Gå til innhold

Kan spare 30 milliarder på å la pendlerne ta flytoget


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+5132
2 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Min jobb er å kjøre toget, så det blir vanskelig å utføre jobben min på toget når jeg pendler til jobb ;) Det gjelder vel de fleste i praktiske yrker. Så jeg bruker reisetiden til Netflix & lignende ;)

Nei, men da kan du pleie andre hobbyer som å lese en bok eller lære nye ferdigheter, det kan du bare glemme i en bil. Selv podcaster en må konsentrere seg om er direkte trafikkfarlige.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
PingEnt skrev (13 minutter siden):

Tja, i Sveits, hvor man faktisk har satset på jernbane, klarer selv regjeringsmedlemmene å utføre deler av jobben sin på toget. Hvorfor er nordmenn så annerledes? En betydelig andel klarer å jobbe på toget.

Kjøre gravemaskin på toget? Vaske kontorer på toget? Ha politiske møter på toget? .. Du har lite fantasi om du tror at alle eller de fleste kan jobbe på toget.

PingEnt skrev (13 minutter siden):

For å reise til og fra togstasjonen kan en gå eller sykle, da sparer en tid, siden de fleste nordmenn ligger langt under anbefalt bevegelsestid uansett. Å kjøre bil er å kaste bort tid.

Når det er flere km fra togstasjon til arbeidsstedet/barnehagen/hjemmet? Hadde det vært togstopp annenhver hundre meter og det hadde vært et ar hundre meter mellom hvert parallelle linje så joda, da hadde det vært enkelt for alle å gå den siste biten. Men sånn er det jo ikke.

Skjønner at ideal-scenariet er mer sykling/gange til jobben men det virker som du ikke klarer å sette deg inn i at veldig mange ikke velger det av ymse andre grunner enn latskap.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
3 minutes ago, Simen1 said:

Kjøre gravemaskin på toget? Vaske kontorer på toget? Ha politiske møter på toget? .. Du har lite fantasi om du tror at alle eller de fleste kan jobbe på toget.

Når det er flere km fra togstasjon til arbeidsstedet/barnehagen/hjemmet? Hadde det vært togstopp annenhver hundre meter og det hadde vært et ar hundre meter mellom hvert parallelle linje så joda, da hadde det vært enkelt for alle å gå den siste biten. Men sånn er det jo ikke.

Hvilken politiker er kun i møter og leser ikke nyheter eller saksdokumenter som en del av jobben? Det finnes et par yrker som gravemaskinsfører hvor en ikke kan jobbe, men en kan pleie hobbyer. For si en sykepleier vil det være nyttig å lese seg opp på nye metoder eller kursmateriell fra seminarer.

Og det virker som om du har null forståelse for menneskelig behov for bevegelse. Et par kilometer sykling hver vei er mindre enn minstekravet! 

Lenke til kommentar

Det er vanskelig å sammenligne helt. Når du sier 1/10 del per meter, mener du da per kjørefelt på bygda i granitt eller i byer med kvikkleire, alunskifer, sand og gjørme som ofte ligger i lavtliggende gamle elveleier. Ny motorvei mellom Sandvika og Lysaker vest av Oslo er stipulert til 40 milliarder kroner. Regner du med en person i hver bil og sammenligner med hva en dobbeltsporet jernbane har av kapasitet tror jeg at resultatet blir anderledes. I tillegg hvor skal du parkere bilen? Parkeringshus i byer koster også mye. Når en da legger til personlige utgifter til bompenger, leie ved et parkeringhus, (kanskje jobben betaler?) drivstoff, veiavgift, vedlikeholdsutgifter for bilen, avskriving, etc. tror jeg utbygging av jernbanen er det beste.

Lenke til kommentar

Samt fra avreisestedet til jernbanestasjonen. Det krever altså "dobbelt" opp med infrastruktur. Det er naivt å tro at de fleste skal ta toget fra dør til dør uten å bruke andre transportmidler.

Svar: Jeg har 5 km til stasjonen. Da har jeg 18 minutter hvor jeg kan slappe av på toget og 16 minutter å gå (eller ta buss 8 minutter). Kommer på jobb utvilt og med litt frisk luft. Alternativt er å sitte i bilkø å trykke. Toget er topp.

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
On 8/10/2020 at 3:39 PM, Simen1 said:

Veituneller koster i størrelsorden 1/10 per løpemeter sammenlignet med jernbanetuneller,

Kommer det en kilde på dette snart (forespurt to ganger såvidt jeg kan se), eller var det ren løgn?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...