Gå til innhold

Kan spare 30 milliarder på å la pendlerne ta flytoget


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817234
Bjørn Halling skrev (4 timer siden):

"Enhver som har kjørt lokaltog i Stor-Oslo, vet også hvor slitne og reduserte de lokaltogene er." Her tror jeg skribenten bør ta seg en tur med toget. Mye av det materiellet som går i lokaltrafikken, er ganske nytt. Unntatt lokaltogene på Østfoldbanen, her kommer nytt materiell når Follotunellen åpnes og den gamle strekningen blir rehabilitert.

Burde i alle fall prøve å ta toget andre steder i landet... 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234
Simen1 skrev (15 minutter siden):

Ja, la oss bygge separate infrastrukturer for ulike formål. En passasjerbane for flyreisende, en passasjerbane for pendlere, to ulike baner med ulik sporbrede for intern persontransport i Oslo, en godsbane, en hyperloop for de som har dårlig tid, en for hurtig gods, en vei for bilister, en for busser osv.

Synergi er jo bare et fremmedord vi ikke vil ha noe med å gjøre. :roll:

Ja, la oss bare bygge 30-soner med fartshumper over alt. Hva skal vi med motorvei? Hund er hund og ost er ost. Dr. Bombay er den som har beskrevet ting best i tråden. Det blir som om en bare kaster flytoget og setter opp et nytt tregt togsett. Det er ikke en synergi lenger når du kraftig reduserer et gode for å høre et annet gode litt bedre.  Hva skal vi med egne fødestuer når vi har operasjonssaler? 

Lenke til kommentar

Jeg pendler fra Lillestrøm. I rushtiden er toget stappfullt når det kjører inn på stasjonen. Når det forlater stasjonen kan man knapt puste. Sitteplasser kan man bare drømme om.
 

I flytoget er ikke engang alle setene fylt opp, selv om det har få og svære seter. Kan ikke tenke meg at flytoget er lønnsomt i et samfunnsøkonomisk perpektiv. Man må ta med i regnestykket all linjekapasitet det beslaglegger for å frakte et relativt lite antall passasjerer, noe som fortrenger tog med større kapasitet.

Endret av Jan K Andersen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

DELER AV FLYTOGET KAN BRUKES som regiontog, men ikke hele. Noen vogner må fortsatt forbeholdes reisende til Gardermoen. Disse reisende må være garantert sitteplass og ha plass til bagasjen. Ingen avstigning fra disse vognene da dette kan medføre at folk stjeler bagasjen underveis da disse oppbevares ved dørene og ikke ved setene hvor folk sitter. Overfylte tog vil medføre at en ikke kan følge med på bagasjen sin.

Lenke til kommentar

IKKE UTSETT PLANER FOR NY TUNNEL under Oslo. Nesten hele jernbaneinfrastrukturen i Norge er avhengig av at det fungerer i Oslo. Får en stopp i Oslo-tunnellen får det voldsomme følger. Dessuten tar det lang tid å planlegge og bygge. Innen tunnelen er ferdig vil størstedelen av InterCity være ferdig utbygd og dette vil medføre mange tog som i værste fall står i kø.

Lenke til kommentar
42 minutes ago, Bjorn N said:

IKKE UTSETT PLANER FOR NY TUNNEL under Oslo. Nesten hele jernbaneinfrastrukturen i Norge er avhengig av at det fungerer i Oslo. Får en stopp i Oslo-tunnellen får det voldsomme følger. Dessuten tar det lang tid å planlegge og bygge. Innen tunnelen er ferdig vil størstedelen av InterCity være ferdig utbygd og dette vil medføre mange tog som i værste fall står i kø.

Det høres nesten ut som man burde flytte så mye av godsterminalen til et stykke utenfor Oslo, hvor man ikke har vedlikeholdsetterslepet.

Lenke til kommentar

Skjønner at Sp er imot, de stemmer jo mot alt som har med Oslo å gjøre. Men hvorfor er Ap og SV mot ny tunnell? Som togpendler ser jeg hvor stapp fulle togene er, hvis både befolkningen øker og man ønsker at større andel tar kollektivt, må det komme flere avganger for å få plass til alle. Å overføre flytogets slotter gjennom tunnellen til vanlige tog vil hjelpe litt, men det er ikke nok.

Selvfølgelig er det dyrt, men det er en investering vi må foreta!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
2 minutes ago, Simen1 said:

IKKE UTSETT DOBBELTSPOR PÅ OFTOBANEN. Oslo-tunellen bør ha lavere prioritet da den er et stort pengesluk. Ofotbalen er norges eneste samfunnsøkonomiske jernbane.

