) og det må du bare finne deg i. Det er ikke opp til diskusjon en gang, denne pilen må du bare svelge ;)

Å hente en pakke på butikken er ikke salg av alkohol. Kjøpet/salget er allerede foretatt flere dager i forveien...

Det er ikke opp for diskusjon? Det er det som er tema for diskusjon i denne tråden, på diskusjon.no... ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
19 minutes ago, bshagen said:

Men de ønsker ikke salg av alkohol (rusmiddel) utover 09-20(18) og det må du bare finne deg i. Det er ikke opp til diskusjon en gang, denne pilen må du bare svelge ;)

Vi er alle klar over at det er sånn tingenes tilstand er - temaet for diskusjon var jo "bør det fortsette å være sånn?". Vi bare diskuterer meninger for og mot her. Ikkenoe av det som blir sagt i den tråden her kommer til å havne på stortinget for så å mirakuløst endre reguleringene. 

Lenke til kommentar
90xx skrev (5 minutter siden):

Hvorfor er det ikke 20 på lørdag også? Det er da bedre at folk drikker øl på lørdag enn tirsdag.

Øl salget stenger 18:00 før en helligdag. Søndag er en helligdag. Så derfor stenges det tidligere på lørdager. Jeg vil tro om man fjernet helligdager i Norge så ville man kunne kjøpe øl på søndager og til klokken 20:00 på lørdager. Men disse lovene er fra en tid når Norge var et kristent konservativt land og er forlengst utdatert. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (1 time siden):

Øl salget stenger 18:00 før en helligdag. Søndag er en helligdag. Så derfor stenges det tidligere på lørdager. Jeg vil tro om man fjernet helligdager i Norge så ville man kunne kjøpe øl på søndager og til klokken 20:00 på lørdager. Men disse lovene er fra en tid når Norge var et kristent konservativt land og er forlengst utdatert. 

Cider da? Stenger det 17:30?

Lenke til kommentar

Burde vi ikke stenge for salg av godteri, potetgull og brus på fredager og lørdager etter klokken 15.00? Da hadde folk kanskje heller tatt seg en brødskive og et glass melk i stedet for å proppe i seg snop på kvelden?

Det hadde på sikt helt sikkert redusert livvidden på en del av oss og dermed redusert antall tilfeller av diabetes og hjerteinfarkt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

*dette var altså en spøk om noen ikke skjønte det*

Endret av Mazeking
Lenke til kommentar
8 hours ago, debattklovn said:

Problemstillingen handler heller ikke om å bli dritings eller ikke på hytta. 
Det handler om at myndighetene ikke bør ha rett til å detaljstyre skattebetalernes liv. 
Om jeg går og henter pakken fra Vinmonopolet kl 13 eller kl 20 på post-i-butikk som er åpen til 23.00 skal myndighetene gi blaffen i. 
Men slik er det ikke idag - idag putter de sin moralske pekefinger på meg når jeg skal hente pakken som har "farlig alkohol" på butikken og setter helt vilkårlige, idiotiske tidsrammer for å gjøre det på. 

Det er rett og slett galskap og detaljstyring av folks liv fra myndighetene, og det bør stoppe iforgårs. 

Amen to that.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Mr.Duklain said:

Øl salget stenger 18:00 før en helligdag. Søndag er en helligdag. Så derfor stenges det tidligere på lørdager.

Logikken kan bare forsvares av de som regelmessig har sniffet lim.

Er idéen at man ikke skal fortære alkohol på helligdager? Si det til pub- og restaurantbransjen da..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
SirOwen skrev (1 time siden):

Logikken kan bare forsvares av de som regelmessig har sniffet lim.

Er idéen at man ikke skal fortære alkohol på helligdager? Si det til pub- og restaurantbransjen da..

Er enig, men før så var det å få tak i alkohol mye vanskeligere enn det var i dag. Hvis man hadde reist tilbake i tid til til 50 og 60-tallet så tror jeg man hadde hatt det vanskelig med å finne restauranter som solgte alkohol på søndager. Som sagt er det at man ikke skal selge alkohol på søndager en lov som hører hjemme på historiens skraphaug og ikke i 2020. 