Hehe, samfunnsøkonomisk lønnsomt er ikke en objektiv vurdering og vil avhenge av vekting en gjør. Jeg kan sikkert lage en analyse som sier det motsatte. 

Lenke til kommentar

Jeg har kjørt lokaltog i Stor-Oslo nesten daglig i snart 50 år, og dessuten kartlagt jernbanestøy for en del utbyggere langs de samme linjene. Og de fleste lokaltogene er hverken slitne eller reduserte. Eneste unntak er en del av Type 69-togene. De går på rute L2 Stabekk–Ski og noen få rushtidsavganger Oslo–Moss.

Pål Jensen

Lenke til kommentar

Alternativet er å utvide motorveiene i Oslo som vil måtte gå i tunnel. Da kan du sikkert gange kostnaden med 10. Husk at en dobbeltsporet jernbane har like stor kapasitet som 3 - 4 firefelts motorveier basert på at det er en i hver bil og avhengig av lengden på toget, samt hvor tett togene kjører. I tillegg må bilene har parkeringshus.

Lenke til kommentar

UTVID PARKERINGEN PÅ STASJONER ELLER MATEBUSS. Myndighetene vil at folk skal spre reisetiden slik at ikke alle reiser i rushtiden. Ved mange stasjoner er det ikke mulighet for å parkere og derav reise etter kl. 7 om morgenen. (Sett utfra januar / februar i år og før Koronatiden) Ønsker en å reise senere må en kjøre bil. Det å lette bruken av jernbanen fremfor bilen er bra for landet.

Matebuss kan være et bra alternativ i boligfelt med stor boligtetthet og uten blindeveier hvor mange bruker den uten at reisetiden øker.

Lenke til kommentar
Bjorn N skrev (1 time siden):

Alternativet er å utvide motorveiene i Oslo som vil måtte gå i tunnel. Da kan du sikkert gange kostnaden med 10.

Veituneller koster i størrelsorden 1/10 per løpemeter sammenlignet med jernbanetuneller, så det henger ikke akkurat på greip. Jernbane krever ofte at folk tar sekundær transport fra destinasjons-stasjonen og fram til dit de egentlig skal. Samt fra avreisestedet til jernbanestasjonen. Det krever altså "dobbelt" opp med infrastruktur. Det er naivt å tro at de fleste skal ta toget fra dør til dør uten å bruke andre transportmidler.

Joda, ser ulempen med parkeringshus, men i veienes levetid (50+ år) er det bare et midlertidig problem. Personbiler står parkert i snitt ca 98% av året nå. I framtida vil selvkjørende biler stå mye mindre parkert.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
2 minutes ago, Simen1 said:

Veituneller koster i størrelsorden 1/10 per løpemeter sammenlignet med jernbanetuneller, så det henger ikke akkurat på greip. Jernbane krever ofte at folk tar sekundær transport fra destinasjons-stasjonen og fram til dit de egentlig skal. Samt fra avreisestedet til jernbanestasjonen. Det krever altså "dobbelt" opp med infrastruktur. Det er naivt å tro at de fleste skal ta toget fra dør til dør uten å bruke andre transportmidler.

Joda, ser ulempen med parkeringshus, men i veienes levetid (50+ år) er det bare et midlertidig problem. Personbiler står parkert i snitt ca 98% av året nå. I framtida vil selvkjørende biler stå mye mindre parkert.

Hvordan er vedlikeholdskostnader?

 

Og tog har en stor fordel: man kan jobbe effektivt på et tog, altså er det ingen tapt arbeidstid. Å kjøre er tapt arbeidstid.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
14 minutes ago, Simen1 said:

Det er veldig mange som ikke kan utføre jobben sin på toget eller som ikke klarer det pga trengsel, støy etc.

Tja, i Sveits, hvor man faktisk har satset på jernbane, klarer selv regjeringsmedlemmene å utføre deler av jobben sin på toget. Hvorfor er nordmenn så annerledes? En betydelig andel klarer å jobbe på toget.

For å reise til og fra togstasjonen kan en gå eller sykle, da sparer en tid, siden de fleste nordmenn ligger langt under anbefalt bevegelsestid uansett. Å kjøre bil er å kaste bort tid.

 

Ditt ønske om å kjøre fra dør til dør er folkehelselig forkastelig!

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
PingEnt skrev (5 minutter siden):

Tja, i Sveits, hvor man faktisk har satset på jernbane, klarer selv regjeringsmedlemmene å utføre deler av jobben sin på toget. Hvorfor er nordmenn så annerledes? En betydelig andel klarer å jobbe på toget.

Min jobb er å kjøre toget, så det blir vanskelig å utføre jobben min på toget når jeg pendler til jobb ;) Det gjelder vel de fleste i praktiske yrker. Så jeg bruker reisetiden til Netflix & lignende ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...