Lenke til kommentar

Kiwi bruker faktisk logikk og rasjonalitet i sine råd. 

Quote

KIWI følger føringene og rådene som kommer fra Folkehelseinstituttet (FHI). For å unngå at mange mennesker samles samtidig, anbefaler vi at man bruker hele åpningstiden og at man handler alene når det er mulig.

Det gir mening å be folk bruke hele åpningstiden for å redusere smitte. 
Dette gjør imidlertid myndighetenes tullete og bakvendte alkoholpolitikk ganske vanskelig. 

Om du vil ha en øl til maten kan du ikke komme på butikken kl 20.15 på en hverdag eller 18.15 på en lørdag, når mange butikker holder åpent til 23.00. 
Dette fører til høyere kundetrykk i butikkene på dagtid og fører potensielt til økt koronasmitte. 

Endret av debattklovn
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (1 time siden):

Kiwi bruker faktisk logikk og rasjonalitet i sine råd. 

Det gir mening å be folk bruke hele åpningstiden for å redusere smitte. 
Dette gjør imidlertid myndighetenes tullete og bakvendte alkoholpolitikk ganske vanskelig. 

Om du vil ha en øl til maten kan du ikke komme på butikken kl 20.15 på en hverdag eller 18.15 på en lørdag, når mange butikker holder åpent til 23.00. 
Dette fører til høyere kundetrykk i butikkene på dagtid og fører potensielt til økt koronasmitte. 

Dette er absolutt eit poeng som det kan være aktuelt å spele inn for ei eventuell revidering av alkohollova, men slik som lova føreligg i dag så har ein ikkje tatt høgde for at lova også skulle nyttast under ein pandemi.

Det sagt så vil det hjelpe mykje på smittervernet om alle dei andre kundane som ikkje kjøper alkohol samtidig fordeler seg utover heile butikkens opningstid.
Utan å ha jobba i butikk sjølv så er eg ganske sikker på at det blir ekspedert ganske mange kundar som ikkje handlar alkohol for kvar kunde som skal kjøpe alkohol. Og for dei som er på butikken for å handle alkohol så er det fortsatt mange timar å fordele seg utover. Sjølv om at ølsalget stenger kl 20 så treng ikkje alle ølkjøparane å møte opp klokka 19:45 for å lage kø.

Lenke til kommentar
9 minutes ago, The Avatar said:

Dette er absolutt eit poeng som det kan være aktuelt å spele inn for ei eventuell revidering av alkohollova, men slik som lova føreligg i dag så har ein ikkje tatt høgde for at lova også skulle nyttast under ein pandemi.

Loven slik som den er idag er ikke mer enn en ulogisk, irrasjonell moralsk pekefinger fra maktkåte politikere som, om de selv fikk viljen sin, gjerne vil detaljstyre befolkningens handlinger ned til den minste lille ting. 

Quote

Det sagt så vil det hjelpe mykje på smittervernet om alle dei andre kundane som ikkje kjøper alkohol samtidig fordeler seg utover heile butikkens opningstid.
Utan å ha jobba i butikk sjølv så er eg ganske sikker på at det blir ekspedert ganske mange kundar som ikkje handlar alkohol for kvar kunde som skal kjøpe alkohol. Og for dei som er på butikken for å handle alkohol så er det fortsatt mange timar å fordele seg utover. Sjølv om at ølsalget stenger kl 20 så treng ikkje alle ølkjøparane å møte opp klokka 19:45 for å lage kø.

Det kommer an på hvilken butikk det er. Her som jeg bor er det masse unge og studenter, og jeg vil estimere at minst halvparten røsker med seg noen øl i handlekurven. 

Det finnes ingen rasjonelle årsaker til at alkoholsalg skal stoppes - ved lov - timevis før butikken stenger ned. 

Lenke til kommentar
bshagen skrev (11 minutter siden):

Unnskyld, men dere fremstår som svært sutrete. Er det så utrolig vanskelige for dere å skaffe alkohol? Jeg skjønner det bare ikke ?

Hvorfor er det lett å skaffe i arbeidstiden men ikke ellers? Helt bakvendt. Det er jo ikke lov å drikke på jobb.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...